Objavljeno: 27.11.2007 01:14 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor November 2007

Vladimir Djurdjič: Jabolčno nategovanje

Vladimir Djurdjič: Jabolčno nategovanje

Apple pod Jobsovo taktirko doživlja novo zlato dobo. Domala vsi izdelki, ki jih v zadnjem času predstavijo, gredo za med. Z njimi dosegajo rezultate, ki jih lahko na specifičnih področjih tekmeci zgolj gledajo in se čudijo. Toda uspeh se lahko hitro spremeni v aroganco. Nedavno dogajanje v zvezi z zaklepanjem/odklepanjem telefonov iPhone kaže na to, da Apple s pridom izkorišča pridobljeni položaj.

Naj vas na hitro spomnim: Apple iPhone je čez noč postal uspešnica, čeprav gre za prvi mobilni telefon tega izdelovalca. Zanj bi se odločilo vsaj 19 milijonov Američanov, najbrž pa še precej več drugih po svetu, če bi bil na voljo zunaj ZDA. Prihaja, a za zdaj še ni. Apple se je obenem odločil, da bo telefon prodajal v ZDA ekskluzivno prek partnerja AT&T, pri katerem mora kupec skleniti naročniško razmerje. Najbrž bo podobno tudi drugod po svetu, torej v vsaki državi prek enega operaterja. Zaradi tega so telefon "zaklenili" na omrežje AT&T. Uporabniki drugih omrežij so s tem prikrajšani.

Nič novega, boste porekli. Saj telefone zaklepajo tudi drugod. Toda večinoma je enak ali zelo podoben model telefona na voljo tudi prek drugih ponudnikov ali celo v prosti prodaji. Zaklenjeni so zgolj telefoni, ki jih telekomunikacijski ponudnik "subvencionira" in imajo zato nižjo ceno kot sicer v zameno za določeno obdobje zvestobe operaterju. Apple pa ima ta hip le en iPhone in ta je na voljo le prek enega operaterja. Ob prvotni ceni 600 dolarjev v ZDA bi težko trdili, da gre za subvencionirano ceno.

Zato ni nič čudnega, če so se hekerji spravili nad iPhone in skušali odpraviti zaščito, ki veže rabo naprave zgolj na omrežje AT&T. Cilj jim je bil, da bi lahko v telefonu uporabljali SIM kartice drugih omrežij. Poudariti velja, da tu ne gre za zlorabo izdelka, saj je kupec za telefon plačal več kot pošteno, polno ceno. Pri tem je treba vedeti, da naj bi po nekaterih podatkih proizvodnja iPhona stala le okrog 265 dolarjev, torej sta si v prvih tednih partnerja razdelila več kot 50 % marže!

Tu pa se začne zgodba, ki je morda le vrh Applovega trenutnega arogantnega odnosa do kupcev. Apple se je zganil točno tedaj, ko je postalo jasno, da je hekerjem uspelo. Z jasnim sporočilom, da bodo z nadgradnjami tako početje preprečili, le da tega nekateri niso vzeli resno. Kako resno je bilo mišljeno, pa se je pokazalo le nekaj dni pozneje s posodobitvijo, ki je uporabnike s hekom jasno opozorila, da imajo neveljavni poseg v iPhonu in bo posodobitev zaradi tega morda onesposobila telefon. Marsikdo, ki je kljub temu nadaljeval posodabljanje, je imel nazadnje v rokah nedelujoč kos elektronike ali tako imenovano "ciglo".

Tu je Apple prestopil mejo in dobesedno razsrdil uporabnike. Res je, najbrž nekje v drobnem tisku jasno piše, da ima vse pravice početi to, kar počne, in do česa so upravičeni uporabniki ob nakupu telefona. Toda pri tako visokih cenah bi uporabniki vendarle lahko imeli pravico izbire. Omejitve, ki jih določa Apple za iPhone, so približno take, kot če bi izdelovalci osebnih računalnikov prek interneta onesposobili računalnik, če ne bi uporabljali "požegnane" programske opreme. Prav zanima me, kdo bi si na področju računalnikov to upal narediti in koliko časa bi še bil v poslu. Več kot očitno je, da Apple tu ravna s stališča moči, monopola ali kakorkoli že rečemo temu početju.

Zgodba se seveda s tem še ne konča. Hekerji so že pripravili programe, ki oživijo onesposobljene telefone. Po vsem skupaj najbrž ni dvoma, da bo Apple vnovič odgovoril. Zgodba se bo nadaljevala. Apple pa si je medtem nakopal še pravne zaplete. Med pisanjem tega mnenja sta bili proti njemu vloženi vsaj dve tožbi, ki obtožujeta Apple in AT&T zarotniškega ravnanja. V eni zahtevajo 2 milijardi dolarjev kazni in 1,6 milijarde dolarjev odškodnine.

Pa početje v zvezi z zaklepanjem ni edino, kar je razsrdilo uporabnike. Apple je le nekaj tednov po začetku prodaje telefon pocenil za neverjetnih 200 dolarjev, za osnovni model je treba zdaj odšteti zgolj 400 dolarjev. Na prvi pogled super, a ne za tiste, ki telefon že imajo. Ti so bili dobesedno besni. Apple jim je sicer kasneje ponudil kupon za nakup njegovih izdelkov za približno razliko v ceni (kar pa je zopet voda na njihov mlin), toda uporabnike je vse skupaj le delno pomirilo. Nekdo jih je povlekel za nos, in to grdo. Ob tem pa vlada še strah, da je Apple enako ravnal tudi drugje in bo morda podobne poteze vlekel tudi v prihodnje.

Ob prebiranju vsega, kar se je dogajalo od začetka prodaje iPhona, se ne morem znebiti občutka, da je Applu uspeh "udaril v glavo" in z izdelki počnejo, kar se jim zljubi. Tudi to, da zaklepajo konkurenco. Denimo tudi na področju programske opreme. Razvojna orodja za iPhone so ta hip sila skopa, vmesniki niso javno objavljeni. Kot da bi Apple želel vse narediti sam. Kakšna razlika v odnosu, in to v časih, ko na drugi strani najdemo odprto kodo kot alternativo bistveno bolj odprtim in "demokratičnim" komercialnim, licenčnim izdelkom.

Sodna pot je seveda le ena možnost. V resnici bi spremembo lahko dosegel le trg. Tekmeci na eni strani, kjer pa jih je Apple brez dvoma dobil nekoliko nepripravljene. Najbrž odgovore ta hip že snujejo, vendar rezultatov najbrž ne bomo videli prav kmalu. Mnogi menijo, da tudi vstop Googla na področje telefonije, z zdaj že skoraj docela jasnim projektom "Gphone", ne more bistveno spremeniti položaja, vsaj pri tistih, kjer je slog enako pomemben kot vsebina. Microsoft se zdi s platformo Windows Moblile s te plati nekoliko nemočen, čeprav gre za tehnično zelo zanimiv izdelek, zlasti za podjetja.

Končni razsodnik so lahko le kupci, vendar je težko pričakovati, da bi se uprli, saj je večini iPhone všeč. Zato jim ni težko odšteti nekaj več denarja. Morda iz vsega skupaj lahko potegnemo le nauk, da se pri Applu odločamo emocionalno in ne racionalno, plačamo pa več, kot bi bilo treba.

Vprašanje pa je, ali se bo ta taktika družbi Apple dolgoročno obrestovala. Seveda jim je prvi interes, da nam izmaknejo denar zdaj, toda večno taka taktika najbrž ne more delovati. V industriji je kar nekaj primerov, ne nazadnje sam Microsoft, ko so pretirane cene držale nekaj časa, nato pa so kupci začeli bolj natančno pregledovati, kaj dobijo za vloženi denar. Apple lahko rešijo le nenehne inovacije, to pa na tem področju ni tako lahko, kot se zdi.

Omejitve, ki jih določa Apple za iPhone, so približno take, kot če bi izdelovalci osebnih računalnikov prek interneta onesposobili računalnik, če ne bi uporabljal "požegnane" programske opreme.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji