Objavljeno: 26.3.2024 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor April 2024

Slovenska scena AR/VR

Področje navidezne in obogatene resničnosti se morda zdi majhna tržna niša, a imata presenetljivo veliko število privržencev, tudi v Sloveniji. Ne samo med ljubitelji iger, ki najbrž še naprej ostaja največje področje rabe navidezne resničnosti, temveč tudi v podjetjih, izobraževalnih in raziskovalnih institucijah.

Eden takih primerov je mednarodni projekt ThinkXR, ki je usmerjen v predvsem v raziskave področja rabe navidezne in obogatene resničnosti na področju izobraževanja. Kot glavni cilj ima pripravo kurikuluma in raziskavo novih modulov poučevanja na področju obogatene in navidezne resničnosti, ki je v Evropi prepoznano kot ena izmed ključnih novih digitalnih tehnologij.

Mednarodni projekt vključuje Šolski center Slovenske Konjice-Zreče, Tehnološki park Ljubljana, Fakulteto za elektrotehniko v Ljubljani, Fakulteta za management na Primorskem, podjetja Hashnet in Unior ter Norveško univerzo za znanost in tehnologijo (Norwegian University of Science and Technology (NTNU)).

V okviru projekta so bile opravljene številne študije rabe, ki segajo od novih načinov hibridnega poučevanja do novih načinov pridobivanja znanj, na primer pri modeliranju, pripravi večpredstavnih vsebin, simulacijah in na drugih področjih rabe, kjer navidezni svet olajša predstavitev, uporabo in delitev vsebin. Za podporo projektu je bilo opravljeno kar nekaj delavnic, odprtih za javnost, še zlasti za podjetja in druge institucije, nekaterih sem se udeležil tudi sam.

Zlasti delavnica v Tehnološkem parku Ljubljana me je presenetila tako glede vsebine kot števila udeležencev. Na srečanju se je zbralo nekaj manj kot sto udeležencev, kar je za tako nišno področje presenetljivo veliko število ljudi. Med njimi niso bili zgolj udeleženci projekta in študentje, temveč (pohvalno) tudi številni predstavniki podjetij, ki razumejo potenciale in iščejo dobre prakse rabe povečane ter obogatene resničnosti v praksi. Med številnimi razgovori se da videti, da so to zlasti podjetja, ki iščejo načine simulacije in vizualizacije v proizvodnih in logističnih procesih, pa tudi tista, ki na rešitve AR/VR gledajo kot na pripomočke pri konstrukciji in načrtovanju.

Presenetljivo je tudi število pilotskih projektov (PoC – proof of concept), ki so jih predstavili tako podjetja kot posamezniki. Predvsem med mlajšimi udeleženci pa smo z veseljem zaznali navdušenje nad samo tehnologijo. Zanimivo, ne samo med tistimi, ki sodijo v ožja ali »naravna« področja rabe tehnologij AR/VR, kot so računalničarji in inženirji, temveč po tovrstnih orodjih segajo tudi umetniki, ustvarjalci vsebin, celo športniki. Zanimivo, presenetljivo in spodbudno.

Eden izmed rezultatov projekta je tudi prvo namensko izobraževanje, 40-urna XR akademija, kjer se je izobrazila prva generacija ustvarjalcev za okolje VR/AR. Še več, Fakulteta za aplikativne vede (VIST) je nedavno napovedala novo študijsko smer Vzporedne resničnosti, ki jo bodo začeli izvajati v študijskem letu 2024/25. Triletni šolski program bo prinesel prve diplomirane kreatorje in kreatorke vzporednih resničnosti.

Tehnološki park Ljubljana ima v svojem okviru že danes poseben laboratorij, XR Lab, sami mu pravijo »stičišče virtualne in obogatene resničnosti za ustvarjanje prebojnih idej«. Upravljajo ga v sodelovanju s podjetjem Infomediji, ki razvija programsko opremo za področje VR za stranke po vsem svetu. Podjetje združuje že okoli 200 strokovnjakov z različnih področij, od programiranja v okolju Uniity do priprave obogatenih vsebin. Prav tu nastaja platforma DeoVR, večpredstavna spletna platforma za vsebine, namenjene virtualni resničnosti, prostorskim posnetkom, posnetkom 3D v najvišji kakovosti, ki jo uporabljajo uporabniki po vsem svetu.

Vse skupaj daje vtis, da se v Sloveniji razvija lepa skupnost različnih deležnikov, celo z različnih strokovnih področij dela, ki presenetljivo hitro usvaja veščine navidezne in obogatene resničnosti, saj bo ta morda v prihodnje imela bistveno večji pomen kot doslej. Pri tem ne gre zgolj za sledilce, temveč razvijalce in avtorje, ki so pravzaprav v vrhu svetovnega razvoja in s pridom izkoriščajo priložnosti, ki jih prinaša ta niša na svetovnem trgu.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji