Indesign ali Quark XPress?

Objavljeno: 27.2.2007 11:18 | Avtor: Luka Kropivnik | Kategorija: Preizkusi | Revija: Februar 2007

Adobe Indesign je bil dolgo v veliki prednosti pred Quark Xpressom, predvsem po zmogljivosti, in to so uporabniki nagradili z množičnim prehodom nanj. Pred kratkim pa je izšla nova različica Quark Xpressa, ki je Indesign skorajda dohitela in bo verjetno prepričala marsikaterega uporabnika, ki še vztraja, da ne bo prestopil k Indesignu.

Quark se je dolgo obnašal, kot da je edini ponudnik programske opreme za namizno založništvo in da je njegova programska oprema (taka kot je) popolna, najboljša. Vendar je Adobe s svojim Indesignom od različice CS1 pošteno razburkal trg, Quark pa ni ob tem niti mrdnil. Predzadnja različica, Quark 6.0, je prinesla, denimo, le nekaj novosti, a te Indesignu kljub temu niso segle niti do kolen. Še več, program je bil poln hroščev, posebej različica za operacijski sistem Mac OSX. Šele pred kratkim so se v Quarku resno zdramili in izdal novo različico 7, ki prinaša največ novosti doslej.

Trenutna različica Indesigna (CS2) je na voljo že nekaj časa, v letu 2007 pa Adobe načrtuje izdajo nove, CS3. Še posebej nestrpno jo pričakujejo uporabniki operacijskega sistema Mac za procesorje Intel, kajti trenutna različica CS2 ne podpira novih procesorjev, zato je program počasnejši, kot bi lahko bil, saj se ukazi za PowerPC prevajajo v intelovsko obliko. Quark je tu pohitel in Adobove razvijalce tudi prehitel, kajti nova različica Xpressa že podpira Intelove procesorje in tako omogoča optimalno delovanje.

Kakšno je torej stanje, kateri je boljši - Indesign (CS2) ali Quark Xpress (7)?

Indesign lahko predmete pomanjša tudi do 1 % njihovih velikosti, Quark le do 10%.

Strojne zahteve

Quark je vedno veljal za zelo hiter program (seveda takrat, kadar je deloval brez napak), zato ni bil preveč zahteven glede strojne opreme, ki smo mu jo podstavili. Strojne zahteve so bile minimalne in so se povečevale kvečjemu zaradi novih različic operacijskega sistema in ne zaradi samega Quarka. Pravo nasprotje je Indesign, ki je z vsako novejšo različico potreboval več delovnega pomnilnika in boljši procesor, pač zaradi vseh priboljškov, ki jih je ponujal. Da ne bomo krivični do Indesigna, lahko zapišemo, da zdaj tudi novi Quark ni več tako "nezahteven" glede strojne opreme kakor nekdaj; to je posledica vseh dodatkov, ki so jih končno vgradili vanj. Ker pa so bili ti nujno potrebni, bomo pač prisiljeni pogoltniti to grenko spoznanje. No, kljub temu je Quark še vedno nekoliko manj strojno zahteven, postal pa je tudi stabilnejši.

Quarkova največja povečava je 800 %, Indesignova pa 4000 %.

Tipografije

Quark končno podpira Unicode! "Nekoliko" pozno, a vendarle dobrodošlo - v novi različici je vgrajena podpora Unicodu. V ta namen so morali na novo prepisati logiko za delo s tipografijami in to je upočasnilo delovanje programa. Indesign s tem nikoli ni imel težav in Unicode podpira že dolgo, Quark pa je težave z Unicodom dolgo reševal tako, da je izdajal dve različici programa - Quark Xpress Passport, ki smo jo uporabljali tudi pri nas v Sloveniji, in Quark Xpress brez podpore drugim kodnim tabelam. Čeprav Quark zdaj podpira Unicode in ni več težav z različnimi tipografijami, še vedno ponuja različico Passport s podporo več jezikom; toda v njej smo zaman iskali podporo slovenščini. Za pravilno deljenje besed smo še vedno morali uporabiti alternative, medtem ko je v Indesign vgrajena široka podpora jezikom, med drugim podpira tudi slovenščino. Še več, omogoča nam, podobno kot smo vajeni v Wordu, preverjanje pravopisa in nam napačno napisane besede tudi podčrta z rdečo barvo.

S podporo Unicodu je prišla tudi podpora tipografiji Opentype in vsem možnostim, ki nam jih ta ponuja. To bo še posebej razveselilo tiste, ki pri svojem delu uporabljajo operacijska sistema Windows in Mac OSX. Res je sicer, da je Quark že v različici 6.5 delno podpiral tipografijo Opentype, vendar le prvih 256 znakov, druge pa je enostavno izpustil. Poleg tega je raba te tipografije velikokrat povzročila nemalo težav, zato je bilo bolje uporabiti tipografiji Type1 ali TrueType. No, Indesign Opentype podpira že od nekdaj (poleg Unicoda).

Izris strani v Quarku 7 je veliko boljši, kot je bil v prejšnjih različicah, kjer so bile črke velikokrat nazobčane, razmiki med besedami pa neenakomerni. Zdaj so strani videti take, kot na koncu dejansko pridejo iz tiskarne. V Indesignu pa občasno še naletimo na težave z izrisovanjem. Pri približevanju strani se stran včasih izriše napačno ali pa sploh ne. Edina rešitev je, da stran spet oddaljimo, jo še enkrat približamo in upamo, da bo tokrat uspelo.

V Quarku je izboljšano tudi prepoznavanje, ali smo med delom dodali kakšno novo tipografijo - v prejšnjih različicah smo morali Quark znova zagnati, da je ta novo tipografijo prepoznal. Zdaj to ni več potrebno.

Quark ponuja še nekaj novosti, ki jih Indesign podpira že dalj časa. Po novem takrat, kadar iščemo določen znak v neki tipografiji, tega ne bo treba iskati v programu Character Map, ki je del Oken, ali pa v PopChar, ki ga poznajo uporabniki Mac OSX, saj je v Quark, podobno kot v Indesign, vgrajena paleta s pismenkami (Glyphs palette).

Na koncu omenimo še možnost spreminjanja velikosti črk iz malih v velike in nasprotno, kar že dolgo podpira večina programov na trgu, ki imajo kakorkoli opraviti z besedili.

Indesign - Spreminjanje nastavitev v senčenju lahko spremljamo sproti.

Quark lahko poenoti senčenje med vsemi predmeti v dokumentu.

Senčenje in drugi učinki

Vgrajeni sta (končno) tudi podpori senčenju predmetov (Drop shadows) in prosojnosti (Transparency). Pri prosojnosti se je Quark posebej izkazal, saj omogoča izdelavo prosojnih elementov na podlagi alfa kanalov, ki smo jih dodali slikam. Ne bi bilo slabo, ko bi tudi Indesign v naslednji različici vgradil kaj podobnega, saj je omenjena lastnost zelo uporabna.

V prejšnjih različicah Quarka je bilo senčenje mogoče le ob pomoči dodatkov (XTension), ki jih je bilo treba kupiti posebej, zdaj pa je to vgrajeno v sam program. Pri tem omenimo, da je mogoče v Quarku sence v aktivnem dokumentu sinhronizirati. To omogoča boljši končni učinek. Indesign je v prednosti, saj lahko vklopimo možnost sprotnega prikazovanja senčenja ob spreminjanju vrednosti nastavitev.

Seznam črk v Indesignu in Quarku.

Uporabniški vmesnik

Ponavadi se ob izdaji nove različice programa nekoliko spremeni tudi uporabniški vmesnik, in to velja tudi za Quark. Naj omenimo nekatere spremembe: položaj palet na zaslonu lahko shranimo; slike v okvirih, ki smo jih zamenjali, ohranijo svoje nastavitve; izboljšana je podpora delu s tabelami; še posebej opazna je sprememba v orodni vrstici z merami, saj tu lahko spremenimo večino nastavitev, ki so bile prej mogoče le prek pogovornih oken. Še vedno pa najdemo nekaj pomanjkljivosti, ki jih Indesign spretno rešuje. Z orodjem za približevanje (Zoom) v Quarku lahko predmete približamo le do 800 %, v Indesignu pa za kar 4000 %. Podobno velja za spreminjanje velikosti predmetov - s Quarkom jih lahko pomanjšamo do najmanj 10 % njihove velikosti, v Indesignu pa ni omejitve. Paziti moramo tudi pri številu razveljavitev, ker jih je Quark omogoča le 30. Prav tako razveljavitev ne deluje, če odstranimo stran iz dokumenta, zamenjamo vrstni red strani ali pa strani oštevilčimo.

Indesign po drugi strani ponuja kar nekaj možnosti, ki jih Quark ne podpira - denimo, shranimo lahko oblikovne sloge predmetov, podobno kot velja za odstavke v besedilu. Prav tako je Indesign bolj združljiv z drugimi programi, ki so ponavadi nepogrešljiv del namiznega založništva, mednje pa sodita vsaj Photoshop in Illustrator. Iz Illustratorja lahko npr. prek odložišča kopiramo postscriptne predmete. Ne smemo pozabiti tudi Story Editorja, ki je bil že del predhodnika Indesigna (Pagemakerja) in nam lajša delo pri urejanju besedila.

Vsi uporabniki Quarka, ki razmišljate o prehodu na Indesign - ta omogoča tudi enostaven preklop vseh bližnjic na bližnjice, ki ste jih prej uporabljali v Quarku.

Seznam podprtih jezikov v Indesignu in Quarku. V prvem najdemo tudi Slovenščino, v drugem ne.

Podpora različnim formatom

Quark v novi različici podpira Photoshopove datoteke PSD, kar je bilo v prejšnjih različicah mogoče le prek dodatkov (XTension). Svoje delo opravi presenetljivo dobro, saj v dokument uvozi sliko z vsemi plastmi, ki smo jih prej določili v Photoshopu. Vendar podpora kljub temu ne deluje popolno, saj določenih učinkov, ki smo jih dodali sliki, ne zna uvoziti. Prav tako Quark ne podpira novih načinov stiskanja slik v formatu TIFF, ki jih Photoshop pozna že od različice CS1 naprej.

Podpora datotek PDF je bila v Quarku vgrajena že v prejšnji različici. Smo pa opazili, da ima pri PDFjih, ki vsebujejo sence ali pa predmete s prosojnim učinkom, težave Illustrator, saj dokument odpre brez njih. Acrobat pa pri tem nima težav. Temu se lahko izognemo tako, da dokument s sencami ali prosojnimi predmeti najprej shranimo kot datoteko PS (Postscript) in jo nato s programom Acrobat Distiller pretvorimo v obliko PDF.

Pri izvozu dokumentov v datoteko EPS lahko vanjo shranimo tudi uporabljene črke. Prav tako ni težav pri odpiranju te datoteke v Illustratorju.

Novi Quark podpira tipografije Opentype.

Drugi Quarkovi "priboljški"

Omeniti moramo še dve lastnosti, ki sta na voljo v zadnji različici Quarka. Prva je možnost dajanja projektov v skupno rabo, kar pomeni, da lahko dela pri istem projektu poljubno število uporabnikov. Tako se lahko npr. v podjetju, ki izdeluje katalog, en uporabnik ukvarja samo z besedili, drug z naslovi in tretji s slikovnim gradivom. Dostopnost do projektov v skupni rabi lahko omejimo tudi na ravni uporabnika.

Drugi priboljšek, ki med drugim olajša tudi skupinsko delo, se imenuje Job Jacket. Ta nam omogoča, da določimo stilistična in oblikovna pravila in jih pri projektih, s katerimi se ukvarjamo, tudi preverjamo. Tako lahko enostavno ugotavljamo konsistentnost dokumentov oziroma projektov.

Filter PSD v Quarku ne podpira vseh učinkov Photoshopa.


Za konec

Quark je znižal ceno svojega zadnjega paketa, vendar je ta še vedno visoka, še posebej, če pomislimo, da pri Adobu le za nekoliko višjo ceno dobimo celotno paleto programov, ki jih potrebujemo za delo v namiznem založništvu (Indesign, Photoshop, Illustrator, Acrobat).

Vsekakor pa je Quark naredil velik korak naprej in bo s tem prepričal marsikaterega uporabnika, ki še vedno vztraja, da ne bo prešel h konkurenci. Toda počakajmo da se leto 2007 resno zavrti, ko bo na police prišel novi Indesign CS3 z novimi možnostmi. Boj med ponudnikoma bo vsekakor zanimiv.

Quark Xpress 7

Kaj: Program za namizno založništvo.

Izdeluje: www.quark.com.

Prodaja: CHS, www.chs.si.

Cena: 316.512 tolarjev (različica Passport 374.112 tolarjev).

Za: Podpora Unicode, senčenje, prosojnost, podpora formatu PSD.

Proti: Cena, počasnejši od prejšnje različice, manj možnosti kot Indesign.

Adobe Indesign CS2

Kaj: Program za namizno založništvo.

Izdeluje: www.adobe.com.

Prodaja: Medija, www.medija.si.

Cena: 280.680 tolarjev.

Za: Cena, podpora velikemu številu različnih jezikov, izdelava slogov za predmete.

Proti: Počasnost, občasne težave pri izrisovanju strani.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki