Odpravljanje okenskih težav

Objavljeno: 23.2.2016 | Avtor: Miran Varga | Kategorija: Nasveti

Na e-poštne naslove Monitorjevih sodelavcev pogosto zaidejo takšna in drugačna elektronska sporočila o pomoči pri manjših ali večjih težavah pri delovanju računalnikov. Večina jih je, nepresenetljivo, povezanih z operacijskimi sistemi družine Microsoft Windows. Tokrat objavljamo vodnik o odpravi več deset najpogostejših napak, ki smo ji bili priča v zadnjih letih.

Microsoftovi operacijski sistemi že desetletja navdušujejo in jezijo uporabnike. V rubriki Triki in nasveti seveda želimo slednje spremeniti v prve. Za večino uporabnikov namreč velja, da z veseljem uporabljajo okenski operacijski sistem, dokler ta deluje brezhibno. A ker gre za programsko opremo z več deset milijoni vrstic kode, bi bilo iluzorno pričakovati absolutno zanesljivost delovanja, še posebej, če vemo, da imamo opravlja s celim kupom kombinacij različne strojne opreme, na kateri mora operacijski sistem delovati. Okna se zato včasih sesujejo ali pa sporočijo kakšno napako, ki ji povprečen uporabnik ni zlahka kos. Pa ni vedno težava v napaki, temveč tudi v načinu, kako jo operacijski sistem sporoči uporabniku – včasih je preprosto ne more raztolmačiti, kaj šele razumeti, kaj jo je povzročilo in zakaj.

Operacijski sistem Windows včasih niti prekaljenemu računalnikarju ne pove veliko, kaj ga pravzaprav muči. Ne prav povedna opozorila o napakah, ki se glasijo takole: »Stop. 0x0000050«, »Manjka datoteka DLL.«, »Code 80248014« in podobna, pač ne puščajo prav veliko manevrskega prostora. Windows 10 je uvedel še najbolj domiselno, a obenem tudi neuporabno sporočilo. Ste že ugledali okence z napisom »Something happened«? V predogledni različici tega operacijskega sistema je znalo večkrat presenetiti pisca teh vrstic. V nadaljevanju razkrivamo najpogostejše zglede težav/napak, najverjetnejše razloge zanje in možnosti odprave. V okvirju najdete tudi seznam kod napak in njihovo sporočilno vrednost.

Splošne napake Oken

Verjetno največkrat prikazano opozorilo operacijskih sistemov Windows v zadnjih letih je This copy of Windows is not genuine. You may be a victim of software counterfeiting. Sporočilo je povsem jasno, saj sporoča, da je operacijski sistem ugotovil, da ne gre za licenčno različico in uporabnika poziva k rešitvi in legalni aktivaciji izdelka. Očitna rešitev je seveda nakup licenčnega ključa in aktivacija izdelka. Če menimo, da naša Okna niso »piratska« in nas je operacijski sistem po krivem obtožil zlorabe, jih lahko poskusimo aktivirati znova. To storimo tako, da v Ukazni vrstici/Command Prompt (do nje se dokopljemo z vpisom ukaza cmd na menuju Start in z zagonom Ukazne vrstice v skrbniškem načinu) vpišemo ukaz slmgr -rearm in pritisnemo tipko Enter ter znova zaženemo računalnik. Če naš sistem ne prepozna ukaza, lahko uporabimo tudi ukaz slmgr /rearm. Če težava ne bo odpravljena, nam ostane še klic Microsoftove tehnične podpore.

Občasno se začno čudno vesti tudi nekatere Microsoftove aplikacije. Če nas pričaka obvestilo WerMgr.exe ali WerFault.exe Application Error, omenjeni datoteki sta v mapi System32 in (kako ironično) zbirata podatke o napakah operacijskega sistema in drugih datotekah, ki jih nato pošljeta Microsoftu, nas čaka malce daljši postopek. Zopet moramo Ukazno vrstico/Command Prompt zagnati v skrbniškem načinu (Run as Administrator) in vnesti naslednji ukaz: sfc /scannow. Po potrditvi ukaza s pritiskom na tipko Enter lahko držimo pesti, da bo težava odpravljena – tako je navadno takrat, ko sta omenjeni datoteki okvarjeni. Če pa težava ostane, nam preostane (poleg nove namestitve sistema) le še izklop storitve Windows Error Reporting Service. Z iskalnikom poiščemo services.msc in vnos Windows Error Reporting Service, ga desno kliknemo z miško in izberemo Lastnosti/Properties. Vrsto zagona storitve iz Ročno/Manual spremenimo v Onemogoči/Disabled, potrdimo spremembo in znova zaženemo računalnik.

Bržkone daleč najmanj uporabno obvestilo o napaki v okolju Windows se glasi Neznana napaka/Unspecified error. Sistem pač ve, da se je zgodila napaka, a je nima na svojem seznamu. Težavo bomo morali diagnosticirati kar sami, najlaže tako, da začnemo s procesom eliminacije, torej s preverjanjem, kaj smo spremenili nazadnje, preden je prišlo do napake (morebitne namestitve nove strojne opreme, posodobitve sistema ipd.).

Windows 10, kot že omenjeno, res sodi med prave šaljivce, ko gre za napake v programski kodi. Sporočila, kot je Something happened – 0x80070005-0x90002, pač ne povedo dosti, a spletno iskanje postreže z nekaj odgovori. V omenjenem primeru je govor o težavi med namestitvijo novega sistema, ki ne more najti določene datoteke.

Podobno ohlapna so sporočila vrste Manjka datoteka DLL/DLL file is missing/could not be found. Ker je datotek DLL (Dynamic-Link Library) v okenskih okoljih cel kup, saj jih različni programi uporabljajo za različne naloge, je iskanje pravi pravcati podvig. Prav dejstvo, da več programov uporablja te datoteke, privede do tega, da so pogosteje med poškodovanimi, izbrisanimi ali pa nepravilnih različic, zato so te napake kar pogoste. Izkušnje kažejo, da težave ne bomo rešili, s tem da manjkajoče datoteke DLL prenesemo iz spleta ali prijateljevega računalnika, saj lahko stanje še poslabšamo. Najbolje je takoj zagnati protivirusni program in preveriti, ali je morebiti na delu kakšna škodljiva koda. Sicer je ena učinkovitejših metod uporaba funkcije Obnova sistema/System Restore na katerega izmed poprejšnjih datumov. Še pred njo pa lahko poskusimo v Ukazni vrstici/Command Prompt kot skrbnik zagnati ukaz sfc /scannow, ki bo popravil pomembne datoteke sistema Windows, tudi datoteke DLL.

Težave programske narave

Roko na srce, Okna niso vedno kriva za uporabnikove težave, temveč te s svojo nezdružljivostjo ali muhavostjo pravzaprav povzročijo drugi programi. Skoraj ni uporabnika, ki ne bi doživel obvestila Ta program se ne odziva/This program is not responding, ki sodi med bolj jasna sporočila sistema. Sporoča nam, da je prišlo do napake v izvajanju posamezne aplikacije, oziroma se je ta nehala odzivati (beri: komunicirati z operacijskim sistemom). Razlogi za to so lahko različni: bodisi se je program sesul, začasno »zmrznil« ali pa je preprosto prezaseden, da bi se odzval operacijskemu sistemu. Obvestilo o tej napaki nam da praktično le dve možnosti izbire: da zapremo program ali pa sporočilo ignoriramo v upanju, da neodzivni program spet »pride k sebi«. S preklicem obvestila programu sicer kupimo nekaj dodatnega časa in posebno pri manj zmogljivih računalnikih je to pogosto tisto, kar program potrebuje. Če pa nimamo potrpljenja (ali časa), program zapremo in znova odpremo (seveda bomo pri tem lahko izgubili del svojega preteklega dela ali pa kar vse).

Če ima mali računalniški škrat več domišljije, nam operacijski sistem lahko izpiše tudi obvestilo Programu se ni uspelo zagnati pravilno (0xc0000018)/The application was unable to start correctly (0xc00000xx), pa čeprav smo ta nameščeni program pred tem uporabljali brez težav. Včasih gre le za preobremenjenost operacijskega sistema (posebej, če deluje več dni nepretrgano) in pomaga že nov zagon sistema. Če se napaka in obvestilo ponovita in vztrajata, lahko poskusimo odstraniti in znova namestiti problematični program. Če tudi to ne pomaga, bomo morali poseči v register računalnika. Zaženemo program Urejevalnik registra/Registry Editor in v njem poiščemo pot HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Windows. Odpremo vnos APPINIT_DLLS in v njem pobrišemo vse vrednosti. Če niti to ne pomaga, lahko pobrišemo kar celoten ključ. Če se program še vedno noče zagnati, odpremo program Upravitelj opravil/Task Manager in začnemo zaustavljati procese drugih programov (denimo protivirusne zaščite) ter tako preverimo, ali lahko na nedelovanje izbranega programa vplivajo druge aplikacije in procesi.

V zadnjih letih smo soočeni z 32- in 64-bitnimi operacijskimi sistemi in aplikacijami, ki so na področje programske opreme vnesli vrsto dodatnih izzivov. Prav lahko smo dobili opozorilo %\ is not a valid Win32 application, če smo iz spleta prenesli namestitveno ali drugo zagonsko datoteko, ki je operacijski sistem ne prepozna. Morebiti je težava milejša, kot je videti – čisto možno, da se je namestitvena datoteka med prenosom okvarila (ni se prenesla v popolnosti), zato lahko poskusimo z novim prenosom in zagonom datoteke. Možno je tudi, da je nekdo po pomoti neko datoteko preimenoval v izvršilno (npr. .exe), a je nato operacijski sistem ne zna zagnati. Velja se tudi prepričati, da iz spleta prenašamo pravo različico programa (64-bitne aplikacije ne delujejo v 32-bitnem operacijskem sistemu, nasprotno pač) in ali ta morebiti ni pisan za drugo okolje (Linux ali Mac OS). Prav tako se moramo prepričati, ali je program združljiv z našo različico operacijskega sistema – nekateri starejši programi so svojo podporo ustavili pri Windows 7, drugi Windows 8/8.1 in morebiti v Windows 10 nočejo delovati. Povsem enako ravnamo tudi, kadar nas pričaka obvestilo This app can't run on your PC.

Med nameščanjem programske opreme nas lahko preseneti tudi obvestilo Med namestitvijo je prišlo do napake/Fatal error during installation. Razlogov za takšno obvestilo je lahko več. Najprej preverimo, ali imamo na disku dovolj prostora za namestitev programa, nato izpraznimo vsebino mape z začasnimi datotekami (C:\Windows\Temp) – same mape ne smemo izbrisati. Če niti to ne pomaga, zapremo vse odprte aplikacije in računalnik po potrebi znova zaženemo.

Včasih se zalomi tudi pisarniškemu paketu Microsoft Office. Za hudomušnega se večkrat izkaže program Excel, ki med pogosteje prikazanimi obvestili o napakah izpiše naslednje: There was a problem sending the command to the program. Ker to najverjetneje stori ob odpiranju ali shranjevanju datoteke, je izziv še toliko večji. Ponavadi pomaga zamenjava predloge (template), ki jo opravijo na poti Datoteka/File > Možnosti/Options > Napredno/Advanced, kjer poiščemo razdelek Splošno/General in v njem odkljukamo možnost Ignoriraj druge aplikacije, ki uporabljajo dinamično izmenjavo podatkov/Ignore other applications that use Dynamic Data Exchange (DDE). Omenjena nastavitev je lahko tudi kje drugje v razdelku možnosti (pač odvisno od različice uporabljane programske opreme).

Posledica napak v programski kodi programov je tudi obvestilo Runtime error, ki pogosto poskrbi za takojšnje sesutje programa. Lahko se pripeti zaradi hrošča v kodi ali zaradi okvare podatkov, najpogosteje pa ga v zadnjih letih izpisujejo operacijski sistemi v navezi s spletnimi brskalniki (posebno starejšimi, med katerimi vodi Microsoftov Internet Explorer). Rešitev je preprosta – program znova zaženemo, verjetno bomo izgubili tudi večino stvari, ki smo jih počeli v njem. Takšno sesutje (še posebej, če se ponavlja), lahko povzročijo tudi okužbe s škodljivimi kodami, zato velja računalnik pregledati, ali niso v njem virusi in druga digitalna nesnaga.

Precej praskanja za ušesi lahko povzroči tudi obvestilo Another copy of the application is already running, pa čeprav programa, ki ga poskušamo (znova) zagnati, nikjer ne vidimo. Ob sesutju programa se namreč ta lahko na videz zapre, a njegov proces še vedno deluje v ozadju. To obnašanje je v zadnjih letih zopet najpogosteje vidno pri spletnih brskalnikih. Zopet nam priskoči na pomoč Upravitelj opravil/Task Manager, v katerem poiščemo ustrezen proces (navadno poimenovan podobno kot problematični program) in prekinemo njegovo izvajanje (desno ga kliknemo in izberemo Končaj proces/End Process). Nato znova poskusimo zagnati program.

Težave z dovoljenji

Včasih se Okna iz manj znanih razlogov odločijo, da nismo več njihovi skrbniki ali prijatelji, in nam ne dovolijo več dostopa do posamezne datoteke ali mape. Takrat nas pričaka sporočilo Access Denied. You need permission to perform this action, pa čeprav gre za na videz preprosto nalogo – denimo brisanje datoteke – in smo v računalnik prijavljeni kot skrbnik. Navadno bomo takega opozorila deležni ob poskusu brisanja sistemske ali druge zaščitene datoteke, a včasih sistem postane preprosto preveč zaščitniški in tako »brani« tudi povsem navadne datoteke. Da bi pridobili pravice nad posamezno datoteko ali mapo, si jo moramo najprej lastiti. Desno kliknemo datoteko ali mapo, izberemo Lastnosti/Properties in kliknemo zavihek Varnost/Security. Za spremembo dovoljenj s seznama izberemo svoj skrbniški račun in kliknemo gumb Uredi/Edit.

Kaj lahko se nam primeri tudi obvestilo, da nimamo ustreznih pravic za shranjevanje datotek na posamezno lokacijo/You don’t have permission to save in this location. V tem primeru najprej preverimo, da datoteke ne poskušamo shraniti na nosilec z zgolj bralnimi možnostmi (npr. CD ali DVD). Zatem lahko desno kliknemo mapo ciljne lokacije in izberemo Lastnosti/Properties, tam pa v zavihku Varnost/Security kliknemo gumb Napredno/Advanced. Nato odkljukamo možnost Replace all child object permission entries with inheritable permission entries from this object in potrdimo spremembo.

NAPAKE
Tipične kode napak

Operacijski sistem Okna pozna t. i. kode napak, ki jih izpiše ob posameznih težavah. Številke teh kod povprečnemu uporabniku povedo bolj malo, bistveno več pa razkrije brskanje po spletu. Poznamo več tisoč kod napak za okenske sisteme, v nadaljevanju smo zbrali le najpogostejše primere.

 Error code 0 (0x0) – success. Smešno, a resnično. Koda za napako je uporabljena za to, da nam sistem sporoči, da je nalogo uspešno opravil. Deležni smo je le izjemoma.

 Error code 2 (0x2) – file not found. Omenjeno sporočilo o napaki se prikaže, ko računalnik ne najde posamezne datoteke ali več datotek. Ponavadi pomaga nova namestitev programa.

 Error code 5 (0x5) – access denied. Sistem blokira dostop do datoteke/programa. Najprej preverimo, ali smo pravilno vnesli uporabniško ime in geslo, oziroma ustrezno poskrbeli za zahtevano avtentikacijo.

 Error code 20 (0x14) – bad unit. Sistem ne najde naprave, ki jo želimo uporabiti. Napaka se pogosteje prikaže pri napravah,  priklopljenih prek vmesnika USB. Preprosto preverimo povezavo ter zunanjo napravo in poskusimo znova.

 Error code 14 (0xE) ali 8(0x8). Ti dve kodi napake sporočata, da nimamo na voljo dovolj prostora na disku ali drugem nosilcu, da bi operacijski sistem dokončal zadano opravilo.

 Error 28 (0x1C). Obvestilo nespretno sporoča, da je tiskalniku zmanjkalo papirja.

 Error 303 (0x12F). Omenjeno sporočilo se prikaže, če želimo odpreti datoteko, ki je sredi procesa brisanja. Ne bomo je mogli odpreti.

 Error 1021 (0x3FD). To sporočilo bomo dobili na zaslon, če smo pretiravali s spreminjanjem registra in povzročili nestabilno delovanje sistema. Če imamo varnostno kopijo registra, jo lahko obnovimo.

Podrobnejši seznam več tisoč kod napak najdemo na povezavi bit.ly/1PHsgOj. Ob morebitnih težavah nam lahko priskoči na pomoč tudi orodje Error Lookup tool (www.henrypp.org/product/errorlookup), ki kodo napake prevede v pomenljivejši tekstovni opis (v angleščini).

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki