Eko prvak

Objavljeno: 26.6.2012 | Avtor: Gašper Forjanič | Kategorija: Preizkusi | Revija: Junij 2012 | Teme: grafične kartice

Eko? Prvak? S trimesečno zamudo? Oglejmo si, s čim naj bi nas novi znanstvenik družine Geforce prepričal.

Konec lanskega leta nas je AMD razveselil z novo serijo Radeon HD7900, ki je pričakovano posegla po novih mejnikih grafičnega procesiranja. Da gre za zverino, smo potrdili tudi v februarskem Monitorju. Tokrat imamo pred seboj glavno konkurentko iz tabora zelenih, Geforce GTX 680. Gre za načrtovano zamudo ali za težaven porod? Dejstvo je, da je kartic z novim jedrom "Kepler" občutno premalo in da povpraševanje še kako presega ponudbo, saj so jih doslej izdelali in prodali komaj 10.000. Problem naj bi bil v najnovejšem, 28 nm proizvodnem procesu, ki se odvija v tajvanskem TSMCju. Na drugi strani AMD z enako tehnologijo proizvaja grafične procesorje brez večjih težav in z razmeroma dobrim izkoristkom. Tako pridemo do novih govoric, da naj bi se Nvidia ukvarjala z resnim problemom arhitekturnega dizajna Keplerja, ki naj bi bil razlog za tako nizek izkoristek silicijevih rezin. Da pa ne gre zgolj za govorice, potrjuje tudi praktično nična dobavljivost testirane GTX 680 kot tudi dvoprocesorske inačice GTX 690 in rahlo oslabljene GTX 670, ki naj bi bila ob pisanju tega članka že na policah trgovin. Nič nas torej ne bo presenetilo, če slednji dobimo na pokušino šele nekaj mesecev po uradni napovedi. Nvidia ima, kot boste ugotovili v nadaljevanju, več kot soliden čip, ki pa ima težavo priti na police. Da pa ne bomo preveč filozofirali, je čas, da se docela posvetimo najnovejšemu Keplerju.

Kart(ic)a je, da ne bo pomote, še vedno orjaška, za kar gre, kot vedno, zahvala konkretnemu hladilnemu sistemu. Čip GK104 nas je presenetil z velikostjo oziroma, bolje rečeno, majhnostjo, saj s svojimi 294 mm^2 zasede komaj 56 odstotkov površine GTX 580 in v primerjavi z njim porabi približno 50 W manj (195 W). Referenčno karto so zato opremili z dvema "zgolj" 6-nožičnima PEG konektorjema, kar je za karto najvišjega razreda prav ekološko. Največje zasluge za to ima seveda 28 nm proizvodni proces tajvanskega TSMCja, ki se ga prav tako poslužuje konkurenčni AMD. Da Kepler predstavlja inteligentno zastavljeno arhitekturo, ki temelji na Fermiju, pove tudi podatek o številu tranzistorjev; 3 milijarde in pol jih je, zgolj slabih 10 odstotkov več kot na predhodnici (3,2 milijarde), in kar 800 milijonov manj kot na konkurenčnem Radeonu HD7970. Preseneča tudi število pretočnih procesorjev (Streaming Processor, SP), ki jih je trikrat toliko kot na predhodnici, kar 1536. Da pa veselje ne bo preveliko, je njihova delovna frekvenca identična centralnemu GPUju (1006 MHz) in ni več enkrat višja kot pri prejšnjih generacijah. Realno gledano ima torej novi GTX 680 približno dvakrat več procesorske moči (512 SP pri 1544MHz proti 1536 SP pri 1006 MHz). To kvazimatematiko potrdi tudi podatek o računanju s fiksno vejico (1,58 TFLOPS proti 3,09 TFLOPS). Arhitekturnih sprememb je v primerjavi s Fermijem, na katerem Kepler sicer temelji, kar nekaj, bistvene pa najdemo v procesorskih blokih (Streaming Multiprocessor, SM) in pri pomnilniku. SMji so po novem združeni v t. i. gruče procesorskih blokov (Streaming Multiprocessor Cluster, SMX), kjer najdemo 192 SPjev. GTX 680 se ponaša s skupno 128 enotami za delo s teksturami, 16 na vsak SMX, katerih je skupaj osem. Dovolj številk? Komaj dobro smo začeli. GK104 ima 512KB L2 predpomnilnika, trenutna različica pa lahko prek 256-bitnega pomnilniškega vodila naslavlja 2 GB (kasneje tudi 4 GB) GDDR5 pomnilnika, ki efektivno teče pri zavidljivih 6 GHz. "Saj je najnovejša karta, 'ma da leti!" Res je, upravičen komentar. A če se spomnimo porodnih krčev prvega Fermija in nizkih frekvenc pomnilnika zaradi težav s pomnilniškim krmilnikom, postane hitro jasno, da so s 50 % višjim pomnilniškim taktom glede na predhodnico dosegli nekaj izjemnega.


Geforce GTX 680 se kot vsaka današnja novost na področju grafičnih kart lahko pohvali z vodilom PCI-Express 3.0, ki prepustnost kartice v primerjavi s predhodnikom podvoji na 16 GB/s, programerji pa bodo lahko izkoristili vse prednosti najnovejšega DirectX 11.1 API vmesnika. Poskrbeli so tudi za dodelan 3D Vision Surround, saj lahko na enoprocesorski Kepler po novem priklopimo štiri zaslone. Za to poskrbita dva DVI-D izhoda in posamičen HDMI ter DisplayPort izhod. Da bo slika še lepša, so v Nvidii razvili nov algoritem mehčanja robov, imenovan TXAA. Na voljo sta dva načina, enkratni (TXAA1) in dvokratni (TXAA2). Prvi je po kakovosti slike primerljiv z MSAA 16x, po hitrosti pa z MSAA 2x, TXAA2 pa ponuja najlepšo sliko pri hitrosti ranga MSAA 4x. Ker TXAA zaenkrat še ni podprt v igrah, ga je treba aktivirati prek gonilnikov. Glede na to, da večina današnjih monitorjev LCD osvežuje sliko s 60 Hz navpučno, se predvsem pri starejših igrah dogaja, da FPSji (Frames Per Second, št. izrisanih sličic na sekundo) skočijo v višave, to pa pripelje do preskakovanja sličic. Za take anomalije poskrbi t. i. Adaptive V-Sync, ki, kot pove ime, poskrbi za prilagajanje V-Synca glede na prenizke in previsoke FPSje. Med novostmi lahko omenimo še t. i. GPU Boost oz. dinamično prilagajanje procesorske ure. Če smo bili v preteklosti priča nižanju delovne frekvence glede na neobremenjenost procesorja, nam novi Geforce zdaj samodejno zviša delovno frekvenco glede na (pre)obremenjenost, v soodvisnosti od trenutnega TDPja karte. Če torej karta pri privzeti frekvenci 1006 MHz porabi približno 170 W električne moči, lahko ob polni obremenitvi frekvenco zveča in za odtenek izboljša zmogljivost karte, pri tem pa lahko spremeni tudi napetost jedra. S tem početjem nadaljuje, dokler je poraba še znotraj tovarniških 195 W in zmernih temperatur. V praksi sicer dobrodošla novost se kmalu zameri resnemu in malo manj resnemu navijalcu, saj funkcije GPU Boost zaenkrat ni mogoče onemogočiti. Tako je možno nastaviti zgolj frekvenčne limite, ki pa jih karta ne doseže nujno.



Rezultati

GTX 680 se obnese več kot solidno, saj gladko opravi z največjim konkurentom. Poleg tega se brez večjih težav meri celo z obema dvoprocesorskima kartama prejšnje generacije, Geforce GTX 590 in Radeon HD6990. Če enostavno ne morete brez najnovejše, najmočnejše in najbolj izpopolnjene grafične karte ta trenutek, vam nakup priporočamo. Drugi počakajte na GTX 670, ki obljublja zelo podobne zmogljivosti po nižji ceni. Ko bo dobavljiva, seveda.

Gigabyte Geforce GTX 680

Vrhunska grafična kartica.

Kje: Predvsem tuje spletne trgovine.

Cena: Vsaj 500 EUR.

Za: Zmogljivost, tih in učinkovit hladilni sistem.

Proti: Cena, trenutno slaba dobavljivost.

Tabela z rezultati

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki