Objavljeno: 4.2.2007 13:37 | Avtor: Gorazd Ropoša | Monitor Januar 2007

Objavimo se!

Ste se že kdaj vprašali, kako učinkovito, hitro, enostavno in po možnosti s kar najmanj stroški velikemu številu ljudi na različnih koncih sveta predstaviti posneto fotografijo ali film? Ali kako samo svojim prijateljem in družini predstaviti vtise z zadnjega sanjskega dopusta? Ena izmed bolj priljubljenih možnosti razširjanja različnih vsebin je vsekakor uporaba svetovnega spleta. Še najbolje: uporaba specializiranih strani, ki omogočajo nalaganje in gledanje slik in filmskih datotek. Saj veste, razvpiti YouTube in podobno...

Možnosti, kako uporabiti svetovni splet za uresničitev zgoraj zapisanih želja, je seveda več. Ena izmed prvih je bila, recimo, uporaba elektronske pošte, ki je priljubljena in uporabna še danes. Njeni začetki so bili preprosti, saj smo jo uporabljali predvsem za izmenjavo besedilnih sporočil. Počasi, a vztrajno pa so ta začela dobivati večpredstavne dodatke v obliki glasbenih datotek, fotografij ali filmov. Ti so, kot posledica stalnega razvoja in napredka, postajali vedno večji in zahtevnejši. Po eni strani namreč napredek prinaša manjše in zmogljivejše naprave, na katerih po drugi strani tečejo vedno zahtevnejši in kompleksnejši programi, s katerimi izdelujemo tudi večje datoteke. Posledično tako tudi zmogljivejše omrežne povezave obremenjujemo z velikanskimi količinami prometa, med katerim velik del zavzemajo zgoraj omenjena elektronska sporočila. Tako razširjanje vsebin po spletu je sicer preprosto, saj od uporabnika ne zahteva veliko, če ima primerno strojno opremo in povezavo v svet. Vendar je kljub vsemu uporabno predvsem, kadar želimo omenjene vsebine predstaviti manjšemu številu ljudi in ko priponke v elektronski pošti niso prevelike. Kljub splošnemu napredku moramo namreč računati tudi s tem, da prejemnik nima dovolj velikega poštnega predala ali ima nekoliko manj zmogljivo povezavo v svet. Verjetno pa gigantska elektronska sporočila ne bodo ravno razveselila tudi tistih prejemnikov, ki teh omejitev ne poznajo.

Spletne strani, ki uporabnikom omogočajo objavo najrazličnejših datotek in ogled le-teh, so vsekakor boljša alternativa. Leto 2006 je bilo na tem področju še posebej zanimivo, saj smo doživeli pravo poplavo takih ponudnikov, ki so kmalu postali zelo priljubljeni po vsem svetu in tudi pri nas. Tudi v Sloveniji in sosednjih državah imajo te strani že številni privrženci, tako med naključnimi obiskovalci kakor registriranimi uporabniki. Verjetno je tudi že vsak od nas kdaj prejel elektronsko sporočilo s povezavo do katere od teh strani in si tam ogledal kak posnetek.

Poglavitni vzrok za priljubljenost teh strani gre iskati predvsem v (zaenkrat še?) brezplačni uporabi njihovih storitev. Ponujajo tudi zelo preprost način objave, da uporabnikom ni treba razmišljati o tem, kako pripraviti posnetke (kodeki...) in jih objaviti v spletu, da jih bo nekdo drug lahko gledal. Za vse namreč poskrbi spletna stran oziroma ustrezen program, ki teče na njej. Pomembno je tudi to, da uporabniki sami aktivno sodelujemo pri oblikovanju vsebine teh strani. Z veliko objavljenimi in zanimivi prispevki pripomoremo k njihovi priljubljenosti in posledično večjemu obisku in tako se začarani ples ponudbe in povpraševanja lahko začne.

V spletu najdemo veliko takih strani in prepričani smo, da ima vsak svojo najljubšo. Naštejmo samo nekatere izmed njih, ki jih na preizkusu tokrat nismo obdelali: Metacafe (www.metacafe.com), GoFish (www.gofish.com), Stickam (www.stickam.com), EyeSpot (eyespot.com), Buzznet (www.buzznet.com), Flukiest (www.flukiest.com), Grouper (grouper.com), Vimeo (vimeo.com), Flickr (www.flickr.com), MySpace (www.myspace.com) in še katera bi se našla.

Za ogled in preizkus smo izbrali pet strani, ki sodijo med bolj priljubljene. Ogledali smo si možnosti, ki jih ponujajo uporabnikom, način dela in njihovo ponudbo, in na vsaki objavili tudi približno 50 MB velik film, o katerem smo nato z različnimi ponujenimi možnostmi obvestili prijatelje, če je bilo to seveda mogoče.

Ravno med pisanjem tega članka je veliko prahu dvignilo dogajanje okrog dveh najbolj priljubljenih, to sta Google Video in YouTube. Razširile so se govorice, ki so se pozneje tudi uresničile. Velikan Google je namreč za zelo veliko denarja kupil malčka (po številu zaposlenih) YouTube. Kljub nakupu naj bi obe podjetji oziroma njuni spletni strani še naprej delovali ločeno.

DailyMotion

DailyMotion je stran, ki je zanimiva, pregledna, enostavno jo je uporabljati, namenjena pa je objavi različnih vrst posnetkov. Na voljo je v različnih jezikih, med katerimi pa žal ni slovenščine. Njena vsebina se redno spreminja in to lahko spremljamo z odjemalcem novic RSS. Stran namreč to podpira, prav tako kakor naročanje na podcaste. Možnost se izkaže za zelo uporabno, saj smo vedno na tekočem z novostmi. Kot neprijavljen uporabnik lahko brskamo po objavljenih posnetkih in si jih ogledamo s predvajalnikom Flash. Iskanje posnetkov je preprosto, saj je možnosti veliko. Tako lahko uporabimo iskalnik, pri katerem z iskanjem po različnih ključnih besedah iščemo posnetke, na voljo imamo seznam objavljenih oznak in razne že pripravljene izbore tipa naj... Za posebej uporabno se je izkazalo brskanje po kanalih, v katerih najdemo celo vrsto posnetkov s podobno tematiko, uporabna pa je tudi vsebina skupin, ki so jih ustvarili že prijavljeni uporabniki. Vsaka skupina namreč združuje uporabnike s podobnimi zanimanji in posledično tudi tematsko podobnimi posnetki. Z vsemi možnostmi iskanja, ki so na voljo, smo določen posnetek, če je seveda objavljen, lahko hitro in preprosto našli. Z brezplačno registracijo pridobimo možnost objave lastnih posnetkov ter komentiranja že objavljenih. Izdelali smo lahko svoj kanal ali skupino in vanju povabili druge uporabnike. Tudi sami smo se lahko pridružili kakšni zanimivi skupini ali se naročili na različne kanale. Nalaganje posnetka poteka preprosto in predvsem hitro, saj večino dela opravi spletna stran. Naložimo lahko različne formate posnetkov (QuickTime, Windows Media, mpeg, dv in 3gpp), ki jih imamo shranjene na disku, ali zajamemo posnetek neposredno iz spletne kamere. Največja velikost v obeh primerih je 150 MB. Pred dokončno objavo je smiselno posnetek še opremiti s podatki za lažje iskanje, h katerim sodi kratek opis vsebine in izbira oznak. Tako pripravljen posnetek lahko delimo s prijatelji na različne načine. Obvestimo jih lahko s kratkim sporočilom neposredno s strani, objavimo povezavo do posnetkov v kakšnem spletnem dnevniku in izdelamo videoseznam (videoroll). Gre za orodno vrstico, ki jo lahko preprosto integriramo v spletni dnevnik ali drugo spletno stran s kopiranjem kode html. Ob vsaki objavi novega posnetka se ta avtomatsko doda še na videoseznam, kar je vidno tudi na straneh, na katere smo ga vključili. Objavljene posnetke lahko preprosto brišemo s strani. Glede na opisano je spletna stran DailyMotion s svojo preprostostjo, sicer manj bogato, a dovolj dobro vsebino, s številnimi načini obveščanja in možnostmi iskanja primerna predvsem za tiste, ki poleg gledanja uživajo tudi v objavljanju posnetkov.

DailyMotion - zanimiva in pregledna stran s številnimi možnostmi

DailyMotion

Naslov: www.dailymotion.com.

Cena: Brezplačna raba, za objavo posnetka se moramo registrirati.

Za: Enostavna objava, dobro iskanje, podpora RSS in podcast, podpira objave na drugih straneh.

Proti: Omejena dolžina objavljenih posnetkov, malo podprtih naprav, s katerih lahko naložimo posnetke.

GoogleVideo beta

Googlova video stran sicer sodi med bolj priljubljene, a nikakor ne dosega npr. YouTubea. Razlog, zakaj so se v Googlu raje kar "stegnili" in odkupili YouTube. No, vsaj zaenkrat sta v spletu še vedno dostopni obe strani.

Na voljo je v več jezikih, med njimi pa žal (še) ne moremo izbrati slovenščine. Podpira naročanje na objavljene novosti na strani (rss). Posamezne možnosti, ki jih ponuja, so pregledno urejene in enostavno dostopne. Posnetki so glede na vsebino uvrščeni v posamezne kategorije in zbrani v najrazličnejše izbore, po katerih lahko brskamo. Kot neregistrirani uporabniki smo si lahko ogledali vse objavljene posnetke; za to je potreben le predvajalnik Flash. Ogled posnetkov je potekal gladko, a je to precej odvisno tudi od hitrosti naše internetne povezave in obremenjenosti strežnikov, na katerih so posnetki. Iskanje je dobro urejeno, saj lahko iščemo po različnih kriterijih, med njimi tudi po dolžini ali zvrsti posnetka, kar je uporabno, kadar ne iščemo točno določenega posnetka, temveč več posnetkov s skupno tematiko. Že objavljene posnetke lahko tudi komentiramo. Za objavo lastnega se moramo sicer registrirati, vendar je postopek preprost in hiter. Iz svojega računalnika lahko naložimo posnetke vseh priljubljenih video formatov. Možnosti nalaganja sta dve. Prva, hitrejša in preprostejša, je namenjena nalaganju posameznih datotek, manjših od 100 MB, in poteka prek spletnega vmesnika. Druga je primerna za nalaganje več datotek naenkrat ali datotek, ki so večje od 100 MB. Za ta namen moramo najprej naložiti brezplačen program "Google Video Uploader". Sicer kratek in preprost program se je izkazal za zelo uporabnega, predvsem ko smo želeli naenkrat naložiti več posnetkov. Treba jih je bilo le izbrati, nato pa smo do končanega prenosa nanje lahko pozabili. Pred dokončno objavo moramo posnetke še opremiti z opisi in oznakami za lažje iskanje. Ustvarili smo lahko predvajalne sezname, namenjene poznejšemu ogledu, povezavo do posnetkov objavili na drugih spletnih straneh (MySpace, Blogger, LiveJournal, TypePad) in poslali kratko obvestilo prijateljem. Svoje objavljene posnetke lahko tudi preprosto izbrišemo. Spletna stran s svojo vsebino vsekakor sodi med bolj priljubljene. K temu pripomorejo tudi številne možnosti in uporabno iskanje. Manjka ji možnost ustvarjanja lastnih kanalov ali skupin, nekoliko moteč je tudi čas, ki mine od nalaganja posnetka do njegove dejanske dostopnosti za druge uporabnike. Skrbniki strani namreč vsak posnetek pred objavo preverijo in ga šele nato spustijo v javnost. Kljub opisanim pomanjkljivostim Google Video sodi med strani, ki se jih splača uvrstiti med priljubljene.

GoogleVideo - velika in redna ponudba, ki vabi k vnovičnemu obisku.

Google Video beta

Naslov: video.google.com.

Cena: Brezplačna raba, za objavo posnetka se moramo registrirati.

Za: Ni omejitev pri nalaganju, dobro iskanje, več možnosti objave, podpora RSS in objavam na drugih straneh.

Proti: Dolg čas med nalaganjem posnetka in končno objavo.

Microsoft SoapBox beta

Na konja popularnosti, na katerem jezdijo strani za video posnetke, se je odločil skočiti tudi veliki Microsoft. Nekoliko pozno sicer, pa vendar.

Uporaba spletne strani Microsoft SoapBox beta je trenutno mogoča samo s pomočjo vabila, ki vam ga lahko pošlje kdo od prijateljev, ali pa se nanj naročite sami z vpisom na čakalno listo. Z uspešno prijavo pridobimo dostop do vseh možnosti, ki jih stran trenutno ponuja. Pregledno je urejena in to olajša delo z njo, saj hitro najdemo področje, ki nas zanima. Brskamo lahko med objavljenimi posnetki, ki so razvrščeni v posamezne kategorije, zbrani v skupine po različnih izborih in glede na oznake. Iskati je mogoče tudi s pomočjo iskalne vrstice, v katero vpišemo ključno besedo. Rezultat je seznam ustreznih posnetkov, ki ga lahko prikažemo na različne načine. V uporabniškem profilu najdemo številne koristne podatke o uporabniku in njegovih dejavnostih na strani. Zanimiv je predvsem podatek o trenutnem stanju naloženih posnetkov. Ti namreč niso takoj po nalaganju na voljo vsem drugim uporabnikom. Naložimo lahko posnetke večine priljubljenih formatov (.avi, .wmv, .mov, .mpeg, .3gpp...). Največja velikost posnetka je 100 MB. V imenu posnetka lahko uporabimo šumnike, označimo ga lahko z največ petimi oznakami in ga uvrstimo v že pripravljene kategorije. Opisane naloge se izkažejo za smiselne, saj so namenjene predvsem lažjemu iskanju posnetka. Po nalaganju je posnetek takoj viden v našem profilu, drugim uporabnikom pa je, če to želimo, na voljo šele čez nekaj časa. Svoje objavljene posnetke lahko preprosto izbrišemo. Objavljene posnetke drugih avtorjev lahko ocenimo in komentiramo, jih dodamo med priljubljene in s pomočjo različnih že objavljenih url povezav na drugih spletnih straneh objavimo povezavo do njih. Microsoftov izdelek po svoji objavljeni ponudbi zaenkrat (še) ne dosega trenutno najbolj priljubljenih tovrstnih strani, a je uporaben in zanimiv zaradi svoje enostavnosti in preglednosti.

Microsoft SoapBox - urejena in pregledna osnovna stran

Microsoft SoapBox beta

Kaj: Spletna stran za izmenjavo videoposnetkov.

Naslov: soapbox.msn.com.

Cena: Brezplačna raba, za ogled in objavo posnetka se moramo registrirati.

Za: Pregledna in enostavna, preprosta objava in integracija z drugimi spletnimi stranmi.

Proti: Uporaba strani trenutno možna samo z vabilom, omejena dolžina posnetkov.

VideoEgg

VideoEgg je spletna stran, namenjena predvsem nalaganju in shranjevanju različnih vrst posnetkov in manj množičnemu ogledu. Do objavljenih posnetkov moramo namreč na načine, ki jih ponuja, drugim uporabnikom posebej omogočiti dostop. Uporabljamo jo lahko samo kot registrirani uporabniki. Registracija je brezplačna in od nas zahteva vnos osnovnih podatkov o računu. Temu sledi namestitev brezplačnega programa VideoEgg Publisher. Gre za nekakšen vmesnik med različnimi napravami za zajem videa na eni strani in njegovo končno objavo na drugi strani. Program se po namestitvi integrira v spletni brskalnik in ga med delom sploh ne opazimo. Pohvaliti velja tudi to, da vključuje preprosto orodje, s katerim enostavno in hitro odrežemo začetek ali konec posnetka, ki ga bomo objavili. Delo z njim je zelo preprosto in predvsem uporabno, saj je trenutno največja dolžina posnetka, ki ga lahko objavimo, le pet minut. Omejitev je sicer začasna in naj bi jo pozneje odstranili. Nalaganje posnetkov je preprosto in nalagamo jih drugega za drugim. Podprto je nalaganje iz različnih naprav, tudi iz mobilnega telefona in spletne kamere. Program priključene naprave samodejno prepozna in olajša delo z njimi. Nalagamo lahko vse priljubljene grafične formate, razen MPEG-2 (ki je tako ali tako premalo stisnjen ali za to prevelik). Pred dokončno objavo v spletu za posnetek vpišemo še nekaj osnovnih podatkov in določimo, kdo vse ga bo lahko gledal. Opazili smo, da v naslovu posnetka ne sme biti šumnikov, saj jih stran ne prepozna, v opisu posnetka pa šumnike lahko uporabimo. Ljudi je mogoče seznaniti z naloženimi posnetki na različne načine: z elektronskim sporočilom in v njem objavljeno povezavo do posnetka na strani VideoEgg, z vključitvijo izdelanega skripta in html povezavo na drugo spletno stran in z neposredno objavo na spletnih straneh Blogger, Typepad in eBay. Posnetke, ki smo jih objavili, lahko tudi preprosto zbrišemo s strani. VideoEgg sicer ni stran, ki bi pritegnila s pestro dnevno ponudbo, saj so posnetki na njej dostopni samo uporabnikom, ki smo jih o tem predhodno obvestili, a je kljub temu dobrodošla rešitev za vse tiste, ki imajo veliko posnetkov, a jih nimajo kje objaviti.

VideoEgg - različne možnosti objave, uporabno vključene na spletno stran

VideoEgg

Kaj: Spletna stran za izmenjavo videoposnetkov.

Naslov: www.videoegg.com.

Cena: Brezplačna uporaba, za ogled in objavo posnetka se moramo registrirati.

Za: Enostavno nalaganje na stran, preprosta objava, podprte številne naprave.

Proti: Zahteva namestitev dodatnega programa, omejena dolžina objavljenih posnetkov, ne podpira šumnikov v naslovih posnetkov.

YouTube

YouTube je vsekakor daleč najbolj priljubljena taka stran. O tem priča dnevna ponudba vedno novih posnetkov (če že ne Googlovi milijoni dolarjev, ki sta jih bila deležna lastnika strani). Ti so pregledno uvrščeni v številne kategorije. Veliko je tudi izborov po različnih kriterijih. Izbrani posnetek si lahko ogledamo brez registracije, ki je sicer za ogled potrebna samo, če ima posnetek manj primerno vsebino. Za nemoteno predvajanje posnetka skrbi predvajalnik Macromedia Flash. Objavljeni posnetki so opremljeni s koristnimi podatki, ki poleg imena in kratkega opisa vsebine vsebujejo še podatke o avtorju, seznam ključnih besed, na podlagi katerih je posnetek uvrščen v ustrezne kategorije, ter komentarje drugih uporabnikov. Podprta je možnost objave posnetkov na drugih straneh, recimo v spletnem dnevniku, z uporabo že pripravljene url povezave do strani YouTube ali html odrezka z vključenim predvajalnikom. Zadnji način omogoča, da bralec naše strani kljub ogledu posnetka ne zapušča, temveč si ga ogleda kar na sami strani. Z brezplačno registracijo smo pridobili dostop do kar nekaj možnosti, med drugim tudi za objavo posnetkov. Objavimo lahko vsak posnetek v formatih .avi, .mov in .mpg največje dolžine deset minut oziroma velikosti 100 MB in filme, posnete z mobilnimi telefoni. Po nalaganju bomo posnetek opremili s podatki za lažje iskanje, opisali z ustreznimi oznakami (tagi), uvrstili v ustrezno kategorijo in določili, kdo vse ga bo lahko videl. Izdelamo lahko svoje hitre sezname posnetkov za poznejši ogled in bolj zanimive dodamo med priljubljene. Stran omogoča izdelavo lastnih kanalov in skupin uporabnikov ter naročanje nanje. Podprto je tudi naročanje na spremembe na strani (RSS). Zaradi rednega posodabljanja vsebine, velike priljubljenosti in posledično številnega občinstva, veliko možnosti, ki jih ponuja, in hkrati dovolj preprostega načina dela sodi med strani, ki jih velja uporabiti za objavo in ogled posnetkov.

YouTube - pestra ponudba vedno novih posnetkov

YouTube

Kaj: Spletna stran za izmenjavo videoposnetkov.

Naslov: www.youtube.com.

Cena: Brezplačna raba, za objavo posnetka se moramo registrirati.

Za: Priljubljenost, brezplačna raba, iskanje na različne načine.

Proti: Omejena dolžina objavljenih posnetkov.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji