Objavljeno: 13.6.2023 | Avtor: Simon Peter Vavpotič | Monitor Posebna 2022

Programska oprema - Vadba in tekmovanje v virtualnem svetu

Zakaj bi se ob poplavi računalniških aplikacij za boljši videz in dobro kondicijo vozili v športne centre in plačevali drage osebne trenerje, ko pa nam lahko računalnik na prikazovalniku pametnega telefona ali na velikem platnu prek digitalnega projektorja pričara športne sotrpine, med katerimi so tudi zagrizeni konkurenti ...

Pri vadbi na prostem med mrzlimi in deževnimi dnevi kaj hitro staknemo prehlad, zato je vadba v fitnes studiu ali domači telovadnici veliko primernejša. Res pa je, da je vrtenje predalov na sobnem kolesu brez slikovite pokrajine in prijateljev, ki bi se z nami v navideznem svetu podali na kolesarko turo ali drug športni podvig, pogosto dolgočasno. K sreči so na to pomisli tudi izkušeni programerji in načrtovalci računalniških aplikacij, ki so številna tipala naprav v studiih za fitnes povezali z računalniki in s pametnimi telefoni z zmogljivimi grafičnimi procesorji in prikazovalniki, ki nas popeljejo v navidezna svetova ekipnega in tekmovalnega športa. Princip delovanja je podoben tistemu, ko osličku, na katerem sedimo, na dolgi palici pred nos pomolimo rdeč korenček, za katerim se bo takoj pognal in ga začel loviti, a ga ne bo mogel ujeti.

Kaj je avatar?

Izraz avatar je povzet po istoimenski seriji filmov, v katerih ljudje iz nadzornih centrov z napredno tehnologijo bionskih vmesnikov prek neverjetno hitrih telekomunikacijskih povezav s svojimi možgani na daljavo oživijo in upravljajo telesa modrokožnih pripadnikov neke primitivne civilizacije, ki jih bioreaktorjih v ta namen izdelajo brez možganov.

Danes ima beseda avatar širši pomen in pomeni telo (navadno v človeški podobi), ki nas predstavlja v virtualnem svetu, pri čemer lahko ob njegovi pomoči vzpostavimo interakcijo z avatarji drugih uporabnikov in drugimi stvarmi ter liki v virtualnem svetu. Upravljamo ga lahko z vrtenjem pedalov sobnega kolesa, menjavanjem prestav ter ukazi prek tipkovnice, igralne palice in mikrofona. Denimo, če imata dva kolesarja na virtualni dirki vsak svojega avatarja, bosta eden drugega videla le v teh podobah.

Nekatere aplikacije s podporo za navidezno in/ali obogateno resničnost omogočajo sooblikovanje avatarja tako, da vanje prenesemo (svoje osebne) fotografije, spet druge pa le, da avatarja izberemo izmed ponujenih. Kljub temu večina vsaj pri dirkah v navideznem svetu omogoča, da svojega avatarja podpišemo, tako da sotekmovalci na tablici nad njim vidijo naše ime, četudi so morda izbrali avatarja z enako podobo.

Prikaz avatarjev sotekmovalcev izboljša počutje in odvrne naše misli od napora, ki ga moramo vlagati pri poganjanju sobnega kolesa ali druge naprave za fitnes, hkrati pa vzbuja tekmovalnost. Zmogljivejše naprave, še posebej sobna kolesa in naprave za tek na mestu, lahko med vadbo posnemajo gibanje po terenu, kot je vožnja ali tek: v klanec, po ravnem ali spust, kar nazorno prikažejo tudi z računalniško grafiko. Prave ali navidezne sotekmovalce lahko prehitimo ali pa oni prehitijo nas. A dodajmo še, da je prikaz avatarjev sotekmovalcev mogoč le ob pomoči omrežnih povezav med računalniki za športno vadbo, ki poganjajo isto aplikacijo, v nasprotnem v navideznem svetu srečujemo le vnaprej sprogramirane like.

Tako kot v večino aplikacij za sobno kolesarjenje se moramo prijaviti tudi v popularni Rouvy, s čimer vstopimo tudi v spletno skupnost.

Sobno kolesarjenje in druge športne aktivnosti

Poklicnim kolesarjem pogosto zmanjka časa družino, saj morajo veliko potovati in vsak dan s kolesom prevoziti na desetine kilometrov. Družinskih člani se jim zaradi prezahtevnosti tur ne morejo pridružiti niti na krajših odsekih. Nasprotno pa pri sobnem kolesarjenju ovir za prijetna druženja ni, saj lahko vsak svoje sobno kolo postavi v telovadnico in ob kolesarskem očetu ali mami tudi sam prevozi nekaj kilometrov pri obremenitvi vrtenja pedalov, ki je primerna zanj.

Bistvena prednost virtualnih kolesarskih dirk je tudi neizpostavljenost vremenskim razmeram, kar je še posebej pomembno v hladnejši polovici leta, ko večina kolesarjev svoje cestno ali gorsko kolo zamenja za sobno ali pa ga spremeni v sobno kolo prek posebnega vmesnika (tako da odmontira prednje ali zadnje kolo – odvisno od izvedbe – in vilice kolesa pritrdi na vmesnik), tekači pa uporabljajo tekalno stezo.

***Slika 2: Izbira pokrajine je pri uporabi aplikacij z obogateno resničnostjo še posebej pomembna, saj slikovite poti vzbujajo optimizem in preganjajo dolgčas.

Mnogi se radi udeležijo virtualne dirke ali teka z znanci in s prijatelji iz vsega sveta, ki navadno poteka na najbolj eksotičnih in slikovitih lokacijah, kar je ena izmed bistvenih prednosti virtualnega kolesarjenja in teka. Pomembno je, da imajo tekmovalci svoja sobna kolesa ali tekalne steze pravilno nastavljene, tako da odpor pri vrtenju pedalov ali nagib steze vselej ustreza tistemu, ki bi ga občutili, če bi isto traso prevozili ali pretekli v naravi. Ko se po nekaj mesecih naveličajo virtualnih dirk in/ali teka, si med vrtenjem pedalov ali lahkotnim tekom po tekalni stezi včasih namesto potopitve v virtualni svet raje privoščijo ogled filma ...

Je aplikacija združljiva z mojim (sobnim) kolesom?

Aplikacijam za sobno kolesarjenje in fitnes je obdobje pandemije covida dalo dodaten zagon, zato jih danes ne manjka. Kljub temu niso vse združljive z vso športno opremo, zato moramo pred plačilom naročnine ali nakupom vselej nujno preveriti združljivost s svojo športno opremo. Nekateri ponudniki so v svoje spletne strani vgradili vprašalnike za vse, ki nameravajo športno opremo kupiti obenem z aplikacijo, in tudi za tiste, ki tako opremo že imajo in potrebujejo samo aplikacijo.

Večina aplikacij podpira tako posamezna tipala, ki jih lahko v športno opremo vgradimo sami, kot tudi skupke tipal, ki so serijsko vgrajena v pametno športno opremo. Zadnja ni poceni, saj sobna kolesa in vmesniki za sobno kolesarjenje pri gorskih in cestnih kolesih stanejo od okoli 500 dolarjev naprej.

Nekatere kolesarske ture so brezplačne, druge moramo kupiti.

Cyclego (cycle-go.com) je ena najboljših brezplačnih aplikacij za sobno kolesarjenje in tek v virtualnem svetu, pri čemer je osnovna gorska pokrajina zastonj, če pa želimo teči ali kolesariti drugje, na primer v mestu, moramo kupiti premijsko različico. Cyclego je primeren za začetnike in rekreativce, še posebej tiste, ki le občasno zavrtijo pedale, in vse s cenejšimi in starejšimi sobnimi kolesi z ročnimi nastavitvami obremenitve in brez tipal, ki bi jih lahko neposredno povezali z računalnikom ali s pametnim telefonom. Aplikacija zadnjega niti ne omogoča, zato pa nam med treningom daje navodila za ročno spreminjanje obremenitve, menjavo prestav in to, kako hitro moramo obračati pedale. Obenem je namenjena individualni vadbi, zato se prek nje ne moremo povezati s spletno skupnostjo. Deluje samo v napravah z operacijskima sistemoma Android in iOS in ne potrebuje povezave z internetom.

Kolesarska vožnja v navideznem svetu.

Fulgaz (fulgaz.com) je aplikacija za sobno kolesarjenje z ornamentirano resničnostjo, ki se zanaša predvsem na digitalno knjižnico z več kot 1.800 videi z raznih kolesarskih tur. Zna se povezati z vrsto pametnih sobnih koles in vmesniki za sobno kolesarjenje za gorska in cestna kolesa kakor tudi s posameznimi tipali, ki delujejo po standardih ANT+ FE-C in bluetooth FTMS.

Čeprav veliko pozornosti namenja detajlom, je za povprečnega Evropejca ali Američana moteča predvsem vožnja po levi strani, saj je večina videov iz Avstralije, so pa aplikacije gotovo veseli v Veliki Britaniji.

Četudi dajejo tvorci aplikacije največ poudarka kakovosti videov (ločljivosti do 4K), pri čemer izkoristijo vsako priložnost za slikanje zaprtih cest, denimo pred tekmovanjem Iron man v Melbournu, pri nekaterih videih omogočajo tudi uporabo avatarjev, podobno kot večina drugih kolesarskih aplikacij. Vseeno pa pogrešamo več interakcije med kolesarji, ki sodelujejo na virtualnih turah. Fulgaz je na voljo za Android, iOS, Windows 10 ali novejši in Mac OS X. V okviru spletne skupnosti mogoča tudi dodajanje novih kolesarskih videov. Stane 12,99 dolarja mesečno ali 108,99 letno.

Hitra hoja in lahkoten tek v navideznem svetu.

Konomap (kinomap.com) omogoča ne le sobno kolesarjenje, ampak tudi tek in veslanje v vseh vremenskih pogojih, a je zgolj knjižnica videov in ne omogoča obogatene resničnosti ali celo avatarejev. Videe, podobno kot pri Fulgazu, prispevajo tudi člani spletne skupnosti. Kolesarimo, tečemo ali veslamo lahko rekreativno ali pa treniramo, pri čemer daje aplikacija poseben poudarek pripravi načrta in izbiri virtualnega trenerja. Druženje v virtualnem svetu je omejeno zgolj na sezname tekmovalcev, na katerih lahko primerjamo (svoje) uvrstitve, vendar pa ne moremo dirkati skupaj z drugimi ali z njimi neposredno komunicirati.

Z aplikacijo lahko povežemo pametne naprave za trening in tipala po standardih ANT+ FE-C in bluetooth FTMS. Žal sta na voljo zgolj različici za Android in iOS, medtem ko lahko videe v Windows in Mac OS X poganjamo kar prek spletnega brskalnika. Mesečna naročnina stane 11,99 evra, letna 89,99, naročnina za vse življenje pa 269,99 evra, ob čemer lahko aplikacijo prvih 14 dni preizkušamo brezplačno.

Rouvy (rouvy.com) sobno kolesarjenje popestri z obogateno resničnostjo, sestavljeno iz posnetkov voženj po kolesarskih trasah, ki jih navidezno prevozimo v skupini avatarejev. Lahko pa dirkamo tudi s pogledom skozi oči svojega avatarja ali pa dogajanje opazujemo iz zraka, kot bi nad tekmovalci leteli s helikopterjem ali z dronom. Rouvy lahko tudi dinamično spreminja poglede, tako da nekaj časa svojega avatarja spremljamo od zadaj, nekaj časa od spredaj (kot bi ga posnel televizijski snemalec z motorja) in nekaj časa iz zraka. Mogoče je tudi sorazmerno enostavno dodajanje novih kolesarskih tras, pri čemer v spletni oblak prenesemo posnetek vožnje s 360-stopinjsko kamero in pripadajoče zaporedje koordinat GPS.

Med navidezno dirko Rouvy avatarje izrisuje v prvem planu, medtem ko v zadnjem planu teče posnetek vožnje po začrtani kolesarski trasi, katerega hitrost predvajanja je prilagojena naši navidezni hitrosti, izračunani iz hitrosti obračanja pedalov pri upoštevanju trenutno izbranega prestavnega razmerja in velikosti zadnjega kolesa. Seveda to ne pomeni, da morajo drugi človeški tekmovalci, ki se dirki prek interneta pridružijo iz svojih studiev za fitnes, voziti enako hitro kot mi, saj sta predvajanje videa in prikazovanje sotekmovalcev na zaslonu vedno prilagojena posamezniku.

Spletna skupnost Rouvy ima skupno že več kot dva milijona kilometrov kolesarskih tur, aplikacijo pa lahko naložimo na računalnike z operacijskimi sistemi Android in iOS, medtem ko računalniki z operacijskima sistemoma Windows in Mac OS X potrebujejo ustrezen posnemovalnik. Naročnina stane 15 dolarjev mesečno, 84 za pol leta in 144 letno.

Kaj je obogatena resničnost in ali je ta vedno najboljša možnost?

Vožnja po resničnih cestah, posnetih s 360-stopinjsko kamero (podobno kot pri Google Zemljevidih), je vsekakor bolj realistična in vznemirljiva kot tista v povsem navideznem svetu, saj bi v nasprotnem potrebovali zelo natančen trirazsežni model površja, kar pa je z današnjo računalniško tehnologijo zelo težko doseči, obenem pa bi bilo zelo veliko dela tudi pri dodajanju novih tur, za kar bo v prihodnosti verjetno poskrbela umetnointeligenčna programska oprema.

Glavna pomanjkljivost obogatene resničnosti je, da na cesti srečujemo tudi vozila, ki vozijo v obeh smereh in nas tudi prehitevajo, kar pri pravi kolesarski dirki (skoraj) ni mogoče in je prepovedano. Čeprav se hitrost vožnje prilagaja našemu obračanju pedalov in trenutno izbrani prestavi na kolesu, so nasproti vozeča vozila in vozila, ki nas prehitevajo, skoraj kot nekakšne prikazni, ki jim ne moremo ubežati, ker so na posnetku, obenem pa se pojavijo vedno na istem odseku kolesarske trase, kar zna biti dolgočasno, če isto traso med treningom prevozimo večkrat.

Trainer day (trainerday.com), ki se zgleduje po starejši aplikaciji Trainer road, omogoča strukturirano vadbo. Osnovna različica je brezplačna, premijska različica za 3,99 dolarja mesečno pa za zmerno ceno ponudi polno funkcionalnost, ki vključuje tudi izdelavo osebnega načrta vadbe. Aplikacija je izdelana za operacijska sistema Android in iOS, medtem ko jo lahko na peceju poganjamo samo ob pomoči simulatorja.

V navideznem svetu lahko svojo vožnjo opazujemo skoraj iz katerekoli perspektive.

Trainer road (trainerroad.com) omogoča dobro strukturirano in organizirano vadbo. Čeprav to ne pomeni, da ob veliki izčrpanosti in utrujenosti ne smemo za nekaj dni prekiniti redne vadbe in si obnoviti zaloge moči, je v aplikacijo vgrajenih veliko kolesarskih treningov, ki jih uporabljajo tudi trenerji profesionalnih kolesarjev. Izbrati pravo vadbo ni vedno lahko, vseeno pa mnogi kolesarji po daljši uporabi aplikacije opazijo znaten napredek svojih zmogljivosti.

Trainer road pripravo osebnega načrta treningov prilagodi našim kolesarskim sposobnostim, pri čemer porablja metode umetne inteligence, da naprej ugotovi naše zmogljivosti, nakar jim samodejno prilagodi zahtevnost vadbe. Z naraščanjem naših sposobnosti po več tednih ali mesecih potem postopno povečuje zahtevnosti treningov.

Kljub temu pa je Trainer road namenjen izključno individualni vadbi, pri čemer ne omogoča potopitve v virtualni svet in spletne skupnosti. Aplikacija je na voljo za Android, iOS, Mac OS X in Windows. 30-dnevno preizkušanje je zastonj, medtem ko stane enomesečna naročnina 19,95 dolarja, letna z vključenim popustom pa 189.

Enostavno dodajanje novih kolesarskih tur

Ornamentirana resničnost omogoča sorazmerno enostavno dodajanje kolesarskih tur, saj zadošča videoposnetek trase, skupaj s shranjenimi podatki GPS, ki vsebujejo tudi nadmorsko višino. Podatke je mogoče sorazmerno preprosto zajeti z osebnim avtomobilom z nameščenim GPS in s 360-stopinjsko kamero.

Pri tem ni tako pomembno, kako hitro vozi avtomobil, ki snema video, ampak predvsem, kako natančno so zajeti podatki GPS za vsako sličico videa, saj sta v njih implicitno vključeni tudi trenutna hitrost premikanja in sprememba nadmorske višine, kar je ključno za kasnejšo prilagoditev hitrosti predvajanja videa glede na izračunano hitrost vrtenja pedalov in izbrano prestavno razmerje pri sobnem kolesu.

Veloreality (veloreality.com) je v osnovi brezplačna aplikacija in podobno kot Fulgaz in Rouvy omogoča vadbo v ornamentirani resničnosti. Deluje le v 64-bitnem operacijskem sistemu Windows 7, 8 in 10 ali novejšem, vendar zato omogoča kakovostno predvajanje videa kakor tudi avaterjev, ki prikazujejo naše sotekmovalce. Pri tem namesto svojega avatarja vidimo instrumentno ploščo, ko prikazuje podatke, kot so trenutna hitrost, število obratov pedalov, prevožena razdalja itn.

Nekaj videov slikovitih kolesarskih tur je zastonj, ostale pa moramo kupiti za okoli 35 dolarjev. Ločljivosti večine videa, opremljenega s podatki GPS, so visoke (1.080p ali 4K). Obenem priporočajo uporabo zmogljivejših grafičnih kartic, denimo Nvidie. Podpora za sobna kolesa in različna tipala (še posebej po standardu ANT) je pestra, se pa vseeno izplača preveriti, ali je podprt tudi tisti, ki ga uporabljamo ali nameravamo kupiti.

Aplikacije na osnovi obogatene resničnosti uporabljajo za osnovo videe visoke ločljivosti.

Lahko trdimo, da aplikacija ponuja vse, kar imajo ostale, in morda še več, saj imajo peceji navadno kar dobro grafiko, pri čemer so še posebej primerni tisti za igranje računalniških iger. Ker je aplikacija namenjena sobni vadbi, velikost računalnika navadno ni ovira, obenem pa grafične zmogljivosti pametnih telefonov, tablic in drugih računalnikov s procesorji ARM še zdaleč ne dosegajo najzmogljivejših pecejev.

Wahoo X (wahoofitness.com) je naročniški programski paket z aplikacijama Wahoo RGT in Wahoo SYSTM, ki so ga pri Wahooju ponudili po nakupu priljubljene aplikacije in spletne skupnosti RGT Cycling. Wahoo RGT ponuja enako kolesarsko izkušnjo kot njegov predhodnik RGT Cycling in se obenem spogleduje s priljubljenim Zwiftom, ki nas namesto v ornamentirano resničnost postavi v pravo navidezno, ki jo lahko primerjamo s tisto v simulatorjih motorističnih dirk moto GP.

Waho SYSTM je po drugi strani namenjen predvsem individualnemu treningu, saj med vadbo predvaja vnaprej posnete videe s kolesarskih dirk, joge in drugih športov, s katerimi prikaže vaje in nas spodbuja k intenzivnejši vadbi. Namenjen je predvsem (pol)profesionalnim športnikom, ki potrebujejo dobro strukturirano vadbo tako v zaprtih prostorih kot na prostem. Ko ob pomoči izdelave štrirazseženega profila moči odkrije naše prednosti in šibke točke, izdela urnik treningov.

Obogatena resničnost včasih skoraj popolno zakrije originalni video.

Med 14-dnevnim preizkusim obdobjem lahko aplikacijo uporabljamo zastoj, mesečna naročnina je 14,99 dolarja, letna pa 129,99. Aplikacija je na voljo za Android, iOS, Mac OS X in Windows.

Zwift (zwift.com) omogoča kolesarske užitke tudi, ko nam vreme ne dopušča, da bi se odpravili na pravo klesarsko turo ali pa se želimo preizkusiti na virtualnih dirkah s svetovno znanimi kolesarji. Posebnost Zwifta je, da ves izračun grafike za vse udeležence virtualne kolesarske dirke poteka na strežniku, kar omogoča, da vsi udeleženci vidijo na svojih prikazovalnikih enako sliko, ne glede na to, kako zmogljiv je njihov namizni računalnik, računalniška tablica ali pametni telefon.

Čeprav tekmujemo v navideznem svetu in ne v ornamentirani resničnosti kot pri aplikaciji Rouvy, so kolesarke ture ustvarjene na osnovi zajetih podatkov GPS in fotografij, ki so uporabljene za slikovite teksture. Zwift ponudi tudi različne vaje in načrte treningov, med katerimi lahko izbiramo pri individualni vadbi, sicer pa spodbuja interakcijo med uporabniki in udeležbo na virtualnih dirkah. Mesečna naročnina stane 14,99 dolarja, medtem ko je aplikacija na voljo za računalnike z Androidom, iOS, Windows in Mac OS.

Android, iOS, Windows ali Mac OSX?

Operacijski sistem Android od okolja Windows počasi prevzema primat najbolj razširjenega in najbolj priljubljenega operacijskega sistema. Čeprav bi pričakovali, da je za vadbo v notranjih prostorih na voljo več aplikacij za Windows, mnogi proizvajalci ponujajo le aplikacije za Android in iOS, a v isti sapi navajajo, s katerimi posnemovalniki jih je mogoče poganjati tudi v peceju ali macu.

Več o poganjanju operacijskega sistema Android in posnemanju Armovih procesorjev v peceju lahko preberete v članku z naslovom Virtualizacija: Tudi aplikacije za Android! In zakaj več pecejev, če je dovolj samo eden? v lanskem majskem Monitorju. Vseeno dodajmo, da še posebej za sobno kolesarjenje ne manjka niti aplikacij za Windows in Mac OS X.

Katero resničnost izbrati?

Ko na železniški postaji kretničar izbere progo in strojevodja požene lokomotivo, gre lahko vlak samo naprej ali nazaj tako hitro, kot želi strojevodja, ali pa se ustavi in stoji. Podobno je pri kolesarjenju v obogateni realnosti, pri kateri so edina rešitev, ki poleg slikovitega posnetka vožnje še nekoliko popestri dogajanje, avatarji, ki znajo v virtualnem svetu (tako kot mi v realnem) kolesariti, teči, veslati in se pri tem ozreti na levo, desno in nazaj ali celo elegantno stopiti s kolesa, ko se ustavimo. Kljub temu ne moremo trditi kaj bistveno več ali manj kot igralci v virtualnem nogometu v računalniški igri FIFA 2023. Res pa je, da lahko ti stečejo kjerkoli na igrišču in podajo žogo komurkoli. Podobno je tudi pri pravem kolesarjenju v virtualnem svetu, pri katerem mora računalniška grafika ustvariti tako pokrajino kot tekmovalce, saj je kolesarska trasa venomer vnaprej začrtana. Vseeno bo verjetno z naraščanjem zmogljivosti računalniške grafike in metod umetne inteligence mogoče že v naslednjem desetletju oditi tudi na pravi kolesarski izlet po virtualnem svetu, pri katerem si bomo lahko sproti izbirali poti, čeprav bomo v resnici ves čas sedeli v domačem fitnes studiu.

Večkratno dirkanje »po istem videu« z visoko ločljivostjo, še posebej brez avatarjev in drugih umetno dodanih grafičnih objektov, je lahko dolgočasno.

Kljub vsej napredni računalniški grafiki in številnim tipalom v napravah za fitnes in sobno kolesarjenje na koncu ne moremo mimo vprašanja, mar ni bolje ob lepem vremenu preprosto obuti športne copate in sesti na kolo ali v čoln in se odpeljati ali odveslati novim dogodivščinam naproti kar v realnem svetu, s prav tako tremi dimenzijami in brez napak »pri izrisu grafike« ...

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji