Kako postati strokovnjak za formulo 1?
Formulo 1 spremljam že 30 let in o voznikih ter ekipah, njihovih dosežkih in spodrsljajih vem veliko. No, videti je, da enako veliko danes vedo tudi tisti, ki so se s F1 seznanili prek Netflixa …
Natančno se spomnim, kje sem bil, ko se je smrtno ponesrečil Senna. Kako besen sem bil, ko je Schumacher nevarno in usodno izzival Coultharda, in kakšen vihar čustev me je prevzel, ko je Massa že praznoval naslov prvaka, a je Hamilton njegovo življenje spremenil v črepinje. Pogledal sem ogromno dirk, prebral sem kopico knjig, že leta redno poslušam podkaste, preklikal sem neskončno množico spletnih člankov, tvitov in forumov. Brez pretirane samohvale se lahko okličem za poznavalca najhitrejšega in najprestižnejšega moto športa na svetu. Da, do nedavno je za formulo 1 veljalo, da ta šport gledajo le ostareli moški, ki so v mladosti mnoge nedeljske popoldneve preležali ob hrupu in megleni sliki Mansellov, Prostov in drugih šampionov preteklosti.
Ko je organizacijo formule 1 pred petimi leti kupilo ameriško marketinško podjetje, je bolj ali manj takoj začelo uveljavljati spremembe. Leta 2019 so na Netflixu začeli predvajati še serijo Drive to Survive in formulo 1 so preplavili novi gledalci, šport pa je doživel popoln preporod. Na družabnih omrežjih, predvsem na Tiktoku, so se (navidezno) nenadoma pojavili novi strokovnjaki in strokovnjakinje, ki množici sledilcev razlagajo o večplastnosti nenavadnega športa, kjer ne tekmujejo samo dirkači, ampak tudi inženirji, ki ustvarjajo in nenehno izboljšujejo dirkalnike, in strategi, ki med dirko odločajo, katere gume nadeti in kolikokrat ter kdaj se izplača zaviti v bokse. Poznajo skrivnosti preteklosti, občudujejo (ali prezirajo) pisane osebnosti, komentirajo dogajanje na dirkališčih in ob njih ter vlečejo vzporednice in odkrivajo nasprotja med sodobnostjo in zgodovino.
Kako so kar naenkrat postali strokovnjakinje in strokovnjaki, če šport spremljajo šele tri ali štiri leta? Mi, stari in izvirni navdušenci, pa tudi do desetkrat dlje? Kako si drznejo vedeti več kot mi? In kako si drznejo govoriti in pisati s takšno vnemo in navdušenjem? In kako naiven je svet, da jim verjame! Saj je jasno, da je za to, da postaneš navijač strokovnjak, treba šport spremljati veliko dlje kot tri leta. Kajne? Šport je vendar treba razumeti, ga čutiti, živeti in ponotranjiti. Šele potem si pravi navijač!
***
Veliki jezikovni modeli (LLM) so tehnološko čudo, ki ga je s ChatGPT izpopolnilo podjetje Open AI in je podlaga za praktično vse zgodbe o umetni inteligenci, ki so v zadnjem času preplavile svet in še posebej medije. Velika podjetja, posamezniki in skupnosti tekmujejo v vratolomni dirki, kdo bo pripravil večji in zmogljivejši model UI. Bije se tekma, kdo bo v podatkovno shrambo čim bolj učinkovito stlačil čim večji del spleta in vsega digitalnega, kar pride pod roke. Zbrani podatki, seveda, niso dovolj. Potrebujemo še algoritme, ki bodo razumeli umetni inteligenci postavljeno vprašanje ali ukaz in ki se bodo spretno sprehajali med nepregledno množico povezav ter iz njih znali izluščiti pravilne odgovore.
Za fascinacijo nad izdelki velikih podatkovnih modelov ni kriv le velikanski tehnološki preboj, ampak tudi to, da se mnogim pisanje zdi velik dosežek za človeka, kaj šele za stroj.
In vendar to, čemur te dni pravimo umetna inteligenca, ni čisto prava umetna inteligenca, ampak je uporaba že znanih pristopov strojnega učenja z dodatkom genialnih novih izumov in pristopov, ki zna na podlagi ogromne zbirke znanih podatkov pisati koherentne stavke, odstavke in sestavke, ki so podobni takšnim, kot bi jih pisali strokovnjaki. Vsaka naslednja črka in beseda sta »le« najverjetnejše nadaljevanje začetega besedila, kot ga napove model, zgrajen iz nepregledne možnosti preteklih besedil z dodatkom naključja.
Morda za fascinacijo nad izdelki velikih podatkovnih modelov ni kriv le velikanski tehnološki preboj, ampak tudi to, da se mnogim zapis nekaj vsebinsko povezanih stavkov zdi velik dosežek za človeka, kaj šele za stroj. Večina ljudi sovraži pisanje, kaj šele nastopanje. Seminarske in diplomske naloge so za marsikoga Everest – enkrat ga osvojiš, nato se tja ne želiš več vrniti. Če dobro poznaš temo, premagaš svoj strah in večkrat pišeš, postane pisanje manj zastrašujoče, z nekaj vaje rezultat ne more izostati. Takrat postanejo besedila, ki jih piše ChatGPT, manj fascinantna in navdušujoča. Zdijo se podobno prazna kot mnogi komentarji dirk in dogajanja ob njih, ki so preplavili Tiktok in Youtube – kvalitetno posneti, dobro zaigrani, polni strokovnih besed in besednih zvez. Mnogi (a ne vsi!) so na las podobni kakovostnim vsebinam, vendar brez prave vsebine, brez novih idej in brez duše, le remiks nekih drugih člankov, knjig in posnetkov iz preteklosti. Kot bi jih napisal ChatGPT.
Znanje (inteligenca) pač ni recikliranje obstoječih virov in goreče zagovarjanje le-teh (na Twitterju, Tiktoku ali Youtubu).