Objavljeno: 24.2.2009 | Avtor: Miran Varga | Monitor Februar 2009

Zanimivosti iz sveta grafičnih kartic

Računanje ni igra

Dejstvo, da postajajo grafične kartice iz dneva v dan zmogljivejše, ni nobena skrivnost več. Skladno z zmogljivostmi pa raste tudi število različnih uporab. Da bodo iz njih sestavili superračunalnik, smo že zapisali, da pomagajo kodirati zahtevne video zapise, tudi. Zadnja v vrsti bolj ali manj koristnih pogruntavščin pa je uporaba surove moči grafičnih procesorjev za razbijanje gesel. Kot lahko uganete, so grafične kartice pri razbijanju gesel zelo uspešne. Podjetje Elcomsoft, ki je pred leti zaslovelo s programom za kopiranje datotek Adobe eBook, ima v svoji ponudbi kopico programov za razbijanje gesel. Seznam rešitev so pred kratkim dopolnili še s programom Elcomsoft Wireless Security Auditor, ki zna razbijati gesla brezžičnih omrežij, zaščitena z enkripcijami WPA/WPA2-PSK. Največja zanimivost je zmožnost programa, da za svoje delo lahko uporablja tudi moč grafičnega procesorja, ki se pri tem odreže veliko bolje od najboljših večjedrnih procesorjev ta hip.

V Elcomsoftu tako navajajo, da, denimo, z optimizacijo programa za grafične procesorje dosegajo na Radeonu HD 4870 hitrost preizkušanja gesel v obsegu kar 16.000 gesel na sekundo. Seveda gre za preizkus z naprednim napadom grobe sile "ob pomoči slovarja", ki uporablja najpogosteje uporabljana gesla (tako besedilna kot numerična). Na najnaprednejših grafičnih procesorjih, kakršen je, denimo, Nvidia Tesla S1070, pa se število v sekundi preizkušenih gesel zviša do 52.400. To je izjemen rezultat, če upoštevamo, da štirijedrni procesor Intel Core 2 Quad Q6600 ob največji obremenitvi na sekundo pregleda le 1100 možnih gesel. Program Elcomsoft Wireless Security Auditor za svoje delo potrebuje le "poskeniran" del brezžičnega prenosa z vsaj enim paketom, to pa je v praksi lahko dosegljivo.

Avtorji omenjeno programsko kodo namenjajo omrežnim upraviteljem in IT skrbnikom v večjih podjetjih, ki naj bi z njeno pomočjo preverjala ustreznost gesel za brezžični dostop do omrežja. Rešitev cenijo na 1199 dolarjev, vendar je do začetka marca naprodaj po polovični ceni.

Kljub velikim napredkov pri skalabilnosti grafičnih procesorjev v primerjavi z običajnimi procesorji se za varnost brezžičnih omrežij, vsaj tistih zelo dobro zaščitenih, ni bati. Če pa je brezžično omrežje zaščiteno s preprostejšimi gesli, lahko kaj hitro podleže napadu in napadalcu. Če bi omejili znake, ki jih napadalski program lahko uporablja, le na številke 0-9 in vse male in velike črke naše abecede, bi za 10-mestno alfanumerično geslo potrebovali dobro leto dni ter milijon in pol grafičnih procesorjev. Seveda so krajša gesla bistveno bolj ranljiva, tista, v katerih uporabljamo posamezne znane besede, pa naravnost neumna in kar kličejo po napadu.

3DMark praznuje 10 let

Nekateri uporabniki imajo radi sintetične grafične programe za preizkušanje zmogljivosti grafičnih procesorjev, spet drugi jih sovražijo. A eno drži, programi 3DMark so med boljšimi, saj so se v računalništvu uspeli obdržati že celo desetletje in zato jih veliko število medijev, med njimi tudi Monitor, in proizvajalcev uporablja za merjenje zmogljivosti grafičnih kartic.

Pri podjetju Futuremark, snovalcu programa 3DMark, so na svoje delo lahko ponosni, desetletnico pa so obeležili na najlepši način - z dosegom mejnika, ki kaže na spletno objavo 30 milijonov rezultatov grafičnih kartic. Takšna baza podatkov je daleč največji vir informacij za igričarje, ki bi želeli izvedeti, kako bo njihova ogledana nova grafična kartica delovala v obstoječem ali bodočem računalniku, saj obstaja zelo veliko možnosti, da si podobno konfiguracijo strojne opreme (predvsem procesorja, pomnilnika in osnovne plošče) že lasti tudi kakšen drug uporabnik enake grafične kartice.

O 3DMark 99...

... pa vse do 3DMark Vantage

Vse se je začelo leta 1999 s programom 3DMark 99, ki je takoj postal priljubljen v celotni industriji - tako med mediji, proizvajalci računalnikov in seveda uporabniki. Spletno zbiranje rezultatov so pri Futuremark-u uvedli dve leti kasneje (marca 2001) z izidom programa 3DMark2001, danes pa beležijo izjemno hitro povečanje priljubljenosti svojih programov. Nov rezultat je v njihovo bazo podatkov v povprečju vpisan vsake štiri sekunde.

Za nostalgike pa še krajši časovni pregled z opisom glavnih lastnosti posamezne različice programa 3DMark, medtem pa uporabniki že ponižno čakamo na grafično knjižico DirectX 11 in nove modele grafičnih kartic, ki bodo realističnost v igrah dvignile še stopničko višje.

  • 3DMark 99 je uporabljal grafično knjižico DirectX 6 in je zmogel grafičnim karticam v prikaz servirati do 20 tisoč trikotnikov, kar je bila tudi ena najvišjih vrednosti tistega časa.
  • 3DMark2000 je presedlal na uporabo DirectX 7 z zmožnostjo prikaza 50 tisoč trikotnikov in 8 dinamičnih načinov osvetlitve, prinesel pa je že prvo modeliranje pokrajin.
  • 3DMark2001 je svetu predstavil praktično uporabo DirectX 8 in senčilnih procesorjev, katere smo na delu občudovali v lepem primeru toka vode v potoku.
  • 3DMark03 je postregel z nadpovprečnimi realnočasovnimi grafičnimi učinki, denimo simulacijo gibanja las. Poznal je nove osvetljevalne učinke, Havok fizični model ter avdio način FMOD.
  • 3DMark05 je prinesel velik preskok v strojnih zahtevah, saj je za polno izvajanje zahteval vsaj senčilnike druge generacije, znal pa je delati tudi s senčilniki tretje generacije. Na starejših grafičnih karticah ni deloval (v celoti).
  • 3DMark06 je prikazal široko uporabo ukazov iz grafične knjižice DirectX 9, z milijonom prikazanih trikotnikov na zaslonu, naprednim senčenjem in drugimi učinki pa so igre že začele postajati na moč realistične.
  • 3DMark Vantage, zadnja aktualna različica programa 3DMark, uporablja knjižico DirectX 10, ki deluje v navezi z Windows Visto. Iz grafičnih procesorjev zna izvabiti zadnje atome moči, pozna podporo algoritmov za računanje fizike, prostorske učinke in druge grafične dobrote, predstavljene v knjižici DirectX10.
  • Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

    Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

     
    • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
    • Pošlji