Profesionalci z druge strani žice

Objavljeno: 26.2.2013 | Avtor: Dare Hriberšek | Kategorija: Fokus | Revija: Marec 2013 | Teme: servis, preizkus

Prekrasen večer, zunaj naletava sneg, radiatorji puhtijo značilen zimski vonj domačnosti, vi pa medtem za delovno mizo nostalgično urejate stare fotografije, ljubezenske e-maile in tisto svojo zares mini xxx zbirko. Nenadoma pa, cvrrc, stroj, ki je že leta poslušno povezoval konice vaših prstov z odzivanjem programske opreme, nenadoma zmrzne. Ne pomagajo ne prošnje, ne obredni plesi, še več, celo vsemogočno zdravilo, imenovano vnovični zagon, je brez moči. Vaš zvesti služabnik potrebuje pomoč, vi pa rešitev iz zadrege, kje jo poiskati.

Serviserjevemu trudu navkljub je na računlaniku ostalo še kar nekaj nesnage.

Serviserjevemu trudu navkljub je na računalniku ostalo še kar nekaj nesnage.

Če bi živeli kje v ZDA ali v ekonomskem smislu vsaj malo zahodneje od Slovenije, dileme iz naslova ne bi bilo. Odprli bi rumene strani ali pognali spletni iskalnik in v gneči ponudnikov našli nekoga. Po možnosti takega, za katerega smo že kje slišali ali videli oglas. Pri nas se pri takih vprašanjih znajdemo na močvirnatem področju storitev, ki so le še ena od brezštevilnih posebnosti našega naroda. Katerega prihodki temeljijo na plači, obdelanih vrtovih in popoldanskem vijačenju – včasih bolj avtomobilov, danes vse več računalnikov. Namreč, tako kot počnemo pri beljenju stanovanja, ulivanju plošče pri gradnji hiše ali pri iskanju inštruktorja za najstnika s popravci – počnemo tudi pri popravljanju računalnika. Smo majhna skupnost in vsakdo pozna vsaj nekoga, ki pozna nekoga … ki bo stvar prišel pogledat, jo popravil za majhen denar, morda celo le za buteljko.

Profesionalci ali »znalci«?

Za medklic: zadnja leta bolj zaupnim znancem občasno potarnam, kako so zdravniki, odvetniki in računalnikarji v malček nesrečnih poklicih. Okej, prva dva vsaj dobro zaslužita, vsem trem pa je  skupno to, da po prihodu na obisk k prijateljem ali sosedom pogosto rešujemo tudi njihove tegobe z našega poklicnega področja. Drugi med klepetanjem mirno grizljajo torto in srkajo kavo, človeku s poznavanjem računalniškega drobovja pa bodo pokazali pot do delovne sobe in tam bo v samoti lahko malce vijačil in razmislil o menjavi poklica.

No, malce pretiravamo, a priznajte, tudi sami bi verjetno kot zadnjo izbrali možnost, da bi svoj osebni računalnik v zameno za plačilo zaupali povsem neznanemu človeku. Zato trdimo, da je stanje v Sloveniji nekoliko posebno. Uradni servis navadno pride v poštev šele, ko odpovedo vse druge možnosti.

Zadnja leta se vendarle malce spreminja. Prvi udarec domačim mojstrom so zadali prenosniki, ki so, kadar jim odpove kaj strojnega, v 90 % nepopravljivi. Poleg tega je odpiranje prenosnikov zamuden in natančen posel, ki se utegne zelo razlikovati od škatle do škatle in se ga »sosedovi mulci« precej bolj neradi lotevajo. Druga novost je poplava škodljivih programov. Nesnaga se je zadnjih nekaj letih namreč tako zelo razrasla, da je za uspešno zdravljenje okuženih sistemov treba vsaj malce poznati področje. Kaj napasti s čim in tako naprej, saj lahko v nasprotnem primeru hitro napravimo še več škode. Denimo Combofix, ki so ga serviserji na našem preizkusu pogosto uporabili, je odlično, a precej drastično programsko orodje, ki zna za sabo v registru pustiti precejšnje razdejanje. Poleg tega je čiščenje okuženih sistemov dolgotrajno delo. Že pregled računalnika z nekaj diski z enim samim orodjem utegne vzeti nekaj ur. Pri tem pa se pogosto dogaja, da ena sama čistilna rešitev ne zmore počistiti vsega. Zato imajo dobri poznavalci, skladno s trenutnimi trendi, pripravljene po dve ali tri, po potrebi pa se bezanja po registru lotijo tudi ročno. To so nam v pogovoru med preizkusom pogosto potrdili tudi sami serviserji, resda ne izrecno, a na vprašanje, če si ne bi mogel z namestitvijo protivirusnega programa pomagati kar sam – so avtorja skorajda brez izjeme zaničljivo premerili od glave od pet in vljudno napletli nekaj o potrebnem znanju in kilometrini. Da, tu se vsaj delno strinjamo z njimi.

Kar nekaj serviserjev se je strinjalo z nami, da »toolbarji« sodijo med nesnago.

Kar nekaj serviserjev se je strinjalo z nami, da »toolbarji« sodijo med nesnago.

Scena s servisi pri nas

Prvo, kar boste opazili pri googlanju za tovrstnimi storitvami, je majhna zmešnjava z imeni in domenami. Velika večina se jih je namreč odločila za kombinacijo računalniški servis, asistenca ali pomoč, zato jih je težko ločiti med sabo. Nekateri, zlasti mali posamezniki, imajo vzpostavljenih tudi po več spletnih strani, ki vabijo na isto telefonsko številko, zato se nam je dogajalo, da se nam je na drugi strani po večkrat javil nekdo, ki nam je že pred petimi minutami povedal, da nima časa. Prav tako med njimi ni bolj ali manj znanih, razen denimo Soseda, ki ga zaradi krepke oglaševalske kampanje poznamo malce bolje, zato bo izbira težka. Poznavalci bodo te težave morda preskočili in se napotili neposredno k večjim specializiranim prodajalcem računalniške opreme, ki ponavadi premorejo tudi servis. Amaterji te sreče nimajo, saj google bolj ali manj pravi, da teh servisov ni.

Kaj pričakujemo od kakovostne servisne storitve? Verjetno najpomembnejši dejavnik je kakovost opravljenega dela. Tu smo na tankem ledu, saj kot rečeno podjetij, ljudi in njihovih sposobnosti na drugi strani žice ne poznamo. Poleg tega je odstranjevanje virusov nekakšen srečolov, ki zahteva predanost in čas. Med preizkusom smo večinoma opazili, da serviserjem pretežno manjka obojega. Zlasti tisti, ki so nas obiskali na domu, v majhni, razdejani garsonjeri, so bili pod nekakšnim časovnim pritiskom, zaradi česar so venomer strmeli v tisto časovno daljico na zaslonu in živčno preklapljali med okni. Pogosto so zadnje dejanje čiščenja prepustili kar nam, z naročilom, naj pokličemo, če se bo vse skupaj izteklo v kaj spektakularnega.

Na drugem mestu bo morda cena, a ne absolutno. Poseg na našem preizkusu so nam zaračunali po ceni, ki se je raztezala od 20 do 54 evrov, to pa ni majhen razpon. Skorajda enakovreden dejavnik ceni je po našem mnenju tudi odzivnost servisa in hitrost opravljene storitve. Računalnik je danes oltar naših življenj. Na njem prebiramo novice, delamo službene stvari, gledamo filme, poslušamo glasbo, se igračkamo, komuniciramo s prijatelji … K sreči je naš standard že tolikšen, da sta v gospodinjstvih večinoma že dve ali celo več naprav, tako da kak dan ali dva trajajočega odtegnitvenega sindroma ni problem prebroditi. Kljub temu v razvitem svetu pričakujemo, da bo stvar končana – hitro. V našem primeru v enem dnevu, torej z danes na jutri.

Klicana podjetja so bila vseh mogočih pojavnosti. Od onih s polikano spletno stranjo, številko 080 in operaterjem, do drugih, kjer je vse faze poslovnega procesa opravil en možakar z gmail končnico elektronske pošte, računalnik pa je odpeljal in pripeljal v avtomobilu z dvema otroškima sedežema zadaj. Prav tako smo pri vseh na zahtevo prejeli račun, no, vsaj blagajniški prejemek. Čeprav so nas nekateri malček grdo gledali, ko je bilo treba na ulici, ob napačno parkiranem avtomobilu iskati obrazec in pisalo, najverjetneje pa še bolj, ko so od plačanega zneska v mislih odračunali tudi davek. Bili smo pozorni tudi na prevzemnico oziroma, po domače, reverz, dokument, ki nam vsaj na osnovni način potrjuje, da smo nekomu izročili ne malo denarja vredno napravo, s katero bi potem lahko mirno izginil neznano kam. No, ta papir je bil na našem preizkusu precejšnja redkost.

Slaba navada, ki smo jo opazili pri nekaterih, je časovna neorganiziranost. Niso nas poklicali, denimo, kako urico prej in napovedali, da bi prišli, temveč je v nekem trenutku zazvonil telefon in poizvedoval, ali smo doma. To se sodobnemu človeku sredi dneva le redko zgodi, je pa mogoče marsikaj urediti in načrtovati, če smo le pravočasno obveščeni.

… in sodba:

Med deveterico preizkušenih servisov sta samo dva opravila ključno nalogo, torej računalnik očistiti prav vse nesnage. To sta bili podjetji E-stroj in Sistem24, sicer s povsem različnima ozadjema; pri prvem gre za t. i. one man band, pri drugem pa za docela resno podjetje. Oba serviserja sta sodila tudi med dražje (E-stroj nam je sicer podaril popust), zlasti Sistemov, ki je od vseh sodelujočih zaračunal največ. A, kot kaže, se vsaj pri iskanju pomoči pri virusih ne splača preveč gledati na denar, saj je bila, celostno gledano, storitev obeh nadvse kakovostna. Kot najboljšega lahko tako priporočimo E-Stroj, ki je bil dvajset evrov cenejši, pri čemer nam je serviser nesebično tudi potweakal sistem in nam na srce položil nekaj koristnih napotkov. A taka razvrstitev vendarle ne pomeni kaj dosti, saj, kot smo povedali uvodoma, čiščenje virusov v visokem deležu pogojuje izbira pravega orodja, za to pa je treba poleg znanja imeti tudi nekoliko srečno roko.

Manj smo lahko navdušeni nad tistimi podjetji, kjer so nalogo vzeli precej zlahka, nam izročili neočiščen računalnik in nas s tem pahnili v še bolj nevaren položaj, saj bi lahko v zmoti, da delamo v zdravem okolju, ogrozili kakšne svoje zaupne podatke.

Zanimivo, nihče od serviserjev nas med delom ni pobaral, kako smo kaj s pornografijo, poganjanjem crackov in vtikanjem tujih ključkov. Ni dvoma, da gre za pomembne dejavnike ogroženosti, na katere bi neveščega uporabnika kazalo opozoriti in s tem malce dvigniti njegovo raven samozaščite. Kot lahko preberete v okvirju, smo v računalnik namestili piratski operacijski sistem, pa to večinoma ni zmotilo prav nikogar. Samo eden je previdno povprašal po licenci za Okna in, ko smo obotavljajoče začenjali z odgovorom, nas je že prekinil, češ saj ni pomembno. Pa morda je, saj, denimo, na naših Oknih XP z nelegalnim ključem nimamo dostopa do vseh popravkov.

Rezultati preizkusa nedvoumno kažejo, da dilema iz uvoda, torej ali na pomoč klicati znanca ali profesionalno podjetje, ostaja dilema. Za zdaj lahko le rečemo, da kultura hitrega zaslužka proti požrtvovalnosti, ki temelji na osebnem poznanstvu, nima veliko možnosti. To je slabo. Ta naša posebnost namreč na dolgi rok povzroča učinek začaranega kroga. Prijatelji in znanci, ki delo opravijo zastonj ali za steklenico vina, zatirajo rast majhnih podjetij, ki bi se uspešno specializirala in sčasoma prek ekonomije obsega svoje cene napravila bolj dostopne, svoje storitve pa  vrhunsko profesionalne. Začenši s tem, da se ne bo treba vsakič nelagodno prestopati in prositi za račun, ki mora biti pri današnjem poslovanju nekaj samoumevnega, pa do tega, da bodo znali priznati svojo napako in stranki povrniti denar za slabo opravljeno storitev.  

■ Računalniški servis na domu.

Po prvem klicu na mobilni telefon smo morali malce počakati. Mlajši gospod, ki trenutno nima časa, se ponudi, da pokliče nazaj. To se zgodi že kmalu in proceduro začnemo z vprašanjem, kaj smo z računalnikom počeli? Ko odpredemo zgodbo, nas zanima, ali lahko težavico morda odpravijo ob pomoči dostopa na daljavo? Glas na drugi strani se načeloma strinja, šlo bi, a pravi, da bo skoraj gotovo prišlo do zapletov, in predlaga, da računalnik odpelje in pripelje nazaj. Rečeno – storjeno. Ponj so prišli v petek popoldne in ga dostavili v ponedeljek dopoldne, zato smo za trajanje storitve šteli en delovni dan. Ko so računalnik prevzeli, so nam ponudili v podpis tudi prevzemnico, edini na tem preizkusu.

Ko so nas po končanem posegu poklicali nazaj, so nam omenili, da nimamo nameščenega protivirusnega programa in da so nam ga pripravljeni namestiti. Ker bi to stalo nadaljnjih 30 evrov, smo jih pobarali, ali se morda v znesku ne skriva tudi vsaj nekajmesečna licenčnina za katerega izmed plačljivih programov, pa so nam pojasnili, da ne in da bi prejeli brezplačen AVG. Ponudbo smo seveda prijazno zavrnili. Po primopredaji so nam prepustili neprijetno dolžnost, da jih opozorimo na račun, a so nam ga nato poslali po pošti.

Naknaden pregled računalnika je razkril, da so uspešno odstranili ves najhujši malware, spodrsnilo jim je pri šesterici manj nevarnih programov in pri vrstici Ask, ki je ostala neodstranjena. Neoriginalna programska oprema, med njo seveda tudi Okna, jih ni zmotila, požarna pregrada je bila še vedno izklopljena, prav tako so k namestitvi še vedno klicali popravki. Njihova storitev je stala 30 evrov, to jih uvršča v zlato sredino.

Računalniški servis na domu

Spletni naslov: www.racunalniski-servis.com.

Trajanje: 1 delovni dan.

Cena: 30 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Odzivnost.

✗    30 EUR za brezplačen protivirusni program.

■ Računalniška asistenca.

Pri računalniški asistenci so nas sprejeli hitro. Ko smo potarnali o težavah in jih zaprosili za čim hitrejšo pomoč, so bili pripravljeni pomagati, a žal ne na daljavo, saj bo, kot so dejali, sistem treba pogosto zaganjati na novo. Razumljivo. A žal tudi niso utegnili priti po naš pokvarjen računalnik, zato smo se do njih potrudili sami, da ne bi vse skupaj trajalo še kak dan dlje. V podjetje smo prišli malo pred koncem delovnika, in v sicer povsem novih in lepih poslovnih prostorih smo računalnik oddali, ne da bi nam dali kako potrdilo.

Že naslednji dan okoli poldneva so nas poklicali, nam podali kratek povzetek storitve, nato pa so nam popravljen računalnik tudi pripeljali na dom. Račun so nam obljubili po elektronski pošti, to so kasneje tudi izpolnili. Ko smo računalnik pregledali, smo ugotovili, da so ukrotili samo najbolj v nebo vpijoč primerek malwara, pa še to na način, da so ga najverjetneje samo odstranili z nadzorne plošče. Vnovično skeniranje računalnika je pokazalo, da je na njem še vedno 11 razgrajajočih primerkov. So pa, denimo, našli orodno vrstico Ask in jo tudi odstranili ter nam vklopili požarni zid. Nelicenčna Okna jih niso zmotila, prav tako se niso usmilili popravkov operacijskega sistema, ki so nas vnovič pričakali po prižigu računalnika.

V prid računalniški asistenci povejmo, da so nas že po telefonu opozorili, da v računalniku nimamo protivirusnega programa, nato pa smo pri pregledu računalnika ugotovili, da so nam samoiniciativno namestili brezplačen AVG. Prav tako so sistem delno optimizirali, s tem da so onemogočili zaganjanje nekaterih programov.

Računalniška asistenca

Spletni naslov: www.racunalniska-asistenca.si.

Trajanje: 1 delovni dan.

Cena: 30 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Namestitev protivirusnega programa.

✗    Nekakovostna storitev.

■ Sistem24.

V podjetju Sistem 24 vam vtis profesionalnosti vzbudi že spletna stran, še bolj pa številka 080 z vljudnim telefonistom. Z njim na hitro poklepetamo o naših težavah, a nam je brž jasno, da govorimo »zgolj« s telefonistom, ki nam končno obljubi, da nas bo njihov serviser poklical nazaj. Nato čakamo in čez pet ur, ko se ne zgodi nič, kličemo znova. Spet minejo kaki dve urici, ko serviser vendarle vrne klic. Ne preveč simpatično. Uporabnik, ki je brez delovnega orodja, namreč ves ta čas ne ve, pri čem je – v smislu, ali naj kliče še koga, da ne bo izgubil še enega dne? Takoj zatem stvari stečejo bliskovito. Na daljavo žal ne bo šlo, pravi serviser, saj so njihovi postopki precej dolgotrajni, kljub temu pa je možakar že čez kakšno urico pri nas na domu in prevzame računalnik. Tudi tu niso izgubljali časa s potrdili in naprava je šla iz rok v roke brez kakega dokazila. Nazaj so nam jo pripeljali naslednji dan popoldne. Med pogovorom nas je serviser najprej oštel, ker nimamo protivirusnega programa, in nam obenem priporoči plačljivo različico programa NOD s pojasnilom, da imajo plačljivi uporabniki na voljo bolj sveže podatke o novih primerih zlobne kode. Med pogovorom nam je serviser še zaupal, da se v njihovem podjetju čiščenja lotevajo tako, da vzamejo okužene diske iz računalnika in jih očistijo v svojem omrežju, pri tem pa zaradi gotovosti uporabijo več različnih programov. Pohvalno.

Nas je pa vendarle nekoliko presenetil račun, ki je bil kar 54 evrov. To se nam je zlasti zaradi odstopanja od siceršnjih plačil zdelo nekoliko veliko. No, pa nam je serviser na hitro pojasnil, da kakovostna storitev pač stane in da bi sam, če bi smel določati cene, vse skupaj zaračunal še precej dražje, saj je dela precej. Na tihem se strinjamo, pod pogojem, da je storitev res kakovostna.

In res, pregled računalnika razkrije, da so odstranjeni prav vsi primerki virusov, trojancev in tudi manj škodljive nesnage, njihovemu pogledu se ni izognila niti iskalna vrstica Ask. Požarni zid je bil vklopljen, popravki pa so še vedno proseče čakali.

Sistem24

Spletni naslov: www.sistem24.si

Trajanje: 1 delovni dan.

Cena: 54 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Kakovostna storitev.

✗    Cena.

■ Krofekpcservis.

Posebnost Krofka je delovni čas, med 17. in 20. uro, kar nedvoumno kaže na popoldansko obrt. A so se nam kljub temu oglasili na telefon v dopoldanskem času, po kratkem pogovoru odsvetovali pomoč na daljavo ter predlagali, da računalnik prevzamejo za čez noč. Pozno popoldne je po računalnik prihitel simpatičen možakar z bluetooth slušalko in družinskim avtom, v zameno za izročitev bolne naprave od njega nismo prejeli nobenega potrdila.

Napravo so nam dostavili naslednji dan proti večeru, pri čemer je pri primopredaji prišlo do težav z menjalnim denarjem, na koncu pa smo morali reči še za račun. Ta najbrž ne bi osrečil niti najbolj zanikrnega dacarja, saj še zdaleč nima vse sestavin. Pohvalimo lahko ceno, saj je bila storitev cenejša od povprečja, s kakovostjo pa nismo bili najbolj zadovoljni. Uspešno je bil odstranjen samo najbolj moteč program in še nekaj drugih, po pregledu pa smo v sistemu našli še osem zadetkov, med njimi tudi nekaj trojanskih konjev. Požarni zid so nam vklopili in svetovali namestitev protivirusnika, pri čemer so nas napotili na plačljivo različico Kasperskega. Tudi tu so nam kot razlog navedli boljši dostop do zbirk.

Krofekpcservis

Spletni naslov: www.krofekpcservis.com

Trajanje: 1 delovni dan.

Cena: 25 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Cena.

✗    Kakovost storitve.

■ Sosigo.

Tudi pri Sosigu, še enem od manjših in odzivnejših servisov, so bili glede pomoči na daljavo skeptični in so nam zagotovili, da bodo prišli k nam na dom, skušali napako odpraviti, ob morebitnih hujših zapletih pa bodo računalnik vzeli s seboj. Pri nas so se oglasili še istega dne in tudi njihov serviser nas je nemudoma oštel, potem ko v računalniku ni našel protivirusnega programa, in nam seveda ponudil takojšnjo, brezplačno namestitev.

Osnovnega problema se je možakar lotil s Combofixom. To je nevtraliziralo nadležna prikazna okna in megleno delovanje sistema, kljub temu pa je v sistemu pustilo še šesterico drugih, sicer benignih primerkov nezaželenega programja. Vmes nam je serviser z očitno kilometrino v poslu tudi nekoliko pooptimiziral sistem, vklopil popravke in požarni zid, odkril in odstranil vrstico Ask in nam ob siceršnji molčečnosti občasno posredoval kak koristen napotek.

Z izdajo računa nismo imeli težav, a je Sosigo s ceno 40 evrov segel nekoliko nad povprečje sodelujočih.

Sosigo

Spletni naslov: www.sosigo.si

Trajanje: Nekaj ur.

Cena: 40 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Odzivnost.

✗    Cena.

■ Sosed.

Za Soseda ste najbrž že slišali, saj gre za podjetje, ki je v medijih na veliko oglaševalo svoj smeli poslovni načrt. Ali pa ste morda naleteli na katero od nalepk, s katerimi so v očitni želji, da bi prelepili svet, napravili eno večjih gverilskih oglaševalskih kampanj pri nas, ne nazadnje pa so nekaj časa izdajali tudi svoj tv program. Čisto lahko pa ste naleteli tudi na kakšno temo na katerem od tehnoloških forumov, kjer so večinoma na tapeti njihove domnevno visoke cene. Tako za čiščenje virusov njihov cenik pravi, da vam bodo zaračunali od 119 do 150 evrov. Pozor, če je vaš računalnik bolj pisarniške vrste in star kaka tri leta, boste za poldrugi stotak skoraj gotovo dobili enakovrednega rabljenega.

Pa poskusimo. Po klicu številke 080 se oglasi prijazno dekle, ki s terminom ne dela težav, serviser bo prišel, ko bomo želeli, lahko tudi takoj. Super.

In res, natanko ob uri se na vratih prikaže njihov zaposleni in ko mu drdramo našo zgodbo, opazimo, da ni vse v najlepšem redu. Dobro, gospod je tujec in naših dovtipov ne razume povsem. Ko malce poklepečemo, pove, da je iz Alžirije, in ugotovimo, da sicer docela lepo govori slovensko. Kljub temu opazimo, da ima nekaj težav z razumevanjem, in na vprašanje, ali vendarle preklopiva na angleščino, je vidno olajšan. Da ne bo nesporazuma, avtor tega zapisa je sam opravljal podoben posel v tuji državi, s podobno slabim znanjem jezika, in preklop na angleščino je povsem običajna praksa, če seveda obvladaš področje svojega dela. Po nekaj minutah brkljanja po računalniku naš serviser ugotovi, da računalnik sploh ni okužen. Prikazna okna, ki so ves čas švigala po zaslonu, je pri tem komajda sproti zapiral, zlobni program, ki jih je povzročal, pa je nato preprosto odstranil z nadzorne plošče. To seveda zadošča do naslednjega zagona.

Sosed

Spletni naslov: www.sosed.si

Trajanje: Nekaj ur.

Cena: 30 EUR (samo diagnoza).

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Odzivnost.

✗    Kakovost storitve.

Obenem je že takoj ugotovil, da nimamo naloženega protivirusnika, zato nam je za 99 evrov (!) ponudil optimizacijo, v katere ceno je všteta tudi namestitev zaščite. Kajpak katerega od brezplačnih programov. Znesek nam malce vzame sapo in ker našemu pregovorno stiskaškemu uredniku nismo želeli delati nepotrebnih stroškov, vztrajamo, da optimizacije res ne potrebujemo, kakšen Avast pa si bomo že naložili sami. Fant je malce razočaran, a pristane, pove pa še, da nam bo zato zaračunal le diagnostiko, to je 30 evrov. S tem se strinjamo, njegov prihod vendarle nekaj stane, a kljub temu nas malce grize, da smo drugod za enak denar dobili vsaj delno očiščen računalnik, tu pa smo šele na začetku poti. Še slabše, če bi bili popoln laik, bi živeli v prepričanju, da je vse v najlepšem redu in morda že čez nekaj dni plačevali novo »diagnostiko«.

Storitev soseda je bila s tem najslabša na našem preizkusu, a zgodba še ni bila končana, na primeru soseda smo namreč poskušali uveljaviti reklamacijo, več o podvigu si lahko preberete v okvirčku.

Ne ravno najboljši Sosed

Kot rečeno, smo med preizkusom storitve podjetja Sosed za trideset evrov dobili diagnozo, ki se je glasila, da računalnik ni okužen z ničimer. Znesek smo seveda poravnali, a se nam je – vedoč, da je v računalniku še vedno povsem nerazredčena druščina virusov, trojancev in manj pomembnega malwara – zdelo vredno preizkusiti, kaj se zgodi, če navaden človek zahteva denar nazaj. Pač, za slabo opravljeno storitev.

Računalnik so nam popravili dan pred podaljšanim koncem tedna, zato smo jih takoj v ponedeljek poklicali, povedali, da smo čez konec tedna za drugo mnenje poprosili znanca računalnikarja, ki je v sistemu vendarle odkril virus. In zahtevali vsaj delno povračilo plačanega zneska.

Prijazna telefonistka nas je čez kaki dve uri poklicala nazaj in povedala, da vračilo denarja ne pride v poštev, saj bi bilo treba nedvoumno dokazati, da je njihov delavec naredil napako. S tem smo se seveda strinjali in povprašali, ali bo kot dokazilo zadostovalo delovno poročilo protivirusnega programa, s katerim je bil računalnik pregledan po njihovem obisku. Po kratkem razmisleku in najverjetneje posvetu s kolegi smo dobili odgovor, da tak dokaz ne zadostuje. Vmes so namreč minili trije dnevi konca tedna in po njihovem mnenju je to čas, ko smo lahko sistem vnovič okužili. Da smo v resnici računalniški strokovnjaki z laboratorijsko namerno okuženim računalnikom, jim – kljub temu da nas je na smrt mikalo – nismo razkrili.

Podjetje Sosed je nekaj časa izdajalo tudi svoj TV program.

Podjetje Sosed je nekaj časa izdajalo tudi svoj TV program.

Na tem mestu smo namreč spoznali, da vztrajati nima smisla, čeprav bi bil dokaz, kaj se je tiste vmesne dni dogajalo na računalniku, ob pomoči sistemskih logov precej preprost: bil je namreč ugasnjen. Navaden, računalnika nevešč človek bi imel z iskanjem strokovnjaka, ki bi Sosedu nedvoumno dokazal njegovo površnost, najverjetneje bistveno več stroškov od zahtevanih 30 evrov, zato smo odnehali s prepiranjem.

■ e-Stroj.

Tudi E-stroj sodi med odzivnejše ponudnike; po ugotovitvi, da na daljavo res nima smisla, je bil serviser pri nas v nekaj urah po klicu. Naša pojasnila je stoično sprejel in se lotil dela. Malce smo mu kukali čez ramo, uporabil je kombinacijo več programov, in to v varnem načinu, ključen pa je bil tudi tokrat Combofix. Vmes nas je prijazno opozoril, da resno spletno življenje ne traja dolgo brez ustreznega protivirusnega programa, in se ponudil, da nam ga namesti. Kot običajno, smo se zakleli, da je bila to samo stvar površnosti in da ga bomo namestili sami. Ko so čistilni programi opravili svoje delo, je požrtvovalni gospod pognal še CCleaner in počistil tudi odvečne datoteke in povezave v registru, obenem pa nam je poljudno obrazložil, kaj stvar počne in da bi bilo morda fino, če bi jo kdaj pognali tudi sami.

Ko je odšel, je naš preizkus pokazal, da je bil računalnik resnično očiščen. Vklopljen je bil tudi požarni zid, serviser je mimogrede sprožil še namestitev popravkov in odstranil Ask. Z izdajo računa ni bilo težav, nekoliko nas je zbodla le optimizacija, ki je nekako nismo naročili, niti nas niso vprašali, ali jo želimo. Saj ne, da bi se nam 40 evrov za vse skupaj zdelo veliko, gre za princip, da kupimo le tisto, kar smo naročili. No, človek ima očitno obilo opravka s strankami, kajti v trenutku nas je prekinil sredi stavka, povedal, da so zadovoljne stranke njegovo najpomembnejše vodilo v poslu, in račun znižal na 35 evrov. Lepo.

e-Stroj

Spletni naslov: www.e-stroj.com

Trajanje: Nekaj ur.

Cena: 35 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Kakovost storitve.

✗    Cena.

■ e-klinika.

Pri e-kliniki smo bili prijetno presenečeni. Po klicu na njihovo številko so prijazno poslušali našo težavo, nato pa takoj hoteli začeti z delom. Na daljavo. Resnici na ljubo, take hitrosti nismo pričakovali, in naš testni računalnik še ni bil docela pripravljen, zato smo si morali izgovoriti urico dodatnega odloga. Na drugi strani so se razumevajoče strinjali in nas prijazno napotili kar na njihovo spletno storitev. In res. Klik okenca, kratek opis težave in samodejna bliskovita namestitev neznane aplikacije za dostop na daljavo. Že nekaj minut zatem je pozvonil telefon, na drugi strani pa naš serviser. Že takoj uvodoma smo morali skrušeno poslušati zdaj že dobro znano pesem poduka, ker je bil naš računalnik povsem nezaščiten, nato se je človek lotil dela. Že samo spremljanje njegovih klikov je dalo vedeti, da ima za sabo obilo izkušenj, saj je v naslednjih tridesetih sekundah takoj odkril še Ask vrstico,ugasnjeno požarno pregrado in nekaj drugih malenkosti.

Na daljavo je računalnik pregledal s Combofixom (ta ima načeloma težave pri poganjanju na tak način), pri čemer je bil ves čas z nami na zvezi po telefonu, in to na račun njihovega podjetja, ves ta čas nam je tudi docela poljudno pojasnjeval, kaj počne, in svetoval, kaj bi bilo modro, da sami počnemo v prihodnje. Na koncu postopka nas je namesto plačila preprosto napotil v njihovo spletno trgovino, kjer smo morali v košarico izbrati njihovo najosnovnejšo storitev v vrednosti 25 evrov. S tem smo poravnali račun, potrdilo pa prejeli kasneje po pošti. V trenutku, ko se je serviser poslavljal, smo na zaslonu zagledali tudi okence, ki nas je obveščalo o odstranitvi odjemalca za dostop na daljavo.

E-klinika kot edina na našem preizkusu zasluži posebno pohvalo za domiseln in za obe strani ekonomičen način opravljanja storitve. V slabo jim gre šteti le to, da je po končanem delu naš pregled razkril še šest manj usodnih primerkov zlobne kode, in to jim je nekoliko pokvarilo oceno.

e-klinika

Spletni naslov: www.eklinika.si.

Trajanje: Nekaj ur.

Cena: 25 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Opravljeno na daljavo.

✗    Kakovost storitve.

■ E-nina.

Tudi E-nino odlikuje hitrost in prilagodljivost. Njihov serviser je bil na poti že kaki dve uri po našem klicu in kljub majhnemu nesporazumu z imenom ulice – zaradi česar nas je iskal na drugem koncu mesta – ni bil ob prihodu prav nič slabe volje. »Kakšen protivirusni program imate nameščen?« je bil stavek, ki ga je izrekel v trenutku, ko je šele dobro sedal za delovno mizo. Seveda nam je nato ponudil namestitev, to smo kot običajno zavrnili, a nam je zatem v pogovoru navrgel še nekaj zanimivih izkušenj o porabi sistemskih virov pri posameznih protivirusnih programih in nam v namestitev priporočil NOD.

Prikazna okna našega malwara je ukanil tako, da je preprečil zaganjanje programa, to pa seveda ni prav dolgoročna rešitev. Nato je namestil program Spyware S&D in z njim pregledal računalnik. Resnici na ljubo je po tem pregledu v računalniku ostalo še osem primerkov zlobnih programov, prav tako je njegovim očem pobegnila vrstica Ask. A bi težko rekli, da je šlo za neizkušenega serviserja, saj je pogovor z njim izdajal, da ima za sabo precej zapackanih računalnikov in pridobljenih izkušenj. Medtem ko je računalnik mlel svoje, nam je sistem še na hitro optimiziral, pri tem pa nas je tudi občasno povprašal, ali kak program uporabljamo ali ne, nato pa ga je ustrezno označil v msconfig.exe.

Na koncu je sprožil še pregled površine diskov (znani chkdsk.exe), kar sicer ni slabo, v danem trenutku pa tudi ne posebej koristno, nam dal kratka navodila, kaj in kako ravnati, ko se pregled izteče, izstavil račun za simpatičnih 20 evrov – s tem so bili najcenejši na našem preizkusu – in se poslovil. 

E-nina

Spletni naslov: www.e-nina.si

Trajanje: Nekaj ur.

Cena: 20 EUR.

❚❚❚❚❚ OCENA

✓    Odzivnost, cena.

✗    Kakovost storitve.

Kako smo preizkušali?

Servise smo v uredništvu odbrali naključno in seveda številčno omejeno, pri tem pa pazili, da smo zajeli le tiste, za katere smo vsaj kdaj že slišali. Za iskanje smo uporabili kar Google in besedno zvezo »računalniški servis«. Kot rečeno, servisov podjetij, ki prodajajo računalniško opremo (PC Plus, PCX, Mlacom …) na ta način sploh nismo našli, zato jih seveda nismo zajeli v test.

Vsakemu izbranemu servisu smo se predstavili kot računalniški laik in vneto napletali zgodbo o računalniku, ki je bil postavljen šele nedavno in na katerem se občasno igra otrok. Češ da stroj nenadoma ne omogoča več normalnega dela, saj vse deluje zelo počasi, poleg tega se ves čas odpirajo prikazna okna z opozorili. Več o tem, kako smo okužili testni sistem, pišemo na naslednjih straneh. Ko smo stopili v stik z njimi, smo pri vsakem najprej poizvedeli, ali bi nam težavo lahko odpravili po  dostopu na daljavo, pri čemer smo bili glede odjemalca zelo odprti. Nato smo jih poskušali nahecati, da računalnik sami odpeljejo in pripeljejo nazaj, šele v skrajnem primeru smo se do njih nato s škatlo odpravili sami, kar je bilo treba v enem samem primeru.

Računalnik smo serviserju izročili brez nameščenega protivirusnega programa, z izklopljeno požarno pregrado in tistim rumenim klicajem v opravilni vrstici, ki prosi za namestitev nujnih popravkov operacijskega sistema. Na prvo pomanjkljivost so nas najkasneje ob predaji računalnika opozorili prav vsi, če so nam antivirus želeli namestiti, smo vskočili z medklicem, da bomo to storili sami. Da bi jim pač ne kradli časa po nepotrebnem in da bi uredništvu prihranili nepotreben strošek, saj bi večina storitev zaračunala.

Z vsakim smo se spustili tudi v razpravo o protivirusnem programju. Tu so se mojstri razdelili na tiste, ki so prisegali na plačljive programe, pri čemer so kot argument najpogosteje navajali hitrejši dostop do nadgradenj virusnih zbirk – in na tiste, ki so nam namignili, da bomo s kako Aviro, Avastom ali AVGjem povsem varni. Takega, ki bi si svoje bodoče prihodke zagotavljal tako, da bi nam na oceanu vsega mogočega zlega programja svetoval, naj še naprej živimo v trhli lupini nezaščitenega računalnika, pa nismo našli. Pošteno.

Vsakega smo tudi povprašali, kako se je težave lotil, razen tistih, ki so prišli na dom in smo jim smeli kukati čez ramo. Nekaj jih je bilo poslovno skrivnostnih, večina je uporabila več različnih programov, nekateri pa so preprosto samo odstranili najbolj kričeče znake okuženosti in nam računalnik pripeljali nazaj. Zanimivo, da smo pri peterici, ki je računalnik popravljala pred našimi očmi, našli le enega, ki je čistilno programje zaganjal v varnem načinu. Razen Combofixa, ki zna sam izolirati operacijski sistem, preostali programi večinoma ne zmorejo pregledovati datotek, ki jih v tistem času uporablja tudi sistem, zato čiščenje morda ne bo stoodstotno učinkovito.

Ker smo vedeli, da utegnejo biti servisi med seboj precej izenačeni, smo v računalnik namestili tudi iskalno vrstico Ask. Ta sicer ni nevarna, a aplikacija vendarle sodi v nabor t. i. adwara in vesten serviser ob koncu dela preleti tudi nabor programov in takega nepotrebneža odstrani.

Od tistih, pri katerih je računalnik prenočil, smo naivno pričakovali tudi namestitev popravkov in ustrezno opozorilo, naj to redno počnemo tudi sami. Tisti, ki kdaj brkljajo po tujih računalnikih, vedo, da kljub kričeči rumeni ikoni v spodnjem kotu le malokateri uporabnik popravke tudi dejansko namesti, večinoma ne vedoč, da utegne to tu in tam predstavljati pomemben del varnosti sistema.

Kot bonus smo šteli, če so nam serviserji računalnik tudi nekoliko »sfrizirali«; večinoma so pri tem zagnali msconfig.exe in skrajšali seznam programov, ki se zaženejo ob zagonu, nato pa nam med delovanjem računalnika tiho odjedajo sistemske vire. Spet drugi so pognali tudi kak CCleaner in olajšali mrtve povezave v registru. Nekaj jih je to opravilo kar tako, brezplačno, za nameček, drugi so nam storitev želeli zaračunati, a smo jo odklonili, tretji pa so nam jo celo kar prišteli na račun. To smo sprejeli z dvignjeno obrvjo, saj smo dejansko naročili samo očiščenje virusov.

Tabela z rezultati testa [PDF]

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki