Objavljeno: 25.6.2005 10:49 | Avtor: Samo Kuščer | Monitor Junij 2005

Slovenija.(še_ni).com

Slovenija.(še_ni).com

Pred kratkim je skupina mladih slovenskih računalnikarjev zmagala na mednarodnem tekmovanju. Imamo kar nekaj razmeroma majhnih a resnično sposobnih podjetij, ki ne le uporabljajo sodobno informacijsko in komunikacijsko tehnologijo, ampak jo tudi ustvarjajo. Imamo celo nekaj podjetij, ki so - seveda ne po velikosti, a to so nekako geografsko-zgodovinske danosti, pač pa po inovativnosti, prodornosti, zanimivosti - med vodilnimi na svetu.

Z uporabo informatike v vsakdanjem življenju pa nismo tako zelo napredni.

Pred petimi leti sem poslušal predavanje znamenitega Nicholasa Negroponta, vodje inštituta Media Labs na tehnični univerzi MIT. Negroponte najraje od vsega pripoveduje zanimive zgodbice in napoveduje prihodnost, kar je razmeroma varno početje, saj večina nima pretirano dobrega spomina, pa tudi skoraj ga ni obsedenca, ki bi si zapomnil, kaj je nek Negroponte govoril pred petimi, desetimi leti, in to pozneje šel preverit.

No, kakorkoli, Negroponte je na omenjenem predavanju oznanjal nekakšno revolucijo za revne predele sveta, ki jo bo prinesel internet. Njegova logika: spletno prodajalno si lahko enako dobro (vsaj načeloma) postavi revni kmet v Boliviji kakor bogata firma v New Yorku. Po Negropontovem izvajanju bo kmalu Bolivijec prodajal volnene puloverje neposredno po spletu in bo od ("nezasluženega") dobička odrezal nekaj posrednikov, ki ne delajo drugega, kakor da jemljejo svojo desetino.

Razmišljanje je vsekakor imenitno, povsem v duhu nove dobe, ko je svet utrujen od kapitalizma in si želi novih modelov. Žal pa je sklepanje postavljeno - pač značilno za prodajalce megle Negropontovega kova - kar nekam v zrak, brez kakršnekoli trdne podlage. Bolivijski kmet ima s spletnim trgovanjem zagotovo manjše možnosti kakor poslovnež v New Yorku. Med drugim zato, ker kulturna, zgodovinska in še kakšna druga razlika Bolivijca že a priori omejuje, da bi lahko kakorkoli konkuriral nekomu iz "razvitega" sveta. Bolivijec nima niti potrebe niti želje niti znanja, ki so nujni predpogoj za kakršnokoli spremembo. Navajen je svojega načina dela in prodajanja na lokalni tržnici. Splet mu je tuj, tudi potem, ko mu ga pokažemo in pojasnimo.

Da ne bo kakšnega mednarodnega incidenta, češ da žalim Bolivijce, se bom zdaj preselil v Slovenijo. Slovenija je - vsaj po lastnem prepričanju - daleč bolj napredna od Bolivije, informacijsko pa sploh. Glede spletne informiranosti in suverenosti smo tako rekoč v svetovnem vrhu. Ne?

Poskusite najti zobozdravnika po internetu. Mogoče vam celo uspe katerega najti, čeprav so zelo redki. Pošljite potem vprašanje na objavljeni elektronski naslov. Mislite, da boste dobili odgovor? Ne boste ga. Zobozdravnikov pri nas v spletu ni. (Da ne bom nepravičen do zobozdravnikov: ko pišete na javno objavljene elektronske naslove v Sloveniji, je odziv praviloma tak - ga ni.)

Drugi primer. Poskusite najti ročni mlinček za žita. Najdete ga že, vendar ga zelo težko kupite. Na strani s prodajnimi pogoji pišejo takale grozodejstva: "Običajni rok plačila je do 30 dni od dneva dobave s tem, da kupec da garancijo za plačilo ob naročilu / akcepni nalog ali bariran ček/." Strogo za veleprodajo. Seveda potem mlinček raje kupite v tujini, kjer vse skupaj terja pet minut in nekaj malega tipkanja naslovov in številk kartice, dostava pa je do vrat.

Tretji primer. Kar resen oglas v Financah ponuja "unikatna poslovna darila" oz. "Golden Water Power STICK", tako rekoč čudežno paličico. Če kliknemo na objavljeni spletni naslov, pademo na (samo samcato) spletno stran, na kateri se v angleščini predstavlja "Group of enterpreneurs...", ki ponuja "direct marketing", "agent and representation services" in "business intelligence". Nobenih razlag, nobenih referenc, ničesar.

Četrti primer. Poskusite po internetu kupiti semena od Semenarne, ki ima sicer izvrsten izbor in vedno polne trgovine. Ni šans! (Lahko pa brez težav kupite odlična semena v kitajski spletni prodajalni v Kanadi.)

Če so zgornji primeri malo posebni in se morda zdi, da sem namenoma poiskal takšne, vzemimo primer, ki je res (ali bi moral res biti) reprezentančen za Slovenijo: Lipico. Stran kobilarne Lipica ponuja izvedbo v slovenščini, angleščini, nemščini in italijanščini. Če kliknemo na kateregakoli od tujih jezikov, ne moremo do enega ključnih podatkov, ki zanimajo iskalca po spletu: cene vstopnic. Ta je na voljo le v slovenski različici, ki pa je tujec verjetno ne bo odprl. Za povrh je na italijanskih in nemških straneh polovica vsebine v angleščini. A najhuje je pri hotelih. Medtem ko je mogoče v razvitem svetu že v vsaki luknji rezervirati sobo po internetu, v Lipici ni mogoče ničesar, podatki pa so povsem osnovni. Kakor da bi potencialnim obiskovalcem sporočali: ne želimo vas, pojdite kam drugam, recimo v Avstrijo! (Ali pa vsaj v katerega od bolje predstavljenih hotelov v Sloveniji.)

Zakaj je tako? Morda so Slovenci zadovoljni s poslom, kakor jim gre, in so internet dodali le "za zraven", zato, ker se to nekako spodobi. Lahko pa je tudi, da smo vendarle majhni - pa ne geografsko, temveč v glavah. Če razmišljaš o tem, kako boš imel dober posel, če ti bodo vsi znanci in sorodniki hodili v bife, ne potrebuješ interneta. Bojim se, da je velik del slovenskega posla usmerjen prav tako, do prve hoste in nič dlje.

S čimer ni pravzaprav nič narobe, dokler smo vsi zadovoljni. Ko bodo posli slabši, pa nam še vedno ostanejo zgodbice o čudežnih mladeničih a la Michael Dell, ki so uspeli narediti svetovni prevrat zgolj z uspešno prodajo po spletu.

Če razmišljaš o tem, kako boš imel dober posel, če ti bodo vsi znanci in sorodniki hodili v bife, ne potrebuješ interneta.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Redka zmaga malega rudarja kriptovalut

    V času, ko rudarjenje bitcoina obvladujejo velika podjetja s specializirano opremo in ogromnimi viri, je neodvisnemu solo rudarju uspel izjemen podvig. 

    Objavljeno: 27.7.2025 13:00
  • Šibko geslo in hekerski vdor pogubila 158 let staro podjetje

    Britansko podjetje KNP iz Northamptonshira, ki se je ukvarjalo s prevozi, je po 158 letih obratovanja zaprlo vrata, zaradi česar je brez dela ostalo 700 ljudi. Razlog ni slabo poslovanje, težke tržne razmere, izgube ali celo poneverbe, temveč precej bolj banalen. Podjetje je opustošil hekerski napad, v katerem so napadalci odnesli podatke o vseh strankah.

    Objavljeno: 23.7.2025 05:00
  • ChatGPT je bogatejši za pravega raziskovalnega agenta

    ChatGPT agent je nova generacija digitalnega pomočnika, ki združuje sposobnosti vizualnega in tekstovnega brskanja ter neposredne interakcije z zunanjimi platformami, kot so Google Drive, GitHub in SharePoint.

    Objavljeno: 18.7.2025 08:00
  • Tehnologija je orodje za množično nadzorovanje

    Ko je minuli teden kamera na koncertu skupine Coldplay v Bostonu prikazala par, ki objet posluša Chrisa Martina, bi bil lahko to le še eden izmed množice povsem običajnih in dolgočasni prizor. A ker se je ženska na posnetku obrnila proč in obraz zakopal v roke, moški pa se je sklonil pod kader, je posnetek vzbudil veliko pozornosti. Pevec Chris Martin ga je na odru komentiral z besedami, da sta bodisi zelo sramežljiva bodisi razmerje skrivata – in ostalo je bilo zgodovina.

    Objavljeno: 21.7.2025 05:00
  • ChatGPT je slab v šahu

    Najboljši šahist sveta Magnus Carlsen je v spletnem dvoboju premagal umetno inteligenco ChatGPT v vsega 53-ih potezah, pri čemer sam ni izgubil niti ene same figure. 

    Objavljeno: 21.7.2025 09:00
  • ChatGPT-5 bo na voljo avgusta

    Sam Altman, izvršni direktor OpenAI, je potrdil, da bo model GPT-5 izšel že v začetku avgusta. 

    Objavljeno: 25.7.2025 09:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji