Objavljeno: 11.6.2013 | Avtor: Boris Šavc | Monitor Posebna 2013 | Teme: mobilni

Sodobni telefonisti

Izbira mobilnega operaterja je vsaj tako pomembna kot izbira pametnega telefona. Navsezadnje si brez storitev izbranega podjetja s pametno napravo ne bomo kaj prida pomagali. Mobilni operater zagotovi omrežje, v katerem bodo potekali naši pogovori, letela napisana sporočila in se pretakali mobilni biti.

Zemljevid pokritosti praviloma najdemo na spletni strani ponudnika mobilnih storitev. Uporabimo ga za začetno kolebanje med operaterji, za realno sliko, ki bo botrovala končni odločitvi, pa je priporočljivo testiranje na lastno pest.

Zemljevid pokritosti praviloma najdemo na spletni strani ponudnika mobilnih storitev. Uporabimo ga za začetno kolebanje med operaterji, za realno sliko, ki bo botrovala končni odločitvi, pa je priporočljivo testiranje na lastno pest.

Čeprav je spomin na čase, ko je družinski proračun za telefonijo, v katero je bil zajet tudi internet na klic, predvidel mesečni strošek v višini tisoč tolarjev oziroma dinarjev v enaki vrednosti, še precej živ, je stanje danes povsem drugačno. Nekoč je ob preseženem znesku za telefon glava družine zaripnila in člane ožje skupnosti brž poučila o nesmiselnosti metanja denarja stran. Telefon je za nujne zadeve, pogovor pa za štiri oči! Danes, ko ima vsak družinski član svoj telefon, poleg skupnega stacionarnega aparata in dostopa do spleta, in se je znesek za komunikacijo povzpel v višave, pa vse skupaj sprejemamo kot nekakšno nujno zlo. S telefonom sicer res delamo, se dogovarjamo, nadziramo in se zabavamo, a se zdi, da plačamo (pre)visoko ceno.

O nečem si moramo biti takoj na jasnem. Mobilni operaterji niso dobrodelna ustanova in vsi ugodni paketi in popusti so ustvarjeni z namenom, da iz nas iztisnejo še nekaj dodatnega cvenka. Čeprav se zdi, da jim je postlano z rožicami in denar priteka kar sam, se je operaterjem dobiček v zadnjih letih pošteno znižal. Glavni krivci so tekmeci, ki so prinesli cenejše klice in sporočila. Res so obenem cene podatkovnega prenosa segle do neba, a je priljubljenost mobilnega spleta povezana s številnimi finančnimi stroški oziroma vlaganji, ki končni izkupiček hudo oklestijo. Zdrava tekmovalnost je rodila precej izbire, od katere imamo koristi predvsem uporabniki. Med množico ponudnikov mobilnih storitev in nenehno spreminjajočih se paketov je težko izbirati, zato je prav, da si težaško breme namesto vas, dragi bralci, naložimo mi. Skupaj preverimo, kaj nam je na voljo in kako izbrati med pisano ponudbo na mobilnem trgu.

Mobilni operaterji v Sloveniji

Mobilno omrežje je skupek tehnologij, ki omogočajo, da naš mobilni telefon deluje. Za uspešno sodelovanje potrebujemo kartico SIM, mali mikročip, na katerem so vse potrebne informacije za povezavo telefona z omrežjem. Mobilno omrežje omogoča komunikacijo med napravami, ki so priključene vanj. V zvezi z mobilnim omrežjem v Sloveniji ločimo med tremi vrstami ponudnikov mobilnih storitev.

Prvi so operaterji mobilnih omrežij. Operater mobilnega omrežja je podjetje, ki razpolaga z odločbo o dodelitvi radijskih frekvenc, prek katerih ponuja mobilne storitve. Za delovanje uporablja svoje omrežje, ki deluje v dodeljenem frekvenčnem spektru, ima sklenjene pogodbe z drugimi operaterji, sam usmerja promet in za uporabnike v svojem omrežju zaključuje klice, razpolaga z dodeljenim številskim blokom in kodo mobilnega omrežja, uporablja lastne kartice SIM, ima sklenjene pogodbe o mednarodnem gostovanju za uporabnike njegovega omrežja, trži in zagotavlja lastne storitve, ki jih prodaja pod svojo blagovno znamko.

Najstarejši mobilni operater v Sloveniji je Telekom Slovenije oziroma Mobitel. Starosta je obenem tudi največji ponudnik na slovenskem trgu, saj mu zaupa več kot polovica mobilnih uporabnikov v državi. Odlikuje ga najboljša pokritost, stabilnost linij, hitra vpeljava novih tehnologij, širok izbor mobilnih naprav in v zadnjem času cenovna konkurenčnost. V preteklosti so uporabniki Mobitel sicer hvalili, saj je solidno deloval na področjih s šibkim signalom, a jih je hkrati odvračala višja cena, zato prebežniki niso bili redkost.

Omrežje LTE pri Telekomu Slovenije/Mobitelu odlično deluje tudi v nekaterih manjših krajih po Sloveniji.

Omrežje LTE pri Telekomu Slovenije/Mobitelu odlično deluje tudi v nekaterih manjših krajih po Sloveniji.

Največ jih je v svoje mreže polovil (večno) drugi ponudnik mobilne telefonije v Sloveniji – Simobil. Leta 1999 je v deželi pod Alpami postal prvi zasebni operater in povzročil razvoj prave konkurenčnosti na slovenskem telekomunikacijskem trgu. Zaradi nehvaležnega (večno) drugega mesta se še danes rad pohvali, kje vse je bil prvi. Tako je med drugim deviško predstavil storitve GPRS, WAP, MMS in EDGE, nazadnje pa komercialni mobilni dostop do spleta četrte generacije LTE. Slednji je (za zdaj) precej slabša izkušnja kot pri tekmecu, a mu zlata ob dosežku nihče več ne more vzeti. Simobil je v avstrijski lasti in ima tesne vezi s »svetovnim« omrežjem Vodafone. Krasijo ga širok izbor poceni mobilnih naprav in po oglasih sodeč odlični paketi s še bolj odličnimi akcijami. Realna slika je malce drugačna. Tretjina mobilnih Slovencev, kolikor jih je »zelenemu« uspelo prepričati o premoči svojih storitev, toži nad slabo stabilnostjo linij in posledičnimi prekinitvami med klici tudi na območjih skoraj popolnega signala. Ponarodele so šale na račun oglaševalskih kampanj aktivnega Simobila. Slednji na primer v enem od oglasov pravi: »Povej nekaj lepega!«, na kar uporabniki odgovarjajo: »Ne moremo, prekinja nam.« Med svetle točke drugega operaterja v deželi sodi dobavljivost Applovega telefona iPhone in nizkocenovni ponudnik mobilne telefonije Bob, hčerinsko podjetje avstrijskega A1, ki deluje pod njegovim okriljem. Bob ne pozna naročnine, je brez vezave, a obenem tudi brez podpore, oziroma je pomoč na voljo le na plačljivi številki 090.

Preostala dva operaterja z lastnim omrežjem slabšo pokritost zaradi nezadostne infrastrukture dopolnjujeta s krajevnim gostovanjem. Trgovec z mobilnimi nagnjenji, Tuš, se nam je v spomin vtisnil kot prvi, ki je v Slovenijo, sicer v malce sumljivih okoliščinah, pripeljal Applov telefon iPhone. Zanj so se morali uporabniki odreči levi ledvici, vsem priboljškom do konca življenja in podpisati peklensko pogodbo, ki jih je priklenila na spočetka katastrofalno mobilno izkušnjo. Od takrat je preteklo že (v mobilnem svetu) dolgih pet let. V času delovanja je Tušmobil uporabniško izkušnjo precej popravil, se ob lastnem omrežju vezal na Telekom Slovenije in s privlačnimi, cenovno ugodnimi paketi prepričal že več kot četrt milijona uporabnikov. Drugi je T-2, za katerega velja, da je napol delujoča storitev, ki nenehno preklaplja med lastnim in Simobilovim omrežjem. Uporabniki pravijo, da so se težave s selitvijo krajevnega gostovanja z Mobitela na Simobil zgolj poglobile. Eden izmed neuradnih izgovorov je, da omrežje T-2 ni optimizirano za pametne telefone.

Z uporabnimi pripomočki mobilnih operaterjev spremljamo in nadziramo porabo sproti, da se izognemo morebitni katastrofi v obliki astronomskega računa.

Z uporabnimi pripomočki mobilnih operaterjev spremljamo in nadziramo porabo sproti, da se izognemo morebitni katastrofi v obliki astronomskega računa.

Nadalje so tu ponudniki mobilnih storitev, ki nimajo lastnega frekvenčnega spektra, niti svojega omrežja. Najamejo ju pri izbranem mobilnem operaterju skupaj s številskim blokom, uporabljajo kodo mobilnega omrežja in kartice SIM svojega partnerja. Za oba, tako najemnika kot lastnika omrežja, veljajo iste pogodbe o mednarodnem gostovanju. Najete storitve preprodajalec sicer prodaja pod lastno blagovno znamko, vendar je zaradi tehničnih zahtev in okoliščin pri tem omejen, zato se njegove storitve praviloma ne razlikujejo bistveno od storitev mobilnega operaterja, pri katerem kupuje dostop do omrežja. V omrežju Telekoma Slovenije delujeta Debitel in Izimobil, ponudnik Telemach pa se je odločil za sodelovanje s Tušmobilom.

Zadnja skupina mobilnih ponudnikov so preprodajalci, ki na maloprodajnem trgu ponujajo v sodelovanju z mobilnim operaterjem skupne storitve in naročniške pakete. AmisMobil in Mmobil izvajata storitve Simobila, Teleing pa operaterja T-2.

Kriteriji izbire

V pestri ponudbi je težko izbrati. Najprej se odločimo za ponudnika mobilnih storitev, pri čemer nam je prvo vodilo zadostna pokritost s signalom. Brez slednjega si s telefonom ne bomo mogli kaj prida pomagati, zato se je pred dokončno odločitvijo priporočljivo izdatno informirati o pokritosti mobilnega operaterja s signalom. Najbolj nas zanima pokritost na območju rednega gibanja, na primer v domačem kraju in na delovnem mestu. Z raziskovanjem začnemo na spletnih straneh podjetja, ki se nam je prikupilo z reklamami ali ponudbo. Prav vsi imajo za obiskovalce pripravljen pripraven zemljevid, ki razkrije, kakšno je stanje z njihovim signalom po Sloveniji. Zemljevid se navadno skriva pod razdelkom Pomoč in informacije. Četudi so v spletu pridobljene informacije pozitivne, se samo z njimi ne smemo zadovoljiti. O ponudniku povprašajmo sosede, sodelavce in prijatelje. Morda nam bo kdo pripravljen posoditi telefon, da ga preizkusimo še v kakšnem drugem kraju, ki nas zanima. Le tako bomo dobili prave odgovore, iz prakse. Ker noben operater nima popolnega signala, ni nujno, da bo za naše potrebe najprimernejši ponudnik z najvišjo stopnjo pokritosti. Predhodno informiranje in preizkus sta zato nujna.

Ker telefoni že dolgo časa niso zgolj za pogovarjanje, je pri odločanju o vezavi na mobilnega operaterja treba upoštevati tudi hitrosti njegove internetne povezave. Mobilna povezava nam zagotavlja dostop do spleta, omogoča delo z elektronsko pošto, ponudi pretočno glasbo in video ter aplikacije, s katerimi izbranemu pametnemu spremljevalcu razširimo obzorja. V zadnjem času se tudi pri nas vedno bolj uveljavlja mobilno omrežje nove generacije LTE (Long Term Evolution), katerega teoretična prenosna hitrost sega do vrtoglavih 100 Mb/s. Dostop do četrte generacije podatkovnega prenosa za zdaj ponujata le Simobil in Mobitel, čeprav o njem resneje razmišlja tudi Tušmobil. LTE za zdaj deluje na različnih frekvencah, v prihodnosti na pasu okoli 800 MHz, ki je bil doslej namenjen analogni televiziji. Gre za omrežje IP, ki ne omogoča klasičnega prenosa govora in sporočil. Operaterja uporabljata tehnologijo CSFB (Circuit Switch Fall Back), ki ob glasovnem klicu samodejno preklopi telefon nazaj v omrežje 3G. Zaradi kompleksnega kodiranja in dekodiranja signalov na radijskem vmesniku je večja poraba energije. Mobitelovo omrežje LTE se ponaša s presenetljivo dobro pokritostjo, saj so pokriti vsi večji kraji po Sloveniji. Sem štejemo tako Ljubljano in Maribor kot tudi Celje, Kranj, Koper, Novo mesto ... Delna pokritost je tudi v krajih, kot so Grosuplje, Postojna, Bled itd. Za vklop hitrega prenosa mobilnih podatkov moramo lastniki starih internetnih paketov Mobitelu poslati le sporočilo SMS z željo po mobilnem vetru v laseh in že smo (do konca leta brezplačno) priklopljeni na širšo pipico v svet. Simobilovo omrežje je v tem trenutku bistveno manjše, obsega pa predvsem središče Ljubljane, letališče Brnik in Bled. Zeleni ponujajo poseben 4G paket z namenskim modemom in kartico USIM. Deluje na frekvenčnem pasu 1800 MHz. Oba ponudnika nameravata omrežji širiti, a je ta hip uporabnikov, ki bi imeli podprte naprave, še razmeroma malo, zato se jima ne mudi.

Navidez osrednja dilema velja paketom, s katerimi operaterji uporabnike zvabijo v svoj tabor in jih skušajo v njem tudi obdržati. Naročniški paket nam narekuje, koliko minut na mesec se bomo pogovarjali, koliko SMSov poslali in količino spleta, ki si ga bomo lahko privoščili. Med podrobnostmi posameznega paketa se skrivata informaciji o ceni in času vezave, koliko bomo zanj plačevali in za koliko časa se bomo vezali na izbranega operaterja. Cena je navadno odvisna od vštete količine pogovora in podatkov. Pri izbiri paketa je pomembno, da se odločimo po svojih potrebah. Ni dobro, da nas premajhna zakupljena količina mobilnih dobrot utesnjuje, po drugi strani pa nočemo plačevati neporabljenih storitev. Ključne informacije so cena minute v lastno/tuje/stacionarno omrežje in povezave s tujino, ki določajo, po kakšni ceni se bomo pogovarjali na počitnicah ali poslovnih potovanjih. Pozorno preberimo pogoje rabe/vezave, kjer so navedeni načini plačila ter morebitne dodatne storitve. Važno je, da izvemo, kako dolgo traja minimalna doba vezave in kakšne so kazni za predčasno pretrganje pogodbe. Preverimo tudi možnost predplačniškega razmerja, kjer plačamo, kolikor porabimo.

Najslabša možnost izbire mobilnega operaterja je tista, ki se opira na želeni telefon v akciji. Če ima lepotca zgolj en ponudnik, mi pa ne denarja, da bi plačali polno ceno, se marsikdaj zgodi, da je odločitev prepuščena želji po subvencioniranem aparatu. Bolj priljubljeni telefoni so navadno na voljo pri večini mobilnih operaterjev v Sloveniji, izjemi sta na primer Nokia Lumia 920 (Mobitel) in iPhone (Simobil). Nakup subvencioniranega telefona že dolgo časa ni več najugodnejša izbira. Če danes seštejemo strošek telefona, ki ga po nižji ceni in z vezavo kupimo pri izbranem mobilnem operaterju, je vsota nemalokrat precej večja od cene popolnoma novega, odklenjenega aparata. Neupravičenost nakupa s takim popustom še posebej velja za pametne telefone z vrha ponudbe.

Za konec preverimo, koliko prijateljev je v omrežju, h kateremu se nagibamo. Priporočljivo je, da smo pri istem operaterju s tistimi, s katerimi smo največkrat v stiku. Taka previdnost pri izbiri se nam večkratno obrestuje že ob prvem prejetem računu.

Najslabše možno merilo za izbiro je odločanje o operaterju in naročniškem paketu zaradi želenega telefona v akciji. Danes velja, da se nakup vrhunskega pametnega telefona z vezavo in subvencionirano ceno ne izplača.

Najslabše možno merilo za izbiro je odločanje o operaterju in naročniškem paketu zaradi želenega telefona v akciji. Danes velja, da se nakup vrhunskega pametnega telefona z vezavo in subvencionirano ceno ne izplača.

Kako preprečiti prevelik račun?

Pred časom smo na naši strani na Facebooku objavili račun uporabnika, ki je med bivanjem v bolnišnici pridelal dober poldrugi tisočak evrov. Ker nam ni bilo jasno, kako je mogoče v domačem omrežju priti do takšne rekordne znamke, smo bili seveda ogorčeni. Naše bentenje ste glasno podprli tudi vi. Kljub vsemu smo skupaj spregledali nekaj: odgovornost za visok znesek na računu je vedno  uporabnikova! Pravila rabe mobilnih storitev so pri vsakem ponudniku jasno razložena in z njimi smo seznanjeni že vse od podpisa pogodbe. Poleg tega se operaterji trudijo z dodatnimi pripomočki, ki omogočajo boljši pregled in nadzor nad rabo, med drugim nas sproti obveščajo o morebitnih presežkih (našega bralca s Facebooka niso). Cilj je skupen: preprečiti neprijetno izkušnjo. Mobitel ima na primer Monitor Alarm, Simobil Si.info in BobMonitor. Sledijo jima tudi drugi. S priporočilom še vedno ne odobravamo odiranja pri živem telesu, a sprejemamo dobršen del krivde na svoja pleča.

Posebej pozorni moramo biti na potovanjih v tujini. Če se potepamo onkraj meja Evropske unije, je telefonski račun še pod dodatnim stresom. Pametni telefoni imajo mnoštvo aplikacij, ki se znajo same priključiti v internet in prenašati podatke, ne da bi sami pri početju sodelovali ali se ga vsaj zavedali. Če v tujini ne izključimo podatkovne povezave oziroma telefonu ne onemogočimo gostovanja, nas doma hitro pričaka astronomski znesek, ki zasenči vse izdatke s potovanja. Na podatkovno povezavo in gostovanje moramo biti ob nastavitvi samodejnega izbiranja operaterja pozorni tudi, kadar smo v bližini državne meje, saj zna naprava zaradi močnejšega signala izbrati sosednje omrežje namesto domačega.

V Evropski uniji zadnjih nekaj let poteka s strani Bruslja narekovano zniževanje cen gostovanja, pred kratkim pa je komisarka Neelie Kroes v evropski parlament poslala v razpravo predlog, po katerem naj bi stroške gostovanje v članicah EU povsem odpravili do leta 2015. Prebivalci EU si s tem lahko obetamo precej nižje telekomunikacijske stroške in konec strahov, kaj bo z računi, ko bomo odšli s pametnim telefonom v tujo državo (a še vedno članico EU).

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji