Objavljeno: 28.9.2021 | Avtor: Jure Forstnerič | Monitor Oktober 2021

Troubleshooting *

Troubleshooting *

Zadnje leto je bilo vsekakor izredno turbulentno – zame po vsej verjetnosti še malo bolj kot za večino, saj se nama je spomladi rodila hčerka. A imeti dojenčka je pravzaprav zelo podobno delu, ki ga imamo računalniki, ko skrbimo za končne uporabnike in jim pomagamo. Gre za reševanje težav, en tak troubleshooting, kjer uporabniki večinoma ne znajo povedati kaj dosti koristnega.

Večino teh, ki jim pogosto pomagam, sem z leti že naučil, da mi ne tarnajo več, kako »ne dela«. Zdaj vsaj začnejo s pravim samostalnikom, pa naj bo to računalnik, internet, Outlook ali Excel, v naprednejših primerih pa celo VPN ali Remote Desktop (»ne morem se povezati na službeno 'mašino'«). A od zunanjih je še vedno najpogostejša pritožba da je računalnik »počasen«. Kaj točno to pomeni, je prepuščeno domišljiji.

Reševanje take nedodelane in splošne težave je zelo podobno trenutku, kot začne dojenček jokati. Tudi ta ne zna povedati, kaj je narobe, oznaniti zmore le to, da enostavno nekaj ni tako, kot bi moralo biti. V obeh primerih začnem z analizo stanja. Pri dojenčku je to sicer lažje kot pri računalniku – z ženo namreč s pridom uporabljava aplikacijo, v kateri beleživa, kdaj se je kaj dogajalo. Programska oprema za monitoring, torej kot kak Nagios, Zabbix in podobni, kjer preverim, kdaj je hčerka nazadnje jedla, koliko je spala, itd.

Tako pri računalniku kot pri otroku moramo vedno preveriti tudi uptime.

Pri hitrosti (počasnosti) domačih računalnikov stvari večinoma niso tako preproste. Včasih, v časih Windows XP in starejših pa do neke mere tudi še v Windows 7, so bili vsaj prvi koraki dokaj preprosti. Najprej je šlo za preverjanje »polnosti diska«, takoj zatem pa pregled nameščene nesnage. Začel sem z oglasnimi orodnimi vrsticami v Internet Explorerju in drugimi brskalniki (če se ne motim je rekord, ki sem ga srečal, okoli osem takih vrstic, skupaj so prekrile več kot polovico zaslona), nadaljeval z različnimi »pospeševalci« sistema. Pomagalo je tudi čiščenje začasne nesnage (tudi iz registra), veliko se je dalo rešiti z defragmentacijo sistema.

Danes, v času Windows 10 in pogonov SSD, pa večina tega odpade. Odvečne programske nesnage skorajda ni, sploh tistih groznih orodnih vrstic v brskalnikih res ni več. Namesto tega se sicer pojavljajo notifikacije spletnih strani (tisti nadležni kvadratki v desnem spodnjem vogalu), a to niti ne vpliva na hitrost računalnika. Pogoni SSD tudi ne potrebujejo defragmentacije, saj se privzeto in samodejno izvaja proces TRIM, ki rešuje zadevo.

Pri uporabnikih, ki danes potarnajo nad počasnostjo računalnika, imam tako bistveno manj potencialnih rešitev, kot sem jih imel nekoč. Lahko, da je računalnik enostavno strojno omejen, bodisi zaradi starosti bodisi zaradi varčnosti uporabnika (torej ima prepočasen procesor in premalo pomnilnika). Veliko pomaga tudi odstranitev protivirusnega programa. Proizvajalci namreč pogosto nameščajo kak gigantski Symantec/Norton ali McAfee, kjer imam občutek, da je njegov edini razlog za obstoj teženje k nakupu licence. Po mojih izkušnjah je že desetletje povsem dovolj protivirusni program, vgrajen v Windows 10 (in pred tem v Windows 7), od ostalih pa je več škode kot koristi.

Tako pri računalniku kot pri otroku moramo vedno preveriti tudi uptime. Če je ta predolg, bomo hitro naleteli na težave, hkrati tudi ne smemo verjeti uporabnikom, da so računalnik »ugasnili« ali »že ponovno zagnali«. Tako kot otrokom ne verjamemo, ko trdijo, da niso zaspani.

* Odpravljanje napak

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • Internet umira, krivi smo sami

    Spletne strani in celotni internet se zanašajo na nepisano pravilo, ki se je v zadnjem letu začelo krhati in grozi, da bo pokopalo internet, kot ga poznamo. Zaradi agentov in modelov umetne inteligence čedalje manj klikamo na spletne strani, zaradi česar imajo te čedalje več težav s financiranjem. Zdi sem, da jim škoduje tudi Google, ki je doslej benevolentno zagotavljal promet s svojim iskalnikom.

    Objavljeno: 31.7.2025 05:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji