Bodo banke v prihodnosti nadomestila velika tehnološka podjetja?

Objavljeno: 25.2.2020 | Avtor: Marko Vidrih | Kategorija: Dosje | Revija: Marec 2020

Tradicionalni bančni model lahko kmalu postane preteklost, saj tehnološke inovacije kar naprej na novo definirajo, kaj pomeni biti finančna institucija.

Stališči, da bi velika tehnološka podjetja lahko porušila bančni sistem, kot ga poznamo, in da bi morali biti regulatorji pozornejši, se vse bolj uveljavljata.

Prisotnost velikih tehnoloških podjetij v finančnem sektorju je najopaznejša v nekaterih poslovnih segmentih na Kitajskem z aktivnostmi podjetij, kot sta Ant Financial (del skupine Alibaba Group) in Tencent, od katerih je vsako dejavno v široki paleti finančnih storitev za fizične osebe in MSP (mala in srednje velika podjetja).

Manj vidno, a nič manj pomembno tehnološki giganti postajajo aktivni na področju finančnih storitev v drugih regijah: v vzhodni Afriki, Egiptu in Indiji s ponujanjem brezkontaktnih plačil in ostalih bančnih storitev Vodafone M-Pesa; v Latinski Ameriki z naraščajočimi finančnimi dejavnosti platforme za e-poslovanje Mercado Libre; v Aziji z dejavnostmi banke Kakao; KBank in Samsung sta vodilna ponudnika v Koreji; Line in NTT Docomo na Japonskem; plačila in posojila ponudnikov Go-Jek in Grab delujejo v Indoneziji, Maleziji, Singapurju in drugje v jugovzhodni Aziji; v Franciji z bančnimi storitvami, ki jih ponuja Orange, in v ZDA s ponudbami bančnih storitev, ki so jih na svoje platforme dodali Amazon, Apple, Facebook in Google.

Z več kot milijardo uporabnikov Facebook in Google, z 800 milijoni Apple in 250 milijoni Amazon so tehnološki velikani, znani tudi kot GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), postali ključni akterji v našem digitalnem življenju.

Google je vstopil v svet finančnih storitev z denarnico Google Pay, prek katere letno obračuna 2 milijardi USD, Apple je konec leta 2014 najprej predstavil storitev Apple Pay, ki danes beleži tri četrtine vseh brezkontaktnih plačil v ZDA, nedavno pa je v sodelovanju z ameriško banko Goldman Sachs predstavil kreditno kartico Apple Card. Facebook je najprej dodal možnost upravljanja plačil v svojem vodilnem Messengerju, nato pa nedavno storitev posodobil v Facebook Pay. Amazon je vrhunski virtualni supermarket, ki ponuja transakcijske storitve med dobavitelji in kupci ter posojila.

Najnovejši primeri vključujejo Uberjevo partnerstvo z GreenDotom (ameriški finančno tehnološki in bančni holding) za zagotavljanje storitev plačila njihovih voznikov (Uber Money) in namero Googla, da skupaj s Citibank in Stanford Credit Unionom ponudi svojim uporabnikom še bančne račune.

Drugi omembe vredni primeri v Aziji, kot je Alibaba ali Tencent, so vzpostavili celoten ekosistem, ki ponuja spletno ali mobilno plačevanje, posojila, bančne storitve, varčevanja, zavarovanja, medsebojna nakazila in druge finančne storitve.

Integracija je ključna

Na Kitajskem je poseg tehnoloških velikanov v bančništvo že očiten. V istih aplikacijah, ki jih uporabljate za pregled novic, igrate igre ter pošiljate sporočila, lahko dobite tudi posojila, kredite in upravljate svoje naložbe ter zavarovanja. Internetni velikani, kot sta Alibaba Group Holding Ltd. in Tencent Holdings Ltd., so kitajski potrošniški trg že spremenili v enega najbolj digitaliziranih na svetu. Danes sta v državi omenjeni podjetji vodilni na področju e-plačil, depozitnih skladov in potrošniških posojil. V Pekingu je celo nerodno izvleči kreditno kartico in ne poskenirati kode QR , ki se navezuje na uporabnikov WeChat račun. Ant Financial, bančna roka Alibabe, je veliko večja od Goldman Sachsa, banke, ki je pomagala Applu izdati kreditne kartice Apple Card.

Kitajski tehnološki velikani ponujajo finančne storitve, ki so hitrejše, nudijo več izbire ter v nekaterih primerih znižajo stroške za uporabnike. Tehnološki velikani pridobivajo celo finančne licence, s katerimi lahko na nekaterih področjih neposredno konkurirajo tradicionalnim bankam.

Poleg omenjenih svetovnih blagovnih znamk v Evropi obstajajo številni lokalni ponudniki e-denarnic, kot so Payconiq (Nemčija, Belgija, Nizozemska), Payback (Nemčija), Paylib in Lyf Pay (Francija), Pingit (Združeno kraljestvo), Vipps (Norveška), Swish (Švedska), MobilePay (Danska, Finska) in OK (Nizozemska). V Sloveniji sta med najbolj znanimi Telekomova pametna denarnica VALÚ in mobilna denarnica mBills (podjetje je v lasti Petrola), ki premore tudi debetno kartico Mastercard. Z oblikovanjem partnerstev s trgovskimi verigami lokalni ponudniki e-denarnic strankam nudijo dodano vrednost v primerjavi s tradicionalnimi bankami.

Kako to deluje v tujini

Facebook Messenger, Facebook Pay

Večina ljudi uporablja Facebook in ima nameščen Messenger v telefonu ali brskalniku, zato je pošiljanje denarja prek Facebookove storitve za sporočanje morda najlažji način doslej.

Treba je povezati debetno kartico ali PayPal račun s Facebook računom, ustvariti novo sporočilo in v spodnjem desnem kotu klikniti znak dolarja. Manjše pojavno okno nas pozove, da vnesemo znesek v dolarjih, ki ga plačujemo ali zahtevamo. Izberemo način plačila, ki ga želimo uporabiti, in kliknemo »Plačaj«. Denar lahko prenašamo samo »prijateljem«, uporabnikom Facebooka.

Prednosti:

– Varnost, ki jo podpira Facebook.

– Enostavna plačila po že znanem sistemu.

– Ni nam treba poznati bančnih podatkov prejemnika.

– Nakazila so brezplačna.

Slabosti:

– Do pet dni za prejem denarja.

– Podjetja storitve ne morejo uporabljati.

– Na voljo samo v izbranih državah (v Franciji, ZDA in Veliki Britaniji).

– Denar lahko pošiljamo samo ljudem, ki živijo v isti državi kot mi.

– Pošiljanje denarja prek PayPala je na voljo samo v ZDA.

– Prenose je treba financirati z debetno kartico in jih prejeti nanjo.

Facebook je naznanil tudi, da zaganja nov plačilni sistem, imenovan Facebook Pay. Na voljo bo prek Facebooka, Messengerja, Instagrama in WhatsAppa, zasnovan pa je tako, da olajša plačila po priljubljenih družbenih omrežjih in aplikacijah družbe Facebook. Facebook Pay bomo lahko uporabljali za pošiljanje denarja prijateljem, nakupovanje blaga ali celo doniranje zbiralcem sredstev. Storitev bo ločena od Facebookove nove denarnice Calibra in omrežja kriptovalute Libra ter temelji na obstoječi finančni infrastrukturi in partnerstvih.

Facebook namerava Facebook Pay na Messengerju in Facebooku začeti najprej uvajati v ZDA. Storitev bo na voljo v razdelku z nastavitvami aplikacij Facebook ali Messenger, podpirala pa bo večino debetnih in kreditnih kartic ter PayPal. Za obdelavo plačil uporablja Stripe in PayPal.

Facebook še ni natančno razkril, kdaj bo ta plačilni sistem na voljo v vseh njegovih aplikacijah, niti tega, kdaj se bo začel izvajati na mednarodni ravni.

Amazon Pay

Amazon Pay je hčerinsko podjetje spletnega giganta Amazon.com iz leta 2007. Storitev omogoča strankam, da zaključijo nakupe prek spleta, donirajo ali nastavijo ponavljajoča se plačila na spletnem mestu trgovca. V nasprotju s PayPalom se Amazonovo obdelavo plačil izvaja neposredno v e-trgovini. Z drugimi besedami, strankam ni treba zapustiti spletnega mesta, da bi lahko opravile plačilo. Amazon Pay je združljiv z 29 ponudniki e-trgovine, vključno z Magento in s Shopifyjem.

Amazon Pay (prej imenovan Amazon Payments in Pay with Amazon) nadomešča starejši storitvi Checkout by Amazon (za spletne prodajalce opredmetenih fizičnih dobrin) in Amazon Simple Pay (za digitalno blago, kot so e-knjige ali programska oprema).

Prednosti:

– Dodana praktičnost.

– Prepoznavnost blagovne znamke.

– Enostavna uporaba.

Slabosti:

– Draga storitev za velike spletne prodajalce.

– Slaba poročila o zadržanih sredstvih.

Apple Pay

Apple Pay je še ena digitalna denarnica, ki postaja vse bolj priljubljena pri spletnih nakupovalcih – predvsem tistih, ki kupujejo prek svojih iPhonov.

Apple Pay omogoča trgovcem enostavno integriranje možnosti plačila v njihove e-trgovine in ponuja preprost ter varen način plačevanja z napravami, ki jih ljudje uporabljajo vsak dan. Uporabniki lahko varno kupujete v e-trgovinah, aplikacijah in na spletu. Denar lahko pošiljajo in prejemajo tudi od družine in prijateljev. Plačila lahko potekajo v funkciji »Sporočila« ali prek virtualne pomočnice Siri.

Plačila opravimo tako, da aplikacijo povežemo s svojo debetno ali kreditno kartico. Dodamo jo lahko v aplikacijo Wallet (Denarnica), ki podpira od osem do 12 kartic na enkrat.

Številka bančnega računa se v sistem pošlje skupaj z dinamično namesto varnostne kode, ki je običajno potrebna za plačilo s kreditnimi karticami (CVC). Uporabniku ni treba odpreti aplikacije ali odkleniti naprave za brezkontaktna, brezgotovinska plačila in lahko priročno potrdi mobilne transakcije prek Touch ID, Face ID ali gesla. Apple Pay se lahko uporablja za prenos denarja med družinskimi člani in prijatelji ter za nakupe na spletu, v aplikaciji in v e-trgovini, kjer je prikazan logotip Apple Pay.

Apple Pay je podprt v ZDA, Kanadi, Braziliji, Združenih arabskih emiratih, Avstraliji, na Novi Zelandiji, Kitajskem, v Singapurju, Hongkongu, Tajvanu, na Japonskem in v večini evropskih držav, tudi v Sloveniji (če smo komitent banke Intesa Sanpaolo).

Prednosti:

– Hiter in preprost sistem NFC (brezstičnih) plačil.

– Anonimni sistem varuje podatke kreditnih kartic.

– Združljiv z vrsto večjih bank in kreditnih kartic.

– Prijazen uporabniški vmesnik.

– Brez provizij pri debetni kartici.

Slabosti:

– Medsebojna plačila delujejo samo med uporabniki Apple naprav.

– Nastavitev bolj zapletena kot pri nekaterih tekmecih.

– Lahko se uporablja samo pri zadnjih modelih iPhone, iPad in Apple Watch.

– Provizija pri kreditni kartici.

Apple Card

Apple kreditna kartica ponuja 3-odstotna vračila denarja pri nakupih pri Apple, 2-odstotna vračila denarja na kartico za vse nakupe prek Apple Paya in 1-odstotna vračila denarja pri drugih nakupih. Apple pri uporabi kartice ne zaračunava provizij in ponuja aplikacijo, s katero imajo potrošniki večji pregled nad uporabo kreditne kartice.

Prednosti:

– Izjemni popusti za Apple izdelke in storitve ter nakupe pri partnerjih.

– Inovativne varnostne funkcije.

– Brez pristojbin.

– Obljuba zasebnosti podatkov.

– Popusti pri nakupih prek Apple Paya.

– Orodja za finančno upravljanje.

Slabosti:

– Nizka 1-odstotna stopnja vračila denarja pri nakupih zunaj Appla ali Apple Paya.

– Zahteva Apple strojno opremo in Apple Pay račun.

Google Pay

Februarja 2018 je družba Alphabet Inc. objavila združitev svojih različnih plačilnih metod v enotno blagovno znamko z imenom Google Pay. Včasih je bila to aplikacija Android Pay, zdaj pa je nova blagovna znamka Google Pay, medtem ko se Google Wallet zdaj imenuje Google Pay Send.

Google Pay kupcem omogoča, da v svoj Google Račun shranijo kreditne in debetne kartice ter celo kartice zvestobe. Vsako plačilo mora biti potrjeno z edinstvenim prstnim odtisom, da se potrdi identiteta uporabnika in prepreči nepooblaščeno plačevanje. Vsote do 25 evrov se lahko plača brezkontaktno, ne da bi morali vnesti PIN ali potrditi plačilo.

Google Pay omogoča pošiljanje in zahtevanje denarja ter plačevanje s pametnim telefonom v e-trgovinah. Povezati ga je mogoče s kreditnimi karticami American Express, Discover, MasterCard ali Visa ter z bančnim računom. Uporablja se lahko tudi v kombinaciji s PayPal računom. Google Pay se lahko uporablja za prenos sredstev in za nakupe prek spleta, nakup Googlovih izdelkov ali nakupe v e-trgovinah, ki so označene z Googlovim logotipom, kjer lahko plačamo s pametnim telefonom.

Google Pay se lahko uporablja na spletu ali prek aplikacije za pametne telefone. Ta je na voljo za Android in iOS, IPhone, iPad in iPod Touch.

Google Pay za nakupe v e-trgovinah je na voljo v naslednjih državah: Avstralija, Belgija, Brazilija, Kanada, Hrvaška, Češka, Nemčija, Hongkong, Irska, Italija, Japonska, Nova Zelandija, Poljska, Rusija, Singapur, Slovaška, Španija, Tajvan, Ukrajina, Združeno kraljestvo in ZDA. Samo v zadnjih dveh se lahko uporablja za medsebojni prenos denarja.

Prednosti:

– Hiter in preprost plačilni sistem na osnovi NFC.

– Nadomešča fizične kartice z virtualnimi zaradi varnosti.

– Vodenje darilnih kartic in programa zvestobe.

– Zmogljivost plačila prek spleta in v aplikacijah.

– Združljivost s PayPalom.

– Podprtost na številnih spletnih mestih za prodajo na drobno, fizičnih lokacijah in v drugih aplikacijah.

– Deluje z napravami Android in iOS.

Slabosti:

– Funkcije, razdeljene med ločene aplikacije.

– Na partnerje omejena uporaba za spletno plačevanje.

– Za prejem poslanega denarja je potrebno od nekaj sekund do več dni.

Google Pay Send

Prednosti:

– Medsebojni prenosi denarja.

– Enostaven in eleganten vmesnik.

– Možnost pošiljanja denarja prek besedilnih sporočil.

– Brez transakcijskih stroškov.

Slabosti:

– Ni darilnih kartic, NFC za plačila, spletnih kuponov, programa zvestobe ali družabnih funkcij.

WeChat Pay

Tencent, lastnik cvetoče družbene sporočilne aplikacije (WeChat), je razvil mobilno plačilno storitev imenovano WeChat Pay. Ta je danes ena izmed vodilnih za plačila na Kitajskem. Vsak mesec z WeChat Pay plačuje približno 800 milijonov uporabnikov, njihovo število pa stalno narašča.

Ker je storitev vključena v platformo za družabna sporočila, lahko uporabniki s skeniranjem kode QR brez težav plačujejo račune prek svojih mobilnih telefonov. Strankam so na voljo različne možnosti glede na plačilno situacijo.

Glavna naloga WeChat Paya je pomagati uporabnikom pri plačevanju računov, denarnih nakazilih, plačilih v e-trgovinah, nakupih vozovnic, rezervacijah hotelov, nakupih izdelkov, upravljanju naložb in sredstev … Poleg tega lahko potrošniki od prodajalcev prejmejo bone za popust, ki jih lahko uporabijo in izkoristijo za svoje nakupovalne izkušnje.

Aplikacija je na voljo v več kot 20 državah, kot so Kitajska, Indija, Japonska, Indonezija, Avstralija, Singapur, Malezija, Italija, Velika Britanija ...

Prednosti:

– Enostavna uporaba

– Številni promocijski popusti.

– Enostavnost pretvorbe tujih valut.

– Podprta plačila v fizičnih trgovinah.

– Celostna rešitev (sporočanje, glasovni klici in spletno nakupovanje na enem mestu).

Slabosti:

– Ni zasebnosti (zbiranje podatkov od uporabnikov).

– Slabo zavarovanje uporabnika.

– Jezikovna ovira – večinoma kitajski uporabniki.

Tradicionalne finančne institucije se morajo odzvati

Tradicionalne finančne institucije imajo še vedno prednost pri zagotavljanju finančnih storitev zaradi njihovega trenutnega statusa, dostopa do globljih finančnih vpogledov, dolgo uveljavljenega zaupanja in znanja o skladnosti ter regulativnem okolju.

Predpisi za FinTech podjetja, velike tehnološke organizacije in tradicionalno bančništvo so strašno zastareli, mnogi segajo v sedemdeseta leta prejšnjega stoletja. Ti se sicer spreminjajo, čeprav počasneje, kot si želijo skoraj vsi udeleženci. Prihodnji predpisi najverjetneje ne bodo urejali subjektov, temveč opravljene storitve. Glede na to morajo bančne organizacije prenehati gledati na pretekle bančne storitve kot na vodilo prihodnosti. Uspešne tehnološke organizacije namreč gradijo nove bančne rešitve, pri čemer uporabljajo sodobno tehnologijo, podatke in analitiko, da bi izboljšale uporabniško izkušnjo. Kdo pa bo zajel levji delež brezgotovinske družbe, ostaja odprto vprašanje.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki