Objavljeno: 27.1.2009 | Avtor: Jure Forstnerič | Monitor Januar 2009

Uporabniku prijazno?

Uporabniku prijazno?

V svetu računalništva je besedna zveza "do uporabnika prijazno" razmeroma veliko rabljena, bistveno več kot v drugih panogah. Žal je veliko rabljena prav zato, ker imamo tu največ opravka z neprijaznimi vmesniki in tehnologijami. Prav zanimivo, da se stanje z leti nič kaj dosti ne izboljšuje, lahko bi celo rekli, da je vsako leto slabše.

Lep zgled je Toshibin prenosnik Qosimo, o katerega preizkusu si lahko preberete v tej številki. V njem je nameščen Windows Vista Home Premium, ki so ga želeli v Toshibi izboljšati. V njem je dejansko toliko različne solate, da uporabnik sploh ne ve, kje bi jo začel odstranjevati. Od čarovnikov in pomočnikov za to ali ono do dejanskih reklam za druge Toshibine izdelke. Prav neverjetno, pri zagonu nas v prvih nekaj minutah zmoti sedem oken stanja, od tega je le eno od operacijskega sistema. Pa to ne le pri prvem zagonu, motijo nas, dokler se jih ne lotimo in vse po vrsti izključujemo. Pri tem se okno, ki nas spominja na "Toshiba On-line product information", prikaže na približno deset minut, dokler uporabnik ne znori in ga ročno izključi (ali vrže prenosnik v steno, kar pride prej).

Tudi pri večini drugih izdelovalcev niso nič boljši. Res je, da se trudijo po eni strani popraviti napake Microsofta, in nam ponujajo svoje rešitve za ogled fotografij in filmov, za delo z brezžičnimi omrežji in podobno. A kaj, ko imamo v prenosniku več programov, ki delujejo enako, pri nekaterih pa Microsoftovi programi ne delujejo, ker je njihovo vlogo prevzel namenski program izdelovalca (denimo prej omenjeni program za delo z brezžičnimi omrežji). Končni uporabnik pa pri čiščenju računalnika niti ne ve, kaj je ključno za delovanje in kaj ne. Zgodba zase so tudi tridesetdnevne preizkusne različice protivirusnih programov, pri nekaterih je namreč cel projekt, da jih odstranimo.

Tudi drugje opazimo podobne težave. Prejšnji mesec smo pisali o uporabniških vmesnikih pri telefonih, katerih zasloni so občutljivi za dotik. Tudi tam se izdelovalci trudijo nadoknaditi Microsoftove zamude pri naslednji generaciji sistema Windows Mobile in ponujajo svoje prilagojene uporabniške vmesnike. Ti so vsaj na prvi pogled res prijazni, a se večinoma preveč trudijo in postanejo tudi sami preveč zapleteni, povrh pa hitro pridemo do menujev, ki spominjajo na starejše sisteme iz družine Oken.

Če se za trenutek vrnemo k Toshibi iz zgornjih vrstic. Ta prenosnik smo tudi uporabili za preizkus Ubuntu Linuxa in to je še bolj nazorno pokazalo neprijaznost proizvajalčevih programskih rešitev. Ubuntu se uporabniku povsem odmakne in mu preprosto pusti, da dela. Brez teženja, brez ponavljajočih se opozoril in zahtevkov. Opozori nas šele, ko pridemo do tam, kjer moramo ukrepati. Recimo, da želimo poslušati datoteko MP3; pove nam, da nima kodeka, ki bi to predvajal, lahko pa nam ga zvleče iz spleta in obenem namesti. Mi mu le dovolimo, da to stori, čez slabo minuto že veselo poslušamo glasbo.

Kako to, da je operacijski sistem, znan po zahtevnosti in tudi neprijaznosti do končnih uporabnikov, prehitel tudi Okna in velike izdelovalce prenosnih računalnikov? Preprosto so si programerji, ki stojijo za Ubuntujem, zadali poskrbeti za uporabnost sistema ("usability"), pri tem pa se zgledujejo po zvezdi intuitivnih izdelkov - podjetju Apple.

Kadarkoli se pogovarjamo o prijaznosti do uporabnika in nizki krivulji učenja, težko spregledamo to podjetje iz Silicijeve doline. Poleg razmeroma uspešnega industrijskega oblikovanja se v Applu dobro zavedajo, kaj uporabniki potrebujejo, še bolj pa, česa ne potrebujejo. Marsikateri njihov izdelek ima bistveno manj funkcij kot pri konkurenci, zato je uporaba toliko preprostejša. Najbolj očiten primer je predvajalnik glasbe iPod, katerega prva generacija je bila v primerjavi z drugimi takratnimi predvajalniki funkcijsko zelo revna.

Nič nam ne pomagajo najnaprednejše funkcije, če ne znamo do njih in so preveč zapletene, da bi jih uporabljali. Seveda je veliko uporabnikov, ki točno vedo, kaj potrebujejo, in so si pripravljeni vzeti čas za to, da osvojijo še tako napredno napravo. A tehnologija, ki želi biti prijazna do najširšega spektra uporabnikov, mora biti čim manj opazna in nam nikakor ne sme metati polen pod noge.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji