Deskajmo s telefonom

Objavljeno: 29.1.2013 | Avtor: Boris Šavc | Kategorija: Dosje | Revija: Januar 2013 | Teme: android, brskalnik, iPhone

Več kot petino spletnega prometa predstavljajo obiski uporabnikov na poti. Ljudi, ki se na izbranem spletišču ustavijo s tablico ali telefonom, je vedno več. Do leta 2015 jih bo več kot obiskovalcev z računalnikom. Pa so slovenska spletišča temu prilagojena?

Mobilna revolucija je med nami. Romantične večerje v dvoje, ko pogledi uhajajo na mali svetleči zaslon, boleči vratovi ob uporabi javnega prevoza, ki so se vneli pri odgovarjanju na zadnjo objavo izbranega družabnega profila, in pisma Božičku, v katerih prevladujejo tablice in telefoni, so pokazatelj, kako globoko se je v družbo zažrla mobilna tehnologija. Prodajne številke mobilnih operaterjev in oblikovanje ponujenih paketov so dokaz, da je splet na poti v strmem vzponu. Vedno več smo v spletu zdoma. Če so se nastalemu položaju prilagodile cene ponujenih mega zlogov, pa tega žal ne moremo trditi za slovenske spletne strani. Kdor je v preteklosti že razpiral prste po mrzlem zaslonu, ker bi bila na drobno prikazana vsebina prevelik zalogaj tudi za Rajmonda Debevca, ve, o čem govorimo. V tujini so potencial uporabnikov z majhnimi zasloni prepoznali in o temi napisali cele študije. Glavni ugotovitvi sta, da mobilni obiskovalci hitreje zapustijo spletno stran, če takoj ne ugledajo pričakovanega, in se hitreje odločijo za nakup ogledovanega kot uporabniki z namiznimi računalniki. Podatka sta pomembna predvsem za spletišča, ki že danes privabijo dobršen delež uporabnikov na poti. Odstotke najlaže razberemo ob pomoči orodja Google Analytics ali s sorodnim pripomočkom, ki nas obvesti, če je naložba v mobilno prenovo spletnega mesta opravičljiva. Podjetja z mobilnimi različicami spletnih predstavitev dajejo občutek naprednosti, zaupanja in zlahka premagajo tekmeca brez mobilnega čuta za obiskovalce.

Mobilna vsebina

Preden se lotimo testiranja, kako je z mobilno ozaveščenostjo pri nas, poglejmo, kaj naredi spletno stran dobro tudi na manjših, prenosnih napravah. Najprej je treba vedeti, da lahko mobilni uporabnik do iskanih informacij pride na več načinov. Poleg brskalnika, ki ponudi njegovi napravi prilagojeno vsebino, ter obiska običajne spletne strani so mu večkrat na voljo še namenske aplikacije. Slednje so učinkovita, čeprav po operacijskih sistemih in napravah razdeljena rešitev. Ker zahtevajo dodaten trud, saj jih je treba na mobilno napravo ročno namestiti, jih marsikateri uporabnik, predvsem ob uporabi tablice, hote ali nehote spregleda. Ko odpišemo aplikacijski pristop in se odločimo za mobilno preslikavo namizne vsebine, se načrta držimo kot pijanec plota. Ker so časi osiromašenih strani WAP za vedno mimo, je prav, da je mobilna spletna izkušnja enakovredna namizni. Oblikovanje naj bo domače, podobno običajni, že znani izkušnji. Informacije, ki so na mobilni različici spletne strani, naj bodo skrbno izbrane, saj vseeno ni treba, da je na mobilni strani prikazana prav vsaka beseda z običajnega spletišča. Namen naj bo jasen, pomembni podatki pa pri vrhu, da uporabniku ni treba uporabljati drsnega gumba in se premikati po zaslonu navzdol. Začetno nalaganje spletne strani resda ni povsem odvisno samo od nas, a naj bo kar se da hitro. Idealen čas od izbire spletišča do prikaza želene vsebine je pet sekund ali manj.

Prijazno oblikovanje

Med pomembnejše smernice oblikovanja mobilnih spletnih strani spadajo informacije o nepotrebnih prvinah. Nihče ne bo jezen, če na telefonu ali tablici ne bo ugledal prikaznih oken, ki so na mobilnih napravah prava mora in kazijo uporabniško izkušnjo. Enako velja za tehnologijo Flash, saj se oblikovalci upravičeno izogibajo rabi, ker na številnih napravah niti ne deluje, med drugim je ni na najbolj priljubljeni tablici na svetu, Applovem iPadu, tam, kjer teh ovir ni, pa stopijo na prizorišče oderuški operaterji, ki znajo uporabnikom konec meseca za obogatene elemente Flash mastno zaračunati. Zaradi velikosti upočasnijo celotno izkušnjo, zato je treba resno razmisliti o uporabi HTMLja 5, ki se vedno bolj uveljavlja kot dostojen nadomestek za nezaželeno tehnologijo Flash. Med prikazanimi elementi na mobilni spletni strani mora biti dovolj praznega prostora (angl. white space). Oblikovalci radi pretiravajo z gnečo. Dobro pravilo je, da po končanem delu prototipu odstranimo prvino ali dve, pa bo ravno pravšnji. Pri snovanju prikaza vsebine je treba upoštevati tako pokončno kot ležečo postavitev mobilne naprave, saj si obiskovalec zasluži dostojno izkušnjo ne glede na napravo, ki jo izrablja, ali način, kako jo uporablja. Ker mobilni uporabniki naprave (praviloma) ne nadzorujemo z miško, temveč s prsti, želimo gumbe in druge interaktivne elemente ustrezne velikosti. Pisava, ki jo oblikovalec izbere, naj bo premišljene velikosti, barve in oblike. Uporabnost spletišča je še vedno na prvem mestu, zato so kontaktni podatki v ospredju. Vedno, ampak res vedno, naj prilagojeno spletišče ponudi povezavo na običajno, polnomastno spletno stran. Res se znajo nekateri mobilni brskalniki, na primer nepogrešljivi Chrome, zamaskirati v namizno aplikacijo in snovalce spletišč prisiliti, da jim oddajo večjo različico strani, vendar je kljub temu fino, če nam teh zvijač ni treba uporabiti.

Orodja

Vsaka mobilna spletna stran je boljša kot nobena. Za nezahtevno rabo jo lahko izdelamo z Googlovimi orodji. Na sliki streznitev v obliki našega spletišča na mobilnem simulatorju spletnega velikana.

Pri mobilni prenovi spletišč nam lahko pomagajo tudi namenski pripomočki, kot so Googlova orodja GoMo, ki so nastala kot otrok velikanovega prevzema podjetja DudaMobile. Gre za skupek orodij, s katerimi preverimo, kako se neka stran odreže v mobilnem svetu, izvemo, kaj ji manjka in kako odpraviti pomanjkljivosti. Pri izdelavi mobilne spletne strani pomagajo izpopolnjeni vodniki in storitve, ki nam jih predlaga Google. Med slednjimi najdemo pripomoček Google Mobile Landing Page Builder, del priljubljene storitve Google Sites, s katerim na hitro izdelamo privlačno vstopno stran, ki prijazneje pozdravi mobilne uporabnike ob obisku pri nas. Uporaben je tudi vtičnik priljubljenega sistema za upravljanje vsebine WordPress, WPtouch. Če naše spletišče temelji na razširjenem spletnem pripomočku, bo pretvorba v mobilno različico skrajno neboleča in nadvse prilagodljiva izkušnja. Vtičnik sicer pozna delo z različnimi predlogami, a bomo ob morebitnih kompleksnejših željah morali poseči po zmogljivejših pripomočkih. Eden izmed njih je Mobify Studio, ki se ne zanaša na poprej postavljene predloge, temveč v vlogo ustvarjalca postavi uporabnika, ki mu po potrebi priskočijo na pomoč profesionalci z večletnimi izkušnjami tovrstnega oblikovanja in snovanja mobilnih vsebin. Celotna storitev seveda ni zastonj, je pa na voljo preizkus.

Slovenske mobilne spletne strani

Pričujoči članek ni mišljen kot kritika preizkušenih spletišč, temveč je zgolj opozorilo na vrzel, ki jo je treba zapolniti. Sami priznavamo, da nismo nič boljši, saj tudi naše spletne strani na majhnih zaslonih ne sijejo pretirano. Ker spletišče prenavljamo, je eden izmed glavnih ciljev zadovoljitev mobilnih potreb. Upamo, da podobno razmišljajo na nekaterih v naslednjih vrsticah predstavljenih portalih. Osredotočili smo se na zgoraj navedene smernice, čitljivo besedilo, vidne slike, učinkovito postavitev ter na nadležnosti v obliki prikaznih oken, reklam ali Flash filmčkov. Izbrance smo preizkusili na vseh treh največjih platformah, Androidu, iOSu in osmem WPju, ogledali smo si jih tako na tablicah kot telefonih in prišli do zanimivih ugotovitev.

Časopisje

Prikaz spletne strani časnika Delo ima na telefonu iPhone zaradi reklame v ozadju še dodatno zmanjšan prostor.

Večer je na pravi poti.

Pri snovanju mobilne strategije je treba vedeti, kdaj je tak pristop odveč. Na sliki prikaz Računalniških novic na tablici Galaxy Note 10.1.

Tisk je prvi zaznal vpliv spletnega medija in prav vsi navzoči v slovenskem prostoru ga s pridom izkoriščamo, da dopolnimo klasično posredovanje informacij s svežim pristopom in podatki. Žal nismo vsi tako pridni pri oskrbi bralcev na poti. Delo (www.delo.si) ponudi bralcem lastno namensko aplikacijo, s pomočjo katere spremljajo njegove edicije tekoče in spodobno, a za obiskovalce, ki si z vsebino postrežemo na telefonu ali tablici, ne mara preveč. Prikazana roba je nečitljiva na še tako veliki tablici, zato nam dodatno povečevanje ne uide, če ne želimo s tablice z nosom brisati lastnih prstnih odtisov. Tisti s telefonom v naročju odnesemo še slabše. Android z vgrajenim spletnim brskalnikom in iPhone prikažeta reklamo v ozadju, ki vsebini odškrtne še tisto malo prostora, ki ji je bil na voljo. Če uporabimo Windows Phone 8 ali brskalnik Chrome je vsebina raztegnjena čez ves zaslon, vendar brez prstne telovadbe kljub temu ne bo šlo, ker se ne vidi nič pametnega. Od Dela smo tako imeli korist le z uporabo tablice Galaxy Note 10.1 v ležečem položaju. Žal gre hvala prej na škodo slabše ločljivosti kot iznajdljivosti spletnih oblikovalcev tega slovenskega dnevnika, saj Applov zaslon Retina (na zadnjih iPadih) hipoma razkrije mobilno žalost časnika Delo. Podobna zgodba se razkrije ob obisku Dnevnika (www.dnevnik.si), kjer so ustvarjalci skrili vsaj reklame, ki se ne prikažejo niti na telefonu iPhone. Tudi sicer se zdi oblikovanje malce bolj mobilno naravnano, a še zdaleč ne skladno z zgoraj naštetimi smernicami ter udobno berljivo le z dovolj veliko tablico v ležečem položaju. Povsem drugače je pri Večeru (www.vecer.si), ki na telefonih prijetno preseneti z odlično oblikovano mobilno stranjo. Na žalost so jo snovalci očitno preizkusili le na Applovem telefonu iPhone, saj je na Microsoftovem operacijskem sistemu Windows Phone 8 zaradi nemalo hroščev (preizkušeno s HTCjevim 8X) neuporabna. Za nameček Večer na tablicah postreže namizno različico spletišča, kar je zelo nerodno tako na manjših tablicah kot na telefonu Galaxy Note 2, ki niti z brskalnikom Chrome ne zmore priklicati njemu primernega štajerskega časnika. Zgodovina se ponovi s Financami (www.finance.si), ki so lepo berljive na Applovem in HTCjevem telefonu, Samsung pa zopet povleče kratko. Ob vseh težavah z dnevnim časopisjem moramo pohvaliti Računalniške novice (www.racunalniske-novice.com), ki so na telefonih nadvse uporaben medij, saj vedno prikažejo mobilno spletno stran. Računalniški novičarji so na opravljeno delo celo tako ponosni, da mobilno stran prikažejo tudi na desetpalčni tablici z operacijskim sistemom Android, kar je videti precej smešno. Ker na iPadu dobimo običajno spletno stran, štejemo ta incident med hrošče, uporabnikom velikih, z Googlovim sistemom opremljenih tablic pa svetujemo brskalnik Chrome z učinkovito nastavitvijo Zahteva za namizno stran oziroma Request desktop site, kakor se preoblačenje v namizni brskalnik imenuje po angleško.

Spletni mediji

Kljub ustrezni nastavitvi mnoga sicer do manjših naprav prijazna spletišča ne ločijo med mobilnim spletnim brskalnikom Internet Explorer z operacijskega sistema Windows Phone 8 in njegovo namizno različico.

Siol (www.siol.net) je pred kratkim izvedel prenovo. Spletišče je res videti sodobneje, a lepota ob obisku s telefonom ne pade na plodna tla, saj je vsebina na majhnem zaslonu prikazana enako kot na računalniku. Povsem drugače je s samooklicanim spletnim prvakom, portalom 24ur (www.24ur.com), ki nam kljub obstoječi namenski aplikaciji postreže z udobno prilagojeno spletno stranjo. Do pohvale strani poleg kakovostnejših člankov manjka priznavanje trga tablic, ki na ohišju nimajo jabolka, saj se na večjih napravah z Androidom brez posredovanja brskalnika Chrome prikaže zgolj velikanska mobilna postavitev. Prav tako jih tare precej pogosta težava z operacijskim sistemom Windows Phone 8, ki se rada pripeti neizkušenim spletnim mojstrom, ko spletišče obisk mobilnega Internet Explorerja obravnava enako kot brskanje namiznega računala, zaradi česar so POPove dveri na okenskih telefonih brez povečevanja praktično neberljive. Posebno priznanje gre Žurnalu24 (www.zurnal24.si), ki ima mobilno različico spletišča celo bolj všečno od osrednje. Uporabna je tudi na velikih tablicah z Androidom, kjer je kljub raztegnjenemu prikazu solidno berljiva.

Posel

Diskontni trgovec Hofer ima kljub pomanjkanju mobilne različice spletišča prodajne akcije lepo vidne tudi na manjših napravah.

Družba Petrol je že v preteklosti veliko dala na spletno podobo podjetja. O tem navsezadnje pričajo podeljene oblikovalske nagrade, kot je Netko, zato ne čudi, da je tudi mobilna različica njihovega spletišča ena boljših v slovenskem internetnem prostoru.

Če smo telefon kdaj uporabili za spletno nakupovanje pri največjem takem trgovcu, podjetju Amazon, vemo, kako navdušujoča je lahko izkušnja. Na www.mimovrste.com, www.enaa.com in www.bolha.com je že s tablicami muka kupovati, kaj šele s telefoni, saj nihče izmed naštetih nima mobilne spletne strani, običajne pa so nerodno oblikovane. Hofer (www.hofer.si) se jim pridružuje, a ima vsaj osnovno spletno stran zasnovano tako, da že takoj ne izloči mobilnih uporabnikov. Pravi zgled učinkovite mobilne strani je Petrol (www.petrol.si), čigar mobilna spletna stran omogoča hiter in enostaven dostop do najbolj izpostavljenih informacij trgovca z naftnimi derivati. Medtem ko na majhnih mobilnih napravah navdušuje asketsko in učinkovito oblikovanje, se na tablicah diči povsem uporabna, namizna spletna stran. Kot zanimivost povejmo, da se je na telefonu Galaxy Note 2 z brskalnikom Chrom prikazala namizna različica spletišča, s Samsungovim pripomočkom pa smo na zaslon dobili pravo, manjšim kvadraturam zaslona primerno izluščeno vsebino.

Čast ljudi, ki nam mobilne naprave ponujajo, a ne prilagodijo spletnih predstavitev prodajanim izdelkom, reši Mobitel.

Pri pregledu podjetij smo bili na vsakem koraku presenečeni nad opremljenostjo nekaterih. Tako so nas prijetno presenetile Žale (www.zale.si). Njihovo spletno stran zlahka uporabimo na najmanjših pametnih telefonih, tega pa ne bi mogli trditi za mobilna operaterja Simobil (www.simobil.si) in Tušmobil (www.tusmobil.si), ki poleg nedopustnega pomanjkanja prilagojene spletne vsebine najedata s prikazno reklamo, ki ima križec v velikosti slovenskega BDPja in jo je nemogoče zapreti. Čast ljudi, ki nam prodajajo naprave, s katerimi jih obiskujemo, rešuje Mobitel (www.mobitel.si). Žal tudi pri njih ne priznavajo Microsofta, zato bodo obiskovalci, opremljeni z napravami Windows Phone, za dostop do želenih informacij morali precej telovaditi. Morda bo bolje pri oblikovalcih, ki ponujajo izdelavo mobilnih spletnih strani, smo si rekli, a bili zopet razočarani, saj hiter pregled ni pokazal pričakovanih aktivnosti. Najbliže so bili pri Optiweb (www.optiweb.si), ki plod lastne izdelave skrivajo globoko v spletišču, zato se nam (žal) ne prikaže samodejno.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki