Objavljeno: 31.8.2010 | Avtor: Jure Forstnerič | Monitor Julij-avgust 2010 | Teme: preizkus, GPS, android

GPS: Za šoferje, športnike in telefonske navdušence

Čas pred poletnimi počitnicami je že tradicionalno čas največje prodaje navigacijskih naprav GPS. Tokratni preizkus je že tretji po vrsti, tokrat smo cestnim navigatorjem dodali še naprave, ki so specializirane za športnike, in nekaj značilnih GPS programov za Applov iPhone in Android.

Tri v enem ali raje ne?

Kot se za zrelo tehnologijo, kot je GPS, spodobi, lahko danes izbiramo med specializiranimi izdelki, kot so cestni navigatorji, športne ure in samostojni sledilniki, ali pa se odločimo za univerzalno napravo. Slednje so danes zagotovo pametni telefoni, vedno bolj le Apple iPhone in telefoni s sistemom Android, s katerimi se lahko gremo navigacijo, vadbo, sledenje in še marsikaj. Kot že marsikje pa se tudi tu izkaže, da je s specializiranimi napravami vendarle enostavneje ravnati in so za običajne uporabnike (trenutno še?) primernejše.

Čas pred poletnimi počitnicami je že tradicionalno čas največje prodaje navigacijskih naprav GPS. Tokratni preizkus je že tretji po vrsti, tokrat smo cestnim navigatorjem dodali še naprave, ki so specializirane za športnike in nekaj značilnih programov GPS za Applov iPhone in Android.

Sicer pa - se med navigatorji sploh dogaja še kaj novega? Na hitro rečeno, niti ne. Če današnje naprave primerjamo s tistimi izpred nekaj let, torej z našega prvega tovrstnega velikega preizkusa, je razlik še kar veliko, glede na lansko leto pa presenetljivo malo. Prvo so zemljevidi, ki se danes zelo dobro spoznajo na Slovenijo. Slabše je le stanje proti jugu Balkana, kjer so vrisane le večje ceste in povezave. Na splošno lahko rečemo, da so razlike med posameznimi modeli na tem področju zelo majhne - praktično vsi pa imajo tudi kako napako ali dve.

Težava večinoma ni pri samih izdelovalcih naprav GPS, temveč v podatkih, ki jih ti dobijo iz različnih virov. Dejansko se nekatere napake pojavljajo tudi pri navadnih, papirnatih zemljevidih, ti pa se mnogokrat ponavljajo iz leta v leto. Tipičen zgled so ceste, ki jih iz praktičnih razlogov ni več. Recimo vas Dedni Dol na Dolenjskem (teh primerov je sicer več), kjer pelje makadamska cesta do konca majhne doline, tam pa se tudi konča. Nekoč se je ta cesta nadaljevala, po njej se je dalo tudi do vasi Polica. Tako je danes vrisano še na marsikaterem zemljevidu, čeprav po tej cesti pride kvečjemu kako terensko motorno kolo, nikakor pa ne avtomobil. V času pred navigatorji GPS večina voznikov ni niti pomislila, da bi se sploh odpravila tu čez, in se je raje držala večjih oziroma bolj znanih cest. Danes pa uporabniki vnesemo cilj in pričakujemo, da se bo GPS znašel brez težav, potem pa smo jezni, ko nas tako zavede.

Enostavno moramo razumeti, da navigatorji GPS niso popolne naprave in ne omogočajo vedno zanesljive vožnje. Enako kot pri klasičnih zemljevidih pred njimi moramo tudi tu še vedno razmišljati s svojo glavo. Kljub temu pa stvari niso tako hude - primerov, ko bi navigatorji napravili res velike napake, je malo. Na splošno nam kljub vsemu prihranijo silno veliko časa in živcev, od dolgih potovanj pa do iskanja točnih naslovov v središčih mest.

Pri preizkusu pa nas je počasen razvoj teh naprav tudi malce razočaral. Dejstvo je, da so te naprave pod zelo velikim pritiskom pametnih telefonov, kljub temu pa ostajajo preveč primerljive s svojim predhodnikom. Prva taka ovira so zasloni, občutljivi za dotik, ki delujejo na podlagi upora, torej fizičnega pritiska. V času, ko imamo vse več zares dobrih zaslonov, ki so narejeni s tehnologijo kapacitivnosti, torej zaznajo še tako nežen dotik prstov, se te naprave zdijo kot iz nekega drugega časa. To se še najbolj vidi, če primerjamo delovanje sistema za dotik med navigacijskimi napravami in kakim Applovim iPhonom - razlika je očitna. Res pa je, da tehnologija, ki jo uporabljajo navigatorji, deluje tudi, če nosimo rokavice.

Se pa pri teh napravah že vidijo prvi koraki, ki nakazujejo nekatere smernice za prihodnost. Najpomembnejši korak bo povezava v splet - pri nekaterih napravah (recimo Miov Moov S555) že lahko iščemo s pomočjo Googla. Seveda moramo pri tem napravo povezati s telefonom prek sistema bluetooth. Brez težav si predstavljamo, da bodo imele te naprave v prihodnje tudi vgrajen modem UMTS za prenos podatkov. Tako bomo lahko iskali po spletu, kjer bo lahko to iskanje vezano na našo trenutno lokacijo. Zdaj so v naprave GPS vgrajene interesne točke, tako lahko, recimo, poiščemo najbližjo gostilno. A če k temu dodamo splet, bomo lahko iskanje razširili in dopolnili - in, denimo, poiskali najbližjo gostilno z morsko hrano, ki je odprta do desete ure zvečer. Takih možnosti je seveda še kar veliko. Če telefoni pritiskajo na navigatorje GPS iz ene smeri, bodo ti pač začeli dobivati funkcije telefonov.

Z veseljem bi videli tudi več možnosti nadgradenj. Če danes večino navigatorjev še vedno poganja sistem Windows CE, zakaj jih ne bi v prihodnje poganjal kak Android? Pri tem bi bili navigatorji pravzaprav računalniške tablice v malem. Na njih bi lahko nameščali različne programe - recimo igre, ki bi v avtomobilu zaposlile otroke takrat, ko ne potrebujemo navigacije. Izdelovalci bodo morali te naprave preprosto razvijati čim hitreje, če bodo želeli, da ostanejo relevantne ob boku pametnih telefonov z velikimi, za dotik občutljivimi zasloni. Ali jim bo uspelo ali ne, pa bomo videli v prihodnjih letih.

Sistem TMC

Edina večja novost v zadnjem letu je sistem TMC, ki zdaj deluje tudi v Sloveniji. Žal je le delno uporaben, saj obvešča predvsem o statičnih zastojih, torej tam, kjer potekajo morebitna dela na cesti, ne pa tudi o kratkočasnih zastojih in o splošnem stanju na cestah in ulicah. Tako na primer ne moremo primerjati stanja prometa na dveh vzporednih cestah.

Več o tem sistemu si lahko preberete v letošnji marčevski številki.

Garmin Nuvi 465T

Navigator Nuvi 465T je po besedah Garmina njihov prvi navigator, narejen za uporabo s tovornimi vozili. Mi se sicer ne prevažamo naokoli s tovornjaki in smo ga preizkusili v avtomobilu, a smo bili kljub temu pozorni na posebne funkcije in možnosti, namenjene poklicnim voznikom tovornih vozil. Pri tem je na prvem mestu izbira cest glede na tonažo, velikost in tip vozila. Predstavljamo si, da je tudi zelo uporabno opozarjanje na ostre ovinke, strme vzpone in spuste ter nadpovprečno ozke ceste.

Model je sicer povprečno velik, diagonala zaslona meri 10,9 cm. Glede na namembnost bi se nam zdel večji zaslon boljša izbira - primer take naprave je lani preizkušeni Mio Moov C725, ki je pravi velikan, saj njegov zaslon meri slabih 18 centimetrov. No, kakorkoli že, naloženi zemljevidi so znani City Navigator Europe, ki dobro pokrivajo tudi Slovenijo. Za dodatne podatke, ki zadevajo poklicne voznike, bomo morali iz spleta prenesti brezplačno nadgradnjo.

Naprava premore tudi brezžični vmesnik bluetooth, s katerim lahko povežemo mobilni telefon za prostoročno telefoniranje. Drugih zanimivih funkcij, recimo predvajalnika glasbe ali videa, ni vključenih. Menuji so zelo dobri in jasni, na voljo pa so tudi v slovenščini. To velja tudi za glasovno navigacijo. Nuvi 465T ima tudi sprejemnik prometnih informacij TMC, gre pa za t. i. paket Premium, kar pomeni, da so že naložene naročnine za večino evropskih držav (Anglija, Nemčija, Francija, Italija, Beneluks, Skandinavija ...). Naprava je sicer za ciljno publiko dobra izbira, čeprav se nam zdi malenkost draga, velja namreč 419 evrov.

Garmin Nuvi 465T

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 10,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 6.

Izdeluje: Garmin, www.garmin.si.

Prodaja:

Cena: 419 eur.

Za: Uporabniški vmesnik, dodatki za poklicne voznike, vključene naročnine za prometne informacije po Evropi.

Proti: Cena, velikost zaslona.

Garmin Nuvi 1350T

Model Nuvi 1350T je navigator srednjega cenovnega razreda. Premore povprečno velik zaslon širokega formata, katerega diagonala meri slabih 11 cm. Črka T v imenu nakazuje na vgrajeno podporo prometnim informacijam preko sistema TMC. Za povezljivost imamo na voljo le vmesnik USB, brezžičnega modrega zoba za povezavo s telefoni ni na voljo.

Ker je Garmin že dolgoletni igralec na našem trgu navigacijskih naprav, ni nič čudnega, da so tako menuji kot glasovna navigacija v slovenščini. Menuji so med najboljšimi, saj se hvalijo z velikimi in preglednimi ikonami, možnosti so logično razporejene in dobro označene. Naprava nima kakega predvajalnika videa ali glasbe, ima pa, kot večina konkurentov, pregledovalnik slik (ki jih najlaže naložimo prek kartice MicroSD).

Naložena kartografija pokriva večino Evrope, tudi Slovenijo. Pri nam se znajde povsem zgledno, tako da nakup zemljevidov Adria Route ni več pogoj. Te bomo potrebovali le še za obisk držav proti jugu - torej Bosne in Hercegovine, Srbije, Makedonije ... Pri kartah kljub vsemu velja omeniti, da se razmere na cestah kaj hitro spreminjajo, tako smo opazili nekatere neskladnosti (ki pa se praviloma pojavijo pri čisto vseh napravah).

V uvodu smo omenili, da gre za napravo srednjega cenovnega razreda, velja namreč solidnih 189 evrov. Pri tem velja omeniti še različico brez podpore prometnih informacij, ki velja še deset evrov manj.

Garmin Nuvi 1350T

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 10,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 8.

Izdeluje: Garmin, www.garmin.si.

Prodaja:

Cena: 189 eur.

Za: Uporabniški vmesnik.

Proti: Brez bluetootha.

Garmin Nuvi 1490TV

Garminov Nuvi 1490TV je zanimiv posebnež - na to opozarjata že zadnji dve črki imena. Naprava ima namreč vgrajen sprejemnik digitalne televizije DVB-T. Zadaj ima dodatno anteno, priložen je tudi antenski kabel. Žal pa nam v Sloveniji ne koristi, saj podpira le MPEG-2, pri nas pa je v rabi MPEG-4. Bo pa zaživel čez mejo - denimo med počitnicami na Hrvaškem.

Sicer gre za enega izmed večjih navigatorjev. Diagonala njegovega zaslona meri 12,7 cm, čeprav je ločljivost enaka kot pri večini (manjših) modelov - 480 × 272. Vgrajen ima vmesnik bluetooth, prav tako podpira sistem TMC. Menuji so nam pri Garminu že od nekdaj všeč, od naših prvih preizkusov pa se praktično niso spremenili. Ostajajo tako zelo preprosti in prijazni do uporabnika. Njihova največja prednost je dobra izkoriščenost celotnega zaslona. Naprava ima dodanih nekaj zanimivih funkcij, ki se zadnje čase pojavljajo pri večini Garminovih modelov - denimo možnost EcoRoute, ki nas spodbuja k čim bolj ekonomični vožnji in računa porabo goriva.

Dodan je zemljevid celotne Evrope (City Navigator Europe). Pred leti smo za dobro navigacijo po naši deželi pri Garminih morali dokupiti zemljevide Adria Route, danes pa je že sam City Navigator povsem dovolj soliden. Tudi pri naših južnih sosedih je pokritost dobra, za druge države iz nekdanje skupne države pa bo Adria Route še vedno boljša izbira.

Nuvi 1490TV je poseben predvsem zaradi vgrajenega televizijskega vmesnika in velikega zaslona. Ker nam prvi v Sloveniji ne koristi, pa se nam zdi cena vendarle malce previsoka.

Garmin Nuvi 1490TV

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 12,7 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 7.

Izdeluje: Garmin, www.garmin.si.

Prodaja:

Cena: 319 eur.

Za: Uporabniški vmesnik, velikost zaslona, sprejemnik DVB-T.

Proti: Sprejemnik DVB-T podpira le MPEG-2, cena.

GoClever 3540

Eden najmanjših tokrat preizkušenih modelov je hkrati tudi eden najslabših. Ne, lažemo, GoClever 3540 je najslabši na tem preizkusu. Začne se že pri kakovosti držala, s katerim ga pritrdimo na vetrobransko steklo. To omogoča le dve osi nastavitve, tako da je praktično nemogoče doseči optimalni položaj naprave. Na držalo pritrdimo majhno ploščico, ki se kaj hitro sname. Na to ploščico pa gre navigator, ki se žal ne prilega najbolje.

Ko napravo prižgemo, se vtis žal ne popravi. Najprej naletimo na staromoden menu, ki je sicer preveden v slovenščino, a je postavitev povsem klavrna. Primer je napis 'Potovalna oprema', kjer v praksi piše 'otovalna oprem', torej sta odrezani prva in zadnja črka. Ko izberemo navigacijo, nam naprava pove 'Starting navigation software, please'. Da, stavek se konča pri besedi prosim (da ta del ni preveden v slovenščino, pa, recimo, še spregledamo). Prikaz zemljevida ni nič boljši. Velika težava je že to, da je LCD matrika malce prevelika, tako da se spodnji rob skrije pod okvirom naprave. Vse, kar je na spodnji strani zaslona, je torej odrezano za nekaj pik. Še vedno smo zbegani, zakaj bi potrebovali dva para tipk za povečavo in pomanjšavo zemljevidov. Menuji so sicer dokaj dobro urejeni, žal pa moramo za nastavitev svetlosti zaslona povsem iz navigacije.

Kljub temu nam ta nastavitev ne pomaga najbolje, saj zaslon enostavno ne omogoča dovolj močne osvetlitve za uporabo na močnejšem soncu. Ob sončnem vremenu smo tako zgubljali živce, saj je zaslon tudi majhen, tako po diagonali (slabih 9 cm) kot po ločljivosti (320 × 240). Zemljevidi so sicer dobri, a kaj, ko je zaslon in delo z njim nenatančno in frustrirajoče. Edini rešilni lastnosti naprave sta žepna velikost in nizka cena. Kljub temu je ne priporočamo.

GoClever 3540

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 8,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 8.

Ocena uporabniške izkušnje: 3.

Ocena cena/zmogljivost: 7.

Izdeluje: GoClever, www.goclever.net.

Prodaja:

Cena: 88 eur.

Za: Mere, cena.

Proti: Uporabniški vmesnik, kakovost zaslona, nameščanje na vetrobransko steklo, kakovost izdelave.

GoClever 5066FMBT

GoClever 5066FMBT je zmogljivejši brat majhnega 3540. Izstopa predvsem zaradi velikega zaslona, katerega diagonala meri slabih 13 cm (ločljivost pa je še vedno tipičnih 480 × 272). Je kakovostnejši od cenejšega modela GoClever, tudi nameščanje na vetrobransko steklo je malo boljše - še vedno pa smo imeli kar nekaj težav s postavitvijo.

Vstopni menu je bistveno lepši kot pri modelu 3540, še vedno pa zaostaja za večino konkurence. Na prvem zaslonu nas pričakajo bližnjice do navigacije, bluetootha, nastavitev in medijev. Med slednje spadajo prikazovalnik slik, predvajalnik glasbe in videa ter celo Internet Explorer, ki pa deluje le, ko napravo preko modrega zoba povežemo z mobilnim telefonom. Osnovni menuji niso prevedeni v slovenščino, na voljo pa so poleg angleščine tudi hrvaščina in srbščina. So pa prevedeni menuji same navigacije, tudi govorna navigacija je v našem jeziku. Od zanimivih dodatkov omenimo oddajnik FM, prek katerega lahko namesto vgrajenega zvočnika uporabimo kar avtoradio.

Navigacija je, kot je navada pri cenejših napravah, ločena od glavnega programa. Navigacijski vmesnik bi lahko bil boljši - spet so podvojene tipke za zumiranje po zemljevidu. Zmotilo nas je, da ni posebne možnosti za spreminjanje glasnosti zvoka, ki označuje dotik zaslona - ko spreminjamo glasnost, jo spreminjamo za vse skupaj, torej tudi govorjena navodila. Zemljevidi so še kar dobri. Občasno se bomo sicer znašli na kakem makadamu, a to se dogaja pri marsikaterem modelu.

Delo z napravo je bistveno boljše kot pri manjšem bratu predvsem zaradi bistveno boljšega in večjega zaslona. Omeniti velja tudi solidno ceno glede na velikost zaslona - 169 evrov.

GoClever 5066FMBT

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 12,7 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 6.

Ocena uporabniške izkušnje: 6.

Ocena cena/zmogljivost: 6.

Izdeluje: GoClever, www.goclever.net.

Prodaja:

Cena: 169 eur.

Za: Velikost zaslona, cena.

Proti: Uporabniški vmesnik, nameščanje na vetrobransko steklo.

Mio Moov M400 FEU

Drugi izdelek iz Miotovih logov je model Moov M400 FEU. Gre za tipičen navigator srednjega razreda, za razliko od modela S555 pa uporablja še starejšo različico Miotove programske opreme. S tem seveda ni nič narobe, saj so menuji enostavni in zelo pregledni. Seveda so prevedeni v slovenščino, v našem jeziku potekajo tudi govorjena navigacijska navodila (edino napaka, ki smo jo opazili, je čuden prevod glasnosti - pod ikono zvočnika namreč piše "obseg").

Edino, kar nas je zmotilo pri delu z napravo, sta tipki za povečavo zemljevida. Sta namreč razmeroma majhni, pri njuni rabi pa vse prehitro pritisnemo na sam zemljevid - sploh kadar vozimo. Sicer je vmesnik tudi med navigacijo dokaj nevsiljiv, tudi hitro ga osvojimo. Posebnih programskih dodatkov ni ravno veliko, a to le še pripomore k enostavni rabi naprave.

Zemljevidi so za naše kraje zelo dobri. Nekatere napake se sicer ponavljajo pri večini navigatorjev, a gre za napake, ki se pojavljajo tudi na pravih (torej papirnatih) zemljevidih. Naprava nima modrega zoba, zaslon pa je povprečne velikosti. Po diagonali tako meri 10,9 cm, ločljivost pa je povprečnih 480 × 272. Različica FEU premore zemljevide celotne zahodne Evrope, s Slovenijo vred, na voljo pa je tudi različica Adria, ki pa pokriva predvsem regije nekdanje skupne države. Sem spadajo poleg Slovenije še Hrvaška, Srbija, Črna gora ter Bosna in Hercegovina, na zahodu pa so dodane le glavne ceste. Ta različica navigatorja velja 125 evrov, a se nam zdi boljša izbira različica FEU, ki velja 169 evrov.

Mio Moov M400 FEU

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 10,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 9.

Izdeluje: Mio, www.mio.com.

Prodaja: Kimtek, www.kimtek.si.

Cena: 169 EUR.

Za: Zemljevidi in vodenje, uporabniški vmesnik, cena.

Proti: Tipki za zum zemljevida.

Mio Moov S555

Mio je eno izmed treh največjih svetovnih podjetij na področju navigacije GPS, vse bolj pa se uveljavlja tudi pri nas. Navigator Moov S555 predstavlja nov rod njihovih naprav, ki prinaša novosti predvsem pri uporabniškem vmesniku. Priznamo, da ga sprva nismo povsem doumeli, a nam je hitro zlezel pod kožo.

Starejši navigatorji Mio (med njimi tudi tokrat preizkušeni Moov M400) so vsi imeli uporabniški vmesnik, ki je bil na videz in po delovanju zelo podoben Garminovemu. Z novo generacijo pa so uvedli povsem samosvoj vmesnik. Bistvena novost je uporaba tipke, ki nas v hipu vrne na glavni menu - mislimo si lahko, da so si vzeli za zgled Applove naprave in njihovo tipko "Home". Kakorkoli že, rešitev je zares dobra. Z menujev lahko tudi kadarkoli skočimo nazaj na glavni zemljevid, pri tem pa se ohrani tudi mesto, ki smo ga na menuju zapustili. Novi vmesnik se še najbolj izkaže med vožnjo, ko nam omogoča hitro in pregledno skakanje med menuji in zemljevidom. Tudi videz je podrejen čim enostavnejši in hitrejši prepoznavi posameznih sklopov, saj uporablja preproste ikone v kombinaciji z besedilom na barvnih kvadratih. Pri tem nas je zmotilo delovanje zaslona na dotik, saj morajo biti dotiki malce daljši, kot smo vajeni - vsako tipko moramo zadržati kako sekundo dlje kot ponavadi. Omeniti velja tudi to, da je tipka za vrnitev na glavni menu tudi sama občutljiva za dotik (ne gre torej za fizično tipko), zato jo včasih sprožimo pomotoma.

Zemljevidi so med boljšimi, tudi iskanje cilja in druga pogosta opravila so zelo dobro izvedena. Naprava ima tudi vmesnik bluetooth, s katerim lahko izvajamo iskanje prek Googla. Tako menuji kot navigacija so v slovenščini. Moov S555 je odličen navigator z zanimivim in dobrim vmesnikom, hkrati pa ima tudi zelo konkurenčno ceno.

Mio Moov S555

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 11,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 8.

Izdeluje: Mio, www.mio.com.

Prodaja: Kimtek, www.kimtek.si.

Cena: 245 EUR.

Za: Velikost zaslona, zemljevidi in vodenje, uporabniški vmesnik, delo z menuji.

Proti: Delovanje zaslona na dotik.

Navigon 4310 Max

Edini Navigon na tokratnem preizkusu, model 4310 Max, je med najbolj povprečnimi napravami. Zaslon meri slabih 11 cm, naprava pa podpira tako bluetooth kot sistem TMC. Kot smo pri Navigonu navajeni, se tudi ta model hvali z lepim oblikovanjem. Dober dizajn se nadaljuje pri programski opremi. Tako menuji kot sami zemljevidi so pri Navigonu že dlje časa med najlepšimi na tem področju.

Žal pa so lepi menuji toliko manj prijazni do uporabnika. Osnovna težava je premajhna velikost menujev in nekaterih pisav, na splošno je zaslon premalo izkoriščen. Tipke so enostavno premajhne za hitro in tekočo rabo. To nas še najbolj moti med samo vožnjo (dobro, načeloma naj ne bi upravljali naprave med vožnjo, a kljub temu). Tudi sama navigacija po menujih bi bila lahko enostavnejša. Nam pa je všeč, da ima praktično vsaka možnost na menujih tudi majhno tipko za kratke informacije o funkciji, s čimer se sploh začetni uporabniki toliko hitreje znajdejo. Menuji so prevedeni v slovenščino, v našem jeziku so tudi govorjena navodila za vožnjo.

Žal pa zemljevidi nekoliko zaostajajo za najboljšimi napravami. Tu smo opazili nekaj primerov cest, za katere naprava misli, da niso povezane med seboj, čeprav so. To se sicer dogaja le v najbolj odročnih krajih - a nekateri tekmeci se tu znajdejo bolje. Države zahodne in srednje Evrope so dobro pokrite, proti vzhodu pa je vse slabše. Pokritost Hrvaške je slabih 60 %, dlje po Balkanu pa se pokritost hitro manjša. Navigon pravzaprav ne ponuja neke bistvene prednosti v primerjavi s konkurenco, tudi cena je povprečna - velja pa slabih 200 evrov.

Navigon 4310 Max

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 10,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 7.

Ocena uporabniške izkušnje: 7.

Ocena cena/zmogljivost: 7.

Izdeluje: Garmin, www.garmin.si.

Prodaja:

Cena: 199 eur.

Za: Videz menujev.

Proti: Premajhne tipke menujev.

Prestigio GeoVision 3120

GeoVision 3120 je poleg GoClever 3540 drugi mali navigator, katerega diagonala zaslona meri 8,9 cm. Gre torej za žepno napravo, kjer pa moramo seveda vzeti v zakup skoraj dvakrat manjši zaslon (po površini) kot pri največjih napravah. Bolj kot manjši zaslon pa nas moti tudi majhna ločljivost, zaradi katere delujejo napisi in menuji opazno kockasto - ločljivost je namreč 320 × 240. Fizična kakovost je zelo dobra, občutek pravi, da bi preživela tudi kak padec na tla. Malce boljši bi bil lahko le zaslon, saj hitro opazimo plavanje kristalčkov.

Ker gre za napravo vstopnega cenovnega razreda, seveda nima veliko dodatnih funkcij. Tako je ne bomo morali povezati s telefoni prek brezžičnega standarda bluetooth, prav tako ne podpira prometnih informacij po sistemu TMC. Ima pa zato tudi predvajalnik glasbenih in video datotek, pregledovalnik slik in bralnik e-knjig. Menuji so enaki kot pri drugih modelih istega izdelovalca. Načeloma so še kar dobri, s tem da zahtevajo nekaj več vadbe kot pri najboljših modelih. Zaradi majhnega zaslona pa bomo med navigacijo za praktično vsak poseg morali poseči na menu - tudi za spreminjanje stopnje povečave, ki ima tu le tri stopnje.

Za zemljevide imamo pri vseh modelih te znamke dve možnosti - klasične zemljevide, ki poleg Slovenije pokrivajo tudi preostalo zahodno in srednjo Evropo, ter zemljevide, ki podrobno pokrivajo predvsem vzhodno polovico Evrope. Sem spadajo vse balkanske države (od Slovenije pa dol do Turčije), države od Češke in Poljske pa do Ukrajine in Belorusije ter pribaltske države. Cena naprave je zelo konkurenčna, saj je med najcenejšimi na preizkusu.

Prestigio GeoVision 3120

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 8,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 8.

Ocena uporabniške izkušnje: 6.

Ocena cena/zmogljivost: 9.

Izdeluje: Prestigio, www.prestigio.com.

Prodaja: www.asbis.si.

Cena: 125 EUR.

Za: Mere, cena.

Proti: Majhen zaslon, občasno nejasni menuji.

Prestigio GeoVision 4120BT

Zlato sredino preizkušenih naprav podjetja Prestigio predstavlja model GeoVision 4120BT. Gre za navigator povprečnih mer in povprečnega zaslona, tako po velikosti kot po ločljivosti. Naprava ima poleg vmesnika USB še bralnik pomnilniških kartic MicroSD in, na to opozarjata črki v imenu, brezžični vmesnik bluetooth. Dodan je tudi radijski oddajnik, pri katerem nastavimo prosto radijsko frekvenco, po njej pa predvajamo zvok navigatorja prek avtomobilskih zvočnikov. Dobrodošlo je tudi tipalo za samodejno uravnavanje svetlosti zaslona.

Zemljevidi so na splošno kar dobri, v večjih evropskih mestih pa znajo prikazovati nekatere stavbe tudi v treh dimenzijah. Vodenje je na splošno dobro, tu je naprava boljša kot cenejši GeoVision 3120, predvsem po zaslugi opazno večjega zaslona, kjer se laže prikažejo vse možnosti. Menuji so tudi dokaj dobri, enaki kot pri prej opisanih napravah Prestigio. Po videzu so med lepšimi, podnevi je privzeto nastavljena črno-rdeča kombinacija, ponoči pa so menuji odeti v kombinacijo temno sive in zelene barve. Za začetne uporabnike zna biti zelo uporaben vgrajeni priročnik, ki nas popelje čez iskanje cilja in navigacijo z napravo. Dodali so tudi čarovnik za hitro nastavitev vseh najpomembnejših funkcij. Menuji so v slovenščini, enako velja tudi za govorno navigacijo, kjer sta na voljo tako ženski kot moški glas. GeoVision 4120BT je dober model, zmotijo le občasne nejasnosti na menujih in ločitev navigacijskega programa od preostale programske opreme, zaradi česar nam vzame tistih nekaj trenutkov več, da pridemo do same navigacije.

Prestigio GeoVision 4120BT

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 10,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 8.

Ocena uporabniške izkušnje: 7.

Ocena cena/zmogljivost: 8.

Izdeluje: Prestigio, www.prestigio.com.

Prodaja: www.asbis.si.

Cena: 175 EUR.

Za: Cena.

Proti: Občasno nejasni menuji.

Prestigio GeoVision 5120BT

Prestigio GeoVision 5120BT je vsaj na prvi pogled eden izmed bolj impozantnih navigatorjev, saj ima razmeroma velik zaslon, katerega diagonala meri skoraj 13 cm. Po oblikovanju gre za klasično, razmeroma tanko napravo, presenetil nas je dodatek pisala, ki ga vse manj videvamo, sploh pri navigatorjih GPS.

Pri programski opremi je navigacijski del ločen od glavnega operacijskega sistema. Na glavnem menuju tako najdemo štiri možnosti - poleg navigacije še funkcije, večpredstavnost in nastavitve. Pri večpredstavnosti lahko poslušamo glasbo, gledamo video in slike ter beremo elektronske knjige. Pod funkcijami se skrivata modri zob za brezžično povezavo z mobilnimi telefoni ter radijski oddajnik. S slednjim lahko oddajamo zvočni signal naprave in ga predvajamo po avtomobilskem radiu - to lahko počnemo tako z glasbo kot z govornimi navodili in drugimi zvoki.

Sama navigacija je kar dobro izvedena. Zemljevidi so solidni, v večjih mestih vsebujejo tudi nekaj stavb v treh dimenzijah. Uporabniški vmesnik je sicer tu in tam kockast, a dobro izkorišča razmeroma velik zaslon, zato je delo z njim udobno. Preveden je v slovenščino, enako tudi govorjena navodila navigacije. Pri prevodih oziroma opisih na menujih smo včasih naleteli tudi na kako nejasnost - denimo pri možnosti za izbiro jezika in drugih področnih nastavitvah, kjer je izbira na menuju označena z besedo "Regionalne". Ali pa možnost "Vsebina", ki le našteva vse naložene zemljevide, interesne točke in druge take podatke. GeoVision 5120BT je še kar soliden navigator, katerega največja prednost je velik zaslon po sorazmerno solidni ceni. Pri vseh napravah podjetja Prestigio so na voljo tudi različice z zemljevidi vzhodne Evrope, kjer so na zahodu vrisane le glavne ceste.

Prestigio GeoVision 5120BT

Kaj: Cestni navigator.

Diagonala zaslona: 12,9 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 8.

Ocena uporabniške izkušnje: 7.

Ocena cena/zmogljivost: 8.

Izdeluje: Prestigio, www.prestigio.com.

Prodaja: www.asbis.si.

Cena: 185 EUR.

Za: Velikost zaslona, cena.

Proti: Občasno nejasni menuji.

Garmin Oregon 550

Garminov Oregon 550 sicer ne spada med cestne navigatorje, a ga kljub temu vključujemo mednje, saj je edini pohodniški navigator na tem preizkusu. Gre za razmeroma majhno, a čokato napravo, ki je odeta v kakovostno gumo. Tako je izredno trpežna in brez težav preživi padec po skalah. Naprava je tudi vodoodporna po standardu IPX7, kar pomeni, da ga lahko pustimo v enem metru vode do trideset minut. Zaslon je dober in dovolj svetel tudi za uporabo na močnejšem soncu.

Naprava ima vse lastnosti, ki bi jih želeli pri pohodniškem navigatorju. Vgrajen je barometrični višinomer (sistem GPS je v višino bistveno manj natančen kot sicer) in triosni elektronski kompas, ki deluje ne glede na orientacijo naprave. Dodali so celo osnovni digitalni fotoaparat, ki je po kakovosti primerljiv z aparati v mobilnih telefonih (tipalo premore 3,2 milijona pik). Seveda se k vsaki fotografiji zapišejo GPS koordinate z lokacijo, na kateri smo fotografijo posneli. Naprava ima vgrajenega 850 MB pomnilnika, za razširitev pa je na voljo reža za pomnilniške kartice MicroSD. Naprava podpira tudi brezžični prenos podatkov (točk, sledi, načrtovanih poti ...), a žal le po Garminovem lastnem standardu. To pomeni, da deluje le s sorodnimi napravami.

Po privzetem je naložen osnovni svetovni zemljevid DEM (digital elevation model), ki naj bi v grobem pokrival ves svet. Za pohodnike vsekakor priporočamo nakup odlične topografske karte Slovenije, imenovane Topo Slovenija (velja 105 evrov). Naložimo pa lahko tudi druge zemljevide, recimo pomorske karte BlueChart. Taka karta, ki pokriva večino Jadrana (do Dubrovnika), velja 129 evrov. Seveda si lahko omislimo tudi cestne in druge karte. Oregon 550 je odličen pohodniški navigator, žal pa so se cene na tem področju bistveno manj spremenile kot pri cestnih navigatorjih v zadnjih nekaj letih - za Oregon 550 bomo odšteli 474 evrov, to se nam zdi preveč.

Garmin Oregon 550

Kaj: Pohodniški GPS.

Diagonala zaslona: 7,6 cm.

Ocena zemljevidov in vodenja: 9.

Ocena uporabniške izkušnje: 9.

Ocena cena/zmogljivost: 6.

Izdeluje: Garmin, www.garmin.com.

Prodaja: Geoset, www.garmin.si.

Cena: 474 EUR.

Za: Uporabniški vmesnik, trpežnost, vodoodpornost, digitalni fotoaparat.

Proti: Cena.

Samo sledenje

Na vsakem od dosedanjih preizkusov naprav GPS smo dobili v laboratorij tudi nekaj sledilnikov GPS. Tudi tokrat.

Gre za majhne naprave, ki pravzaprav nimajo praktično nobenih tipk ali vmesnikov, razen enega vmesnika za priklop na računalnik (zadnje čase je to praviloma MiniUSB). Te naprave tudi ne potrebujejo veliko nastavitev, uporabljamo pa jih zgolj za sleditev vozil - največkrat različnih voznih parkov, denimo pri logističnih podjetjih. No, pojavljajo pa se tudi sledilniki, ki so namenjeni sleditvi otrokom (praviloma so te naprave videti kot otroške ročne ure) in celo domačim živalim.

GPS-Tracker-omo7-1.png

Cenejše naprave samo shranjujejo položaj, za ogled shranjenih podatkov pa jih moramo priključiti na računalnik (ti podatki so večinoma shranjeni v formatu GPX). Zmogljivejše naprave pa vključujejo tudi modem GSM (vstaviti moramo torej kartico SIM), prek katerega pošiljajo podatke o položaju. To lahko nastavimo glede na čas (torej enkrat na uro, na primer) ali pa glede na druge parametre (lahko nas, recimo, opozori, ko se začne vozilo premikati). So pa tudi programi za najbolj priljubljene pametne telefone (iPhone, Android, Symbian ...), ki opravljajo enako funkcijo (seveda le pri telefonih, ki imajo vgrajen modul GPS).

Med posameznimi modeli praktično ni razlik glede kakovosti delovanja. Razlikujejo se po različnih dodatkih in možnostih - tako poznamo modele, ki imajo dodanih nekaj sončnih celic, zaradi katerih bo vgrajena baterija zdržala toliko dlje. Osnovni modeli si shranjujejo le lokacije, medtem ko malce zmogljivejši tudi zapisujejo hitrosti potovanja. Cene se začnejo tam pri okrog sto evrov, segajo pa tudi čez 500 evrov za modele, ki obljubljajo sledenje tudi znotraj stavb.

Pogled v laboratorij

Navigatorje GPS preizkušamo že dobra tri leta, od takrat pa se samo preizkušanje praktično ni spremenilo. Bistveni del preizkusa je še vedno vožnja z vsako napravo. Pri tem se še najbolj pokaže enostavnost oziroma prijaznost menujev. Med vožnjo se prikažejo tudi druge prednosti in hibe posameznih modelov. Ravno na lokalni avstrijski cesti smo se ob močnem popoldanskem soncu najbolj jezili nad nemogočim zaslonom GoClever 3540. V popoldanski ljubljanski gneči pa doumeli, kako dobro so izvedeni menuji nove generacije Mia.

Vsak aparat pa smo vzeli pod drobnogled tudi za računalnikom - torej tam, kjer smo se lahko v miru posvetili posameznim funkcijam in delovanju naprav. Tehnične podatke smo seveda zbrali s spletnih strani izdelovalcev, cene pa prek slovenskih strani (če se je le dalo, na www.ceneje.si).

Zlati Monitor

Pri tokratnem zlatem Monitorju so odločale le malenkosti. Za najboljšega smo ocenili Mio Moov M400 FEU, ki je le za las prehitel Garminovega Nuvi 1350T. Ti dve napravi sta načeloma izredno podobni, edina prednost Garminovega modela je podpora sistemu za spremljanje prometa TMC. Kljub temu se nam zdi nižja cena Miotovega modela pomembnejša za širši krog uporabnikov.

Moov M400 FEU je preprost navigator, ki se hvali z zelo dobrim uporabniškim vmesnikom in jasnimi menuji, po drugi strani pa ima tudi solidne zemljevide. Nima sicer veliko dodatkov in funkcij, a teh večina uporabnikov ne bo nikoli pogrešala.

Velja napisati, da so na splošno vsi Garminovi in Miotovi modeli zelo solidni, med seboj pa se razlikujejo predvsem po funkcijah in ceni. Pri cenejših in manj znanih podjetjih pa se stanje preveč razlikuje od modela do modela - na tokratnem preizkusu smo se daleč najbolj jezili na GoClever 3540. Zelo zanimiv pa je Miotov Moov S555, ki je presenetil z novim, zelo zanimivim vmesnikom, ki ga pričakujemo tudi pri novejših napravah tega izdelovalca. Do takrat pa bo Moov M400 FEU odlična izbira po zelo ugodni ceni. Še enkrat pa opozarjamo na enako napravo z okrnjenimi zemljevidi jadranske regije, ki se nam zdi manj uporabna - to hitro prepoznamo po opazno nižji ceni.

Tabela z rezultati 1

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji