Novo izumljanje kolesa

Objavljeno: 26.5.2015 | Avtor: Marko Kovač | Kategorija: Preizkusi | Revija: Junij 2015

Slovenci imamo izumljanje koles v krvi. Najstarejše najdeno leseno kolo na svetu je iz naših krajev. Janez Puh, ki je konec 19. in v začetku 20. stoletja sestavljal najprej kolesa, nato pa jih opremljal z motorji z notranjim izgorevanjem ter z njimi zaslovel po celotni Avstro-Ogrski, je bil naše gore list. Po njegovih stopinjah hodi Niko Klanjšek, ki v duhu današnjih dni kolesa opremlja z električnimi motorji.

Ideja o elektromotorju, vgrajenem kar v kolo, seveda ni nova, konec koncev so se s podobno zasnovanimi štirikolesniki že vozili po Luni. V novejši zgodovini so tako idejo v navezi z običajnim dvokolesom obudili v Massachusetts Institute of Technology (MIT). Iz njihovega laboratorija je oktobra 2008 izšel projekt Green Wheel, a so pri nadaljnjem razvoju v Švici ugotovili, da ga s takratno tehnologijo ni bilo mogoče izdelati za tržno sprejemljivo ceno. Leto pozneje mu je sledil projekt Copenhagen Wheel, a se je tudi njegov razvoj kasneje nekoliko zaustavil. Tako so prodajo izdelka prvič napovedali šele decembra 2013, a jim ga do danes še ni uspelo ponuditi trgu.

Niko Klanjšek, tudi sam navdušen kolesar, se je z idejo kolesa z vgrajenim elektromotorjem prvič srečal leta 2010 med študijem v ZDA. Za razliko od ameriških kolegov, ki so se hitro podali v snovanje takšnih koles, si je sam raje vzel dve leti ter se s klasičnimi električnimi kolesi in podjetjem FlyKly dodobra spoznal s potrebnimi tehnologijami. Oktobra 2013 je izdelek, ki ga je imenoval Smart Wheel, že spravil v prototipno fazo, kar je osnovna zahteva za predstavitev projekta na Kickstarterju.

Polnjenje Smart Wheela poteka prek vtičnice v osi.

Polnjenje Smart Wheela poteka prek vtičnice v osi.

Kickstarter

Niko se je z ekipo desetih sodelavcev odločil za zbiranje denarja na Kickstarterju, ker je to dober preizkus, česa si tržišče želi. Omogoča hiter odziv kupcev, morebitnim vlagateljem pa pokaže tudi, da ekipa ve, kaj počne. Kickstarter privabi nekaj dodatnih kupcev, ki izdelka ne bi iskali ali našli. Poleg tega pa je izdelek opažen, tudi ko je projekt končan. Kampanja nabiranja sredstev je bila precej burna – v le 35 urah od trenutka, ko so jo sprožili, so dosegli zastavljeni cilj 100.000 dolarjev. Nato je sledilo nekaj mrtvila, a se je do 19. dne vsota povzpela na 200.000 dolarjev. Približno takrat se je prebudila silna moč družabnih medijev in zanimanje je spet naraslo. Do konca kampanje so tako zbrali prek 700.000 dolarjev. Čeprav se holivudski spektakli na tej točki, ko glavni junak dobi denar (no, morda še dekle), navadno končajo, pa se v resničnem svetu pravo delo šele začne.

Prav izdelava se je izkazala za precej zahtevno, saj je slovenska livarska in elektroindustrija veliko bolj osredotočena na številčnejše serije in manj na maloserijsko proizvodnjo, četudi so ponudili marsikateri nasvet. Zato so se pri FlyKlyu za izdelavo povezali s podjetjem Zehus, spin-offom  politehnične univerze iz Milana, ki je že sodelovalo pri Copenhagen Wheel ter izdeluje podobna pametna pesta. Niko je kmalu po uspehu na Kickstartu ugotovil, da morajo izdelek nekoliko predelati. Plastično ohišje so zamenjali za manjše, dražje, a kakovostnejše aluminijasto ohišje. Ohišje je izdelano z visokotlačnim litjem in je dodatno obdelano s frezanjem, brušenjem in poliranjem, na koncu pa še prašno barvano v beli oziroma sivi barvi. Elektromotor je zasnovan nekoliko drugače kot klasični elektromotorji, namreč os kolesa, elektronika, akumulator in statorski del motorja so statični, zunanji rotor pa prek planetarnega gonila poganja pesto. Poglavitne komponente pametnega pesta so izdelane v Italiji oziroma v Sloveniji.

Cena za Smart Wheel je bila med kampanjo 590 dolarjev, za kasnejša prednaročila je znašala 800, sedaj pa je manj ugodnih 1100 dolarjev. Do decembra 2014 je bilo prodanih 1100 Smart Wheelov, od tega jih je 700 že dobavljenih, prve pa so poslali lanskega septembra. Do danes pa je število naročil naraslo na 1500, pri čemer je čakalna doba na izdelek dva in pol meseca. Smart Wheel je mogoče dobiti v treh različnih velikostih – 28-palčno klasično ali treking kolo, 26-palčno za gorska ali tudi mestna kolesa in 20-palčno (BMX in zložljiva kolesa). Poleg tega pa je mogoče dobiti tudi le pesto, ki pa ga kupec po želji vpne v svoje kolo. Komur ne diši, da bi sam nameščal kolo, lahko pri FlyKlyu naroči dvokolo z vdelanim pametnim pestom dveh uglednih ameriških proizvajalcev – Linusa iz Kalifornije in MSC iz New Yorka, prvi ponuja mestna oziroma bolj hipsterska kolesa, drugi pa nekoliko bolj športna. Akcijske cene koles so sorazmerno ugodne.

Pametno pesto tehta 3 kg, pri čemer pa tudi nadomesti klasično pesto, torej ne bo vsa teža pestila kolesa. Vgrajen litij-ionski akumulator ima napetost 30 V in zmogljivost 160 Wh. Življenjska doba je 1000 polnjenj pri 100 % izpraznitvi, a kar 3000 polnjenj pri 80 % izpraznitvi, kar nekako bolj ustreza vsakodnevni vožnji. Doseg kolesa je 40–100 km, o čemer se je prepričal tudi sam izumitelj, ki je z njim opravil izlet od Ljubljane do Izole v solidnih 7 urah, pri čemer mu je spust po črnokalskem klancu solidno napolnil akumulatorje. Seveda pa lahko te polnite tudi prek vtiča v osi, kar pomeni, da morate kolo spraviti pod streho, a za prave ljubitelje to naj ne bi bil večji problem. Pametno pesto je opremljeno s tremi tipali - za hitrost, navor in temperaturo, s katerimi se prilagaja načinu vožnje. Zaradi meritev navora na osi in upravljanja prek pedal na Smart Wheel ni mogoče vgraditi prestav ali ga vgraditi v prednje kolo in imeti dvokolesnega pogona. A prav asistenca motorja pomeni, da prestav za mestno vožnjo niti ne potrebujemo, saj sta speljevanje in vožnja navkreber lažji.

Aplikacija prikazuje hitrost in razdaljo

Aplikacija prikazuje hitrost in razdaljo

Delovanje

FlyKlyev Smart Wheel je treba pred prvo uporabo povezati s pametnim telefonom (podprta sta iOS in Android), kjer je najprej treba nastaviti nekaj osnovnih parametrov, kot so velikost kolesa, število zobnikov in podobno. Nato pa lahko s tremi glavnimi parametri spremenimo režim vožnje: kako močno naj nam motor pomaga (motor zmore 250 W in nastavimo lahko, da nam pomaga na vso moč ali le delno), do katere hitrosti naj nam pomaga (pri tem je zgornja omejitev 25 km/h) in kolikšen delež (kako močno) energije generator pretvarja nazaj v elektriko (če komu ni všeč, da kolo v prostem teku zavira, lahko to popolnoma izključimo).

Ugotovili smo, da se kolo med vožnjo vede presenetljivo naravno, saj avtomatika deluje nemoteče. Nekoliko je to odvisno tudi od teže voznika, a pravim kerlcem bo zadeva pisana na kožo. Pred preizkusom smo bili skeptični do vrtenja pedalov nazaj, saj na ta način sprožimo generator, ki počasi zavira, pri čemer hitrost pretvarja nazaj v elektriko. A tudi ta gib je precej naraven, saj spominja na zaviranje 's kontro'. Pravzaprav je res osvežujoče, da pametno pesto deluje preprosto in sledi naravnim gibom kolesarja. S Smart Wheelom opremljeno kolo je idealno mestno prevozno sredstvo, saj lahko pri ustavljanju na semaforju shranjujemo energijo in jo nato porabimo pri speljevanju.

Sestavni deli Smart Wheela

Sestavni deli Smart Wheela

Pohvalno pri telefonski aplikaciji je, da jo za osnovne nastavitve potrebujemo le prvič, nato pa lahko kolo uporabljamo tudi brez nje. A vseeno aplikacija ni neuporabna, saj prikazuje hitrost in porabljeno energijo ter nam hkrati sledi. Aplikacija ima celo možnost, da naše poti izvozi in mestnim oblastem posreduje podatke o tem, kje se kolesarji vozijo in kje je treba posvetiti posebno pozornost kolesarski ureditvi. Zadnja simpatična možnost pa je zaklepanje kolesa, saj prek aplikacije sprožimo fizično varovalo v pestu. Pri FlyKlyu že razmišljajo tudi o posebni obliki matice in ključa za pritrditev kolesa, ki bi neposvečenim nepridipravom preprečeval odvijačenje le-tega. Če hočete kolo narediti še pametnejše, mu lahko dodate Smart Light, ki združuje kolesarsko svetilko, nosilec za telefon in zalogovnik za elektriko (le za telefon). V skladu s filozofijo izdelovalcev lahko Smart Light polnite prek dinama.

Pametno pesto tako ne ponuja veliko možnosti, a ponujeno je dovršeno. Ne moremo se znebiti primerjave z jabolčnimi izdelki, ki podobno praviloma ne ponujajo vseh nastavitev, ampak le premišljene in ključne za uporabo. Morda to ni po volji vsakomur, toda številna naročila pričajo, da se FlyKly pomika v pravo smer. Tudi po kakovosti izdelave pa je videti, da Smart Wheel ne cilja na običajne kupce, ki kolesa kupujejo v supermarketih, temveč na zahtevnejši segment. Kolo z vgrajenim Smart Wheelom FlyKly je mogoče preizkusiti pri deseterici trgovcev po svetu, od tega jih je šest v Evropi, eden teh pa v največjem ljubljanskem nakupovalnem središču.  

FlyKly Smart Wheel

Pametno pesto, ki vaše kolo spremeni v električno

Kje: flykly.com

Cena: 1100 USD.

✓    Dovršen izdelek, ki olajša vsakodnevno kolesarjenje.

✗    Cena.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki