Objavljeno: 10.10.2007 08:49 | Avtor: Igor Harb | Monitor Oktober 2007 | Teme: GPS

Odlično doma, predrago v tujini

Ob še zmeraj sorazmerno visokih cenah samostojnih naprav GPS in še posebej zemljevidov, ki jih je moč uporabiti tudi z ročnimi računalniki, se zdi ponudba navigacije GPS mobilnih operaterjev kakor nalašč za občasne popotnike. Vse, kar potrebujemo, je eden izmed podprtih mobilnih telefonov z vgrajenim GPS (in teh je vse več) ali pa poseben vmesnik GPS, ki se s telefonom poveže prek bluetootha.

Novi Mobitelov m>navigator je precej zmogljivejši od svojega predhodnika.

Cena takih storitev je dober evro na dan (1,0433 evra pri Si.mobilu oziroma 1,49 evra pri Mobitelu), na voljo pa so tudi ugodnejši mesečni paketi. K temu je treba prišteti še stroške prenosa podatkov, ki so vsaj v Sloveniji vse nižji, oziroma ob izbiri katerega izmed podatkovnih paketov celo nični, vendar pa se to korenito spremeni, ko prečkamo mejo. Tudi to smo se odločili preizkusiti in primerjati tokrat.

Si.Navigator smo preizkušali na BlackBerryju 8800v, m>navigator pa na Nokii N80 z bluetooth GPS vmesnikom G-Sat, ki ga v svoji ponudbi prilaga Mobitel. Rešitvi smo preizkusili po Sloveniji in na izletu na Slovaško.

M>navigator lahko prikazuje tudi samo cestne odločitve, če tako želimo.

Pazljivo z akumulatorjem

Čeprav smo vajeni, da mobilni telefon zdrži po enem napajanju več dni, pa pri uporabi mobilnega telefona v vlogi naprave GPS ne moremo računati niti na en dan. Najprej je treba izpostaviti to, da hitro premikanje, kot je, denimo, vožnja z avtom, pomeni pogosto preklapljanje med baznimi postajami GSM/UMTS; vsak preklop med postajami pa dejansko troši toliko akumulatorja kot klic. Zelo hitra vožnja tako troši skoraj toliko akumulatorja, kot bi nenehno klicali. Nadalje pri navigaciji porabi veliko energije zaslon, ki je načeloma nenehno vklopljen, poleg tega pa je treba upoštevati še porabo bodisi vgrajenega vmesnika GPS bodisi povezave bluetooth. Precej energije prihranimo, če izklopimo navigacijo, ko nam ta sporoči, naj naslednjih nekaj kilometrov vozimo zgolj naravnost. Seveda pa si je smiselno omisliti tudi polnilec za avto.

Si.Navigator

Kot večina naprav GPS je tudi v BlackBerry vgrajeni vmesnik potreboval kar nekaj minut, da se je prvič povezal s sateliti in uspešno določil naše nahajališče v središču Ljubljane. Velik zaslon naprave omogoča spodoben prikaz zemljevida, vendar je načeloma najbolj uporabljana funkcija tako ali tako navigacija, ki nas vodi do želenega cilja.

Izogibanje plačljivim cestam smo preizkusili v Sloveniji, kjer nam je rešitev na poti od Šentilja do Maribora predlagala dobro znani način izogibanja cestninskim postajam, čeprav se večina voznikov raje odloči za plačilo manjše cestnine pri Slovenskih Konjicah. V Avstriji in na Slovaškem te metode nismo uporabljali, saj imata obe državi vinjeto, ki se jo tako ali tako splača kupiti. Optimizacija poti glede na čas ni na nobeni točki ponudila drugačne poti kot optimizacija glede na prometne podatke, niti pri zastoju na dunajski obvoznici niti pri zastoju na cestninski postaji Pesnica med Šentiljem in Mariborom.

Se je pa zato Si.Navigator odlično izkazal pri iskanju krajev in poti do njih v odročnih delih Slovaške. Edini pomanjkljivosti sta bili večdesetkilometrski odsek na novo odprti avtocesti, ki je program ni poznal in nas je vodil po lokalni cesti ob njej, in nepoznavanje prometnega režima nekaterih enosmernih cest v središču Bratislave. V Sloveniji takih težav nismo opazili. Velika prednost programa pa je bilo vodenje v vsako mesto. Če namreč ne določimo konkretne ulice v mestu, nas program preprosto pripelje do parkirišča, najbližjega centru mesta. Pri vnosu iskanja pa je treba biti pozoren, da ne naredimo napake pri vnosu celotnega imena kraja ali ulice, če ga ne poznamo natančno. Si.Navigator namreč brez težav najde mesta in ulice, če smo vnesli le nekaj črk, če pa vnesemo celotno ime in se zmotimo pri eni izmed črk, bo zgubljen. Tako, denimo, v Sloveniji ne prikaže nobenega zadetka za kraj "Ljubljano". Prav tako je nekoliko moteča izbira države iskanja, saj so med "pravimi" državami po abecednem redu tudi ameriške zvezne države.

Prometne informacije se posodabljajo, zato jih je smiselno od časa do časa osvežiti.

Iskanje po zanimivostih se je prav tako izkazalo kot precej nepopolna rešitev, čeprav smo opazili, da se posodablja. Tako smo sredi julija v bližini Maribora hoteli nasvet, kje so najbližje možnosti za nočno življenje, a nam je Si.Navigator ponudil zgolj lokale v Avstriji in celo Baumax v Zagrebu. Ko smo to znova preizkusili konec julija, se je na seznamu znašel cel kup lokalov v Mariboru, a čeprav dobro poznamo mariborsko "sceno", še nismo slišali za nobenega med njimi. Precej nenavadno je tudi to, da pri izbiri najbližje bencinske črpalke ali kake druge zanimivosti program ponudi tudi tiste, mimo katerih smo že peljali, ne da bi jih razdelil v posebno skupino. Prav tako med vožnjo po avtocesti predlaga črpalke v krajih, ki so od avtoceste oddaljeni nekaj kilometrov, ne da bi na to posebej opozoril.

Ker se vsi podatki, skupaj z zemljevidi, nalagajo prek mobilnega omrežja, je dobra pokritost ključnega pomena. K sreči je za to dobro poskrbljeno na vseh avtocestah po Evropi, saj smo bili, denimo, zmeraj povezani v omrežja EDGE, to pa je tudi največ, kar BlackBerry 8800 ponuja. Kljub temu so se zemljevidi nalagali precej počasi, če smo izbrali prikaz poti na zemljevidu, kljub vsemu pa so se zelo hitro nalagali navigacijski podatki, ki so seveda pomembnejši. Kljub dobrim povezavam na avtocestah smo bili precej razočarani, ko smo zavili na nekatere slovaške lokalne ceste, saj je signal pogosto izginjal, dodatno pa se je izkazalo, da je delovanje Si.Navigatorja pri vseh drugih operaterjih, razen T-Mobile SK, dokaj nezanesljivo. Program je namreč pogosto sporočal napako pri povezavi z omrežjem. To mora predstavljati še bistveno večjo težavo pri uporabi v ZDA ali Kanadi, ki sta prav tako na seznamu držav, v katerih Si.Navigator deluje, saj je Severna Amerika znana po zelo slabi pokritosti z omrežji GSM.

Med samo navigacijo se je kot nadvse uporaben izkazal podroben opis poti, ki je izjemno natančen, glasovna navigacija pa pravočasno in jasno opozarja na zavoje in druge spremembe poti. Prav tako je natančen predvideni čas prihoda, ki se sproti prilagaja spremembam hitrosti in podobnemu.

Z GPSom si lahko urejamo tudi nočno življenje...

Previsoke cene v tujini

Komunikacijski del našega tedenskega izleta na Slovaško nas je stal okrog 300 evrov, pri čemer je večji del stroškov odpadel na Si.Navigator, ki je, ne nazadnje, tudi edini dobro deloval na Slovaškem. Kot omenjeno, je uporaba take navigacije v Sloveniji zelo poceni, vendar nas prečkanje meje toliko bolj udari po žepu. Prenos podatkov pri Si.mobilu stane od 0,75 do 1,30 evra za 100 KB, pri čemer je to najmanjši obračunski interval (torej za 1 KB plačamo enako kot za 100 KB), pri Mobitelu pa so obračunski intervali po 10 KB, cene se razlikujejo, saj z večjo porabo plačujemo vse nižje cene, vendar lahko plačamo tudi več kot 2 evra za 100 KB pri gostovanju na Slovaškem.

Hitro si je mogoče izračunati, da se cena nakupa povprečne naprave GPS z nameščenimi zemljevidi povrne že pri nekaj potovanjih v tujino, v primerjavi z uporabo rešitev mobilnih operaterjev. To bo veljalo, še vse dokler se Evropska komisija ne bo odločila uveljaviti nizkih cen tudi za podatkovno gostovanje, kar menda že pripravljajo. A glede na to, da je bilo treba skorajda eno leto za usklajevanje nizkih cen telefoniranja med gostovanjem, bo tudi na to očitno treba še počakati. Do takrat pa priporočamo uporabo teh rešitev zgolj v Sloveniji.

m>navigator

Za razliko od Si.Navigatorja za namestitev Mobitelovega m>navigatorja ne potrebujemo osebnega računalnika, saj program neposredno prenesemo iz mobilnega Planeta; tam ga najdemo v rubriki Info/LokuS/m>navigator. Uporaba programa je prvih devet dni brezplačna, tako da pred namestitvijo izberemo možnost preizkusne rabe in dobimo tudi licenčno številko, ki jo je treba po namestitvi vpisati, da program začne delovati.

Uporabniški vmesnik nam ponudi nekaj več možnosti kot pri Si.Navigatorju, med drugim tudi dostop do stikov iz telefona, ki jih lahko uporabimo kot ciljne naslove. Med nastavitvami najdemo tudi možnost osvetlitve zaslona ob prihodu v križišče, kar dopolni glasovno navigacijo. Ta je sicer nekoliko tišja in manj natančna kot pri Si.Navigatorju, saj je večkrat zaradi hrupa ni bilo mogoče slišati tudi pri najglasnejši nastavitvi. Kar zadeva natančnost, pa je bilo najbolj moteče to, da smo pogosto dobili navodilo "Držite se desno", ko je bilo, denimo, treba dejansko zaviti desno. Sicer je program za uporabo dokaj podoben kot Si.Navigator, le da je tu in tam treba nekaj več klikanja. To je, ne nazadnje, tudi posledica tega, da ima Nokia N80 na voljo bistveno manj gumbov kot BlackBerry 8800. Prikaz poti na zemljevidu je v m>navigatorju bistveno boljši in razločnejši kot pri Si.Navigatorju, vendar je to, kot omenjeno, možnost, ki jo uporabljamo le kot dodatek. Prednost je tudi v boljšem iskanju krajev, saj m>navigator pri vnosu ključa "Ljubljano" najde tako Ljubljano kot Ljubno.

Si-navigatorjev zemljevid se je izkazal kot zelo dober.

Podobno kot pri Si.Navigatorju tudi pri m>navigatorju optimizacija poti glede na prometne podatke ni prinesla razlike, smo pa odkrili precej razlik pri možnosti izogibanja plačilu cestnine. V Šentilju nam je m>navigator predlagal pot do Ljubljane z izogibanjem cestninskim postajam prek Koroške in Velenja, vendar je pri Mariboru že našel nekoliko bližjo pot.

Kar zadeva natančnost zemljevidov in navigacije, se je m>navigator v Sloveniji sicer izkazal podobno kot Si.Navigator, v tujini pa precej slabše. Tako na Slovaškem z izjemo Bratislave ni našel praktično ničesar, pa čeprav je Slovaška na seznamu držav, v katerih naj bi storitev delovala. Poleg tega je program občasno, ko smo peljali mimo kakega izvoza z avtoceste, brez očitnega razloga predlagal, naj se, "če je le mogoče, obrnemo nazaj". Na avtocesti! Čeprav m>navigator podpira večje število držav kot Si.Navigator, je očitno vprašljiva dejanska podpora v nekaterih državah, zunaj Evrope pa zaradi slabše pokritosti z mobilnimi omrežji (izjeme so najbrž Južna Koreja, Japonska in Singapur) te rešitve tako ali tako niso uporabne.

Podobno kot Si.Navigator tudi m>navigator ni našel veliko zanimivosti, predvsem nočnega življenja v okolici Maribora, čeprav je treba priznati, da oba programa res poznata prav vse muzeje v državi. In spet enako kot konkurenčnemu programu tudi m>navigatorju ni uspelo razdeliti tistih zanimivosti, mimo katerih smo se že odpeljali, v posebno kategorijo.

Možnost povezave v omrežja UMTS se je izkazala kot zelo dobrodošla, saj so se zemljevidi nalagali bistveno hitreje kot pri Si.Navigatorju, razliko pa je bilo mogoče opaziti tudi pri hitrosti nalaganja drugih vsebin.

S Si-navigatorjem se lahko izognemo tudi cestnim kameram...

Si.Navigator

Kaj: Program, ki prek povezave GPRS nalaga zemljevide.

Priloženi zemljevidi: Evropa, ZDA in Kanada.

Ocena priloženih zemljevidov: 5.

Ocena uporabniškega vmesnika: 4.

Ocena cena/zmogljivost v Sloveniji: 5.

Ocena cena/zmogljivost v tujini: 1.

Prodaja: Si.mobil, www.simobil.si.

Cena: Naročnina do 1 evro na dan.

Za: Deluje preprosto, hitro in natančno. V Sloveniji dokaj poceni.

Proti: Nadvse drago v tujini, počasen prikaz zemljevidov, zanimivosti niso dobro razdeljene, niti popolne.

m>navigator

Kaj: Program, ki prek povezave GPRS nalaga zemljevide.

Priloženi zemljevidi: Evropa.

Ocena priloženih zemljevidov: 3.

Ocena uporabniškega vmesnika: 3.

Ocena cena/zmogljivost v Sloveniji: 4.

Ocena cena/zmogljivost v tujini: 1.

Prodaja: Mobitel, www.mobitel.si.

Cena: Naročnina do 1,5 evra na dan.

Za: Deluje preprosto in hitro, dobra povezava z imenikom telefona.

Proti: Nadvse drago v tujini, zanimivosti niso dobro razdeljene, niti popolne. Pomanjkljivi zemljevidi v tujini.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji