Vse za naš naraščaj

Objavljeno: 29.3.2016 | Avtor: Boris Šavc | Kategorija: Mobilno | Revija: April 2016

Tablice in druge mobilne naprave so bile sprva namenjene zgolj odraslim. Zmogljiv stroj s krhkim zaslonom v rokah nemirnega malčka? Ne, hvala, so si mislili izdelovalci in naprave raje namenili staršem. Da so jih posvojili otroci, so krivi slednji. Starši so v tablici ali telefonu našli zanesljivo varuško, ki malčka vselej in povsod učinkovito zamoti. Množičnost take rabe je ustvarila povpraševanje po kakovostnih aplikacijah za otroke in mladino.

Spoznavanje zvokov Sound Touch posnema interaktivne knjige, ki ob pritisku na sliko živali ali predmeta predvajajo ustrezen zvok.

Spoznavanje zvokov Sound Touch posnema interaktivne knjige, ki ob pritisku na sliko živali ali predmeta predvajajo ustrezen zvok.

Otroci video vsebine doživljajo drugače kot odrasli. Živijo v času, ko televizijski program po želji ustavimo in vrtimo naprej ali nazaj, pretočne vsebine prehitevajo načrtno programsko shemo, zasloni pa so občutljivi za dotik. Odrasli imamo mobilne naprave za dodatni zaslon pri uživanju video vsebin, otrokom pa sta tablica in telefon osrednji napravi, ki jim zagotavljata zabavo. Najboljše igre za otroke so interaktivne izkušnje brez časovnih omejitev, izdelki brez konca. Otroci se z njimi zabavajo, dokler jih je volja, podobno kot so se včasih zabavali s sestavljanjem kock.

Številne aplikacije mlade možgane spodbujajo, druge ponudijo zgolj zabavo. Prve med drugim krepijo hitrost odločanja, sposobnost reševanja problemov, zavedanje prostora, slednje pa otroka zamotijo, ko starši zanj nimajo časa. Oboje predstavljajo nevarnost, da malček postane od njih odvisen. Raziskave kažejo, da sodoben otrok preživi z digitalnimi izdelki povprečno štiri ure na dan. Starši se, kot nekoč ob nastanku radia in televizije, sprašujejo, ali za njimi ne tiči poguba. Kaj bo, ko bodo otroci odrasli? Zaenkrat so nekdanji računalniški zasvojenci povečini uspešni ljudje, zato je bojazen odveč. Poskrbeti moramo le za učinkovito protiutež. Otroci naj se poleg igranja z mobilnimi napravami v živo družijo z vrstniki in igrajo klasične, fizične igre. Po možnosti na svežem zraku!

Z digitalnimi kockami Lego DUPLO naraščaj med drugim  doživi izkušnjo življenja v cirkusu.

Z digitalnimi kockami Lego DUPLO naraščaj med drugim doživi izkušnjo življenja v cirkusu.

Dojenčki

Dojenčki so nadvse dovzetni za zunanje dražljaje, zelo zanimive se jim zdijo pametne naprave, po katerih mamica in očka nenehno nekaj brskata. Če želimo s telefonom navdušiti dojenčka, mu ga prepustimo le pod strogim nadzorom. Fizične poškodbe preprečimo sami, programsko zmešnjavo pa program Toddler Lock (Android, brezplačno). Gre za preprosto aplikacijo, ki telefon popolnoma zaklene, medtem ko otrok z dotikanjem zaslona raziskuje svet barv in likov.

Dojenčki se radi zabavajo z interaktivnimi knjigami, ki ob pritisku na sliko živali ali predmeta predvajajo ustrezen zvok. Z njimi spoznavajo svet in okolje, v katerem so se nepričakovano znašli. Podoben učinek nanje ima aplikacija Sound Touch (iOS/Android, 5 EUR), ki pritiskanje poenostavi in obenem ponudi bogatejši nabor aktivnosti. Dojenčki med drugim zelo radi poslušajo pravljice. Čeprav še ne dojemajo zgodbe, jih pritegne pripovedovalčev glas in dinamika govora. Slovenska aplikacija 1001 pravljica (iOS, 19 EUR) jim ponudi oboje, dotikanje in poslušanje pripovedi. Ker je z vejitvijo zgodb namenjena predvsem malce starejšemu občinstvu, je bo dojenček najbolj vesel v sodelovanju s starši.

Ko dojenčki dopolnijo leto dni, se jim mobilni svet na široko odpre. Vedno bolj razumejo, kaj se dogaja na zaslonu in kako se ta odzove na njihove ukaze. Aplikacije podjetja TinyHands so razvrščene po starosti ciljnega občinstva. Enoletnikom je namenjen paket TinyHands Baby Bundle (iOS, 7 EUR), ki vsebuje štiri naslove, učenje besed, ki bo nadobudnežem kljub angleščini zelo všeč, TinyHands First Words, razvrščanje predmetov po velikosti TinyHands Towers ter (za malce starejše) iskanje parov TinyHands What’s my pair in urejanje TinyHands Sorting.

Hey, That’s My Fish! je družabna igra,  ki jo lahko igra vsa družina.

Hey, That’s My Fish! je družabna igra, ki jo lahko igra vsa družina.

OtroškE aplikacije
Varnost

Pri uporabi otroških aplikacij velja največja skrb varnosti. Kakšne podatke o naraščaju zbirajo programi in igre in komu jih posredujejo, sta osrednji vprašanji, ki sprožata številne polemike. Četudi gre za zbiranje informacij, ki so namenjene zgolj izboljšanju izdelka, je taka dejavnost sporna. Navsezadnje gre za mladoletnike, ki se svojih dejanj ne zavedajo in zanje ne nosijo enake odgovornosti kot odrasli. Združenje Global Privacy Enforcement Network je lani objavilo skrb vzbujajoče izsledke raziskave, v kateri so vzeli pod drobnogled 1500 najbolj priljubljenih otroških spletnih storitev in aplikacij. Dve tretjini aplikacij je zbiralo osebne podatke o otrocih, več kot pol jih je informacije delilo z drugimi, kar petina pa je otroke nagovarjala, naj vnesejo telefonsko številko, objavijo sliko ali video posnetek.

Največja ponudnika mobilnih aplikacij se težave zavedata, zato sta na digitalnih tržnicah Google Play in Apple App Store uvedla posebno otroško stojnico, kjer se morajo branjevci ravnati po pravilih uredbe Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA). Slednja izdelkom, ki merijo na mlajše od trinajst let, izrecno prepoveduje zbiranje osebnih podatkov. Mnogi razvijalci so se teh pravil držali že pred uvedbo otroške tržnice, spet drugim nova ureditev seveda ne ustreza. Starši se težave vedno bolj zavedajo, zato je prav, da jim ponudniki pomagajo pri nadzoru.

Malčki

Poleg pravljic je Mladinska knjiga malčkom namenila dve svoji aplikaciji, 1001 sestavi (iOS, 1 EUR) in 1001 pobarvaj (iOS, 1 EUR). Tako sestavljanka kot pobarvanka sta opremljeni z ilustracijami Lile Prat in ne vsebujeta ne reklam ne dodatnih nakupov. Isti starostni skupini so namenjeni izdelki najuspešnejšega slovenskega podjetja na mobilnem področju. Outfit7 je čez noč obnorel svet z govorečim mačkom My Talking Tom (iOS/Android, brezplačno). Nabor govorečih živali se je sčasoma razširil prek meja mobilnih iger, ki so jih prenesli v stotinah milijonov primerkov. Malčke junaki Ekipe7 danes razveseljujejo tudi z risankami in igračami.

Najmlajši bodo veseli družabne igre A Dentist Crocodile (iOS, 1 EUR), v kateri skupaj s starši veselo pulijo zobe jeznemu krokodilu. Cilj igre je, da krokodilu ne izpuliš zoba, ki ga boli. Plazilec nesrečneža, na katerega naleti, ugrizne. Če je roka v krokodiljem gobcu last staršev, je nasmeh na otroškem obrazu zagotovljen. Ker se otroci izredno radi igrajo z nalepkami, smo med programi poiskali zanje digitalno različico priljubljene zabave. ClickySticky (iOS/Android, 2/1 EUR) je navidezna knjiga z nalepkami različnih tematik. Z njimi kratkohlačniki ustvarjajo lastne zgodbe in si krepijo domišljijo. Na tablici in telefonu se lahko igramo nešteto iger, med njimi tudi skrivalnice. PumiLumi - Hide-And-Seek (iOS/Android, 2 EUR) je pustolovščina, primerna za malčke od dveh let naprej, v kateri se otrokom v pravljičnem okolju skrivajo simpatične živali. Z malce drugačnimi zvermi se malčki ukvarjajo v Monster Mix & Match (iOS, 2 EUR), kjer si živalskega prijatelja ustvarijo sami. Simpatične nastale pošasti lahko otrok po želji ovekoveči tudi s sliko.

Oblačenje je pomemben del življenja. Ne verjamete?  Povprašajte hčerko.

Oblačenje je pomemben del življenja. Ne verjamete? Povprašajte hčerko.

Kakovostne igre za majhne roke najceneje dobimo  v paketu TinyHands Baby Bundle.

Kakovostne igre za majhne roke najceneje dobimo v paketu TinyHands Baby Bundle.

Predšolski otroci

Predšolski otroci, nekje od tretjega do šestega leta starosti, so že zahtevnejša publika. Prav je, da jim poiščemo programske izdelke, ki jih zabavajo in učijo. Med zabavnejše spadajo aplikacije švedskega podjetja Toca Boca. Samooklicani prvak med otroškimi aplikacijami in igrami s sedežem v Stockholmu in podružnicami v San Franciscu in New Yorku se lahko pohvali z več kot sto milijoni prenosov tako na iOS kot Android. Uspelo jim je po zaslugi izrednega posluha za otroke. Njihova posebnost je razvoj aplikacij v sodelovanju z otroki. Proces začnejo z opazovanjem malih sodelavcev pri igri, pri katerem skušajo ugotoviti, kaj jih zabava. Nadaljujejo z razvojem digitalnega prototipa najbolj priljubljene igrače. Vse faze razvoja spremljajo otroci, ki so hkrati uporabniki in glavni kritiki zgodnjih različic programskega izdelka. Ker je otroke težko zadovoljiti, če jim izdelek ni všeč, ga preprosto odložijo in se v iskanju zabave odpravijo drugam, le malo iger pride skozi zahtevno sito. Razvijalci, združeni pod imenom Toca Boca, pravijo, da hujših kritikov ne bi mogli imeti.

Igre so namensko neodvisne od spola, z njihovimi avtomobili se igrajo deklice, s punčkami fantje. Zanimiva je zgodba robotskega laboratorija Toca Robot Lab, v katerem so roboti sprva delovali preveč deško, zato so jih predelali. Igra je bila po posodobitvi še uspešnejša. Švedi posebno pozornost namenjajo nadzoru kakovosti, igro Helicopter Taxi so na primer zaradi starosti umaknili z mobilnih tržnic, čeprav je še vedno doživljala spodoben uspeh. Izdelki so brezplačni in plačljivi. Redno pripravijo razprodaje, na katerih tri evre vredno igro zlahka dobimo za petdeset centov. Sorodne aplikacije ponujajo tudi v posebnih paketih, ki so prav tako ugodna kupčija.

Vsi izdelki podjetja Toca Boca so brez oglasov in dodatnih plačil. Ker so igre brez besedila, so otrokom že v osnovi všeč, obenem pa dosežejo ves svetovni trg. Toco Boco uspešno prodajajo v kar dvestopetnajstih državah. Ker so mobilne tržnice danes preplavljene z raznovrstno vsebino, ciljno občinstvo težko najde določen naslov. Lažje je razvijalcem, ki so povezani z zvenečim imenom oziroma licenco. Ker slednje Švedi niso imeli, so ustvarili svojo blagovno znamko. Uspelo jim je, saj danes zgolj z imenom Toca v novi igri v hipu prepričajo na tisoče staršev. Vse igre Toca so odlične, zato jih je težko izpostaviti le nekaj. Zadnji v seriji sta Minecraftu podobna Toca Blocks (iOS, 3 EUR) ter ustvarjanje lastnih plesnih koreografij Toca Dance (iOS, 3 EUR).

Takoj za Toco Boco je podjetje Dr. Panda (Android/iOS, od 2 do 4 EUR), nekdaj znano pod imenom TribePlay. Dr. Panda je eno večjih imen pri razvoju otroških iger. Prenosi njihovih izdelkov se merijo v desetinah milijonih. Preproste igre se večinoma lotevajo povsem življenjskih opravil, od dela na vrtu do kuhe v restavraciji. Odlikuje jih smisel za otroško radovednost, raziskovanje sveta ter odkrivanje podrobnosti. Igre Dr. Panda so igrišča brez konca, ki otroke vabijo v svet zabave, kjer si pravila praktično ustvarjajo sami. Med vidnejše naslove podjetja s petdesetimi zaposlenimi poleg že omenjenih Restaurant in Veggie Garden sodijo še tovarna sladkarij Candy Factory, bazen Swimming Pool, vrtec Daycare, trgovina Supermarket in bolnišnica Hospital. Igre ne vsebujejo mikrotransakcij, kar starši pozdravljamo. Drugačen pristop imajo igre podjetja Mezmedia, kar nekaj jih je v osnovi brezplačnih, a kasneje za resno otroško zabavo zahtevajo plačilo. Bamba Burger (tudi na Androidu), Bamba Farm, Bamba Space, Bamba Post Office, Bamba Toys in Bamba Craft so med boljšimi naslovi zbirke, ki je na napravah z jabolčnim operacijskim sistemom iOS na voljo tudi v paketu Bamba Fantastic Pack (10 EUR).

Mladinska knjiga poskrbi za slovenske otroke s serijo iger 1001. Med njimi je tudi pobarvanka na sliki.

Mladinska knjiga poskrbi za slovenske otroke s serijo iger 1001. Med njimi je tudi pobarvanka na sliki.

Izdelovanje plesnih koreografij še nikoli  ni bilo tako preprosto.

Izdelovanje plesnih koreografij še nikoli ni bilo tako preprosto.

Poleg imen Toca Boca in Dr. Panda je takih igričarskih serij še več. Med boljšimi so še igranje zdravnika, šoferja in simuliranje večernega umivanja Pepi (Doctor, Ride in Bath), paket najrazličnejših dejavnosti, od igranja z lesenimi kockami do upravljanja živalskega vrta, Pango, veterinarji in kavboji razvijalcev Tizzy Labs, mali prijatelji podjetja Sago in hišica na drevesu PlayWorld.

Ob koncu naštevanja igričarskih serij ne moremo mimo naslova My PlayHome (Android/iOS, 3 EUR). Serijo najlaže opišemo kot skrajno interaktivno hišico za punčke. Prva igra omogoča igranje v družinski hiši. Na otroške ukaze slišijo starši, otroci in predmeti. S poljubno sestavljeno družino se otroci igrajo življenje, v dnevni sobi gledajo televizijo, delajo na vrtu ali v spalnici skačejo po postelji. Liki v igri sprejemajo predmete, umijejo si zobe, pojejo jabolko. Najbolje je izvedeno pospravljanje, ki bo všeč slehernemu kratkohlačniku. Z enim samim pritiskom na gumb se hiša nemudoma ponastavi v prvotno stanje in zabava se začne od začetka. Po uspehu igranja v hiši so razvijalci zgodbo peljali naprej z naslovoma My PlayHome School (Android/iOS, 3 EUR) in My PlayHome Store (Android/iOS, 3 EUR). Oba ponujata veliko istega, a v povsem novem okolju, v šoli in veleblagovnici.

Vse naštete igre spodbujajo otrokovo domišljijo, a za pravo učenje moramo poseči po drugih izdelkih. Ker je jezikovna ovira na tem področju večja, najprej predstavljamo prevedeno igro Ježkove dogodivščine. Hedgehog’s Adventures (iOS, 3 EUR) je poučna aplikacija, ki je na voljo tudi v slovenščini. Raznolike vsebine, razvrščanje predmetov, iskanje manjkajočih delov slik, razlik na podobah in učenje oblik, so podane z zgodbo o ježku in njegovih prijateljih. Podobno skozi igro uči tudi MarcoPolo Weather (iOS/Android, 3 EUR). Gre za digitalno igrišče, na katerem otrok ob pomoči treh simpatičnih junakov spoznava vremenske pojave in njihov vpliv na naravo. Otrok spreminja temperaturo, določa padavine, veter, čas dneva, liki v igri pa se okolju primerno odzovejo. V vetru lahko spušča zmaja, pozimi gradi sneženega moža, poleti si privošči piknik in tako naprej. Ker igra ne vsebuje besedila, je slovenskemu otroku lahko razumljiva in primerna praktično za vse starosti.

Prikupne igre Dr. Panda nikoli ne razočarajo. Podobna igralna mehanika otroke prestavi v številna okolja, med drugim v zabaviščni park (na sliki).

Prikupne igre Dr. Panda nikoli ne razočarajo. Podobna igralna mehanika otroke prestavi v številna okolja, med drugim v zabaviščni park (na sliki).

Interaktivno hišico za punčke, ki je posnemala vsakdanje življenje  v običajni družinski hiši, so razvijalci razširili še s šolo in trgovino.

Interaktivno hišico za punčke, ki je posnemala vsakdanje življenje v običajni družinski hiši, so razvijalci razširili še s šolo in trgovino.

Predšolski otroci se radi igrajo z večjimi kockami Lego, znanimi pod imenom DUPLO (Android/iOS). Zakaj jim ne bi privoščili ene izmed iger iz istoimenske serije? Naraščaj ob pomoči preprostega uporabniškega vmesnika spoznava živali, hrano, dela sladoled, nastopa v cirkusu in se igra z vlaki. Naslovi so v osnovi zbirke mini iger, ki otroka spodbudijo k igri v resničnem življenju, razvoju in so osnova za poučen pogovor s starši. Podoben pristop uberejo razvijalci, zbrani pod imenom Duck Duck Moose, ki med drugim ponujajo odlično igro štetja, seštevanja, odštevanja, spoznavanja osnovnih dolžinskih mer in geometrije. Moose Math (Android/iOS, 2 EUR) je zbirka mini iger, ki nadobudneže uči matematike z mešanjem sadnih sokov s štetjem sestavin, barvanjem domačih živali, tombolo z račkami, iskanjem parov in povezovanjem točk. Eno najboljših didaktičnih aplikacij najdemo na tržnicah Google Play in App Store.

OTROŠKE APLIKACIJE
Free to Play?

Otroške aplikacije so iznašle učinkovit model poslovanja z imenom Free to Play. Gre za brezplačne igre in programe, ki jih je sprva moč uporabljati zastonj, resno ukvarjanje z njimi pa stane. Ker otroci nimajo občutka za denar, starši pa ne za računalniško/mobilno varnost, je naraščaj mnogim skozi igro na mesec zapravil celo premoženje. Premeteno zastavljeni mobilni izdelki so otroka praktično zvabili v past, da je kupoval digitalne dobrine. Če se starši niso pobrigali za zaščito vnesene kreditne kartice, jih je konec meseca čakalo neljubo presenečenje v obliki zajetnega računa. Digitalne tržnice so z dodatnimi varnostnimi mehanizmi resda naredile konec nepoštenemu skubljenju staršev, a nepriljubljen način poslovanja ostaja. Uporablja ga, na primer, tudi najuspešnejše slovensko podjetje v industriji otroških mobilnih izdelkov – Outfit7.

Šolski otroci in mladostniki

S šolsko torbo oprtani otroci se radi zabavajo z neumnimi načini umiranja. Dumb Ways to Die (Android/iOS) je preprosta igra, ki povzroča hudo odvisnost. V lovu za najvišjim točkovnim rezultatom se bodo malčki potili kot med uro telovadbe, kadar učitelj iz postelje vstane z levo nogo. Čim dlje bodo zdržali refleksi, tem hitrejša in zahtevnejša bo igra. Ko otrok po neumnem umre zadnjič, ga ne zaustavi nič, da ne bi še enkrat stisnil gumba Start. Bolj umirjena je pustolovščina Tiny Thief (Android/iOS), ki otroške skrivalnice približa starejšim. Igralec je postavljen v vlogo tatu, ki mora z uporabo okolja in predmetov v njem na vsakem zaslonu neopažen ukrasti določen plen. Šarmanten naslov je izdelek založnika, ki je otroke v preteklosti zasvojil z znanimi Jeznimi ptiči (Angry Birds). Umetniške duše bo navdušil Doodle Link – Drawing Puzzle (Android), ki miselne oreščke združi z mešanjem barv, tiste, ki se raje igrajo s prijatelji, pa ena od digitalnih različic priljubljenih družabnih iger, ki jih na pametnih telefonih in tablicah ne manjka. Mi priporočamo Hey, That’s My Fish! (Android/iOS, 2 EUR), kjer lahko pingvinom kradejo ozemlje tudi mlajši.

Med poučnimi igrami izstopa fantastična MarcoPolo Weather, s katero otroci spoznavajo vremenske pojave in njihov vpliv na okolje.

Med poučnimi igrami izstopa fantastična MarcoPolo Weather, s katero otroci spoznavajo vremenske pojave in njihov vpliv na okolje.

Ko šolarji prerastejo vse omenjene igre, začno posegati po naslovih, ki so všeč tudi odrasli publiki. Zelo priljubljena je simulacija kmetovanja Hay Day (Android, iOS), v kateri otrok skrbi za živali, preorje njivo, poseje in požanje žito. Poleg spoznavanja kmetije se z igro dotakne tudi ekonomije, saj igralci trgujejo prek spleta. Še globlja je izkušnja s Sims (Android, iOS), kjer otroci privzamejo vlogo boga, ki skrbi za pravo družino, od gradnje hiše, iskanja zaposlitve do druženja z drugimi Simsi ter vzgajanja potomcev.

Končujemo s kraljem otroških iger. To, kar so bile za prejšnjo generacijo lego kocke, je za sodobno mladino in otroke Minecraft (Android/iOS, 7 EUR). O vsebini bržkone nima smisla izgubljati besede, saj igro pozna že vsak. Gre za digitalno igrišče, na katerem je mogoče prav vse. Četudi smo morda starši ob prvem stiku z igro zmedeni, jo brez skrbi damo v roke otroku, ki bo v hipu vedel, kaj naj z njo počne.

Kako razmišljajo najstniki
Nekaj citatov trinajstletnice (njena identiteta je znana uredništvu ;):

• Kakšen smisel je imeti nov, menda vrhunski telefon, če je manjši od prejšnjega?

• Filmi se gledajo na telefonu, s »putlokerja« (piratska stran www.putlocker.is, op. ur.),  in ne po televiziji.

• Na Netflixu nimajo nič pametnega.

• Oči, kaj je to, »POP TV«?

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki