Nori na Twitter

Objavljeno: 24.8.2009 13:06 | Avtor: Matjaž Horvat | Kategorija: Nasveti | Revija: September 2009

S Twitterjem je tako kot po komarjevem piku; srbi, srbi, srbi in čim bolj se praskaš, tem bolj srbi. Projekt, ki se ga bodo vlagatelji izogibali v velikem loku torej. Bi rekli nevedneži. Kajti vsakdo, ki ga je pičil komar, dobro ve, da praskanje tako dobro dene, da je nemogoče odnehati. In to je razlog, zakaj so ustanovitelji Twitterja v manj kot treh letih pritegnili blizu 60 milijonov ameriški dolarjev kapitala.

Kljub temu da obratuje že od leta 2006, se je bliskovita rast števila uporabnikov storitve za mikrobloganje začela šele konec leta 2008. Tako ne preseneča preveč, da je še vedno skoraj polovica uporabnikov iz ZDA, pri nas pa po priljubljenosti nikakor ne dosega npr. Facebooka. Zato si najprej poglejmo, kako Twitter sploh deluje.

Če bi Twitter uporabljalo samo 100 ljudi... (Vir: www.davidmccandless.com)

Kako deluje?

Vsak uporabnik tvita - piše svoj mikroblog, ki ga sestavljajo sporočila (tviti) dolžine največ 140 znakov. Na naslovu

twitter.com/uporabnik

so javno dostopni vsi tviti uporabnika, razen če jih zaščiti in dovoli ogled samo izbranim osebam, kar pa počne redko kdo.

Uporaba RSS je sicer možna, vendar ima Twitter povsem svojo rešitev za spremljanje tvitov drugih uporabnikov. Uporabnikom, ki se nam zdijo zanimivi, sledimo, to pa pomeni, da se na naši domači časovnici (twitter.com) poleg lastnih pojavljajo tudi objave teh uporabnikov. Podobno kot na Facebooku, odkar ima nov vmesnik. Pomembna razlika pa je, da je prijateljstvo na Facebooku vzajemno; jaz sem lahko tvoj prijatelj, samo če si tudi ti moja prijateljica. Na Twitterju pa v času pisanja tega besedila npr. Ashtonu Kutcherju sledi več kot 3 milijone oboževalk, on pa samo 190 osebam, med katerimi je kajpak tudi Demi Moore. Več sreče prihodnjič, punce!

Če bi tukaj zgodbo o Twitterju končali, bi izpustili tisti pomemben del o prijetnem praskanju po komarjevem piku. Svojevrstno družabno omrežje ima namreč kup posebnosti, ki jih je treba obvezno poznati, če želimo okusiti vse radosti Twitterja.

Poleg običajnih tvitov poznamo še tri posebne vrste sporočil. Tista, ki vsebujejo besedo

@uporabnik,

so sicer še vedno javna, vendar jih bo uporabnik dobil v poseben predal z omembami, četudi vam ne sledi. Tovrstne tvite uporabljamo predvsem za odgovore uporabnikom, za zasebno komunikacijo pa lahko pošljemo neposredno sporočilo (d uporabnik vsebinasporočila), ki ga vidita samo pošiljatelj in prejemnik. Tretja vrsta posebnih sporočil pa so ritviti (retweets), s katerimi še sami tvitnemo, kar smo prejeli na svoji časovnici. Ponavadi imajo ta sporočila obliko

RT @uporabnik izvirnosporocilo

ali

izvirnosporocilo (via @uporabnik).

Znameniti "fail whale" se pokaže vsakič, ko ima Twitter tehnične težave zaradi preobremenjenosti, to se je hitro rastoči storitvi rado dogajajo. V vsem letu 2007 je bil Twitter skupaj nedejaven celih šest dni, seveda tudi ob govoru Steva Jobsa na Macworldu.

Iskanje

Priročno je, da se vse besede oblike @uporabnik na strani twitter.com in v večini odjemalcev za Twitter samodejno pretvorijo v povezave na časovnice uporabnikov. In podobno je z besedami, ki se začnejo na #. S temi označujemo kategorije sporočil, ki so neobvezne, a precej olajšajo iskanje, tako da npr. s klikom besede

#iphone

v sporočilu dostopimo do časovnice vseh tvitov, ki vsebujejo kategorijo #iphone.

Iskanje je morda najmočnejši adut Twitterja, s katerim hodi v zelje celo Googlu. Več desetmilijonska množica nenehno ustvarja velikansko količino vsebine, za katero je velika verjetnost, da vsebuje vsaj kanček informacij, ki zanimajo tudi vas. Če iščete npr. idejo za ogled filma, iščite

"movie :)",

in to vas bo pripeljalo do vseh tvitov, ki omenjajo besedo movie in vsebujejo še kakšnega pozitivnega smeška. Rezultati iskanja so razporejeni od najmlajšega do najstarejšega tvita, po preteku nekaj sekund pa se na vrhu pojavi še število novih tvitov, ki so bili objavljeni po iskanju.

TweetDeck za razliko od večine drugih odjemalcev zavzame velik delež uporabniškega vmesnika. Sodeč po številu uporabnikov, ki jih ima, je takšna postavitev pravilna.

Tako lahko v realnem času spremljamo, kaj ljudje pišejo o temi, ki nas zanima, Twitter pa tudi sam spremlja trende in postreže z nekaj najbolj priljubljenimi temami v danem trenutku (Trending Topics). In to je še posebej koristno pri branju novic, do katerih ponuja Twitter najhitrejši dostop. Ob smrti kralja popa je bila v nekem obdobju kar tretjina vseh tvitov posvečena pevcu. In če je kdo želel biti res na tekočem z informacijami, ki so prihajale, je v Twitterjev iskalnik vnesel Michael Jackson in sproti osveževal tvite. Google in Google News sta bistveno manj ažurna. O pristanku letala na reki Hudson so bili prav tako prvi obveščeni na Twitterju, saj je eden izmed reševalcev objavil fotografijo letala na Twitpicu še preden so na kraj nesreče pridrveli novinarji.

"V Hudsonu je letalo. Sem na trajektu, s katerim bomo pobrali potnike. Noro." S tem sporočilom je Janis Krums (@jkrums) svetu prvi sporočil, da je na reki Hudson pristalo letalo.

Povezane storitve in programi

Seveda v tvitih, ki so zaradi možnosti pošiljanja kot sporočila SMS omejeni na 140 znakov (20 znakov je rezerviranih za uporabniško ime), ni mogoče povedati prav veliko. Zato velik delež tvitov vsebuje povezave na druge spletne strani, slike, videe in druge vsebine. Ker znajo biti povezave dolge, se večinoma uporabljajo posredno prek skrajšanih povezav, kar omogočajo storitve, kot je npr. TinyURL.com.

Twitter je do nedavna uporabljal prav to, ki je z rojstvom v letu 2002 starosta storitev za krajšanje spletnih naslovov. A z razmahom Twitterja so se pojavile številne druge podobne storitve, ki imajo čisto praktične prednosti, tako da je zdaj privzeta storitev za krajšanje naslovov bit.ly. Ne le, da so naslovi zaradi imena domene 5 znakov krajši, dobro leto dni stara storitev omogoča tudi spremljanje statistik o klikih v realnem času, kar je bil verjetno ključni razlog, da je mlado podjetje že prejelo investicije v višini dveh milijonov ameriških dolarjev. Statistike so še posebej zanimive za podjetja in blagovne znamke, CocaCola pa je stopila še korak naprej in ponuja kar svojo storitev za krajšanje naslovov - Coke URL.

Skrajševalniki naslovov pa še zdaleč niso edini, ki so zaživeli z mikrobloganjem. Vlagatelj Fred Wilson, ki je z Union Square Ventures solastnik Twitterja, je na konferenci pred nekaj meseci govoril o neverjetnih 11.000 različnih aplikacijah za to storitev. Prosto dostopni programski vmesniki (API) namreč omogočajo razvoj namiznih in mobilnih aplikacij za udobnejše rokovanje s Twitterjem kot prek spletne strani, vedno znova pa se pojavljajo tudi nove spletne storitve.

S temi besedami je Micah Baldwin (@micah) začel običaj, imenovan FollowFriday. Vsak petek uporabniki tvitnejo seznam uporabnikov, ki jim sledijo, in jih tako priporočajo tistim, ki sledijo njim.

Večina odjemalcev za Twitter samodejno krajša naslove ter omogoča neposredno nalaganje slik in videoposnetkov. Tako se je hitro pojavilo kar nekaj spletnih storitev, ki ponujajo gostovanje slik in videoposnetkov in njihovo komentiranje, npr. yFrog, TwitPic, Twitgo, Posterous, img.ly, pix.im. TwitVid je specializiran za videe, twitcam pa omogoča kar živo pretakanje videa (live streaming). Slike in video lahko sicer tudi sami nekje objavimo (npr. na Flickrju in YouTubu) in tvitnemo samo povezavo do vsebine, vendar je uporaba s pomočjo odjemalcev dosti bolj udobna in posledično bolj razširjena.

Nekateri odjemalci omogočajo tudi razporejanje uporabnikov, ki jim sledimo, v skupine. Mnogi se poslužujejo tehnologije Adobe AIR, zato so dostopni v večini operacijskih sistemov, številni pa ponujajo tudi različico za mobilne naprave, predvsem za iPhone. Sodeč po statistikah iz meseca junija je nekaj več kot polovica tvitov poslanih iz različnih mobilnih, namiznih ali spletnih odjemalcev, med katerimi ima največji delež TweetDeck, s katerim uporabniki pošljejo enega od petih tvitov. Prek spletne strani twitter.com uporabniki pošljejo 45,70 % tvitov, vsak mesec pa stran obišče 44,5 milijona uporabnikov, kar je v nebo vpijočih 1460 % več kot v enakem obdobju lani. Facebook, pripravi se!

Koornk

Nekdanji Bushev svetovalec Mark Pfeifle je pred kratkim za Fox News izjavil, da si avtorji Twitterja zaslužijo Nobelovo nagrado za mir, ker so prestavili vzdrževalna dela, da bi storitev nemoteno delovala ob poplavi tvitov zaradi protestov v Iranu. Karkoli si že mislimo o Bushu in njegovih svetovalcih, izjava vsekakor kaže, da Twitter nikakor ni samo orodje za zabavo, temveč ima uporabno vrednost, predvsem v smislu hitrega obveščanja. Zato ne preseneča, da ima kar nekaj posnemovalcev, med katerimi najdemo tudi slovensko storitev Koornk. Žal pa gre predvsem za kopijo Twitterja in kakšne pretirane dodane vrednosti ne prinaša in to so opazili tudi nekateri ugledni tuji mediji. (Vir: http://www.techcrunch.com/2008/11/27/koornk-blatantly-rips-off-twitter/.) Ker ima bistveno manj uporabnikov kot Twitter, je tudi precej manj ažuren in posledično veliko težje postreže s svežimi novicami pred klasičnimi mediji.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki