Objavljeno: 28.11.2006 02:51 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor November 2006

Vladimir Djurdjič: Zasvojenost z napravicami

Vladimir Djurdjič: Zasvojenost z napravicami

Zasvojenost je hecna stvar. Strokovna definicija pravi, da je to kronična motnja, ki je posledica genskih, bioloških, socialnih in drugih vplivov. Zanjo je značilen ponavljajoč se vzorec vedenja, kljub jasnim dokazom, da gre za iracionalno vedenje. Seveda ponavadi najprej pomislimo na nedovoljene substance, toda prepričan sem, da gre vse bolj tudi za navdušenje nad najrazličnejšimi elektronskimi napravicami.

Naj takoj jasno povem, da se ne mislim delati psihiatra. Ne nazadnje sem morda celo bliže "odvisnikom" od elektronike kakor pa ne. Toda to, kar se dogaja, se na področju potrošniške elektronike pravzaprav stopnjuje iz leta v leto in ima včasih že skoraj komične razsežnosti. To, kar nam je na prvi pogled nedolžno privlačno, nas je pod mogočnimi, a subtilnimi vplivi korporativne politike in udarnega marketinga spremenilo že v pravcate zasvojence z vzorci vedenja, ki niso tako zelo različni od tistih, ki jih opazimo pri uživalcih drog ali alkohola.

Dokazov je okrog nas, kolikor hočete. Najbolj značilno je nedvomno dogajanje na področju mobilne telefonije, kjer so telefoni postali prej modni dodatki kot pa elektronski pripomočki. Hecno je predvsem spremljati različne pojavne oblike take zasvojenosti. V prvo skupino sodijo tisti, ki stečejo v trgovino takoj, ko vidijo novo obliko ali barvo. Recimo jim "šminkerji". "Tehnofili" so tisti, ki si omislijo nov telefon, brž ko najdejo takega, ki ima eno funkcijo več od prejšnjega. Mnogi takoj preizkusijo vse novosti, potem pa končajo pri uporabi standardnega nabora funkcij - večino časa zgolj kot povsem navaden telefon. Tem sledijo "tehnomanijaki", ki vse te silne funkcije tudi dejansko uporabljajo. Prepoznate jih razmeroma preprosto, saj nenehno buljijo v telefon in jim ga je treba, če želimo pritegniti njihovo pozornost, kar izpuliti iz rok. Seveda so tu še "frajerji", ki kupijo telefon, da bi bili videti "cool", nimajo pa pojma, kaj bi z njim počeli (no, morda z izjemo klicev in sporočil SMS).

Seveda so možne tudi vmesne stopnje in najrazličnejše druge kombinacije. O tem, kako različni smo si lahko ljudje, priča pogled na drugi konec populacije, na tako imenovane "racionalneže", ki ne menjajo telefona, razen če se ta pokvari, ga izgubijo ali jim ga ukradejo. Celo med ljudmi, ki se za vsakdanji kruh ukvarjajo s tehniko, je veliko takih, ki še vedno uporabljajo slavne Nokie 6310, neuničljivo finsko mobilno napravo, ki nikoli ne "crkne". Videl sem že take, ki jih je skupaj držal le še lepilni trak, pa jih lastniki niti pod razno niso bili pripravljeni menjati. Imam tudi dobre prijatelje, vrstnike, ki se stoično upirajo temu, da bi uporabljali mobilni telefon. Povsem načelno, čeprav so po duši tehniki.

Da ne bi mislili, da so mobilni telefoni edini primer zasvojenosti z napravicami. Poglejte samo, kaj se dogaja z iPodi. Krasne napravice, nedvomno. Toda potrošniška mentaliteta nas tudi tu zopet sili v odvisnost. Kaj, ko iPod ni dovolj? Posezimo po dodatkih, seveda. Tu so zunanji zvočniki, pa brezžični oddajniki, pa najrazličnejši vmesniki. Priznam, število dodatkov za to Applovo uspešnico je prav neverjetno. Toda, ali s tem pravzaprav ne negiramo osnovne zamisli o preprostosti in mobilnosti? Izdelovalci seveda računajo na to, da bomo hrepeneli po novih dodatkih.

Poznam ljudi, ki si kupijo nov kos elektronike, kadar so slabe volje. Ponavadi kako od zgoraj navedenih elektronskih napravic, pa če jih potrebujejo ali ne. Dobro, bolje to, kakor da zapadejo v nevarnejše zasvojenosti ali se znašajo nad družino, toda vzorec vedenja je presenetljivo podoben. Sem že tudi slišal kakšno ženo, ki je napol v šali rekla: "...mar bi šel na pivo, bi bilo vsaj ceneje."

Zasvojenost je hudir. Ko zapadeš vanjo, se težko izkoplješ iz nje. Tega sem se spomnil, ko sem zadnjič zlagal skupaj, kaj vem - šest ali sedem daljinskih upravljavcev. Skrajni čas, da si omislim enega univerzalnega, sem rekel prej ko ne sam zase. "Da ne bi..." se je slišalo iz sosednjega prostora. Drugo prepuščam vaši domišljiji.

Mislim, da poplava elektronskih napravic ni zgolj slepilo. Lep dokaz je že naša in vaša revija, v kateri prebirate ta članek. Še pred nekaj leti so bile v njej pretežno teme z ožjega področja računalništva. Napravice so bile zgolj občasna popestritev vsebine. Danes je včasih domala nasprotno. Pa z Monitorjem ni nič narobe, enako je z vsemi mediji na svetu. Med poglavitne novice s področja visoke tehnologije sodijo predvsem novice o napravicah najrazličnejših vrst, velikosti in oblik. Za vsak okus in žep. Prava inflacija, ki ji ni videti konca.

Ali pa je vendarle na vidiku konec? Kaj se zgodi, ko se potrošnik zasiti? Ko mu zmanjka prostora v žepih in na policah ob televizorju, denarja na računu? Za industrijo zabavne elektronike srhljiva misel. Takrat pride čas za menjavo standardov. Kaj naredimo, ko imajo vsi DVD? Uvedemo HD-DVD/blu-ray (resnici na ljubo, zaradi nezdružljivosti oba ponesrečen nadomestek). Želimo pospešiti prodajo televizorjev? Uvedimo HDTV.

Kaj pa pobožna misel, da bi imeli eno univerzalno napravo, ki bi znala opravljati vse želene funkcije in bi bila programsko nadgradljiva? Saj res, saj to so računalniki, mar ne? Zakaj torej industrija zabavne elektronike ne naredi več univerzalnih naprav, ki bi bile nadgradljive s programsko opremo? Najbrž zato, ker bi se s tem same ustrelile v nogo. Dokaz, da je mogoče tudi drugače, so številni prototipi naprav, ki so bili v preteklosti tu in tam predstavljeni javnosti in so znali v eni napravi precej več kot današnja značilna napravica. Prav nenavadno se zdi, da številne najbolj razburljive še do danes niso naprodaj.

Spominja na že znano teorijo zarote. Toda resnica ni nujno tako daleč. Industrija zabavne elektronike je na stotine milijard dolarjev vreden posel in izdelovalci zelo skrbno pripravljajo strategije, ki jim bodo nenehno prilivale nov denar. Kako stereotipno in tako podobno drugim področjem zasvojenosti. Toda to je postalo del naše družbe, del nas samih, čeprav nas nihče ni sili v to.

Poznam ljudi, ki si kupijo nov kos elektronike, kadar so slabe volje. Sem že tudi slišal kakšno ženo, ki je napol v šali rekla: "...mar bi šel na pivo, bi bilo vsaj ceneje.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji