Objavljeno: 26.4.2016 | Avtor: Boris Šavc | Monitor Maj 2016

Navidezna jabolka

Navidezna resničnost trka na vrata. Letos smo/bomo deležni naprav Oculus Rift, HTC Vive in PlayStation VR, ki bodo naprednejšo izkušnjo približale množici. Ker naštete rešitve za delovanje potrebujejo (drag) dodatek, PC ali igralno konzolo, se lastniki telefona iPhone zatečemo k cenejši različici uživanja v VRju za množice, omislimo si Googlova kartonska očala Cardboard.

Navidezna resničnost nas iz vloge pasivnega opazovalca prestavi neposredno v središče dogajanja.

Navidezna resničnost nas iz vloge pasivnega opazovalca prestavi neposredno v središče dogajanja.

Googlov pripomoček je primeren za vsakogar z malce boljšim pametnim telefonom, zato povsem lepo deluje tudi z jabolčnimi pametnjakoviči od številke pet naprej. Poleg kartona in telefona potrebujemo še namenski program, ki dogajanje na mobilnem zaslonu ustrezno predeli na dvoje in prilagodi vsakemu očesu posebej. Slednjih na tržnici App Store ne manjka, saj je izdelek francoskih inženirjev, zaposlenih pri ameriškem velikanu, velika uspešnica. Prodali so že več milijonov izvodov, bržčas na rovaš tega, da je kartonov, izdelanih po Googlovih smernicah, zares veliko, od revnejših, ki si jih z roko držiš na obrazu, do prestižnejših, izdelanih iz plastike in s pomožnim trakom. Med njimi najdemo tudi izdelke slovenskih izdelovalcev (viarbox.eu), tako da nam po opremo niti ni treba čez mejo.

Prvi koraki

Googlov karton Cardboard za delovanje ne potrebuje svojega zaslona in procesorja, temveč si oboje izposodi od vanj vstavljenega telefona. Težaško delo prepusti telefonu iPhone, uporabniku pa prežvečeno vsebino predstavi s parom leč. Slika se v glavi iz dveh polovic združi v eno tridimenzionalno podobo, ki se odziva glede na gibanje, katerega zaznata žiroskop in pospeškomer. Kartonu sicer manjka interaktivnosti, igre z njim so preprostejše, a za ogled prostorskih fotografij in video posnetkov naveza s telefonom iPhone povsem zadošča.

Na tržnici App store najdemo Googlovo aplikacijo Cardboard, ki vsebuje nekaj demonstracijskih programskih izdelkov ter pomoč pri parjenju s telefonom. Karton in jabolčni telefon brez težav združimo ob pomoči kode QR, ki olajša proces optimizacije naprave za uporabljeni Cardboard. Med drugim lahko pri uporabi naprednejših kartonov aktiviramo gumb za potrjevanje in nastavimo vibriranje telefona iPhone ob zaznanem pritisku. Čeprav gre za Googlov programski izdelek in zamisel, je izkušnja s telefonom iPhone, odetim v karton, presenetljivo gladka. Zaradi visoke ločljivosti zaslona in dobre strojne opremljenosti novejših jabolčnih mobilnikov pri uporabi nimamo težav.

Aplikacija Vrse ponuja skopo, a kakovostno izbiro poučnih in informativnih vsebin VR.

Aplikacija Vrse ponuja skopo, a kakovostno izbiro poučnih in informativnih vsebin VR.

Priljubljena televizijska hiša Discovery določene epizode oddaj ponuja v obliki 360-stopinjskih posnetkov, ki si jih z izbiro ustrezne možnosti lahko ogledamo tudi z Googlovim kartonom in telefonom iPhone.

Priljubljena televizijska hiša Discovery določene epizode oddaj ponuja v obliki 360-stopinjskih posnetkov, ki si jih z izbiro ustrezne možnosti lahko ogledamo tudi z Googlovim kartonom in telefonom iPhone.

Programska oprema

Google kartonov ne izdeluje, jih pa blagoslovi z oznako Works with Google Cardboard. Na trgu je tako skorajda nepregledno število prikazovalnikov, svojega po želji naredimo tudi sami. Vsi praviloma rade volje sprejmejo vase jabolčnega pametnjakoviča. Ker je karton na Applovi platformi na voljo manj časa, prve različice z jabolčnimi telefoni niso delovale, zato je tudi manj programskih priboljškov v navidezni resničnosti. Kljub temu se med njimi najdejo biseri vrste Proton Pulse (3 EUR), igre razbijanja zidakov s pogledom.

V nadaljevanju bomo predstavili še nekaj izdelkov, ki zapopadejo bistvo VRja. Slika ali video posnetek dogajanja se predstavita bolje kot tisoč besed, naslednje aplikacije nas iz vloge pasivnega opazovalca prestavijo neposredno v središče akcije oziroma dogajanja. V taki vpletenosti je ključ priljubljenosti navidezne resničnosti. VR se iz sveta iger seli na najrazličnejša področja, od filma, sodobnega posredovanja zgodb do poročanja, novinarstva prihodnosti.

Informacije

Aplikacija Vrse - Virtual Reality (brezplačno) je za zdaj najlepši zgled uporabnosti tehnologije VR. Gre za medij, ki navidezno resničnost uporabi za predstavitev kulturnih, političnih in drugih aktualnih tem. Otrok Chrisa Milka, režiserja opevanega videospota Touch the Sky (Kanye West), v sodelovanju z The New York Times, UN, NBC in drugimi uporabniku ponudi 360-stopinjske video posnetke visoke kakovosti. The Displaced nas dobesedno prestavi v begunsko taborišče, Clouds Over Sidra v telo 12-letne Sirke, Walking New York pa v kožo priseljenca v Veliko jabolko. Ponudbe za zdaj ni veliko, a je vsak prispevek nadvse informativen z obilo dodane vrednosti.

The New York Times se s težavami digitalne dobe uspešno spoprijema z uporabo digitalne tehnologije. Med prvimi so čislano vsebino iz časnika preselili v splet, tablice in telefone ter začeli služiti tudi z objavami v spletu. Z aplikacijo NYT VR – Virtual Reality Stories from the NYTimes (brezplačno) želijo isto storiti še z navidezno resničnostjo. Mnogo vsebine znotraj aplikacije je enake z VRSE, saj si podjetji pri početju pogosto podajata roko. Omeniti velja, da nobena od njiju ne podpira pretočnega videa, zato je treba vsebine pred ogledom ročno prenesti v telefon. Po ogledu jih z dotikom izbire Remove Video tako iz galerije kot naprave v enem zamahu z lahkoto izbrišemo. Posnetke po želji gledamo brez kartona ali v brskalniku. Poleg že omenjenega izdelka Walking New York najdemo v aplikaciji še z VRjem ozaljšane novice ter drug kulturni program, s katerim vsak mesec obnavljajo bogat katalog.

Za navidezno resničnost niso imune niti televizijske hiše. Televizijska hiša Discovery zgodbe iz sveta znanosti v navidezni resničnosti predstavlja z aplikacijo Discovery VR (brezplačno). Gre za zbirko 250-stopinjskih posnetkov iz priljubljenih oddaj, med katerimi ne manjkajo MythBusters, Gold Rush, Wildlife, Let’s Go Places, Puppy Bowl in Racing Extinction, ki si jih po želji ogledamo tudi s telefonom, vstavljenim v namenski karton. Postopek je preprost, pretočni video pa z njim dobi dodatno razsežnost, ki naredi izkušnjo veličastnejšo.

Poročevalci podjetja Ryot Corp se v aplikaciji Ryot - VR (brezplačno) s kakovostnimi 360-stopinjskimi video zgodbami vsak dan javljajo iz odročnih kotičkov sveta, med katerimi ne manjkajo niti vojna področja, da bi nas prestavili v središče dogajanja in potrkali na našo zavest tako, kot ni še nihče. Vsak dan sveže vsebine imajo visoko informativno vrednost ter dodane stike ali povezave, ki nas iz pasivnega opazovalca hitro prestavijo v vlogo aktivista.

Z aplikacijo Ryot se iz pasivnega opazovalca spremenimo v aktivista.

Z aplikacijo Ryot se iz pasivnega opazovalca spremenimo v aktivista.

Predvajalniki

Ena izmed obetajočih rab pripomočkov za navidezno resničnost je predvajanje filmov, televizijskih serij in drugih video posnetkov. Naprava, opremljena s slušalkami in približanim zaslonom, je sposobna pričarati občutek zasebne kino dvorane. Filmi, predvajani z njo, se ob ogledu projicirajo na navidezno platno v še bolj navidezni dvorani. Telefon iPhone zmore tako magijo ob pomoči aplikacije VR One Cinema (brezplačno) in s posebnim pripomočkom VR One. Oboje je izdelek fotografske opreme Zeiss. Slednji video vsebin ne ponuja, zato predvajalnik hranimo s filmi s tržnice iTunes ter drugimi nezaščitenimi video izdelki v mapi Camera Roll ter zapisanimi v obliki MP4. Aplikacija povsem zadovoljivo deluje tudi z izbranim kartonom, izdelanim po Googlovih navodilih.

Z aplikacijo Seene fotografijam s priloženimi filtri in drugimi pripomočki dodamo globino, gibanje in jih dokaj preprosto preslikamo v navidezno resničnost.

Z aplikacijo Seene fotografijam s priloženimi filtri in drugimi pripomočki dodamo globino, gibanje in jih dokaj preprosto preslikamo v navidezno resničnost.

Med predvajalniki nam z občudovanja vrednim številom zmožnosti in nastavitev hitro pade v oči Mobile Station VR (brezplačno + nakupi v aplikaciji). Tehnologija zaznave gibanja glave nam omogoča ogled fotografij in video posnetkov iz druge perspektive, po želji v navidezni dvorani s simulacijo projekcije na platno. Različne načine predvajanja izbiramo z nagibi glave. Med podprtimi vsebinami so oblike datotek MOV, M4V in MP4. Strmo učno krivuljo rabe aplikacije nekoliko olajšajo video vodniki s spletišča YouTube in 31 strani obsegajoč priročnik. Ko preskočimo prve ovire, nas aplikacija nagradi z odlično uporabniško izkušnjo, ki ji ni para.

Uporaba predvajalnika VR One Cinema nam daje občutek ogleda izbrane video vsebine v kinu.

Uporaba predvajalnika VR One Cinema nam daje občutek ogleda izbrane video vsebine v kinu.

Družabnost

Pravo družabno omrežje, podobno spletišču Youtube, predstavlja aplikacija Vrideo (brezplačno), ki deljeno video vsebino v navidezni resničnosti predvaja sproti, da je ni treba prenašati na uporabljeno napravo. Sodoben uporabniški vmesnik nam razkrije, katere vsebine so trenutno priljubljene in uporabnike omrežja najbolj zanimajo. Objavljeni prispevki so razdeljeni v kategorije, med katerimi najdemo novice, politiko, dogodke, potovanja, igričarstvo, avtomobile in še kaj. Z lastnim uporabniškim računom se prijavljamo na zanimive kanale, všečkamo posamezne objave in sestavljamo sezname predvajanj. Omogočeno je tudi predvajanje vsebin brez povezave z internetom.

Aplikacija Seene (brezplačno) je orodje za izdelavo in ogledovanje uporabniških izdelkov stvarnega sveta, narejenega iz fotografij, ki jim dodajamo globino in gibanje. Končne rezultate shranimo kot posamezno sceno, film, GIF ali JPEG. Izdelava je s priloženimi filtri, zaznavanjem obraza, sledenjem objektom in drugimi pripomočki za delo z obogateno resničnostjo preprosta, deljenje še enostavnejše. Z aplikacijo speto družabno omrežje nam med drugim omogoča izbiro kanalov, dodajanje zbirk, spremljanje komentarjev in shranjevanje vsebine na napravo (Camera Roll).

Izdelovanje lastnih stvaritev nam omogoča tudi aplikacija inVR for Google Cardboard VR - Make and Share Virtual Reality (brezplačno). S kartonom v mislih uporablja pripomočke za izdelavo animacij v paketih Maya, Max, Blender in SketchUp. Izdelke po želji izvozimo v oblak in jih delimo z drugimi. Večina najdenih vsebin v aplikaciji je brezplačnih animiranih izdelkov, v katerih uživamo brez omejitev. Ko najdemo nekaj, kar nam je všeč, lahko iz vsebine v enem koraku naredimo datoteko GIF in jo delimo ali shranimo za lastno rabo.

Froggy VR se z odraslimi igrami za Oculus Rift, HTC Vive ali PlayStation VR resda ne more primerjati, a premore dovolj šarma, da ga velja s kartonom in telefonom iPhone vsaj preizkusiti. Pa še zastonj je!

Froggy VR se z odraslimi igrami za Oculus Rift, HTC Vive ali PlayStation VR resda ne more primerjati, a premore dovolj šarma, da ga velja s kartonom in telefonom iPhone vsaj preizkusiti. Pa še zastonj je!

Igre

Igre, spisane z navezo kartona in telefona iPhone v mislih, so večinoma preprosti izdelki, ki se z visokokategorniki, napovedanimi za veliko trojico (Oculus Rift, HTC Vive in PlayStation VR), ne morejo primerjati. Kljub temu lahko med ponudbo izbrskamo nekaj dostojnih izdelkov za krajšanje (dolg)časa. Čeprav se sodobne igre praviloma trudijo posnemati resničnost, predstavlja Froggy VR (brezplačno) skok v preprostejše čase, ko je za dobro zabavo bila zadostna žaba, ki želi prečkati cesto. Žaba v navideznem svetu Froggyja raziskuje vrt in lovi muhe. Grafična podoba je preprosta, igralna mehanika še bolj. Igra kljub temu premore dovolj šarma in nično cenovno postavko, da jo brez slabe vesti priporočimo slehernemu lastniku kartonskega pripomočka z jabolčnim telefonom. Odlična je še avantura InMind VR (Cardboard), ki nas popelje v človeške možgane, kjer moramo poiskati povzročitelje mentalne bolezni. Brezplačno igro z občudovanja vredno grafiko lahko igramo tako s kartonom kot tudi brez njega.

Zdravstveni pomisleki

Navidezna resničnost ni primerna za otroke, saj uporaba vzbuja nemalo zdravstvenih pomislekov.

Navidezna resničnost ni primerna za otroke, saj uporaba vzbuja nemalo zdravstvenih pomislekov.

Poceni navidezna resničnost hitro povzroči občutke nelagodja, slabost, utrujene oči in drugo. Uporaba VRja ni priporočljiva za otroke ali daljše seanse. Povzroči lahko motnje v koordinaciji, ravnotežju in sposobnosti posameznika za izvajanje določenih dejavnosti. Zaradi razlike v zaznavanju gibanja oči ter notranjega ušesa prihaja do hudih slabosti s simptomi morske bolezni. Najhitrejša pot do teh težav je uporaba šibke strojne opreme, ki prepočasi zazna gibanje glave in prikaže sliko VR z zamikom. Te razlike pogosto povzročijo naštete težave. Dobra novica je, da se izdelovalci pripomočkov za navidezno resničnost težav zavedajo in jih z dražjimi modeli uspešno odpravljajo. Z navezo kartona in telefona zase najbolje poskrbimo s kakovostnimi aplikacijami, ki upoštevajo pravila za odpravo nelagodnosti ob uporabi VRja. Med načini, ki pomagajo pri udobni izkušnji VR, so zmanjšanje stranskega gibanja, odprava neskladnosti z videnim in dejanskim premikanjem, izogibanje pospeškom ter dodajanje statičnega okvirja dogajanju na zaslon.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji