Kako torej: IT šteje ali ne?

Kako torej: IT šteje ali ne?
Objavljeno: 1.9.2005 01:22 | Avtor: Samo Kuščer | Kategorija: Uvodnik | Revija: Julij 2005

Junija je imel v Ljubljani predavanje znameniti - ali bolje rečeno razvpiti - sodelavec Harvard Business Review, Nicholas Carr, eden najbolj priznanih avtorjev na temo vpliva in pomena informacijske tehnologije.

Carr je maja 2003 v Harvard Business Review objavil članek IT Doesn't Matter. Če bi samo eno črko, T v "IT", iz velike spremenili v malo, bi naslov pomenil nekaj takega kot "saj je vseeno". Carr, živahen in inteligenten pisec, si je tak naslov gotovo izbral namenoma. Ker pa je bil članek namenjen srenji, ki celo sanja kratico IT, je seveda večina naslov razumela bolj dobesedno: informacijska tehnologija ni pomembna.

Veliki "igralci" IT industrije so tedaj kar padli po Carru in če ne bi v zadnjih desetletjih linč v ZDA že dodobra izkoreninili, bi Carru verjetno trda predla. Tako pa je dobesedno užival, ko so ga skušali velikani kot Steve Balmer in Carly Fiorina dati v nič, pri tem pa so se večinoma le še osmešili, saj v retoriki niso bili ravno doma. Seveda so branili svojo panogo in na vse pretege trdili, da ne le, da je IT pomembna, temveč je ultra pomembna in bo kvečjemu postala še pomembnejša. Brez IT naj bi podjetja tako rekoč ne imela nobene možnosti.

S Carrom se seveda ne gre nujno strinjati, njegove teze pa so dovolj široke, da je mogoče nanje gledati tako ali drugače. A osnovna ideja - da je namreč vlaganje v IT v zgodnjih fazah lahko zelo konkurenčno, pozneje pa niti ne več, nasprotno, lahko postane celo obremenjujoč strošek - je gotovo vredna premisleka.

Dve leti po prvem odmevnem članku, ki je razburkal IT druščino, je Carr v reviji MIT Sloan Management Review objavil nov provokativni članek The End of Corporate Computing. Nekateri mu očitajo, da je obrnil ploščo in da si zaradi dobro plačanega statusa svetovalca ne upa več privoščiti, da bi se korporacijam zameril. Mislim, da se te ocene krepko motijo. Nova Carrova teza, predstavljena spomladi letos, je vsaj toliko provokativna kakor prva. Morda je res videti, kakor da je teza izpred dveh let bolj neposredno "napadala" ponudnike IT opreme, kakor novejša, vendar sem prepričan, da ne ena ne druga ni mišljena kot napad. Tako prva kot druga pa sta zelo zanimiva pogleda in ni dvoma, da se ju splača dodobra premisliti, tako IT ponudnikom kakor porabnikom.

Naj čisto na kratko povzamem, kaj pravi letošnja Carrova "bomba". Carr meni, da se bo z informatiko zgodilo podobno, kakor se je pred stotimi leti zgodilo z električno energijo: namesto da je vsako podjetje imelo svoj generator za elektriko, so v razmeroma kratkem času - tudi zaradi agresivnega ponudnika - prešli na centralizirano dobavo od zunaj. Danes si sploh ne predstavljamo več, da ne bi elektrike dobili "od nekod". Računamo nanjo, plačujemo zanjo, ne ukvarjamo se z njo, nezadovoljni smo le, če je zmanjka.

Podobno naj bi se v bližnji prihodnosti po Carrovem zgodilo z informatiko. Korporacijam naj bi se ne izplačalo voditi lastne informatike, saj naj bi vsi potrebovali bolj ali manj enake storitve. Informacijske storitve naj bi v prihodnosti korporacije torej najemale podobno kakor elektriko, same pa bi se ukvarjale s proizvodnjo in drugimi specifičnimi posli.

Kaj je sploh vprašanje?

Treba je seveda premisliti, kaj se Carr sploh sprašuje oz. kaj trdi. Kaj pomeni "IT Doesn't Matter"? Organizator nedavnega seminarja v Sloveniji, podjetje qSTC, meni, da bi temu rekli "IT ne šteje". Moram priznati, da tega ne razumem, a slab prevod niti ne preseneča, če pogledamo na stran z novicami tega podjetja, in vidimo, da ima najnovejša datum 10. 5 2004!!! Pri tem podjetju IT očitno "ne šteje" niti let.

Kolikor jaz razumem Carra, skuša dopovedati podjetjem, da so še druge stvari poleg ITja. Pa ne metuljčki, rožice, ljubezen in dobra kava, temveč dobro poslovanje, ki z ITjem načeloma nima veliko skupnega. Osnovni IT dandanes potrebuje vsako podjetje, tu ni debate in tudi Carr temu ne oporeka, prekomerne investicije v ne vem kakšno informatiko pa - to je dokazano - ne pomenijo nujno konkurenčnosti. Vsaj ne tako velike, da bi opravičevala velika vlaganja.

Videti je banalno, pa vendarle so zelo splošno razširjene napačne predstave o tem, kaj lahko stori IT. Vsako podjetje, vsaka ustanova, celo vsak posameznik se ukvarja z informacijami (Ijem v IT): jih sprejema, premleva, spreminja, oddaja. To lahko počne brez Tja, torej brez tehnologije, lahko pa s kar se da visokim Tjem. A T ne more prav veliko postoriti, če brez njega ne vemo, kaj bi z Ijem. Za to so izvrsten dokaz naši državni in drugi javni uradi, ki so s Tjem odlično opremljeni, z Ijem imajo neverjetno veliko opravka, pa se vam bo vseeno redno dogajalo, da boste hodili od poncija do pilata in nosili okoli svoje lastne podatke v preverjanje ali žigosanje, da boste stali v vrsti na pravilni dan in pravilne ure v tednu za nekaj, kar je nekje na disku, in da boste morali s tinto podpisati nekaj, kar so vam natisnili iz najnovejše strežniške programske opreme. (Podoben odnos do ITja imajo v marsikaterem podjetju, čeprav seveda ne tako ekstremnega.)

Dokler tako gledaš na IT, je vlaganje vanj dejansko potrata.

Informacijske storitve naj bi v prihodnosti korporacije najemale podobno kakor elektriko, same pa bi se ukvarjale s proizvodnjo in drugimi specifičnimi posli.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki