Objavljeno: 25.8.2009 | Avtor: Matic Zupančič | Monitor Julij-avgust 2009

6 korakov *

Druga inkarnacija spleta je omogočila, da so se razbohotila spletna družabna omrežja. Res je treba živeti zelo od civilizacije odmaknjeno življenje, da človek ne bi slišal za Facebook ali MySpace. Nekateri so na svoje virtualno mreženje že kar priklenjeni. Znanci in neznanci prej izvedo za njihovo razmišljanje ali kakšno drugo osebno stvar kot pa svojci v "resničnem" življenju.

*glej okvirček

Silno veliko naših osebnih (intimnih) podatkov lahko puščamo v spletu, še posebej Facebook je za to nadvse priročen. Slišimo tudi, da nekateri pišejo v to "knjigo obrazov" tudi na stranišču, ko so prek mobilnega telefona s posebno aplikacijo povezani na FB, kot ga okrajšano kličejo. Tako dajejo krogu znancev vedeti, da se jim nekaj (ne)pomembnega dogaja v življenju.

Socialna omrežja pa imajo še drugačen potencial. Spretno jih namreč lahko izkoriščamo za navezovanje poslovnih stikov, napeljevanje novih poslov, reklamiranje storitev in proizvodov ali pa za iskanje nove zaposlitve. Veliko je odvisno od naše motiviranosti in kreativnosti. Poglejmo.

Poslovno in strokovno socialno omrežje

Linkedin je dokaj strogo poslovno urejen portal.

Kot marsikatera zgodba o uspehu s področja informacijskih tehnologij in spleta se je tudi zgodba LinkedIn začela tipično "garažno". Jeseni leta 2002 ga je v dnevni sobi enega izmed ustanoviteljev ustvarilo pet kolegov. Uradno je začel delovati maja 2003, ko je teh pet ustanoviteljev povabilo okrog 300 najpomembnejših poslovnih kontaktov, da se včlanijo na spletni strani. Ob koncu meseca so imele dveri že 4500 članov. V nekaj naslednjih mesecih so pridobili prve večje investitorje in za podjetje, ki je kmalu zaposlovalo že 33 ljudi, sta se začela nagla rast in vedno večja priljubljenost v spletu. Dokaj pogosto dodajanje novih, tudi naročniških storitev, ki so nadvse povečevale uporabnost dveri, predvsem pa vedno večja priljubljenost LinkedIn med poslovnimi uporabniki po svetu je pripeljala do tega, da so danes dveri prevedene v štiri jezike in v času nastajanja tega članka združujejo več kot 40 milijonov poslovnih uporabnikov po vsem svetu. Njihova priljubljenost se z večanjem negotovosti v svetovnem gospodarstvu le povečuje.

Osnovna načela delovanja

Najpomembnejši gradnik LinkedIn je uporabnikov profil. Zato je pomembno, da se ga pravilno lotimo (več v posebnem okvirčku). Profil je namreč naše ogledalo v družabnem omrežju, ki ga bodo videli naši prijatelji, znanci, poslovni partnerji, potencialne stranke, ne nazadnje tudi tako imenovani "lovci na glave" oziroma skavti, ki vsak dan prečesavajo LinkedIn in iščejo nove genije, ki bi njihovim podjetjem prinesli novo znanje.

Kot vsako družabno omrežje tudi LinkedIn temelji na širjenju uporabnikovega kroga stikov - s tem si uporabniki gradimo svoje omrežje, ki ga sestavljajo trije nivoji. V prvem so stiki, ki so povezani neposredno z nami. Drugi nivo so stiki, ki so vezani na vsakega izmed naših stikov. Tretja stopnja pa seže še za eno stopničko nižje po tej piramidi. To je naše omrežje, vsi drugi uporabniki pa so zunaj našega dosega. Če prek iskalnika kljub temu najdemo tistega, s komer bi se želeli povezati, nam je to seveda omogočeno, če imamo z njim kakšno skupno točko. V poštev pridejo možnosti, kot so skupna pretekla služba, če smo bili sošolci, skupni projekti, članstvo v skupinah ali pa ga označimo kot prijatelja.

Na uporabnost omrežja LinkedIn lahko gledamo z več vidikov. Za povprečnega uporabnika je najbolj zanimiv strokovni, saj lahko pridobivamo koristne informacije s področja našega dela in tudi v skupnost prispevamo svoje znanje.

6 korakov stran ...

... je zamisel, da je vsakdo lahko povezan s komerkoli na Zemlji v verigo znancev, ki nima več kot 5 vmesnih členov. Povedano drugače, če je vsakdo le en korak oddaljen od svojih znancev in le dva koraka od znancev svojih znancev, potem je po tej zamisli oddaljen največ šest korakov od kogarkoli na Zemlji. Skratka, vsi na tem svetu se (skoraj) poznamo.

Če ne vemo, vprašajmo. Če vemo, odgovarjajmo.

Več glav več ve: Modul Vprašanja in odgovori je močno orodje za vsakdanje strokovne in poslovne zadrege.

Modul vprašanj in odgovorov je zagotovo najbolj uporaben in uporabljan del omrežja LinkedIn. Pa ne zgolj zato, ker sestavlja obsežno zbirko znanja, marveč tudi zato, ker z odgovarjanjem na vprašanja s področij, ki jih suvereno obvladamo, dobivamo strokovne točke, s katerimi pridobivamo mesta na lestvici strokovnjakov. Kdo ve, morda nas pa kdo najde za izvedbo kakšnega posla ali nam ponudi zaposlitev tudi po tej poti.

Ko se torej v službi znajdemo pred dilemo, ali bi le radi prediskutirali kakšno stvar in tako izvedeli, kako se s podobnimi problemi spopadajo ljudje po vsem svetu, sestavimo vprašanje in ga smiselno umestimo v eno izmed že pripravljenih kategorij in ga objavimo. Navadno ni treba dolgo čakati na odgovor. Po privzetih nastavitvah je eno tako vprašanje odprto za odgovarjanje sedem dni, nato se avtomatično zapre. Kot odgovorni uporabniki omrežja bomo nato izmed prispelih odgovorov izbrali dobre oziroma najboljšega, ki bo nekomu zvišal nivo ekspertize.

Za primer, kako lahko eno kratko vprašanje prihrani precej časa in iskanja informacij po spletu, navajamo primer iz našega uredništva. Kupujemo nov strežnik in sama znamka nam ni zelo pomembna, saj so nam za odločitev o nakupu pomembni drugi parametri. Da pa bi lahko kljub temu dobili primerljive ponudbe različnih izdelovalcev, je bilo treba izbrskati podobno zmogljive modele. Če poznate le enega izdelovalca in njegovo paleto izdelkov, si lahko predstavljate, da je lahko iskanje pravega modela pri drugih izdelovalcih precej m učno zaradi nepoznavanja oznak in drugih specifik.

Ubrali smo torej lažjo pot (zakaj pa ne?) in postavili vprašanje kolegom po svetu. Nismo dvomili, da med štiridesetimi milijoni uporabnikov ne bi bilo vsaj nekaj takih, ki nam bodo lahko iz rokava stresli podatke, ki smo jih potrebovali. In nismo se motili. V slabih dveh urah se je nabralo sedem odgovorov, ki smo jih s pridom uporabili. Lenoba? Učinkovitost!

Poiščimo si službo ...

Žal je slovenskih podjetij, ki bi objavljala odprta delovna mesta na LinkedIn, le za peščico (v času nastajanja članka le dva, če smo pošteni). A če smo odprti v Evropo in drugam po svetu, se nam možnosti močno razširijo. Če smo res dobri (imamo strokovno znanje in smo za povrh še spretni v mreženju ter imamo dobro napisan profil), lahko morda postanemo tudi izbirčni.

... ali pravega človeka za naše podjetje ...

ali pa le preverimo že prijavljenega na razpisano delovno mesto. Če smo v dvomih, katerega izmed najboljših izbrati, lahko preverimo, kaj sami in drugi pravijo o njih v socialnem omrežju. Kandidat za mesto v prodaji, ki ima le pet ali še manj stikov, nam najbrž ne bo vlival prevelikega upanja. Po drugi strani pa nas bo lahko drugi kandidat, ki prej ni bil naša prva izbira, presenetil s svojo pojavnostjo in dejavnostjo v svojem omrežju in bo prav njegov profil prevagal jeziček na tehtnici.

Če smo delodajalec, s tem naše možnosti še niso povsem izčrpane. Razpisano delovno mesto lahko objavimo tudi na LinkedIn (to seveda ni zastonj) in tako skušamo dobiti najboljše.

... ali pa izjemno poslovno priložnost.

Z rednim spremljanjem dogajanja na zanimivih delih dveri (interesne skupine, vprašanja, odgovori) se lahko kmalu naučimo prepoznavati poslovne priložnosti. Danes delo na daljavo ni več problem in če nekdo išče na primer avtorsko storitev (programiranje, oblikovanje ...), lahko navežemo stik in se morda domenimo za izvedbo. Z zanimivo oblikovano lastno predstavitvijo pa lahko tudi sami postanemo magnet za take ponudbe.

Pripadnost interesnim skupinam

Interesne skupine so današnje možnosti dobile razmeroma pozno. Zdaj so res uporabne, saj zmanjšujejo urejen nered na drugih delih spletišča. Uporabne so zato, ker so do določene mere nadzorovane, če si je ustanovitelj to zamislil. Znotraj celotnega LinkedIn tako ustvarimo interesni otoček, na katerega spustimo samo točno določene ljudi. Zelo uporabno za kakšne alumni klube, projektne/ekspertne skupine, ne nazadnje si lahko izdelamo nekakšen korporativni vrtiček, na katerem sodelujejo zaposleni v naši organizaciji.

Nekakšna reciklaža modula vprašanj in odgovorov s splošnega dela dveri so diskusije. Gre za forumovsko načelo sodelovanja v razpravah. Stvaritelj skupine ima še možnost objavljanja novic in delovnih mest, ki se vežejo na določeno skupino.

Nekatere kmalu prerastejo okvire LinkedIn in si ustvarijo zunanjo spletno stran, ki pušča več svobode. Mimogrede, z uporabo vmesnika API je mogoče v zunanje spletne storitve integrirati storitve, ki jih ponuja socialno omrežje.

Aplikacije LinkedIn

Tudi nasprotno je možno. V LinkedIn integrirati zunanje storitve. Za te namene so ustvarili aplikacije, ki trenutno, pa čeprav so prisotne že več kot leto, še vedno nosijo oznako beta. Njihovo število je še precej omejeno. Nekatere so zelo uporabne, druge pa popestrijo uporabnikov profil. Ena izmed takih je na primer bralna lista, ki je nastala v povezavi z Amazonom. Uporabnik lahko na svojo listo dodaja knjige, ki jih je že prebral, jih bere ali jih želi prebrati. Sledimo lahko tudi temu, kaj berejo drugi naši stiki. Tudi svoj blog lahko povežemo na svoj profil in ko bomo na njem objavili nov prispevek, bo viden tudi v LinkedIn.

Med bolj uporabne aplikacije pa spada na primer Huddle Workspace, ki nas poveže s storitvijo Huddle, ki je zbirka za sodelovanje delovnih skupin (upravljanje projektov, skupne datoteke ...).

Kaj lahko storimo, da bomo na LinkedIn prepoznavni in iskani?

Po interni (in po našem mnenju malce navzgor zaokroženi) statistiki omrežja LinkedIn je z uspešnim in 100 % zaokroženim profilom moč kar štiridesetkrat bolj uspešno nastopati kot iskalec zaposlitve in poslovnih priložnosti. Kot pravijo avtorji, se tak profil uvršča v vrh iskalnih rezultatov. Zadostiti moramo "le" nekaj pogojem. V profilu moramo imeti izpolnjeno polje o naši trenutni zaposlitvi, vneseni moramo imeti dve pretekli izkušnji oz. zaposlitvi, tudi o naši izobrazbi bomo morali kaj napisati; pripraviti bomo morali tudi lastno fotografijo, ki bo skrbela, da nas bodo po njej prepoznavali tisti, ki nas drugače ne bi uvrstili med svoje stike. Razpisati se bomo morali tudi o nekaj naših strokovnih posebnostih in lastnostih, kamor navadno napišemo tudi, kje se počutimo "doma", oziroma v čem smo res dobri. Ta korak je za nekatere najtežji. A tudi zadnjim trem pogojem, ki bodo naš profil popeljali od 85 % do 100 %, marsikomu ne bo lahko zadostiti. Pridobiti moramo namreč tri priporočila ljudi, ki jih imamo med stiki. Navadno so to naši pretekli delodajalci ali sodelavci, ki s katerimi smo delali na katerem izmed skupnih projektov.

Kreativno spisan profil, povezan z zunanjimi viri ima več možnosti, da bo opažen

Za ljudi, ki si bodo ogledovali naše podatke, je precej pomemben povzetek (Summary) o nas, kjer moramo v nekaj (od)stavkih združiti naše najboljše lastnosti. Pišite o tem, kaj počnete trenutno, kaj bi radi počeli, zakaj ste prav vi tisti, s katerim bi nekdo hotel poslovati ali sodelovati.

O svojih preteklih izkušnjah pišite tako, da čim bolj podpirajo vaše trenutno delo. S tem boste dali ljudem signal, da veste, kaj želite. Razdelke o preteklih izkušnjah posodabljajte redno.

Najbolj varljiv del pa so priporočila. Zanje prosite le ljudi, s katerimi ste res delali in lahko za vas dajo roko v ogenj. Z neodgovornimi prošnjami za priporočila, da bi z njimi končno le prišli do popolnega uporabniškega profila, in prav takim neodgovornim pisanjem, razvodeni smisel priporočil, ki naj bi podpirala pozitivno sliko o uporabniku.

Ko ste prepričani, da izdelek ustreza, ga preberite še z očmi bodočega delodajalca ali vaše potencialne stranke in ustrezno predrugačite besedilo, če ocenite, da še ni dovolj dobro. Čeprav je mnogokrat težko najti kaj novega, redno posodabljajte čim več delov profila, dodajajte aplikacije, ki so vam na voljo, in z njimi pripeljite v LinkedIn informacije iz drugih virov v spletu (lasten blog, datoteke, knjige, ki jih berete ali ste jih prebrali ...). Kot je to običajno tudi v drugih družabnih omrežjih, tudi tukaj redno posodabljajte svoje stanje (status), saj s tem sporočate, da ste aktivni. Kolikor vam čas dopušča, odgovarjajte na vprašanja, ki se pojavljajo v zbirki znanja in v interesnih skupinah.

Ne pišite samo o svojem poslu ali delu, pustite si nekaj več svobode in pokažite svoj človeški obraz. Zavedajte se, da profil ne raste le z vašimi izkušnjami, marveč tudi snovalci omrežja ne počivajo in redno dodajajo nove možnosti.

Upamo, da ni treba posebej poudarjati, da mora biti profil izpolnjen vsaj v angleščini, če hočemo, da bo uspešen. Ena izmed zadnjih novosti LinkedIn je večjezičnost profilov. Izkoristite jo.

Na koncu seveda še najbolj očitno. Širite svoj krog stikov, saj se vam s tem širijo možnosti, da koristno uporabite svojo družabno omrežje. Za iskanje tistih, s katerimi ste v stiku že prek elektronske pošte, pa še niste povezani v LinkedIn, vam bo v pomoč uvoz poštnih stikov neposredno iz spletnih poštnih sistemov (Gmail, Yahoo, Hotmail ...) ali pa prek uvoza txt, vcf, csv datoteke.

Knjiga obrazov - Facebook - malce drugače

Facebook je izrazito dinamično napisana stran.

Kaj pa druga stran, v resnici neposlovna? Facebook. Facebook je po zaslugi svoje priljubljenosti največje in najbolj uporabljano spletno družabno omrežje na svetu. Aktualna statistika pravi, da ima že 200 milijonov članov, od katerih se jih v storitev na dan prijavlja vsaj polovica. Vsa ta množica uporabnikov mesečno objavi več kot 850 milijonov fotografij in več kot 10 milijonov video posnetkov.

Skoraj milijon programerjev razvija 52 tisoč aplikacij, ki jih je moč uporabljati v omrežju. Najhitreje rastoča skupina uporabnikov je starejša od 35 let in povprečen uporabnik ima 120 prijateljev. Red velikosti nekaterih od teh podatkov je že kar težko predstavljiv.

Ga je mogoče uporabiti za posel?

Da, saj je tam na enem kupu zbranih neverjetnih več kot 200 milijonov potencialnih strank. Ampak lotiti se naloge na pravi način, je pa kljub temu malce teže, kot ustvariti "običajni" uporabniški profil in se povezovati z znanci in neznanci.

Še pred nekaj leti priljubljen rek, da vas ob odsotnosti v spletu praktično ni, se je danes spremenil le toliko, da je vlogo spleta prevzel Facebook. Stran ali profil na njem mora imeti podjetje že zato, da je zraven. Uporabnikov, ki so dosegljivi zgolj na Facebooku in se na drugačne dražljaje (spletni oglasi, e-pošta, ...) sploh ne odzivajo več, je iz dneva v dan več. Še posebej pri mlajših generacijah, ki jim to družabno omrežje pomeni že skorajda naraven način komuniciranja.

Začnite torej po korakih in si ustvarite stran (Page), ki je namenjena ravno poslovni uporabi, ali profil, ki je bolj osebne narave.

Obudite stara prijateljstva, dodajte kolege iz prejšnjih služb in trenutne znance in prijatelje. Brez povezav se v Facebooku namreč nikamor ne pride. A vendarle bodite vsaj malce izbirčni pri dodajanju "prijateljev". Naj vam torej ne gre za zbiranje povezav, marveč za kakovost povezav. Aktivnejši uporabniki, ki uporabljajo različne aplikacije in imajo sami veliko povezav, so za vaše poslovne ambicije bolj primerni kot tihi in vase zaprti znanci.

Povežite svoje poslovno spletno življenje zunaj Facebooka v svoj profil. Redno pišite blog, ki naj bo zanimiv za vaše morebitne stranke. Skratka, z nekoliko previdnosti, da vas ne bi kdo obdolžil smetenja, stalno opozarjajte, da imate nekaj, kar bi lahko zanimalo vaše prijatelje.

Spretno povezujte svoje spletno in poslovno udejstvovanje. Za kaj takega pridejo prav vpisi v aplikaciji Dogodki (Events). Izkaže se, da je koristna še za kaj drugega kot za vabila na koncerte. Poskušajte se tudi udeleževati dogodkov, na katere vas povabijo drugi in bi vam lahko bili v korist pri navezovanju osebnih in poslovnih stikov.

Prej ali slej boste spoznali, da s Facebookom čas mineva precej hitreje, zato si striktno omejite količino časa, ki ste jo še pripravljeni vložiti vanj. Naj vam bo Facebook orodje za ustvarjanje in širjenje posla in ne zavora, ki vas ovira pri napredovanju.

Monitorjeva stran v Facebooku vsebino in video posnetke dobiva tudi na naši spletni strani.

Aplikacije

Aplikacije se zaenkrat kljub vsemu večinoma uporabljajo za kratkočasenje...

Trenutno je na Facebookovem seznamu že več kot 52.000 aplikacij in vsak dan nastajajo nove. Vsakdo, ki ima znanje programiranja, lahko napiše svojo. Velike korporacije, kot so Coca Cola, Mazda ali Adidas, so kmalu spoznala, da so ravno aplikacije lahko eden izmed kanalov, prek katerega na prefinjen, pa vendar zanimiv način promovirajo svojo blagovno znamko. S takim namenom so nastale aplikacije, kot sta CokeTag za samopromocijo uporabnikov ali Mazda Design Challenge, s katero so bili uporabniki FaceBooka povabljeni k snovanju novega koncepta Mazdinega vozila.

Če imate torej zamisel za "killer app", jo čim prej udejanjite na knjigi obrazov in jo izkoristite za promocijo vaše blagovne znamke. Uporabniki omrežja Facebook velikokrat povsem nekritično objavljajo precej svojih osebnih podatkov, ki jih v svojih aplikacijah lahko uporabite za promocije svojega izdelka oziroma storitve - seveda, če ste toliko nevsiljivi in hkrati dovolj zanimivi, da vam uporabniki omogočijo dostop do njihovih podatkov.

Uporabniška imena

S 13. junijem je Facebook uvedel uporabniška imena. Prej se je dalo vanj prijaviti le z elektronskim naslovom in geslom. Tak način, v kombinaciji z zapletenimi argumenti v vrstici URL, je onemogočal enostavno povezovanje z zunanjih spletnih strani. Doslej je bilo praktično nemogoče na svoji poslovni vizitki na kratko zapisati spletni naslov do našega profila.

Tako je ostajal neizkoriščen velikanski potencial. Z uvedbo uporabniških imen in bolj logičnega generiranja URL naslovov pa se obetajo (še) boljši časi tudi poslovni rabi. Ne smemo pozabiti, da je enostaven spletni naslov tudi zelo prijazen do spletnih iskalnikov in z nekaj iznajdljivosti in poznavanja načel spletnih iskalnikov se bomo v rezultatih iskanja lahko prikazovali precej pri vrhu.

Če med tem časom uporabniško ime še ni bilo zasedeno, poskrbite, da si izberete takega, ki bo podpiral vaše cilje. Naj bo kratek in opisen. Pozor! O izbiri dobro premislite, ko se boste enkrat odločili, je izbor dokončen.

Ko primerjamo Facebook in LinkedIn

Primerjava obeh je precej nehvaležno opravilo, saj sta si motiva, zakaj nekdo sodeluje na katerem izmed njiju, lahko zelo različna. Drug drugega pa zelo dobro dopolnjujeta. Če je LinkedIn namenjen predvsem navezovanju stikov v poslu in stroki oziroma iskanju rešitev, novih sodelavcev in nasploh gradnji posameznikove kariere, zelo poenostavljeno rečeno torej B2B (Business to Business), je pri Facebooku močno poudarjena družabna in zabavna komponenta mreženja. Če enako poenostavimo še za primer Facebooka: lahko ga koristno uporabimo za navezovanje stikov tipa B2C (Business to Customer). In prav to je lahko glavni motiv, da se spretni poslovnež poda v prostran ocean Facebooka. Tam je namreč več kot 200 milijonov potencialnih strank.

Alternativa

Video posnetkov v trenutno še ni veliko, so pa tematsko zelo usmerjeni.

Socialno omrežje Informationzen.org je razmeroma mlado in je namenjeno strokovnjakom in uporabnikom, ki se vsak dan srečujejo s problemi in izzivi na področju kontrole, optimizacije in organizacije informacij. Ker gre za zelo specializirano omrežje, je tudi članstvo trenutno še precej skromno. Po podatkih združenja Aiim, ki se ukvarja z izobraževanjem in raziskovanjem na tem področju, to socialno omrežje trenutno uporablja že nekaj več kot 3500 uporabnikov. Člani lahko brskajo po video prispevkih, sprašujejo in odgovarjajo, se povezujejo v skupinah in svoja razmišljanja objavljajo v blogu. Nabor aplikacij, ki jih ponujajo članom, je že precej širok. Če vas torej področje upravljanja dokumentov in informacij zanima, preizkusite omrežje. Omrežje se bo gotovo še širilo.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji