TikTok - Od izobraževanja do zabave

Objavljeno: 25.8.2020 | Avtor: Dominik Cigala | Kategorija: Zgodovina | Revija: September 2020

Ustvarjen na Kitajskem, priljubljen na Zahodu. S to povedjo bi lahko opisali tako nastanek kot trenutne težave družabnega omrežja Tiktok, ki je bilo spočeto kot izobraževalna platforma, a je svoje mesto pod soncem našlo v petnajstsekundnih zabavnih video posnetkih, za katerimi generacija Z dobesedno nori.

Tiktok se je rodil nedavnega leta 2014 kot storitev Musical.ly.

Zgodba o Tiktoku je drugačna od sorodnih zgodb o uspehu treh prijateljev, ki so v domači garaži skovali nekaj, kar danes uporablja več milijonov ljudi. Namesto treh prijateljev so osrednje akterke zgodovine Tiktoka tri aplikacije. Prva se je imenovala Musical.ly, druga ByteDance in tretja, v katero se je kasneje prelevila druga, Tiktok. Aplikacija Musical.ly je leta 2014 prvenstveno začela svojo pot na Kitajskem, a je z močno navezavo na Združene države Amerike hitro začela osvajati mladež na Zahodu. Storitev sta spočela dolgoletna prijatelja Alex Zhu in Luyu Yang. Prvotna njuna zamisel je bila ustvariti izobraževalno družabno aplikacijo, ki bo uporabnikom omogočala snemanje, deljenje in ogled kratkih, od tri do pet minut dolgih video posnetkov za učenje najrazličnejših stvari. Ideja je pritegnila vlagatelje in po šestih mesecih trdega dela je bila storitev nared.

Medtem ko se zgodba drugih tehnoloških pravljic nadaljuje z uspehom in s strmo rastjo, sta Zhu in Yang ostala na suhem. Uporabnikov storitve Musical.ly preprosto ni bilo. S preostankom denarja sta mrzlično iskala rešitev iz ustvarjene godlje. V potezi iz obupa sta se obrnila na industrijo zabave. Prepoznala sta potrebo ljudi po manjših koščkih vsebine in platformo prilagodila objavi kratkih glasbenih video posnetkov, ki jih takrat na trgu skorajda ni bilo.

Zhu si je med eno izmed voženj z vlakom ogledoval skupino mladostnikov, kako so poslušali glasbo, delali selfije in jih opremljene z digitalnimi nalepkami delili s prijatelji. Pomislil je, da bi lahko mlade privabil z mešanico glasbe, video posnetkov in družabnih prvin. Zamisel je njegova ekipa prelila v aplikacijo v borih tridesetih dneh. Storitev so ponudili tako na Kitajskem kot v ZDA. Število uporabnikov ni eksplodiralo čez noč, bilo jih je malo, a bili so toliko bolj aktivni in redno so se vračali. Zhu še danes pravi, da ni težko kupiti uporabnikov, a je praktično nemogoče kupiti njihovo pozornost. Še posebej so bili nad storitvijo navdušeni ameriški najstniki, česar ni spregledala maloštevilna kitajska ekipa in svoje napore usmerila čez lužo.

Rast števila uporabnikov je bila solidna, a za ekipo, ki ji je zaradi neposrečenega starta tekla voda v grlo, prepočasna. Aprila 2015 so na enem izmed številnih delovnih sestankov ugotovili, da objave njihovih video posnetkov na Instagramu in Twitterju nimajo logotipa, saj ga zaradi njegovega položaja algoritmi omenjenih družabnih omrežij odrežejo. Prestavili so logotip in dva meseca kasneje doživeli nesluten uspeh. Zdaj že bogata vsebina je našla svoje odjemalce, aplikacija je splezala na vrh lestvice brezplačnih programov za telefone iPhone v tridesetih državah sveta, poleg ZDA med drugimi še v Kanadi, Veliki Britaniji, Nemčiji, Braziliji in na Japonskem. Rodile so se nove spletne zvezde. Ko je leta 2016 ugasnil še Vine in so mladi vplivneži našli nov dom pod streho storitve Musical.ly, se je končno začela nova tehnološka pravljica.

Medtem ko se je Musica.ly osredotočal na ameriški trg, je Kitajce navduševala sorodna storitev Douyin.

Istega leta je na Kitajskem luč sveta ugledala sorodna storitev, ki pa se je v nasprotju s servisom Musical.ly osredotočila na lokalni trg. Imenovala se je Douyin. V letu dni je pridobila 100 milijonov uporabnikov, ki so si dnevno ogledali milijardo kratkih video posnetkov. Podjetje ByteDance, ki je stalo za storitvijo Douyin, se je želelo razširiti tudi drugje po svetu. Za zahodnjake nerodno poimenovana aplikacija je tako dobila novo ime – Tiktok.

Ameriški glasbenik Lil Nas X bi še danes bil neznanec, če ne bi bilo Tiktoka in njegovih uporabnikov, ki so pesem »Old Town Road« ponesli do prodajnega rekorda v ameriški glasbeni industriji.

Novembra 2017 ByteDance za milijardo ameriških dolarjev kupi storitev Musical.ly, ki v ZDA obdrži ime, medtem ko je na drugih tujih trgih preimenovana v Tiktok. Avgusta 2018 Musical.ly ugasne, vsi uporabniški računi se samodejno preselijo v Tiktok. Prvi prikaz moči novega večjega igralca na področju družabnih omrežij se zgodi konec istega leta. Uporabnik Montero Hill na omrežju objavi svojo pesem Old Town Road, ki jo je uradno izdal pod psevdonimom Lil Nas X. S pesmijo do tistega trenutka ni imel sreče, opazil je ni praktično nihče, a na Tiktoku je postala podlaga za nalezljiv ples, ki ga je praktično čez noč posnemalo več milijonov ljudi. Montera je med drugim opazil tudi priljubljeni pevec Billy Ray Cyrus in mu predlagal sodelovanje. Skupaj sta priredila pesem Old Town Road, je prodala v desetih milijonih izvodih ter z 19 tedni na prvem mesecu lestvice Billboard Hot 100 zrušila njen rekord.

Ples je Tiktok združil z najbolj priljubljeno računalniško igro na planetu.

Danes ima združeni Tiktok dve milijardi prenosov ter 800 milijonov aktivnih uporabnikov. Skrivnost njegovega uspeha leži v njegovi igrivosti, zato je pravi magnet za generacijo Z. Kar 60 odstotkov uporabnikov je namreč starih med 16 in 24 leti. Uporabniki z največjo lahkoto posnamejo in objavijo petnajst sekund dolg video posnetek, ki mu dodajo glasbo ter lasten ščepec magije. Uspeh objavljene vsebine je kot vedno odvisen od inovativnosti, iznajdljivosti ter splošne zanimivosti posameznika. Na Tiktoku prevladuje ples, med bolj znanimi je povezava z nadvse priljubljeno igro Fortnite. V svetu, kjer vladata Facebook in Instagram, Tiktok spreminja pravila. Znan je primer pesmi Say So pevke Doja Cat, ki je postala priljubljena, ko jo je v svoji objavi na Tiktoku uporabila uporabnica @yodelinghayley.

ByteDance je kitajsko zasebno podjetje, ki si po vzoru ameriškega Facebooka lasti vrsto priljubljenih družabnih platform.

Uspeh omrežja ni ostal neopažen, najvišje so se dvignile obrvi v ameriški Beli hiši. Da razumemo strah Američanov (in zato ostalega sveta) pred Tiktokom, se moramo vrniti v leto 2012, ko Zhang Yiming na Kitajskem ustanovi podjetje ByteDance. Prvi izdelek podjetja je postal zbiralec novic Toutiao, ki ga poganja umetna računalniška pamet. Sledili so mu sorodni programski pripomočki, večinoma iz družabne sfere. Do leta 2019, ko izideta pogovorna aplikacija FlipChat in video komunikacija Duoshan, je ByteDance že gigant svetovnega formata, pod okriljem katerega deluje pisana paleta priljubljenih družabnih omrežij in aplikacij. Podobno kot ameriški Facebook, ki je med drugim lastnik Instagrama in WhatsAppa. In v tem grmu tiči problematični zajec!

Donald Trump je Tiktoku postavil ultimat: ali preide v ameriške roke ali pa zapusti Združene države Amerike.

Američani so podjetje obtožili nepravilnega ravnanja z uporabniškimi podatki ter tesnega sodelovanja s kitajsko vlado. Njihov predsednik Donald Trump je napovedal prepoved Tiktoka v ZDA. Kitajci so takoj ukrepali, na mesto direktorja Tiktoka so postavili Američana Kevina Mayerja ter razkrili podatke, ki jih zbira aplikacija. Njeno delovanje ni nič drugačno od sumljive prakse Facebooka in Googla. V nasprotju z njimi so Kitajci na čelu z Mayerjem Združenim državam ponudili doslej nevideno transparentnost poslovanja, da bi omilili skrbi ameriške vlade. Neodvisnim strokovnjakom so ponudili neomejen dostop do njihove kode in algoritmov. Na Zahodu kljub temu ostaja dvom, kako bi se v podjetju odzvali, če bi dostop do podatkov zahtevala od njih kitajska vlada. Ta dvom, združen s strahom pred cenzuro, ki je na Vzhodu udomačena kot psička Lesi, je rodil ultimat – Tiktok mora prevzeti ameriško podjetje! V nasprotnem primeru ga je treba izbrisati z obličja Zemlje. Interes sta nakazala Microsoft in Twitter. Njune delnice so v trenutku švignile navzgor.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki