Objavljeno: 24.2.2015 | Avtor: Boris Šavc | Monitor Marec 2015

Pro et conta

Pro et conta

Navidezna resničnost postaja v medijih približno tako prisotna kot »čipi, ki jih bomo imeli vgrajene pod kožo«, o čemer se je pisalo pred leti. Kaj menite, je prihodnost navidezne resničnosti kaj bolj svetla od dotičnih »čipov«?

Boris Šavc: Fascinantno ni nujno tudi uporabno

Navidezna resničnost je naslednja velika stvar. Splet je poln objav in pričakovanj o prihajajočih izdelkih, med katerimi vodijo očala Google Glass, igričarski pripomoček Oculus Rift, Samsungov dodatek Gear VR, da o najnovejšem Microsoftovem Hololens niti ne govorim. Naj bo navidezna resničnost v vlogi obogatene vsebine (Google Glass) ali stvarnice novega sveta (Oculus Rift), prednosti obeh pristopov so očitne. Igre so doživete kot še nikoli doslej, obogatena resničnost pa pripomoček iz sanj (ali znanstvenofantastičnih filmov). Žal prednosti zasenčijo slabosti.

Navidezna resničnost pomeni še večjo izoliranost posameznika od resničnega sveta. Že danes smo priča težavam mladeži ob druženju iz mesa in krvi, kaj šele bo, ko bodo takšni in drugačni naglavni pripomočki postali del vsakdana. Ločnice med resničnim in navideznim svetom so že zdaj preveč zabrisane, da bi bilo tako obogateno življenje zdravo. Čeprav se sprva zdi, da navidezna resničnost obudi vse človekove čute in spodbudi domišljijo še tako zavrtemu posamezniku, ni tako. Domišljija zahteva razmišljanje prek meja videnega, v navidezni resničnosti pa je posamezniku nevidno dostavljeno na zlatem pladnju. Popolnoma na mestu je opazka, da navidezna resničnost zavira tako domišljijo kot ustvarjalnost posameznika. Hitro  lahko nastopi zasvojenost, ki bo še hujša kot današnji primeri odvisnosti od tehnologije. Težave bodo z zasebnostjo, vzdrževanjem reda v navideznih svetovih, razlike med premožnimi in siromašnimi pa bodo večje kot kdaj prej.

Nad negativnimi posledicami navidezne resničnosti bentijo tudi igričarji, ciljno občinstvo, ki je tehnologijo poleg uživačev trde erotike najbolj pričakovalo. Mučijo jih slabosti, glavoboli, napetost in bolečine v vratu. Daljše igralne seanse so praktično nemogoče in to zna marsikaterega navdušenca takoj odvrniti od nakupa in uporabe teh pripomočkov, ki so za nameček za zdaj še pregrešno dragi ali pa jih sploh ni mogoče dobiti. Izdelkov, ki bi docela izkoristili prednosti naglavnega okrasja, ni dosti. V zahtevnem okolju najbolje uspevajo počasnejše igre, saj hitrejše ne delujejo skladno s pričakovanji. Predelave razočarajo, igre morajo biti spisane z navidezno resničnostjo v mislih.

Kljub vsemu priznam, da ima navidezna resničnost svetlo prihodnost. Ob pomoči tehnologije bodo z njo nekatera današnja opravila postala lažja ali izvedljiva, če še niso. V mislih imam predvsem pripravo zdravnikov za težje operacije ali delo na smrtno nevarnih območjih, ki bi ga zlahka opravil robot, katerega bi ob pomočji navidezne resničnosti upravljal človek. To se že dogaja in bo z napredkom tehnologije navidezne resničnosti iz dneva v dan bolj izpopolnjeno. Kar zadeva vsakdanjo rabo navadnega človeka, pa ostajam skeptičen.

Matej Šmid: Strah  je votel …

Navidezno resničnost so v resnici prvi pograbili filmarji, že pred mnogimi leti, ko so gledalcem poskušali prikazati, kako bo videti prihodnost. Živeli bomo v navideznem svetu, ki ga bo generiral računalnik in vanj občasno pomešal še resnični svet, uporabniški vmesniki bodo tridimenzionalni, po datotekah bomo brskali z mahanjem rok pred seboj in podobno.

V resnici še danes nismo niti blizu tega in morda (upam!) tudi nikoli ne bomo. Kljub temu trdim, da je navidezna resničnost, kot se nam kaže zdaj, nekaj, kar bo kmalu zelo uporabno, na nekaterih področjih je že zdaj. Spomnimo se samo Googlovih očal Glass, s katerimi so se prvi navdušenci kazali po ameriških mestih in zbujali (predvsem) posmeh. Res, videti so bili smešni, med uporabnimi lastnostmi Glassa pa so v resnici našteli le možnost enostavnega fotografiranja in snemanja. Da je tako, v resnici kaže že Googlova nedavna odločitev, da bodo očala upokojili, oziroma jih znova poslali na risalne mize, da jih bodo tam »popolnoma preoblikovali«.

A vse to velja le za običajne smrtnike, kajti Google Glass v resnici še vedno prodajajo, in to zelo dobro, a le v specializiranih ustanovah. Z njimi so zadovoljni zdravniki, z njimi so zelo zadovoljni tudi skladiščniki; naj samo omenim, da je med podjetji, ki so Glass zelo učinkovito integrirala v skladiščno poslovanje, tudi slovensko podjetje. Če citiram ravno njih – Google Glass enostavno deluje! Skladiščnika vodi do iskane palete, tam z očali poslika ustrezno kodo, informacijski sistem v ozadju pa sproži druge predvidene postopke.

In enako se bo zgodilo z drugimi vrstami »navideznih« očal, kot so Oculus Rift (Gear S) in Microsoft Hololens. Nikakor ni pričakovati, da jih bomo nosili kar vsi in kar stalno. Nikakor, ne nazadnje smo mnogi alergični na vsaka očala, ki so težja od nekaj gramov. Spomnimo se le na televizijska očala 3D, ki se nikakor niso prijela, ravno zaradi teže in nerodnosti. Prepričan pa sem, da jih bodo z veseljem nosili uporabniki iz različnih nišnih skupin uporabnikov. Najbolj navdušeni igralci specializiranih iger. Najbolj navdušeni pornografi. In seveda poslovni svet, ki si bo za vse take naprave hitro našel primerno obliko rabe, tako kot jo je iznašel za Google Glass.

Z asocialnostjo, ki bega mojega kolega na levi strani, pa si ne bi belil glave. Dovolj sem že star, da sem se takih strahov naposlušal že pred desetletji, ko se je bilo moderno bati televizije. Otroci bomo menda postali asocialni, saj smo cele dneve preležali pred televizijo. Pri tem je izdatno pomagal že naslednji izum – videorekorder. Nato je prišel računalnik in spet smo vanj buljili veliko dlje kot v sonce. In potem pametni telefoni. In potem tablice. In potem … No, in zdaj prihaja še navidezna resničnost. Nedvomno prinaša nove izzive tudi na tem področju, a verjamem, da bomo kljub temu še kdaj spili kakšno pivo ali odigrali fuzbalsko tekmo.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Kaj se zgodi, če Samsungov Galaxy Z Fold prepognete 200.000-krat?

    Ustvarjalec vsebin tech-it je s prenosom v živo na YouTubu izvedel maratonski test, v katerem je ročno odprl in zaprl Samsung Galaxy Z Fold 7 kar 200.000-krat

    Objavljeno: 8.8.2025 10:00
  • Programerska naloga, ki je ni rešil nihče

    Vsako leto se najboljši dijaki v programiranju na svetu merijo na olimpijadi iz informatike, kjer nastopa tudi slovenska ekipa. Tekmovalci v dveh tekmovalnih dneh rešujejo šest nalog, kodo pa pišejo v jeziku C++. Ene izmed nalog letos ni rešil nihče izmed 330 tekmovalci.

    Objavljeno: 6.8.2025 07:00
  • Izobraževanje zaposlenih za prepoznavanje ribarjenja je neučinkovito

    Ker so zaposleni eden najučinkovitejših vektorjev za vdore v poslovne sisteme, so različne delavnice, tečaji in urjenja, kako prepoznati ribarjenje (phishing) zlasti v večjih podjetjih postala del rednega izobraževanja. A raziskovalci z Univerze v San Diegu so pokazali, da je uspeh tovrstnih izobraževanj sila pičel.

    Objavljeno: 18.8.2025 07:00
  • Linus Torvalds spet ponorel

    Linus Torvalds, izumitelj in še vedno glavni skrbnik Linuxa, je vedno slovel kot vzkipljiv človek, zato tudi njegov zadnji izbruh ni zelo presenetljiv. Ob pripravi nove verzije jedra 6.17 jih je pošteno napel Palmerju Dabbeltu, ki je predložil kopico popravkov za RISC-V. Torvalds je, milo rečeno, ponorel.

    Objavljeno: 14.8.2025 05:00
  • Xiaomi predstavil pametni ventilator

    Xiaomi je v poletni vročini za evropske trge predstavil Smart Desktop Air Circulation Fan, kompakten pametni ventilator, zasnovan za močan pretok zraka v manjših prostorih. 

    Objavljeno: 6.8.2025 11:00
  • Microsoft bo ukinil enoto GitHub

    Ko je Microsoft leta 2018 prevzel GitHub, se ni nič bistvenega spremenilo, saj je ostal samostojna enota z istim direktorjem. A Thomas Dohmke, ki je od leta 2021čas vodil GitHub, je napovedal odhod iz podjetja, saj ima druge podjetniške cilje. Microsoft zamenjave ne bo iskal.

    Objavljeno: 13.8.2025 05:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji