Objavljeno: 30.3.2010 | Avtor: Jure Forstnerič | Monitor Marec 2010 | Teme: GPS

Novo orožje proti prometnemu kaosu

Promet je pri nas približno taka tema kot vreme pri Angležih - ob pomanjkanju drugih možnostih pogovora se lahko nanj vedno zanesemo. Za prometne zamaške so krivi bodisi nesposobni vozniki bodisi cestni delavci, hkrati pa o stanju na cestah vse prevečkrat zvemo prepozno. Rešitev naj bi bila tehnologija TMC.

TMC (kar pomeni "Traffic Message Channel") je del storitve RDS, gre pa za način pošiljanja prometnih podatkov prek radijskih valov. V zahodni Evropi je aktiven že kar nekaj let, končno pa smo ga dočakali tudi v Sloveniji. V Monitorju smo to možnost omenili že pred več kot dvema letoma in pol, poizkusno je začel obratovati konec lanskega poletja, v praksi pa v začetku zime. Signal oddaja Radio Si, prometni podatki so s strani www.promet.si, za delovanjem storitve pa stoji madžarsko podjetje TrafficNav.

Samo delovanje sistema je sila enostavno. Potrebujemo seveda podprto navigacijsko napravo (GPS) - takih je vse več. Ta mora imeti radijsko anteno in prirejeno kartografijo, s katero lahko naprava povezuje kraj dogodka s točko na zemljevidu. Ko na napravi GPS nastavimo neki novi cilj, bo ta ob izračunu poti vzela v obzir še morebitne prometne podatke. Hkrati bo med vožnjo spremljala dogajanje, v primeru kakega novo nastalega prometnega zamaška na načrtovani poti pa na novo preračunala pot in se tako izognila nevšečnostim.

V teoriji je vse lepo in prav, v praksi pa stvari šepajo. Saj ne, da sistem ne bi deloval, a težava je v tem, da se podatki enostavno prepočasno osvežujejo. Med preizkusom smo upali, da bomo lahko sproti spremljali stanje na cestah in se tako v danem trenutku izognili najbolj obremenjenim. Žal pa se sporočajo le dolgotrajnejše zapore cest, torej take, o katerih lahko že tako ali tako izvemo iz več kanalov - denimo prek že omenjene spletne strani državnega prometno-informacijskega centra (znanega tudi kot PIC) na www.promet.si. Podatki se osvežujejo na petnajst minut - to je v dnevnih konicah ravno dovolj, da nam ne more veliko pomagati.

O čem sanjamo?

Ko smo pred leti prvič slišali za sistem TMC, so se nam pojavile zvezdice v očeh, takoj pa smo pomislili na scenarije iz kakih znanstveno-fantastičnih filmov. Saj veste - sistem, ki bi nam sproti kazal podrobne podatke o prometu na vsaki cesti, tako da bi v vsakem trenutku lahko izbrali najmanj obremenjeno. To pa ni nujno znanstvena fantastika, saj take sisteme ponekod že poznajo. Lep zgled je ameriško mesto Los Angeles, ki ima večino cestnega omrežja (vsaj vse večje ulice in križišča) prepredena s tipali, ki merijo zasičenost prometa. Prebivalci pa lahko stanju sledijo prek spletne strani trafficinfo.lacity.org, kjer so glavne poti obarvane glede na obremenjenost, vse skupaj pa se osvežuje vsako minuto. Pred odhodom v službo (ali iz nje) je tako mogoče na hitro preveriti, kje nastajajo zamaški in kje je promet najbolj tekoč.

O takih pregledih nad avtomobilskim stanjem ulic, kot ga poznajo v Los Angelesu, lahko pri nas le sanjamo.

Na sistem TMC leti še nekaj kritik. Prva je ta, da se podatki o lokaciji neke zapore ne pošiljajo na osnovi koordinat GPS, temveč na osnovi t. i. "kodnih tabel". Te tabele so vključene v kartografijo - pri Garminu, denimo, so te tabele dodane pri kartografiji City Navigator Europe NT 2010.20. Pri tem seveda pride do vprašanja natančnosti, saj so te tabele manj natančne, kot pa so lahko koordinate GPS.

Večja kritika pa je plačljivost storitve, vsaj v Sloveniji. Podatki so namreč šifrirani, za njihovo uporabo pa moramo plačati (gre za enkratno ceno). Ta cena je vključena v nakup oziroma nadgradnjo sprejemnika TMC. Tako si lahko predstavljamo, da bo večina uporabnikov, ki bodo na novo kupili podprto napravo, to dejstvo povsem spregledala. V Evropi poznamo nekaj različnih praks. V sosednji Italiji poznamo brezplačno storitev TMC (prek radijske postaje RAI 1), ki žal zajema le severni del države, pa tudi plačljivo, ki pa zajema večino države.

Tehnologija TMC nam lahko sicer prihrani kar nekaj živcev, sploh ob poletnih migracijah, a je trenuten sistem preozko zasnovan za resno rabo. Med našim preizkusom je v enem tednu nismo niti enkrat potrebovali. Pri tem smo večino voženj izvajali v okolici Ljubljane, vmes pa skočili tudi do obale in pokukali čez mejo.

TMC

Kaj: Sistem za obveščanje o stanju na cestah.

Oddaja: Radio Si

Cena: Vključena v ceno GPS navigatorjev.

Za: Odlična ideja, ki v svetu deluje že dalj časa.

Proti: Pri nas zaenkrat zelo slaba izvedba.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji