Objavljeno: 23.12.2008 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor December 2008

Kmalu prenosnik za 1evro?

Kmalu prenosnik za 1evro?

Sodeč po nekaterih nedavnih analizah, naj bi se trg osebnih računalnikov, predvsem prenosnikov, v prihodnje krepko spremenil. Če so napovedi točne, bo mogoče kmalu dobiti povsem soliden prenosni računalnik skoraj brezplačno. No, v zameno za nekajletno naročnino na podatkovne storitve. Toda ali je to korak v pravo smer?

Tako kot je nekako že običajno v računalništvu, se spremembe dogajajo izrazito hitro, hitreje, kot lahko kupci, pogosto pa tudi sami ponudniki to absorbirajo. Toda večina kupcev bo hitro pozabila na pomisleke, če lahko dobi nekaj zanimivega ali uporabnega za zelo malo denarja, vsaj kar se tiče začetnega vložka. Seveda vsi vemo, da v resnici ni nič brezplačno brez razloga, marveč dobljeno običajno plačamo skozi čas, pogosto pravzaprav za kar mastne denarce. Nekaj, kar se danes še kako dogaja na trgu mobilnih telefonov. Ali veste, koliko telefonov se proda v "prosti" prodaji proti tistim, ki jih subvencionirajo ponudniki telekomunikacijskih storitev?

Nekaj podobnega si lahko že v kratkem obetamo tudi na področju računalnikov. Najverjetneje po enakem kanalu, kot grejo današnji mobilni telefoni. Prenosnik bomo dobili za simbolično ceno, v zameno pa bomo vsak mesec plačevali brezžični dostop do interneta. Morda bomo celo v kompletu dobili prenosnik, telefon in internetni dostop. Kot že doslej postaja plačevanja dostopa (pa čeprav tudi pavšalno) glavni viru zaslužka, vsaj v prvem valu ponudbe. Sprva lahko pričakujemo, da se bodo v ponudbi telekomunikacijskih operaterjev pojavili mali netbooki, kasneje tudi večji prenosniki.

Takšna ponudba se pravzaprav dogaja že danes, od države do države različno. V Veliki Britaniji nekateri operaterji že več kot leto ponujajo "skoraj brezplačne" prenosnike in s tem skušajo prepričati kupce, da vzamejo njihove storitve. Na Tajvanu je mogoče dobiti Asusov Eee za komaj 29 dolarjev, če se naročimo na podatkovne storitve za dobo dveh let. V ZDA ta hip veliki ponudniki še tipajo možnosti in se dogovarjajo z operaterji, poznavalci razmer pa trdijo, da do dogovorov ne manjka dosti. Med kandidati so sama znana imena, kot so HP, Dell, Asus.

Zmotno bi bilo misliti, da se tičejo subvencije samo najcenejši netbookov, so zgolj prvi, najbolj očiten val, ne nazadnje zato, ker je njihova uporabnost močno odvisna od dostopnosti internetne povezave. AT&T je, denimo, v ZDA sklenil dogovor z družbama Lenovo in Ericsson, po katerem bodo "polne" prenosnike (ne samo okrnjene netbooke) ponujali po ceni okrog 150 dolarjev v zameno za naročnino. Poznavalci menijo, da bo že v začetku leta za prenosnik dovolj odšteti le 99 dolarjev.

Kot rečeno, gre zgolj za prvi val, ko prihodki operaterjem prihajajo od naročnine na internet. Analitiki v bližnji prihodnosti napovedujejo subvencije s strani ponudnikov posameznih spletnih storitev. Denimo bodočih poslovnih rešitev ali pa omrežij za socialno računalništvo. Kaj lažjega za promocijo storitve, če lahko stranka dobi vse, kar je potrebno za njegovo uporabo brez vnaprejšnjega vložka.

Toda zakaj ostati zgolj pri tem? Naslednji ponudniki brezplačne železnine so najbrž tudi izdelovalci iger. Morda ne sedanje generacije, kjer je sistem prodaje in prodajnih kanalov že ustaljen, temveč nove generacije, ki bo bolj ali manj v pretežnem delu gostovana na internetnih strežnikih. Glede na to, da se igre prodajajo celo bolje od filmov in glasbe, se zdi to logična smer, tekmeci na tem področju pa se bodo morali prej ali slej potruditi, da bodo gosta privabili k sebi. To velja tako za tiste, ki proizvajajo igralne konzole, kot tudi za ponudnike gamerskih PC računalnikov.

Vse "za male pare". Kje se stvar ustavi? Nekateri analitiki celo menijo, da bi prek subvencij v prihodnje proizvajalci lahko prodali celo večino svoje proizvodnje na posameznih segmentih izdelkov. Najbolj optimistične napovedi govorijo o bistveni spremembi že v dveh ali treh letih. Seveda bo na potek tovrstnih odločitev ponudnikov storitev odločilno vplivalo gospodarsko okolje in še bolj specifično trenutna finančna kriza. Toda številni so mnenja, da bo ta celo pospešila tovrstno smer ponudbe, saj bodo operaterji skušali na ta način popraviti rezultate na trgu, ki je čedalje bolj pozoren na stroške.

Vprašanje je, kako bodo na tovrstno ponudbo reagirala podjetja. Odločitev za izbiro ponudnika je v tem okolju precej bolj kompleksna kot zgolj ocena na podlagi privlačne cene. Glede na dosedanji konservativni pristop, pričakovano podporo in ne nazadnje tudi željo pa celovitem nadzoru sistemov zaradi varnosti, je težko pričakovati večji uspeh. Prenosniki so pač bolj kompleksno okolje kot mobilni telefoni, čeprav se prepad med obema platformama, predvsem z uporabniškega zornega kota vse hitreje zmanjšuje. Po drugi strani podjetja še kako mami možnost, da ni treba za vse odšteti vnaprej. Poleg tega je zlasti v ZDA vse bolj v navadi, da podjetja zaposlenim preprosto namenijo nek proračun za nakup prenosnika, ki ga ima zaposleni nato v lasti. Težave z vzdrževanjem preprosto prepustijo posamezniku.

Ali so navidezno poceni prenosniki torej zmaga za kupce? Težko je reči, predvsem pa bo treba zelo dobro prebrati drobni tisk v pogodbah. Ta hip je tudi težko sklepati, ali bo zaradi tega nekega dne morda okrnjena ponudba različnih modelov. Zagotovo pa je nekaj - v računalništvu se bomo končno začeli pogovarjati o programski opremi in storitvah in manj o strojni opremi, ki obstaja zgolj v funkciji prvih dveh. To v vsakdanjem vse prepogosto pozabljamo.

"Ali veste, koliko telefonov se proda v "prosti" prodaji proti tistim, ki jih subvencionirajo ponudniki telekomunikacijskih storitev? Nekaj podobnega si lahko že v kratkem obetamo tudi na področju računalnikov."

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji