Objavljeno: 30.6.2014 12:00

Facebook s svojimi uporabniki kot s poskusnimi zajčki

Če ste živeli v prepričanju, da Facebookov tok novic (News Feed), na katerega so redno obešene milijarde uporabnikov, berejo in upravljajo le algoritmi, ste živeli v zmoti. Odločitve kdaj, kje in zakaj se bo katera izmed objav vaših »prijateljev« prikazala na vaši strani, namreč sprejemajo tudi ljudje, oz. »raziskovalci človeških čustev«. Vsaj leta 2012 je bilo tako, ko so raziskovalci ameriških univerz Cornell in University of California upravljali novičarske tokove 689.000 uporabnikov Facebooka.

Raziskovalci so uporabnikom načrtno odvzemali tiste objave njihovih »prijateljev«, ki so sporočale veselost/srečo in obratno, objave, ki so sporočale žalost in zaskrbljenost. S poskusom so poskušali dokazati povezavo med prikazovanjem objav na Facebooku in čustvenim stanjem uporabnika, glede na zaključke v študiji pa jim je to tudi uspelo. Uporabniki, ki so bili deležni več »srečnih objav« so na Facebook prispevali več »svojih srečnih objav« in nasprotno. Zanimivo je, da so raziskovalci s poskusom v resnici poskušali dokazati obratno povezavo – srečne objave naj bi na uporabnike vplivale depresivno in nasprotno.  Toda, če postanemo zelo konkretni – raziskovalci so, s pomočjo Facebooka, v resnici vplivali na počutje več kot pol milijona ljudi. Kar je bržkone strašljivo.

Po objavi rezultatov, s katerimi so se pohvalili raziskovalci, je završalo, komentatorji so eksperiment takoj razširili na možnost vplivanja na volitve, možnost zlorabe v korist tajnih služb, ki bi na ta način lahko zamenjale politične režime po svetu in še kaj.

Ključno pa seveda je, da je bilo vse to narejeno v tajnosti, brez soglasja uporabnikov, ki so (smo?) sodelovali pri tem svojevrstnem eksperimentu. Facebook se brani, da s takimi eksperimenti uporabniki soglašamo že v trenutku, ko ob prijavi v servis odkljukamo njihova splošna pravila uporabe, pravni strokovnjaki pa pravijo, da temu nikakor ni tako. Za vsak eksperiment, ki se izvaja na človeških bitjih, je potrebno osebno in zelo natančno strinjanje vsakega subjekta.

Kakorkoli – milijarda (in več) uporabnikov, ki o sebi javno razkrivajo vse tisto, kar še do nedavnega niso upali povedati niti svojemu najbližjemu zaupniku, je za podjetja kot sta (najmanj) Facebook in Google, vsekakor zlata jama, zato je verjetno utopično pričakovati, da je (bil) ta eksperiment osamljen primer, oz, da jih ne bo v prihodnje še več. 

Več novic

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

Najbolj brano

  • Kaj se zgodi, če Samsungov Galaxy Z Fold prepognete 200.000-krat?

    Ustvarjalec vsebin tech-it je s prenosom v živo na YouTubu izvedel maratonski test, v katerem je ročno odprl in zaprl Samsung Galaxy Z Fold 7 kar 200.000-krat

    Objavljeno: 8.8.2025 10:00
  • Programerska naloga, ki je ni rešil nihče

    Vsako leto se najboljši dijaki v programiranju na svetu merijo na olimpijadi iz informatike, kjer nastopa tudi slovenska ekipa. Tekmovalci v dveh tekmovalnih dneh rešujejo šest nalog, kodo pa pišejo v jeziku C++. Ene izmed nalog letos ni rešil nihče izmed 330 tekmovalci.

    Objavljeno: 6.8.2025 07:00
  • Linus Torvalds spet ponorel

    Linus Torvalds, izumitelj in še vedno glavni skrbnik Linuxa, je vedno slovel kot vzkipljiv človek, zato tudi njegov zadnji izbruh ni zelo presenetljiv. Ob pripravi nove verzije jedra 6.17 jih je pošteno napel Palmerju Dabbeltu, ki je predložil kopico popravkov za RISC-V. Torvalds je, milo rečeno, ponorel.

    Objavljeno: 14.8.2025 05:00
  • Xiaomi predstavil pametni ventilator

    Xiaomi je v poletni vročini za evropske trge predstavil Smart Desktop Air Circulation Fan, kompakten pametni ventilator, zasnovan za močan pretok zraka v manjših prostorih. 

    Objavljeno: 6.8.2025 11:00
  • Microsoft bo ukinil enoto GitHub

    Ko je Microsoft leta 2018 prevzel GitHub, se ni nič bistvenega spremenilo, saj je ostal samostojna enota z istim direktorjem. A Thomas Dohmke, ki je od leta 2021čas vodil GitHub, je napovedal odhod iz podjetja, saj ima druge podjetniške cilje. Microsoft zamenjave ne bo iskal.

    Objavljeno: 13.8.2025 05:00
  • Izobraževanje zaposlenih za prepoznavanje ribarjenja je neučinkovito

    Ker so zaposleni eden najučinkovitejših vektorjev za vdore v poslovne sisteme, so različne delavnice, tečaji in urjenja, kako prepoznati ribarjenje (phishing) zlasti v večjih podjetjih postala del rednega izobraževanja. A raziskovalci z Univerze v San Diegu so pokazali, da je uspeh tovrstnih izobraževanj sila pičel.

    Objavljeno: 18.8.2025 07:00
 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji