Objavljeno: 13.6.2023 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor Posebna 2022

Strojna oprema - Novosti na področju električnih koles

Elan vstopa na področje električnih koles

Kljub številnim zanimivim novostim tujih proizvajalcev je morda letošnjo pomlad najzanimivejša novica, da je podjetje Elan, slovenski proizvajalec, nekoč in zdaj ponovno poznan tudi po svojih kolesih, napovedal svoj vstop na področje električnih koles, natančneje športnih gorskih električnih koles. S tem dopolnjuje svojo obstoječo ponudbo klasičnih gorskih in treking koles, ki skupno šteje 14 različnih modelov.

Dodatna zanimiva podrobnost je ta, da so nova električna kolesa razvili z lastno razvojno ekipo, kar ni prav preprosta odločitev v časih, ko na trgu koles obstaja močna in kompetentna konkurenca. S ponudbo električnih koles želi Elan želi okrepiti ugled tržne znamke in nadaljevati razvoj ponudbe na področju kolesarstva ter izdelkov za aktiven življenjski slog. Za začetek so predstavili dva nadvse zanimiva modela, lahki polnovzmeteni Trailmaker in hardtail model Mantis. Oba sodita v zgornji cenovni razred električnih koles z okvirnimi cenami med 4.000 in 7.000 evri. V prodajo pridejo spomladi leta 2024.

Med njima je brez dvoma najzanimivejši Trailmaker, ki sodi v najnovejšo kategorijo tako imenovanih lahkih polnovzmetenih električnih gorskih koles. Zgrajen je namreč okoli motorja Fazua RIDE 60, najnovejšega modela tega proizvajalca v lasti družbe Porsche, ki se ponaša z zelo majhno težo, a kljub temu izdatno močjo 450 W in navorom 60 Nm. Akumulator z zmogljivostjo 430 Wh je največji v tej podkategoriji lahkih e-koles. Kompleti motor-akumulator Fazua v ogrodju kolesa zavzemajo tako malo prostora, da je na prvi pogled težko določiti, ali gre za električno ali klasično gorsko kolo.

Temu primerna je tudi majhna teža, ki znaša komaj 22 kg. Ob tem velja omeniti, da je oprema kolesa na visoki ravni: vilice Fox 36 s hodom blažilnika 160 mm, zadnji blažilnik Fox FloatX s hodom 150 mm, oprema Shimano Deore XT.

Druga novost je hardtail model Mantis, ki ima bolj klasičen električni motor, akumulator zmogljivosti 626 Wh in motor Shimano EP801. Ta družina bo na voljo v dveh izvedbah. Mantis 1 ima boljšo opremo (vilice Fox, zavore Deore XT, potopni sedež). Cenejši bo Mantis 2 z nekoliko bolj skromno opremo (vilice RST Blade, oprema Deore), bo pa ta model na voljo tudi z žensko različico okvirja.

Acer bo ponujal tudi električna kolesa

Velik interes kupcev za nakup električnih koles je pritegnil na to področje že marsikaterega proizvajalca avtomobilov, zdaj pa se, kot kaže, ogrevajo tudi podjetja s področja računalništva. Tajvanski Acer je nedavno predstavil svoje prvo urbano električno kolo Ebii, ki prinaša zelo sveže ideje, kako naj bo videti električno kolo.

Ebii je že na prvi pogled zelo nenavaden izdelek, kjer centralni nosilec predstavlja škatlasto oblikovani okvir, ki dominira pri zasnovi kolesa. Zaradi oblikovalske predimenzioniranosti tega elementa ta deluje kot nekakšna optična prevara, saj se zdi, kot da je kolo narejeno iz manj elementov kot sicer. Poleg strukturne nosilnosti so v njem celotna elektronika, akumulator in drugi deli. Prednji del je prav tako nenavaden, saj so prednje vilice enokrake in brez vzmetenja.

Motor nudi moč 250W, 40 Nm navora, skupaj z akumulatorjem 460 Wh pa menda zagotavlja avtonomijo do 110 km. Gonilke so z motorjem povezane prek jermena, kar pomeni, da kolo nima klasičnega menjalnika. Zaradi tega pa ima vgrajeno programsko opremo z algoritmi umetne inteligence, ki samodejno izbira pravilno menjalno razmerje menjalnika v samem motorju. Menda se program celo uči stila vožnje voznika in sčasoma prilagodi način asistence.

Obenem nadzoruje stopnjo električne asistence in omogoča celo zaznavo nesreč. Elektronika omogoča tudi samodejno zaklepanje in odklepanje kolesa, ko se uporabnik približa s telefonom. Ob pomoči pametne oznake je mogoče določiti lokacijo kolesa. Za nameček je Acer v kolo vgradil pnevmatike brez zračnic. Celota tehta 16 kg, v prodaji pa bo od septembra za ceno 1.999 evrov.

Cowboy 4 in 4ST

Belgijsko podjetje Cowboy je eno najbolj znanih startupov s področja električnih koles. Na področje kolesarstva prinašajo drugačne prijeme in pristope kot klasični proizvajalci koles. Odlikuje jih zelo eleganten minimalističen stil čistih linij, ki je prilagojen tako obliki kot funkcionalnosti. Lep primer sta najnovejša modela Cowboy 4 in 4 ST (globoki vstop), ki prinašata akumulator v nosilcu pod sedežem, mehke linije (poglejte integracijo luči) in predvsem inovativen pristop k elektrifikaciji.

Kolo ima vgrajene kompleksne programske algoritme in cel kup tipal, ki samodejno določajo stopnjo asistence glede na tip terena, nagib kolesa, težo voznika, inercijo pri gibanju, upoštevajo celo take stvari, kot je veter. Tehnologiji pravijo Adaptive Power, seveda pa je vse skupaj opremljeno z integracijo s pametnim telefonom, ki je nameščen na krmilo v vlogi potovalnega in nadzornega sistema. Aplikacija omogoča tudi slednje lokacije kolesa ob pomoči pametne oznake in sistema GPS.

Motor je v zadnjem pestu in integrira tudi menjalnik, tako da Cowboy prenaša energijo z gonilk prek jermena, ne pa verige. Motor ni najmočnejši (navor 45 Nm), vendar zadostuje za vožnjo v urbanem okolju. Akumulator se nahaja v cevi pod sedežem in je preprosto zamenljiv, tako da ga lahko polnimo kjerkoli, denimo v pisarni. Zmogljivost je 360 Wh, kar po navedbah proizvajalca zadostuje za domet 50–70 km. Teža obeh izvedb koles je približno 19 kg. V Evropi ga lahko naročimo prek spleta za ceno 3.000 evrov.

Vanmoof S4

Vanmoof je še en proizvajalec stilsko dovršenih električnih koles, ki prihaja iz sosednje Nizozemske. V programu imajo različne izvedbe koles, celo napol terenske (SUV), a je morda med njimi najzanimivejši najnovejši model S4, ki ima tudi prijazno ceno, saj je zanj treba odšteti ugodnih 2.200 evrov.

Kolesa Vanmoof, vključno s S4, krasi izrazito minimalističen geometrijsko zasnovan pristop, kjer so začetek in konec prečke med vodilom in sedežem izkoristili kot ležišče za luči. To je še bolj izrazito pri modelu X4, kjer je ta poudarek uporabe cevi kot osnovnih gradnikov načrtno pretiran, a celoti daje samosvoj stil.

S tehnične plati ima Vanmoof S4 motor z navorom 60 Nm, ki je v zadnjem pestu in nudi samodejni menjalnik z dvema prestavama. Prenos gonilne moči gre prek jermena. Akumulator je velik 480 Wh in spretno integriran v okvir kolesa, da je skoraj povsem neviden. Proizvajalec navaja, da lahko z enim polnjenjem prevozimo od 60 do 150 km, kolo pa tehta 21,6 kg. Za 348 evrov lahko dokupimo še dodaten akumulator PowerBank, ki nudi 378 Wh, kar je dovolj za dodatnih 45–100 km.

Kolesa Vanmoof so namenjena za uporabo v mestih, zato je proizvajalec vgradil številne varnostne mehanizme. Kolo ima tipala, ki zaznajo premikanje, možnost zaklepanja in odklepanja motorja na daljavo, prek pametnih oznak pa ga lahko tudi izsledimo na daljavo. Kot se spodobi za inovativno stilsko električno kolo, vse skupaj med vožnjo nadzorujemo prek priložene mobilne aplikacije

Canyon Strive:ON in Torque:ON

Canyon Spectral:ON je bil ena najzanimivejših novosti na področju gorskih koles v zadnjem letu, tako zaradi odličnih lastnost in vodljivosti kot velikanskega akumulatorja zmogljivosti 900 Wh. Canyon je zdaj naredil naslednji korak. Če je bil model Spectral:ON namenjen vožnji po stezah (trail), imajo zdaj še namenske modele za Enduro z imenom Strive:ON in model za Freeride, ki mu je ime Torque:ON.

Strive:ON je zasnovan na motorjih Bosch, izbiramo pa lahko med različicami CX (največja asistenca 340 odstotkov) in bolj dirkaško usmerjenim CX Race (asistenca do 400 odstotkov). Kot med ogrodjem in vilicami je bolj agresiven (63,5 stopinje proti 65,5 stopinje pri Spectral:ON), zato je daljša medosna razdalja, medtem ko ima vzmetenje hod 170/160 mm. Izbiramo lahko med akumulatorji 625 in 750 Wh, v vseh primerih pa dobimo karbonsko ogrodje in vrhunsko opremo. Cene se gibljejo med 6.700 in 9.200 evri.

Torque:ON je pravcati stroj za spuste z ogrodjem True Gravity, ki ima navdih iz motokrosa. Kot vilic je enak kot pri Strive:ON, a je opremljen s še bolj ekstremnimi blažilniki s hodom 180 mm in z zadnjim blažilnikom (lahko tudi z vzmetjo), ki ponuja hod 175 mm. Motor je v tem primeru Shimano EP8, akumulator pa je, odvisno od modela, lahko velik 720 ali 900 Wh. Izhodiščne cene so od 5.750 do 8.600 evrov.

Giant Trance X Advanced E+ Elite

Medtem ko številni proizvajalci hitijo s predstavitvami lahkih gorskih koles s težo med 16 in 18 kg, ki so zasnovana večinoma na motorjih Fazua in TQ, a imajo zato manjši navor ter manjše akumulatorje, podjetje Giant trmasto vztraja pri električnih polnovzmetenih kolesih z motorji ter akumulatorji polne velikosti (full size). Z novim modelom Trance X Advaced Elite zdaj dokazujejo, da za doseganje manjše teže ni treba žrtvovati zmogljivosti. Giant trdi, da je to najlažje kolo tega tipa na trgu.

S karbonskim okvirjem tehta le nekaj več kot 18 kg (kolesa v tej kategoriji imajo tobičajno od 22 do 27 kg), a ima dobro znani motor SyncDrive Pro s 85 Nm navora. Manjšo težo dosegajo z zelo kompaktnim osnovnim akumulatorjem (400 Wh), ki tehta le 2,3 kg, temu pa po potrebi lahko dodamo podaljševalec dosega (dodatnih 250 W). Giant je naredil tudi korak naprej na področju nastavljanja kolesa prek programske opreme, kjer lahko ravni asistence znižamo s 85 Nm na vsega 20 Nm, kar pa precej podaljša doseg s polno baterijo.

Odlične vozne lastnosti dopolnjujeta vzmetenje Fox s hodom 160/150 mm ter vrhunski komplet zavor in menjalnikov SRAM. Družina Advaced E+ Elite ima tri člane s cenami, ki segajo od 6.800 do 13.000 evrov.

Specalized Turbo Levo SL 2023

Specialized Turbo Levo SL je v zadnjih letih eno najbolj čaščenih lahkih polnovzmetenih koles na trgu. Letnik 2023 prinaša še nekoliko zmogljivejši motor Turbo SL 1.2, ki zdaj zmore navor 50 Nm in so ga razvili v sodelovanju z družbo Mahle. Tako kot pri predhodniku akumulator nudi 320 Wh energije, kar pa lahko razširimo s podaljševalcem dosega zmogljivosti 160 Wh.

Specialized je s tem kolesom želel narediti najboljše Enduro kolo na trgu, zato so uvedli spremembe na okvirju, ki nudi še bolj progresivne odzive. Geometrijo okvirja lahko tudi preprosto nastavljamo, prav tako lahko na kolo enostavno namestimo obroče z različnimi premeri. V osnovi je zadaj obroč premera 27,5 palca, spredaj pa 29, vendar lahko po potrebi to kombinacijo hitro spremenimo in ob tem nastavimo tudi samo ogrodje za optimalno delovanje.

Vzmetenje ima nekoliko večji hod kot predhodnik (160/150 mm), Specialized pa je ob vsem tem težo kolesa ohranil pri skromnih 17,7 kg. Zaradi tega je treba za tako kombinacijo vrhunske tehnologije seči zelo globoko v žep – lahko gorsko kolo tehta kar 14.000 evrov.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji