Objavljeno: 29.9.2020 | Avtor: Miran Varga | Monitor Oktober 2020

Energetika in kritična infrastruktura

Vsi vemo, da se svet brez električne energije dobesedno (za)ustavi. Prav zato se elektroenergetski sistemi v vseh državah uvrščajo med t. i. kritično infrastrukturo, torej sisteme, ki morajo kar se da brezhibno delovati, saj so od njih odvisni tako gospodarstvo kot tudi človeška življenja. Sodobne elektroenergetske sisteme pa upravljajo IT-rešitve, saj se tudi panoga energetike vedno bolj digitalizira in odpira navzven.

Digitalizacija gre v prid vse večje učinkovitosti, saj je bolj logično in ceneje bolj smotrno porabljati električno energijo kot ustvarjati (drage) presežke, ker (res) učinkovitih sistemov njene hrambe še ni na spregled. Pametni števci, dvosmerna komunikacija in funkcije interneta stvari, ki omogočajo zelo premišljeno upravljanje porabnikov električne energije, npr. vklop ogrevanja ali hlajenja doma nekaj minut pred prihodom, zagon potratnih naprav (grelnik vode, pralni stroj …) v času nižje tarife in podobne, so močno spremenili energetsko krajino. A to odpiranje navzven poteka počasi in ne vedno tudi premišljeno, kar vsake toliko dokažejo hekerji, ki prevzamejo nadzor nad kakšno elektrarno ali celo elektroenergetskim sistemom. Posledice so lahko hude. Kar vprašajte Ukrajince, ki so skoraj teden dni zmrzovali, ali pa svojce umrlih v bolnišnicah, ki pacientom niso mogle pomagati, ker so bili njihovi računalniki žrtve izsiljevalskih virusov.

Informatika v energetiki ima zadnje desetletje polne roke dela. Najprej je morala poskrbeti, da so »od sveta odrezani« sistemi postali povezani z internetom. Stalno jih mora varovati in preverjati, tudi nadgrajevati in krpati ranljivosti. Ob tem pa naj bi oddelki IT v elektroenergetskih podjetjih skrbeli še za inoviranje po vzoru zagonskih podjetij in uporabnikom dali to, kar si želijo. V teoriji bi šlo, v praksi pa stvari šepajo.

Zgovoren primer je eno izmed najbolj nepredvidljivih področij energetike – elektromobilnost. Njen razvoj je, vsaj v Sloveniji, verjamem pa, da tudi drugje ni bistveno bolje, izrazito vrtičkarski. Podjetja in ponudniki postavijo svoje polnilnice, ki jih bolj ali manj uspešno upravljajo, posebej neposrečeno pa delijo podatke z uporabniki električnih vozil, čeprav so ti od njih dejansko močno odvisni. Moj sosed, velik navdušenec nad elektromobilnostjo, pogosto tarna nad tem, kako »kavbojsko« je vse skupaj. Posebej stresno je takrat, ko je baterija najetega električnega vozila v ruralnih predelih Slovenije skoraj izčrpana in velike izbire, kje jo napolniti, praktično ni. Takrat se lepo vidi, da elektromobilnost v prometu še zdaleč ni na ravni druge kritične infrastrukture, saj informacije o tem, katera »klasična« črpalka je kje in ali je odprta, na internetu dobimo takoj in so natančne, medtem ko tega za električne polnilnice nikakor ni mogoče trditi. Tako se mu je že večkrat primerilo, da se je zaman pripeljal do polnilne postaje, ki mu jo je ponudil sistem, češ da je prosta in na voljo, pa ta sploh ni delovala. Tudi klici v klicni center ponudnika sadove obrodijo v nekako polovici primerov (ponovni zagon električne polnilnice), kar je slaba tolažba za nekoga, ki manično razmišlja, kako in kje, za vraga, naj preživi hladno noč, če kljub vsem izpolnjenim pogojem, ki jih zahteva ponudnik, ne more do niti kančka elektrike. Ne, elektromobilnost vsekakor še ni del slovenske kritične infrastrukture – tudi po zaslugi informatikov, ki niso opravili domače naloge.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Android vam bo povedal, ali vam policija prisluškuje

    Čedalje popularnejši način prisluškovanja in prestrezanja podatkov z mobilnih telefonov je uporaba lažnih baznih postaj (IMSI catcher), ki jih imajo organi pregona v nekaterih državah, lahko pa tudi drugi akterji. Na takšno napravo se povežejo vsi telefoni v okolici, saj njen signal preglasi legitimne bazne postaje, upravljavec pa potem zlahka prestreza komunikacijo. Uporabnik tega početja praktično ne more zaznati.

    Objavljeno: 1.7.2025 07:00
  • Podjetja nočejo Copilota, ker zaposleni raje uporabljajo ChatGPT

    Microsoft kljub velikim naporom (beri: finančnemu vložku) podjetjem težko proda storitve umetne inteligence Copilot.

    Objavljeno: 27.6.2025 09:00
  • Kitajski prenosniki so dve leti za zahodnimi

    Čeprav se Kitajci močno trudijo in izdatno investirajo v domači razvoj in proizvodnjo čipov, so še vedno vsaj dve generaciji za zahodnimi izdelki. To izkazuje tudi najnovejši Huaweijev prenosnik MateBook Fold Ultimate, ki poganja lastni HarmonyOS in ima same kitajske komponente. A te v primerjavi z zahodnimi zaostajajo.

    Objavljeno: 25.6.2025 07:00
  • Pametna očala s samodejnim ostrenjem bi lahko nadomestila bifokalna stekla

    Finsko podjetje IXI razvija inovativna očala z lečami, ki se samodejno ostrijo glede na pogled uporabnika. 

    Objavljeno: 23.6.2025 10:00 | Teme: pametna očala
  • Teslini samovozeči taksiji ne znajo voziti

    Prvi dnevi Teslinih robotskih taksijev so polni napak, vožnje po napačni strani ceste, nenadnih zaviranj in nevarnih ustavljanj za odlaganje potnikov.

    Objavljeno: 26.6.2025 09:00
  • HDMI 2.2 je tu!

    Sicer na papirju, a vendarle. HDMI Forum je izdal končne specifikacije standarda HDMI 2.2, ki so ga izdatno opisovali in predstavljali že na januarskem sejmu CES. HDMI 2.2 ima že večjo prepustnost kot DisplayPort, a bo zanjo zahteval nove kable Ultra96.

    Objavljeno: 27.6.2025 05:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji