Objavljeno: 24.12.2019 | Monitor Januar 2020

Gostujoče pero - Kdor nadzira sedanjost, nadzira zgodovino, kdor nadzira zgodovino, nadzira prihodnost!

Časi se hitro spreminjajo in veliko včasih nepojmljivih stvari postaja ali je že vsakdanjost. Tako že dolgo velja, da imajo uspešna podjetja urejene procese in merijo ključne kazalce uspešnosti ter ustvarjajo natančne podatke o svojem poslovanju v realnem času. To ni več le zaželen, to je nujen pogoj za uspešnost.

Dušan Spasovski, INEOR

Uspešna podjetja to počnejo organizirano in nenehno, s tem pa ustvarijo ažurne in natančne podatke o poslovanju - ne le o pozitivnih učinkih, temveč tudi o napakah, ki jih naredijo. Trenutek pozneje so ti podatki že zgodovinski – a prav množica ažurnih in natančnih zgodovinskih podatkov je nujna za dobre rezultate modelov strojnega učenja. Omogoča nam, da bolj uspešno predvidimo prihodnost poslovanja in tako delno in špekulativno kontroliramo uspeh podjetja v prihodnosti. A to še ni dovolj za poslovno uspešnost.

Vitka odličnost

Značilnost tega stoletja je tudi negativen odnos do slabe kakovosti. Tudi doslej za to nezainteresirane države in trgi spreminjajo odnos do kvalitetnih izdelkov z možnostjo ponovne uporabe, saj so smeti postale resna težava. Predvidevam in upam, da bo kvaliteta v bližnji prihodnosti postala ne samo vprašanje konkurenčne prednosti, temveč del splošne kulture. Postati moramo planet odličnosti, ki se vedno znova izboljšuje.

Stari načini doseganja kvalitete z dolgimi razvojnimi cikli so neuporabni. Čas je postal ena od dobrin, ki jih primanjkuje, zato morajo biti procesi nujno vitki, da čim prej dosežemo konkurenčnost in rentabilnost. A le vitkost podjetja ni dovolj. V času razvoja in izdelave produkta se spremeni ciljni trg, navade kupcev, spremenimo se mi in samo pojmovanje kvalitete. Če torej ne obvladujemo in upravljamo sprememb, ne bomo uspešni. Sodobna, dobra podjetja od osnovnega koncepta do produkcije in upravljanja produkta na trgu obvladujejo ogromne odstotke sprememb.

Največ tvega, kdor ne tvega

Podjetja za prihodnost postavljajo upravljanje tveganj na sam vrh načrtovanja. V sodobnem sistemu obvladovanja tveganj ta proces ne temelji več na osebnih občutkih, temveč na podatkih, pridobljenih v zgodovini in predvsem v realnem času. Tveganja so definirana tako, da so poljudna in predvidljiva, in ko se udejanjijo, jih sistem obvladuje samodejno. Na takšen način so tveganja in njihovo obvladovanje postavljena v smiseln odnos do poslovnih ciljev podjetja in v določenih situacijah prinesejo celo možnost za pozitivne učinke. Zato najboljša podjetja in sistemi zaradi odličnega obvladovanja tveganj ta vidijo kot potencial za več dobička.

V sodobnem sistemu obvladovanja tveganj ta proces ne temelji več na osebnih občutkih, temveč na podatkih, pridobljenih v zgodovini in predvsem v realnem času.

Tudi standard EN ISO 9001 je skozi svoje dozorevanje do zadnje različice spremenil svoj fokus iz podrobnega dokumentiranja procesov in dogajanja v podjetju v uspešno obvladovanje tveganj.

Zato ne verjamem, da bo v prihodnosti mogoče biti konkurenčen, če osnovnega proizvodnega procesa ne izvajate v čim večji meri avtomatizirano in digitalizirano - kar pomeni tudi zajemanje in analiziranje podatkov za obvladovanje tveganj. Podobno velja za zelo inovativna in tista podjetja, ki ustvarjajo poslovne preskoke (disruptorje). Ti stopajo iz varnega območja na negotova tla – in če znajo predvideti negativne vplive, ne da se ti zgodijo, s tem močno zmanjšujejo možnost za neuspeh.

Procesi naravnani k dobičkom

Procese v podjetjih moramo naravnati tako, da vsak deležnik razume, da je njegov pozitiven odnos do dodane vrednosti in dobička ključen. Da bi ju povečali, ne zmanjšujte stroškov ali celo pravic zaposlenih, pa čeprav je to na prvi pogled najlažje. Nenehno po malem izboljšujte in če je potrebno preurejajte podjetje skozi procese. Sledite spremembam sveta, uporabljajte nove tehnologije, prekvalificirajte delovno silo – in poskrbite, da bodo enako razmišljali tudi vaši zaposleni.

Uporabni procesi, ki prinašajo točno določene in merljive vplive, morajo postati del kulture upravljanja. Naj bo med drugimi kazalnik uspešnosti tudi čas, ki ga porabite za vzdrževanje procesov in če je ta relativno velik glede na čas, ki ga porabite za svojo osnovno dejavnost, ste na napačni poti. Procesi morajo biti okvir za poslovanje podjetja in ne razlog zanj. Podobno velja za standarde. Aktivnosti v podjetju je treba nujno standardizirati saj tako vemo da govorimo enak jezik z našimi naročniki in izvajalci. Potrudite se, če ste zmožni, da boste vi tisti, ki bodo v končni instanci postavljali nove svetovne standarde.

Vse to vodi k tem, da se bomo dolgoročno iz družbe naročilojemalcev spremeniti v družbo naročnikov, ki namesto pasivnega čakanja na zahteve, ki prihajajo, sebe in svojo okolico proaktivno spreminjamo na boljše. Da, mi vsi.

In prosim ne pozabite, da vse napisano velja tudi za javno upravo. Vrnite se na začetek besedila in zamenjajte »podjetje« z »javna uprava« in »zaposlene« z »državljani«.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji