Objavljeno: 25.9.2018 | Avtor: Matjaž Klančar | Monitor Oktober 2018

Uvodnik - novi zagon za električni pogon

Uvodnik - novi zagon za električni pogon

Električne avtomobile poznamo že dolgo, tudi na lokalnih, slovenskih cestah jih je zadnja leta kar nekaj, vendar pa šele zdaj prihajajo časi, ko se bo boj za to tržišče zares razplamtel.

Da električnih avtomobilov do zdaj nismo jemali resno, tako uporabniki kot proizvajalci, pokaže že zgolj pogled na tržne deleže – najbolje prodajani električni avtomobil je že leta nissan leaf, v zadnjem času so ga prehiteli Kitajci (ker imajo pač največje tržišče na svetu). Glede na to, da si prva mesta med običajnimi avtomobili z notranjim izgorevanjem že desetletja izmenjujejo Volkswagen, Toyota in General Motors, je jasno, da tukaj nekaj »ne stoji«.

Zakaj veliki v električnem poslu za zdaj ne sodelujejo? Gotovo je ključen razlog, da vanj ne verjamejo oziroma je bilo tako vsaj do pred kratkim. Nadalje – gotovo jih je presenetil vstop Tesle, ki je pokazala, da so lahko električni avtomobili tudi zelo dobri, vsaj če so zelo dragi. In zagotovo je nekaj tudi na stari dobri teoriji zarote, ki pravi, da veliki za vsako ceno ohranjajo svoj stoletni monopol. Monopol, ki zelo dober kruh zagotavlja res veliki verigi podizvajalcev in proizvajalcev tisočerih sestavnih delov, ki gredo v običajen avtomobil z notranjim izgorevanjem. Nedvomno je proizvodnja električnega avtomobila enostavnejša in se je v nekaj letih bolj ali manj zadovoljivo priuči tudi popolni »računalniški« novinec, kot je podjetje Tesla. Resda so pri tem še vedno malo začetniški in težave velikokrat rešujejo z ročnim delom, toda, kot kaže, bodo vendarle splavali.

Bodimo realni – električni avtomobili še niso pripravljeni, da bi prevzeli svet avtomobilov, kot ga poznamo. Svet, kjer so avtomobili univerzalni in se lahko z njimi vozimo tako po mestu, kot tudi odpotujemo na drugo stran kontinenta. Svet, kjer so polnilna mesta na vsakem koraku in kjer polnjenje traja minuto ali dve. Električni avtomobili, kot jih poznamo danes, so uporabni za mestno in primestno vožnjo, šele če zanje odštejemo zelo veliko denarja, tudi za prečenje manjših držav, kot je Slovenija. In še to vključuje daljše polnilne postanke (pol ure se šteje kot izredno hitro polnjenje, ki je zaradi omejitev avtomobila in/ali polnilnice le redko dosegljivo) in varčevanje na vsakem koraku – ste res pripravljeni v vozilu zmanjšati gretje/hlajenje in ga upočasniti na raven 30 let starega avtomobila, da boste lahko brez težav pripotovali od Ljubljane do morja in nazaj? In to v avtomobilu, za katerega ste kljub državni subvenciji odšteli veliko več, kot bi dali za običajen avtomobil.

Množica davkov in trošarin na bencin se bo v prihodnosti gotovo preselila na elektriko, s katero bomo polnili avtomobile.

A vendar število navdušencev, ki si električarja kupijo kot drugi avto za vožnjo v službo, narašča. Pri nas je k temu gotovo pripomoglo podjetje AvantGo s svojo floto električnih avtomobilov, ki si jih lahko izposojamo za relativno ugodne zneske. Gotovo ni malo uporabnikov, ki se ob izposoji navdušijo za enostavnost, hitrost, okretnost in do neke mere tihost električnega avtomobila ter si ga nato želijo imeti tudi na domačem parkirišču. Da o »zastonj« gorivu niti ne govorimo, čeprav se je treba zavedati, da je zares zastonj (nakupovalna središča) le začasno in tudi zelo poceni (doma) ne bo več, če se bo tržišče razmahnilo. Množica davkov in trošarin na bencin se bo v prihodnosti gotovo preselila na elektriko, s katero bomo polnili avtomobile, nakupovalna središča pa svojih nekaj brezplačnih polnilnic nikoli ne bodo razmnožila na nekaj sto. Da o električnem omrežju, v nadgradnjo katerega bomo kot družba morali vložiti ogromne denarje, niti ne govorim.

In vendar – zakaj lahko v resnici v prihodnjih nekaj letih pričakujemo občuten premik v smeri elektrifikacije avtomobilskega parka? Zaradi t. i. »dizelgata«, zato, ker so nemški avtomobilski velikani (ne samo Volkswagen) z dizelskimi avtomobili padli v nemilost pri nemških politikih, nato pa tudi pri kupcih. Kar nekaj vodilnih je že v zaporih, podjetja plačujejo milijardne (Volkswagen) ali vsaj milijonske (Daimler, morda tudi še BMW) kazni in odškodnine, Angela Merkel se v pismih avtomobilskih šefov ne dovoli več nagovarjati z »Draga Angela«, kot kaže, bo vsaj dvajset nemških mest vsaj delno prepovedalo vstop dizelskim avtomobilom. Ne, nemški kupci s takim razvojem niso zadovoljni, zato tržni delež dizelskih avtomobilov drastično upada.

Tudi zato nemški proizvajalci že nekaj let izvajajo marketinško električno ofenzivo. Na sejmih gledamo »električne študije« in poslušamo, kaj vse bo na voljo okoli leta 2020, Audi in Mercedes pa sta pohitela in dva luksuzna električna modela SUV predstavila že letos. Audi kar v paketu z omrežjem pogodbenih hitrih polnilnic, kar bo za električni uspeh vsekakor ključno.

Počakajmo torej na leto 2020 in se pustimo presenetiti. Do takrat pa berimo, kaj vse od električarjev obstaja po svetu in kaj od tega se v majhnih odstotkih da, z veliko truda, kupiti tudi pri nas. Vmes pa razvijajmo žilico za potovalno avanturo, ki je (in bo) v električnem svetu popolnoma drugačna, kot je zdaj.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Starlinkovi sateliti padajo na Zemljo

    Kot v obrabljeni frazi je Starlink tudi v resnici upokojil že več satelitov, kot so jih druga podjetja sploh izstrelila. Vsak dan na Zemljo pade kakšen, kar ni malo. Že marca letos smo poročali, da je Starlink deorbitiral 865 satelitov, še dobrih tristo pa jih je bilo na seznamu. Trend se nadaljuje.

    Objavljeno: 13.10.2025 05:00
  • Telefone nam bodo prodajali še brez kablov

    ​​Sony je s svojim novim modelom pametnega telefona Xperia 10 VII dvignil precej prahu.

    Objavljeno: 9.10.2025 14:00
  • Miške so lahko tudi prisluškovalne naprave!

    Mikrofoni ne počno nič drugega kot zaznavajo potovanje zvočnih valov po mediju, ki je običajno zrak. A na enak način se zvok širi tudi po trdninah, kar ni le znanstvenofantastični način prisluškovanja. Raziskovalci s kalifornijske univerze v Irvinu so pokazali, da lahko tudi zmogljive igričarske miške delujejo kot prisluškovalna naprava.

    Objavljeno: 8.10.2025 05:00
  • Nizozemska prisilno prevzela kitajsko tovarno čipov

    Nizozemska je z izjemno kontroverzno in neobičajno potezo prevzela nadzor nad podjetjem Nexperia, ki je bilo v kitajski lasti. Ministrstvo za gospodarstvo je uporabilo zakon o dostopnosti izdelkov in ocenilo, da je vodenje podjetja resno zgrešeno, to pa ima posledice za dostopnost čipov, ki so ključna dobrina za državo in Evropo.

    Objavljeno: 14.10.2025 07:00
  • Windows 11 ne bo možno namestiti brez interneta in spletnega profila

    Ni skrivnost, da Microsoft resnično motijo namestitve in uporaba Windows brez spletnih profilov. Že doslej so takšno, lokalno uporabo oteževali, sedaj pa so naredili še korak naprej. V novi testni verziji Windows 11 so onemogočili vse znane načine za izogibanje spletnemu profilu.

    Objavljeno: 8.10.2025 07:00
  • AMD bo dobavljal čipe za OpenAI, slednji bo kupil desetino AMD-ja

    AMD in Open sta sklenila strateško partnerstvo, v katerem bo imel OpenAI možnost kupiti 10 odstotkov podjetja AMD. Na borzi so AMD-jeve delnice nemudoma pridobile 25 odstotkov vrednosti, s čimer se je tržna kapitalizacija podjetja povzpela 335 milijard dolarjev.

    Objavljeno: 7.10.2025 07:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji