Objavljeno: 1.12.2014 10:00

Kaj sporočamo s smeški? ;-) 

Smeški, ki so bili nekoč sestavljeni iz enostavnih znakov :-), so prerasli v industrijo aplikacij, ki ponujajo najrazličnejše vrste slikovnih smeškov oziroma emojijev in ikon. Tipkovnice pametnih telefonov imajo sedaj že v osnovi okrog 850 slikovnih smeškov za različna čustva in dejanja. Kot ugotavljajo znanstveniki, smeški spreminjajo naravo spletnega komuniciranja in lahko na uporabnika in njegovo komunikacijo vplivajo veliko bolj, kot se zdi na prvi pogled.

Uporaba smeškov – ta izraz je lahko zavajajoč, saj le del sličic predstavljajo obrazi, ki izražajo različna čustva – se je začela v zgodnjih 80. letih prejšnjega stoletja, ko je računalniški strokovnjak Scott Fahlman med komuniciranjem na spletnem forumu ugotovil, da težko sporoči sogovorcem, da so nekatere objave mišljene kot šala. Tako je pričel z uporabo znakov :-) komunicirati, kdaj se šali. Od takrat se je pojavilo na tisoče novih smeškov za prikaz najrazličnejših čustev in razpoloženj. Interes za smeške je še posebej velik v Aziji, od koder tudi izvirajo slikovni smeški emojiji. Japonski in kitajski jezik, temelječa na simbolih, sta bila prva, ki sta ustvarila in implementirala tako imenovane emojije v mobilna sporočila, vendar je ta jezik hitro postal univerzalen. Naša kultura sporočanja tako postaja čedalje bolj vizualna.

Smeški namreč že dolgo niso več zgolj sredstvo za popestritev sporočil – podjetja v tej industriji na račun aplikacij za smeške obračajo na desetine milijonov dolarjev. Podjetje Line, ki stoji za popularno istoimensko aplikacijo za sporočanje, od leta 2013 samo s smeški zasluži 10 milijonov dolarjev na mesec. Smeški tako dobivajo nove razsežnosti – fotograf Kerman Kastle recimo na platformi Kickstarter zbira finančna sredstva, da bi v smeške prevedel Sveto pismo.

Družbenih razsežnosti smeškov ne gre zanemariti, piše Chris Baraniuk. Sociolog Ben Agger pravi, da smo pri komuniciranju na spletu zelo omejeni, smeški pa vnesejo določene elemente pogovora iz oči v oči, saj omogočajo večjo stopnjo izražanja v spletni interakciji.

Znanstveniki ugotavljajo, da imajo smeški morda tudi velik vpliv na uporabnika. V eni od študij so recimo ugotovili, da je v komuniciranju povratnih informacij uporaba smeškov povzročila, da so bile negativne informacije bolje sprejete. Druga študija je pokazala, da so bili študentje bolj pripravljeni sodelovati v spletnih učilnicah, če so se med razpravo uporabljali smeški. Nekatere raziskave možganov so razkrile, da smeški v naših možganih izzovejo podobno delovanje kot pri pogledu na človeški obraz.

Na ta odkritja se je odzval tudi Facebook, ki je investiral v razvoj novih smeškov. Psiholog Dacher Keltner, ki ga je velikan družbenih omrežij najel, da bi razvil novo vrsto animiranih smeškov, je dejal, da želijo uporabnikom omogočiti nove načine neverbalnega komuniciranja. »Bolj kot bodo posamezniki uporabljali smeške, več bodo komunicirali z drugimi in se odzvali na njihova sporočila,« je prepričan Keltner. Verjame, da bodo smeški prihodnosti še bolj dodelano izrazili posamezno čustvo.

Sociolog Agger je prepričan, da smeški vzbujajo nov premislek o sami človeški komunikaciji. »Smeški morajo šteti kot jezik – to nas uči 21. stoletje. Naše dojemanje o tem, kaj je jezik, se širi.« Kot smo že pisali v Mladini, so sicer mnenja o vplivu smeškov na jezik med jezikoslovci deljena. Ben Zimmer pravi, da lahko obogatijo jezik, saj je pri uporabi ločil možnost čustvovanja omejena. Vendar imajo kljub temu, da omogočajo hitro izražanje čustev brez pretiranega napora, svoje pomanjkljivosti, recimo to, da je z njimi težko podati točne informacije.

Tamara Kajtazović, Mladina

Več novic

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji