Objavljeno: 26.9.2017 | Avtor: Vinko Seliškar | Monitor Oktober 2017

Strateški pristop k analitiki

Če za podatke velja, da so nova nafta, potem analitika predstavlja njihovo rafinacijo. Iz podatkov namreč izvleče uporabne informacije – natančno in pravočasno, saj le take pridejo v poštev pri sprejemanju kakovostnih poslovnih odločitev. Ali vaše podjetje že premore analitično strategijo?

Danes večino analitičnih funkcij najdemo centraliziranih znotraj posameznih oddelkov, kjer jih uporabljajo strokovnjaki za posamezna področja. Ti zaposlenim in skupinam zaposlenih pripravljajo različna poročila, grafe in tabele, ki so jim v pomoč pri odločanju. Tu in tam dobijo še »analitična naročila po meri«, če se podjetje spogleduje s čim povsem novim in neraziskanim. Do tu vse lepo in prav. A brez jasne strategije tudi v svetu analitike ne gre, saj na tem področju potekajo hitre in obsežne spremembe, neprimerna raba analitike pa lahko podjetje in zaposlene usmeri v napačno smer in poleg izgube časa povzroči še visoke stroške.

Analitiki so strokovnjaki z večdisciplinarnimi znanji

Poslovni uporabniki analitiko zvečine še vedno razumejo zgolj kot pripravo poročil. Ta je bila tradicionalno omejena na računovodstvo in oddelek financ, v zadnjem desetletju pa je z digitalizacijo preskočila še v druge oddelke, posebej oddelek IT in trženja, kjer se z njo in poročili ukvarjajo strokovnjaki s posameznih področij. Podatkov pa je vedno več in so bolj raznoliki, zato tudi analitika postaja vedno bolj multidisciplinarno področje, ki zahteva globlje razumevanje vsega – financ, trženja in tehnologije.

Sodoben vodja analitike v podjetju mora biti sposoben voditi in navdihovati druge analitične strokovnjake in podatkovne znanstvenike. Tudi vodstvo pričakuje od njega, da bo nekakšen vizionarski miselni vodja in bo s postavljeno analitično strategijo in rabo napovedne analitike podjetju pomagal do še boljšega poslovanja. Predvsem pa bo s sodelavci uresničeval napovedi, da bodo analitike v taki ali drugačni obliki deležni vsi poslovni uporabniki, ki jim lahko ustrezna obdelava in predstavitev podatkov pripomoreta k boljšemu delu, podjetju pa, da ostane korak pred konkurenti.

Razvoj analitične strategije

Dobra analitična strategija mora omogočiti razvoj podatkovno gnane kulture poslovanja, take, ki bo znala prepoznati znake sprememb in bo podprla poslovno preobrazbo. Za kaj takega pa podjetja poleg tehnologije potrebujejo tudi znanje in talent, brez njih inovacij, ki bi podjetje pripravila na prihodnost, ne bo.

V hitro spreminjajočem se poslovnem okolju je ključnega pomena ustvariti sisteme, ki prepoznavajo znake in trende ter podjetju povedo, ali je »žaba v vreli vodi«. Skoraj vsi poznamo zgodbo o žabi in vroči vodi. Če damo žabo v lonec z mlačno vodo in ga segrevamo, bo žaba umrla, saj ne bo pravočasno zaznala nevarnosti, ki ji preti. Če pa jo damo v lonec z vrelo vodo, bo takoj skočila iz njega. Tu lahko povlečemo analogijo s poslovnim svetom – če podjetja ne vedo, kaj jih čaka, se lahko »skuhajo«. Za velike organizacije, ki se, podobno kot velike ladje, obračajo počasi, bo v nekaterih primerih prepozno – digitalizacija jih bo zadela tako močno, da preprosto ne bodo imele dovolj časa za odskok. Da digitalni darvinizem ne prizanaša nikomur, je jasno, primerov ne manjka. Tudi statistika kaže, da je med vsemi podjetji, ki so leta 1999 delovala na borzi FTSE, danes dejavnih manj kot polovica – zgovoren opomnik, kako zahtevna je poslovna preobrazba, tudi če sodiš med najuspešnejša podjetja v določenem trenutku.

Štirje temelji uspeha

Pri postavitvi in gradnji dobre analitične strategije morajo podjetja upoštevati predvsem štiri ključne dejavnike. Najprej morajo ustvariti podatkovno gnano kulturo poslovanja, torej zaposlenim omogočiti kakovostno obdelavo podatkov in rabo analitičnih orodij. S pomočjo analitike lahko namreč podjetja dosežejo precej bolj transparentno poslovanje; boljši vpogled v podatke in vizualizacija teh podatkov pa močno pomagata pri sprejemanju boljših poslovnih odločitev. Razvoj lastnih analitičnih modelov in metodologij podjetjem, ki dobro poznajo svoj posel, pomaga, da postanejo še krepko boljša.

Podjetja bodo morala zaposlenim pojasniti, zakaj je poslovna preobrazba nujna. Brez podpore poslovnih uporabnikov ne bo šlo. Ti bodo morali razumeti, da bodo v prihodnje delali drugače, spremljali drugačne indikatorje uspešnosti (KPI). Da bi podjetja to dosegla, bodo morala več vlagati v razvoj in izobraževanje zaposlenih, da bodo znali delati z naprednimi orodji. V zaledju pa bo avtomatiziranih vedno več funkcij pridobivanja, obdelave in čiščenja podatkov, nad delom strojev in zaposlenih bodo bdeli napredni sistemi za spremljanje kakovosti in združljivosti poslovanja.

Podjetja seveda ne smejo pozabiti na inovacije. Ustvarjalna raba podatkov in analitike lahko v prihodnje reši marsikateri poslovni izziv. Prav zato velja dati analitikom večjo svobodo, da bodo lahko preverjali čisto nove zamisli v »testni praksi«. Z analitiko se je namreč treba nujno ukvarjati že danes, jutri bo morebiti prepozno.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Android vam bo povedal, ali vam policija prisluškuje

    Čedalje popularnejši način prisluškovanja in prestrezanja podatkov z mobilnih telefonov je uporaba lažnih baznih postaj (IMSI catcher), ki jih imajo organi pregona v nekaterih državah, lahko pa tudi drugi akterji. Na takšno napravo se povežejo vsi telefoni v okolici, saj njen signal preglasi legitimne bazne postaje, upravljavec pa potem zlahka prestreza komunikacijo. Uporabnik tega početja praktično ne more zaznati.

    Objavljeno: 1.7.2025 07:00
  • Tisoče severnokorejskih uslužbencev prikrito na daljavo delalo v ameriških podjetjih

    Ameriško pravosodno ministrstvo je vložilo obtožnice zoper devet ljudi, ki so skrbeli za prikrito zaposlovanje računalnikarjev iz Severne Koreje za delo na daljavo v ameriških podjetjih. En Američan, šest Kitajcev in dva Tajvanca so obtoženi prevare, pranja denarja, kraje identitete, nepooblaščenega dostopa v računalniški sistem in kršenja mednarodnih sankcij.

    Objavljeno: 2.7.2025 07:00
  • Naprava, ki z laserji uničuje komarje

    Čeprav še nimamo letečih avtomobilov ali robotov strežnikov, lahko zdaj naročimo nekaj, o čemer smo od nekdaj sanjali - lasersko napravo, ki zazna in ubije komarja v nekaj milisekundah.

    Objavljeno: 3.7.2025 11:00
  • Podjetja nočejo Copilota, ker zaposleni raje uporabljajo ChatGPT

    Microsoft kljub velikim naporom (beri: finančnemu vložku) podjetjem težko proda storitve umetne inteligence Copilot.

    Objavljeno: 27.6.2025 09:00
  • Kitajski prenosniki so dve leti za zahodnimi

    Čeprav se Kitajci močno trudijo in izdatno investirajo v domači razvoj in proizvodnjo čipov, so še vedno vsaj dve generaciji za zahodnimi izdelki. To izkazuje tudi najnovejši Huaweijev prenosnik MateBook Fold Ultimate, ki poganja lastni HarmonyOS in ima same kitajske komponente. A te v primerjavi z zahodnimi zaostajajo.

    Objavljeno: 25.6.2025 07:00
  • Pametna očala s samodejnim ostrenjem bi lahko nadomestila bifokalna stekla

    Finsko podjetje IXI razvija inovativna očala z lečami, ki se samodejno ostrijo glede na pogled uporabnika. 

    Objavljeno: 23.6.2025 10:00 | Teme: pametna očala
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji