Objavljeno: 24.12.2019 | Monitor Januar 2020

Gostujoče pero - Kdor nadzira sedanjost, nadzira zgodovino, kdor nadzira zgodovino, nadzira prihodnost!

Časi se hitro spreminjajo in veliko včasih nepojmljivih stvari postaja ali je že vsakdanjost. Tako že dolgo velja, da imajo uspešna podjetja urejene procese in merijo ključne kazalce uspešnosti ter ustvarjajo natančne podatke o svojem poslovanju v realnem času. To ni več le zaželen, to je nujen pogoj za uspešnost.

Dušan Spasovski, INEOR

Uspešna podjetja to počnejo organizirano in nenehno, s tem pa ustvarijo ažurne in natančne podatke o poslovanju - ne le o pozitivnih učinkih, temveč tudi o napakah, ki jih naredijo. Trenutek pozneje so ti podatki že zgodovinski – a prav množica ažurnih in natančnih zgodovinskih podatkov je nujna za dobre rezultate modelov strojnega učenja. Omogoča nam, da bolj uspešno predvidimo prihodnost poslovanja in tako delno in špekulativno kontroliramo uspeh podjetja v prihodnosti. A to še ni dovolj za poslovno uspešnost.

Vitka odličnost

Značilnost tega stoletja je tudi negativen odnos do slabe kakovosti. Tudi doslej za to nezainteresirane države in trgi spreminjajo odnos do kvalitetnih izdelkov z možnostjo ponovne uporabe, saj so smeti postale resna težava. Predvidevam in upam, da bo kvaliteta v bližnji prihodnosti postala ne samo vprašanje konkurenčne prednosti, temveč del splošne kulture. Postati moramo planet odličnosti, ki se vedno znova izboljšuje.

Stari načini doseganja kvalitete z dolgimi razvojnimi cikli so neuporabni. Čas je postal ena od dobrin, ki jih primanjkuje, zato morajo biti procesi nujno vitki, da čim prej dosežemo konkurenčnost in rentabilnost. A le vitkost podjetja ni dovolj. V času razvoja in izdelave produkta se spremeni ciljni trg, navade kupcev, spremenimo se mi in samo pojmovanje kvalitete. Če torej ne obvladujemo in upravljamo sprememb, ne bomo uspešni. Sodobna, dobra podjetja od osnovnega koncepta do produkcije in upravljanja produkta na trgu obvladujejo ogromne odstotke sprememb.

Največ tvega, kdor ne tvega

Podjetja za prihodnost postavljajo upravljanje tveganj na sam vrh načrtovanja. V sodobnem sistemu obvladovanja tveganj ta proces ne temelji več na osebnih občutkih, temveč na podatkih, pridobljenih v zgodovini in predvsem v realnem času. Tveganja so definirana tako, da so poljudna in predvidljiva, in ko se udejanjijo, jih sistem obvladuje samodejno. Na takšen način so tveganja in njihovo obvladovanje postavljena v smiseln odnos do poslovnih ciljev podjetja in v določenih situacijah prinesejo celo možnost za pozitivne učinke. Zato najboljša podjetja in sistemi zaradi odličnega obvladovanja tveganj ta vidijo kot potencial za več dobička.

V sodobnem sistemu obvladovanja tveganj ta proces ne temelji več na osebnih občutkih, temveč na podatkih, pridobljenih v zgodovini in predvsem v realnem času.

Tudi standard EN ISO 9001 je skozi svoje dozorevanje do zadnje različice spremenil svoj fokus iz podrobnega dokumentiranja procesov in dogajanja v podjetju v uspešno obvladovanje tveganj.

Zato ne verjamem, da bo v prihodnosti mogoče biti konkurenčen, če osnovnega proizvodnega procesa ne izvajate v čim večji meri avtomatizirano in digitalizirano - kar pomeni tudi zajemanje in analiziranje podatkov za obvladovanje tveganj. Podobno velja za zelo inovativna in tista podjetja, ki ustvarjajo poslovne preskoke (disruptorje). Ti stopajo iz varnega območja na negotova tla – in če znajo predvideti negativne vplive, ne da se ti zgodijo, s tem močno zmanjšujejo možnost za neuspeh.

Procesi naravnani k dobičkom

Procese v podjetjih moramo naravnati tako, da vsak deležnik razume, da je njegov pozitiven odnos do dodane vrednosti in dobička ključen. Da bi ju povečali, ne zmanjšujte stroškov ali celo pravic zaposlenih, pa čeprav je to na prvi pogled najlažje. Nenehno po malem izboljšujte in če je potrebno preurejajte podjetje skozi procese. Sledite spremembam sveta, uporabljajte nove tehnologije, prekvalificirajte delovno silo – in poskrbite, da bodo enako razmišljali tudi vaši zaposleni.

Uporabni procesi, ki prinašajo točno določene in merljive vplive, morajo postati del kulture upravljanja. Naj bo med drugimi kazalnik uspešnosti tudi čas, ki ga porabite za vzdrževanje procesov in če je ta relativno velik glede na čas, ki ga porabite za svojo osnovno dejavnost, ste na napačni poti. Procesi morajo biti okvir za poslovanje podjetja in ne razlog zanj. Podobno velja za standarde. Aktivnosti v podjetju je treba nujno standardizirati saj tako vemo da govorimo enak jezik z našimi naročniki in izvajalci. Potrudite se, če ste zmožni, da boste vi tisti, ki bodo v končni instanci postavljali nove svetovne standarde.

Vse to vodi k tem, da se bomo dolgoročno iz družbe naročilojemalcev spremeniti v družbo naročnikov, ki namesto pasivnega čakanja na zahteve, ki prihajajo, sebe in svojo okolico proaktivno spreminjamo na boljše. Da, mi vsi.

In prosim ne pozabite, da vse napisano velja tudi za javno upravo. Vrnite se na začetek besedila in zamenjajte »podjetje« z »javna uprava« in »zaposlene« z »državljani«.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Podjetja nočejo Copilota, ker zaposleni raje uporabljajo ChatGPT

    Microsoft kljub velikim naporom (beri: finančnemu vložku) podjetjem težko proda storitve umetne inteligence Copilot.

    Objavljeno: 27.6.2025 09:00
  • Kitajski prenosniki so dve leti za zahodnimi

    Čeprav se Kitajci močno trudijo in izdatno investirajo v domači razvoj in proizvodnjo čipov, so še vedno vsaj dve generaciji za zahodnimi izdelki. To izkazuje tudi najnovejši Huaweijev prenosnik MateBook Fold Ultimate, ki poganja lastni HarmonyOS in ima same kitajske komponente. A te v primerjavi z zahodnimi zaostajajo.

    Objavljeno: 25.6.2025 07:00
  • Pametna očala s samodejnim ostrenjem bi lahko nadomestila bifokalna stekla

    Finsko podjetje IXI razvija inovativna očala z lečami, ki se samodejno ostrijo glede na pogled uporabnika. 

    Objavljeno: 23.6.2025 10:00 | Teme: pametna očala
  • Android vam bo povedal, ali vam policija prisluškuje

    Čedalje popularnejši način prisluškovanja in prestrezanja podatkov z mobilnih telefonov je uporaba lažnih baznih postaj (IMSI catcher), ki jih imajo organi pregona v nekaterih državah, lahko pa tudi drugi akterji. Na takšno napravo se povežejo vsi telefoni v okolici, saj njen signal preglasi legitimne bazne postaje, upravljavec pa potem zlahka prestreza komunikacijo. Uporabnik tega početja praktično ne more zaznati.

    Objavljeno: 1.7.2025 07:00
  • Teslini samovozeči taksiji ne znajo voziti

    Prvi dnevi Teslinih robotskih taksijev so polni napak, vožnje po napačni strani ceste, nenadnih zaviranj in nevarnih ustavljanj za odlaganje potnikov.

    Objavljeno: 26.6.2025 09:00
  • HDMI 2.2 je tu!

    Sicer na papirju, a vendarle. HDMI Forum je izdal končne specifikacije standarda HDMI 2.2, ki so ga izdatno opisovali in predstavljali že na januarskem sejmu CES. HDMI 2.2 ima že večjo prepustnost kot DisplayPort, a bo zanjo zahteval nove kable Ultra96.

    Objavljeno: 27.6.2025 05:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji