Digitalna zabava v treh dimenzijah

Objavljeno: 26.10.2010 | Avtor: Miran Varga | Kategorija: Vklop | Revija: Oktober 2010

Največji sejem zabavne elektronike na stari celini, IFA 2010, je letos nosil s seboj težko breme uspeha, saj je dogodek praznoval že svojo 50. izvedbo, čeprav je od prve IFE letos minilo že 86 let. Častitljiva obletnica je seveda od organizatorjev zahtevala presežke, ki pa so jih dosegli le delno. Večina novosti je bila namreč usmerjena v tretjo dimenzijo, tako slikovno kot zvočno, pogrešali pa smo "uporabnejše" inovacije.


V začetku septembra Berlin že tradicionalno gosti največji sejem zabavne elektronike na stari celini. Letošnja IFA je postregla z vsaj nekaj rekordnimi številkami, predvsem s področja zmogljivosti razstavnih prostorov in obiska novosti željne javnosti. Vse lepo in prav, vendar tisti, ki sejem spremljamo že dlje, zelo jasno vidimo, da je industrija zabavne elektronike v bolj ali manj velikih krčih, o čemer priča tudi manjše število novosti, pa še te so si med različnimi izdelovalci podobne kot jajce jajcu. In kdo torej vleče vse več ljudi na sejmišče? Verjeli ali ne, gre za področje gospodinjskih aparatov in bele tehnike. Te naprave v zadnjih letih resda postajajo vse bolj digitalne, kar zadeva njihovo upravljanje, pravzaprav so že pravcati računalniki v malem. Vsako sodobno gospodinjstvo pa seveda ne potrebuje le novega televizorja in računalnika, ne, tudi v hladilnikih, pralnih strojih, mikrovalovnih pečicah, avtomatih za kavo in drugih napravah se najde veliko priložnosti za dober zaslužek izdelovalcev. A ostanimo pri računalništvu.

Otvoritev 50. Sejma IFA je poskrbela za ustrezen spektakel. Med častnimi govorci je bila tudi nemška kanclerka Angela Merkel, ki je poudarila pomen trajnostnega razvoja na vseh področjih gospodarstva.

Pogled v prihodnost

Tako novinarji kot številni poslovneži vidimo veliko vrednost sejma, kakršen je IFA, predvsem v predavanjih mednarodno uspešnih korporacij in njihovih predstavnikov. Ti nam skušajo orisati prihodnost, ki je pred nami. Tudi letos niso manjkali predstavniki podjetij, kot so Google, Bosch Siemens, IBM in ESPN, vsi pa jasno napovedujejo, da tehnologija lahko napreduje le tako hitro, kot se razvijajo vsebine za njeno uporabo. K sreči nam je medmrežje omogočilo globalno poslovanje in povezovanje, hkrati pa večjo (čeprav nezavedno) udeležbo končnega uporabnika pri razvoju in nastanku izdelka ali storitve, namenjene prav njemu (namig: spletne trgovine in družabna omrežja). Strokovnjaki so v sklopu dveh medijem namenjenih programov, medienwoche@IFA in medienpolitik@IFA, ugotavljali trenutno vlogo medijev v družbi in politiki, prav tako pa tudi moč družabnih omrežij pri vplivanju na javno mnenje.

IFA 2010 v številkah

Kaj: Sejem zabavne elektronike.

Kdaj: 3.-8. september 2010.

Kje: Berlin, Nemčija.

Število razstavnih površin: 134.400 m2.

Število razstavljavcev: 1423.

Število obiskovalcev: 235.000.

Število novinarjev: 1877.

A vrnimo se k tehnologiji, ki bralce Monitorja bolj zanima. Dejstvo je, da je vse več naprav v našem domu povezanih v internet in iz njega črpa vsebine. Zlitje televizorja in računalnika je torej tik pred vrati, o čemer je tokrat pričalo večje število digitalnih televizorjev z omrežnimi (začuda zaenkrat še predvsem žičnimi) priključki. Vse te v splet povezane naprave seveda ponujajo obilo priložnosti za ponudnike vsebin, izdelovalce zabavne elektronike pa tudi zlikovce, ki iščejo vedno nove žrtve in priložnosti za zaslužek. V prvi vrsti bo torej treba poskrbeti za varnost, saj povprečno gospodinjstvo ne premore sistemskega upravitelja, ki bi "naredil red" v dnevni sobi. Čeprav se zdi televizor v tem pogledu bolj kot klasični odjemalec vsebin, pa bo postal tarča napadov v trenutku, ko bomo prek daljinskega upravljalnika lahko plačevali položnice in opravljali spletne nakupe.

Predavatelji, ki že vidijo pred seboj veliko sliko, so seveda daleč največ pozornosti namenili 3D vsebinam, o katerih bomo pisali tudi v nadaljevanju. Vse hitreje se razvija tudi področje t. i. pametne elektronike, ki sama prepozna, v kakšnem okolju je, kaj uporabnik želi od nje in kako bo zadano nalogo kar najbolje opravila. Poleg tehnologij prihodnosti, ki temeljijo na povezovanju in izmenjavi podatkov, bržkone uporabniki še najbolj pričakujemo brezkontaktno in brezžično polnjenje naših digitalnih pripomočkov. A prototipe teh rešitev na sejmih gledamo že precej let, v praksi pa kar nočejo in nočejo zaživeti. Morebiti pa gre za konflikt interesov ali pa le stroškovno drago rešitev, ki za uveljavitev nima ustrezne ekonomske podlage.

Veliko besed je bilo v začetku septembra namenjenih tudi ekološkim izzivom. Računalništvo in zabavna elektronika vsekakor prispevata svoj delež k onesnaženju planeta, zato se izdelovalci trudijo izdelati kar najvarčnejše naprave. Žal njihove napore večkrat izničijo same uporabniške navade, kot je stalno preverjanje elektronske pošte in stanja v družabnih omrežjih. Vse to namreč obremenjuje tako transportna omrežja kot strežnike. Da, novodobne digitalne razvade niso prav pretirano varčne. Konec dneva namreč vse te naprave zahtevajo svoj delež električne energije, to pa gospodarstva večkrat pridobivajo na umazan način.

Tri de

In česa bomo v prihodnjih letih deležni računalnikarji in navdušenci za večpredstavnost? Predvsem dodatnega razvajanja. Več kot očitno je, da je industrija zabavne elektronike v zadnjih letih dosegla občuten napredek pri razvajanju uporabnikov, predvsem z velikimi zasloni in višanjem kakovosti prikazanih vsebin. Da našteto seveda ni dovolj, so nam izdelovalci pokazali že lani, ko so vse več rešitev in izdelkov povezali z novo, tretjo dimenzijo. 3D pa je bila tudi kratica, ki je v popolnosti zaznamovala letošnji dogodek.

Brez kratic, kot so Full HD, 3D, LED ..., letos preprosto ni šlo.

Svet zabave v treh razsežnostih so namreč razstavljalci ponujali na vsakem koraku. Hiter prelet seznama novosti znanih imen iz sveta zabavne elektronike jasno priča o tem, da letos skorajda ni bilo moč najti pomembnega izdelovalca tv sprejemnikov, ki v prodajnem programu ne bi imel naprave s kratico 3D. Zanimivo je spremljati tudi področja obračunov med posameznimi izdelovalci - v preteklosti so, denimo, tekmovali predvsem v tem, kdo bo predstavil televizor z največjo diagonalo, zdaj pa se pozornost vse bolj osredotoča na dodatne funkcionalnosti predvajanja večpredstavnih vsebin in povezovanja s spletom. Prav na slednjem področju imajo vsi še veliko prostora za napredek. V preteklosti občudovani dvoboj med plazemskimi zasloni in zasloni na tekoče kristale, je dobil nove razsežnosti in, vsaj tako se zdi, novega zmagovalca. To so digitalni televizorji, ki za osvetlitev zaslona uporabljajo tehnologijo diod LED. Varčne sijalke z visoko svetilnostjo namreč močno pripomorejo k višji kakovosti prikazane slike (svetilnost, kontrast) in hkrati nižji porabi. Zmagovalna kombinacija na področju televizorjev se za leto 2010 tako glasi: 3D, LED in internet. S temi kraticami opremljen televizor bo "konkurenčen" tudi v prihodnjih nekaj letih, vendar je že zdaj jasno, da ne bo prav poceni. Lahko pa vas potolažimo, da se trend zmanjševanja cen televizorjev kljub dodajanju številnih funkcij, še lep čas ne bo zaustavil, le nekoliko se bo upočasnil.

Bitko na področju velikih televizorjev s tehnologijo prikaza slike v 3D je letos očitno dobil LG. 72-palčni velikan je seveda pregrešno drag, prav tako pa zaradi konkretnih zunanjih mer le stežka sodi v povprečno dnevno sobo.

Filmofili, ki želijo doma podoživeti kinematografsko izkušnjo, še raje kot po velikem digitalnem televizorju posežejo po projektorju. In tudi ti so bili v zadnjem letu deležni "3D nadgradenj", zato vedno več modelov podpira prikaz 3D slike. Žal moramo uporabniki, prav tako kot pri 3D televizorjih, pri ogledu še vedno poseči po namenskih 3D očalih, ki globinsko sliko preberejo ločeno za levo in desno oko.

Prav nujna uporaba očal za spremljanje 3D vsebin se zdi še največji omejevalec te tehnologije. Po drugi strani pa so prav očala priložnost za različne izdelovalce, med katerimi je, denimo, tudi družba XpanD, ki svoja večnamenska 3D očala izdeluje prav v Sloveniji. Pri XpanDu so bili s svojo IFA 2010 izkušnjo zelo zadovoljni, saj je na njihovem razstavnem prostor vse dni vladalo veliko zanimanje. Svojo predstavitev so začinili s pravo modno revijo v berlinskem Kinu International, ki je rabil kot prizorišče za prikaz tehnologij 3D prikaza v službi mode. Izbrani gostje so si tako lahko ogledali premiero filma Catwalk 3D, ki ga je spremljala prava modna revija v navezi s tv programom Fashion TV.

Kdo je dejanski "3D zmagovalec"?

Medtem ko so video vsebine in napovedi prihajajočih filmskih naslovov vseh velikih svetovnih filmskih studiev s podporo tretji dimenziji mamile številne obiskovalce, so mladi obiskovalci sejma jasno pokazali, kaj bo tisto pravo gonilo prodaje izdelkov z oznakami 3D. Gre seveda za računalniške igre, ki jih uporabnik igra na 3D monitorju. Računalniški monitorji so že danes precej cenejši (in manjši) od televizorjev, zato ne čudi, da si izdelovalci obetajo od njih velike zaslužke. Še večji zaslužkarji pa bodo založniki iger, čeprav imajo, vsaj po splavitvi prvih 3D naslovov sodeč, precej več dela s prilagajanjem 3D prikazu. Igričarji so bržkone tudi edini uporabniki, ki jim uspe preživeti pred zaslonom s 3D prikazom več kot dve uri časa na dan ...

V sklopu sejma IFA poteka tudi konec tekmovanja World Cyber Games. Mladež je, kot vedno, v digitalnem transu.

Po prostorskem še 3D zvok

Nekoliko presenečeni smo bili ob ogledu hal, kjer so svoje novosti razstavljali ponudniki avdio opreme. Očitno se je tudi njih polotil t. i. 3D virus, saj so k svojim izdelkom pospešeno nizali tovrstne nalepke in opise. Pravzaprav čudno, saj prostorski zvok ni nekaj povsem novega, je pa kratica "3D" očitno dobra popotnica za prodajo zvočnikov in glasbenih sistemov.

Jajčasti zvočniki so zadnji krik avdiofilske mode.

Usmerjanje zvoka v tretjo dimenzijo se namreč ne zdi velik zalogaj, večina rešitev pa povzema krožno obliko, kjer se okoli navpične osi krožno namesti večje število zvočnikov, ki zvok pošiljajo na vse strani. Slednje ima svoje pluse in minuse - pozitivno je predvsem to, da si "sodček zvočnik" lahko postavimo na sredino dnevne sobe in pozabimo na nameščanje kablov po vogalih dnevne sobe, prav tako pa je s kabli povezan tudi minus - namestitev električnih in omrežnih vtičnic je navadno precej stran od geometrične sredine sobe, zato so uporabniki prepuščeni lastni domišljiji, kako vir energije in podatkov pripeljati do naprave.

Kot opažamo že vrsto let, v zadnjem času precej nazaduje področje avtoakustike, oziroma postaja vse bolj domena profesionalcev, brez večje prisotnosti amaterjev. Slednje je po svoje tudi logično, sodobni avtomobili so namreč vsi po vrsti opremljeni z vse zmogljivejšimi zvočnimi sistemi, ki večini voznikov povsem zadostujejo.

Udobje branja

V Monitorju redno preverjamo novosti na področju elektronskih bralnikov, zato smo imeli na sejmu IFA 2010 kaj videti. Čeprav se onkraj luže zdi, da je zgodba z e-bralniki že dobila glavne akterje in si dodobra podredila trg, pa je na stari celini stanje drugačno. Na sejmu so namreč organizatorji vzpostavili dva namenska kotička, poimenovana IFA iZone in IFA eLibrary, kjer je bilo moč najti številne razvijalce aplikacij, naprav in ponudnike vsebin zanje. Vodili so seveda e-bralniki z zasloni, ki imajo diagonalo od 5 do 10 palcev, pohvaliti pa velja njihovo številčnost, saj bi jih z grobim štetjem lahko našteli kar okoli 50. In to ne le kitajskih in tajvanskih ponudnikov, temveč se na tem področju preizkušajo tudi podjetja iz Vzhodne in Južne Evrope. Seveda smo se številnim med njimi priporočili za preizkus njihovih izdelkov, o katerih boste lahko brali v prihodnjih številkah Monitorja.

Skromna bera računalniških novosti

Čeprav gre za sejem zabavne elektronike (in gospodinjskih aparatov), IFA ponuja priložnost tudi podjetjem iz računalniške branže, da predstavijo svoje novosti. Denimo tiste, ki še niso bile nared med sejmom CeBIT, vendar izdelovalci z njimi ne želijo čakati še naslednjega pol leta. A smo tokrat ostali s kar precej dolgim nosom, saj večjih inovacij ni bilo na spregled. Največja zvezda v tem pogledu je bil seveda Samsungov Galaxy Tab, neposreden konkurent Apple iPadu, manjše prebliske pa so pokazali tudi izdelovalci malih namiznih in prenosnih računalnikov ("nettopov" in "netbookov").

Kaj pa slovenski izdelovalci?

Slovenija je imela dva predstavnika. Poleg že omenjenega podjetja XpanD (ki pa se ni predstavljajo pod slovenskimi barvami!) je tu le še naš velikan s področja bele tehnike. Pri Gorenju so obiskovalcem pokazali vse svoje adute z letnico 2010, predvsem pripomočke za sodobno kuhinjo in kopalnico. Svoj letošnji sejemski nastop združili s praznovanjem 60 let ustvarjalnosti in delovanja podjetja, svojo ustarjalnost so vlili v ekskluzivno linijo aparatov Gorenje Simplicity Moonlight. Kako pomemben je za podjetje nemški trg, so pričali tudi obiski visokih predstavnikov gospodarstva.

Industrija zabavne elektronike se počasi postavlja na noge

Nemški tržni analitiki so za leto 2010 izračunali (no, napovedali), da bomo Evropejci za nakupe s področja zabavne elektronike namenili v povprečju pet odstotkov več denarja kot leto prej. Trg izdelkov za digitalno razvajanje naj bi bil tako težak kar 582 milijard evrov, mednje pa so nedvomno morali šteti tudi gospodinjske aparate. Ne nazadnje sklepno poročilo sejma govori o tem, da so poslovneži na sejmu sklenili za 3,5 milijarde poslov, kar naj bi bil novi rekord.

Rekorde so dosegli tudi organizatorji sejma IFA, saj jim je uspelo privabiti za petino več razstavljalcev kot lani, skupaj kar 1423, ti pa so s svojimi predstavitvami zasedli dobrih 134.400 kvadratnih metrov površin.

Če upoštevamo, da so najboljši meseci za prodajo "digitalnih igračk" še pred vrati, so izdelovalci lahko upravičeno optimistični glede prodajnih številk. Nedvomno bo k njim prispevala tudi digitalizacija oddajanja televizijskih programov, ki so se je ponekod po Evropi že lotili, konec leta pa čaka tudi Slovenijo.

Naslednja IFA bo potekala na istem prizorišču, organizatorji in razstavljavci pa se bodo potrudili, da bi med 2. in 7. septembrom 2011 naredili prav tako dober vtis.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki