Pretočna sedanjost

Objavljeno: 28.2.2017 | Avtor: Boris Šavc | Kategorija: Dosje | Revija: Marec 2017

Včasih smo se ljubitelji glasbe in filmov delili na kupce in pirate, danes pa smo enotnejši in zabavne vsebine vsi po vrsti raje pretakamo. Razlog je preprost, obojim je pri srcu udobnost pretočnih storitev. Namesto poti v trgovino, prenašanja na posamezne naprave ali ubadanja s pravili sive scene ter iskanja dobre kakovosti, vzamemo v roke telefon/tablico, prižgemo televizor/igralno konzolo in iz bogate bere s prstom/gumbom izberemo, kar nas trenutno zanima. Čas je denar, pa še poceni je.

Glasba

V svetu glasbe smo v zadnjem obdobju priča novi revoluciji. Če so optični nosilci pred časom izpodrinili plošče in kasete, da bi nato predali štafetno palico digitalnim prenosom, je zdaj napočil čas za pretočne storitve. Gre za naročniški model, pri katerem je uporabniku oziroma naročniku na voljo vsa glasba iz kataloga posamezne storitve.

Številke različnih knjižnic so zavajajoče, Deezer ima v lasti na primer več kot 40 milijonov naslovov, a ga pri določenih iskanjih prekaša Tidal s petindvajsetimi milijoni v ponudbi. Ko smo iskali albume južnoafriških rokerjev Prime Circle, nam je Jay Zjeva pretočna storitev ponudila daleč največ zadetkov. Na drugi strani je Taylor Swift, katere zadnji album 1989 najdemo zgolj pri Applu, ki je s pevko sklenil poseben dogovor. Nauk zgodbe je, da moramo pred izbiro določene pretočne storitve dobro razmisliti, kakšna glasba nas privlači, in preveriti, ali jo izbrana storitev ponuja.

Osrednja privlačnost glasbenih pretočnih storitev je odkrivanje nove glasbe. Glasbeni navdušenci smo nenehno na preži za svežim gradivom, ki nas bo navduševalo, zato pozdravljamo vsakršna priporočila na podlagi preteklih predvajanj, priljubljenih izvajalcev in izbire somišljenikov, uporabnikov s podobnim okusom. Programski algoritmi, ki skrbijo za nikoli povsem potešeno željo, so sposobni in učinkoviti. Čim bolj posamezno storitev uporabljamo, tem natančnejši so zadetki, ki nam pihajo na dušo. Dodatno ponudbo glasbenih pretočnih storitev predstavljajo spletne radijske postaje. Navadno gre za paket glasbe glede na zvrst, izvajalca in sorodnost izbranih vsebin. Vsaka pretočna storitev se radijskega dela loti po svoje. Med posebnostmi izstopa Apple, ki v sklopu storitve Apple Music ponuja štiriindvajseturno radijsko postajo Beats 1, ki v živo oddaja po vsem svetu.

Pristopi ponudnikov so različni, eni se udinjajo izvajalcem, drugi poslušalcem. V večini primerov so izvajalci deležni zgolj desetine pretočne pogače, večino ostanka si razdelita ponudnik storitve in založnik. Glavnina denarja gre v žepe največjih zvezdnikov. Večja pogoltnost upravitelja pretočne storitve navadno pomeni osiromašeno ponudbo. Slednja je pogojena tudi z geografsko lokacijo. V Sloveniji še vedno niso na voljo številka ena glasbene storitve Spotify, YouTube Red in Amazon Music. Kljub temu se je stanje na trgu pod Alpami v zadnjem času precej popravilo in Slovenci danes izbiro kljub vsemu imamo.

Google Play Music

Cena: 6 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Brezplačen prenos nezaščitenih datotek v oblak (50.000 skladb), povezan z enotnim Googlovim računom.

Googlova pretočna storitev je uporabnikom na voljo prek spleta in s pomočjo mobilnih odjemalcev (Android, iOS). Šest evrov na mesec nam ponudi bogat katalog (več kot 30 milijonov pesmi), neomejen prenos skladb za poslušanje brez povezave in omogočeno nalaganje lastnih datotek v oblak (do 50.000), od koder so nato dostopne na vseh napravah, povezanih v enoten uporabniški račun pretočne storitve.

Uporabniški vmesnik, ki sledi smernicam Googlovega oblikovanja Material Design, je preprost in brez odvečne navlake. V njem se skrivajo za glasbene pretočne storitve običajne zmožnosti, lestvice, novosti, krajevna glasba in radijske postaje. Najbolj domače se bodo z njim počutili uporabniki, vajeni androidne tržnice Google Play. Storitvi ne manjkajo niti pametni predvajalni seznami, ki se prilagajajo posamezniku. Priporočila strokovnjakov spletnega velikana bodo z vsakim poslušanjem predlogov in podajanjem ocen bliže našemu okusu. Kljub temu da gre pri Googlovi glasbi za stisnjen, spletnemu prenosu namenjen format, ki se ne more enačiti s potratnejšimi oblikami zvočnega zapisa, je kakovost zvočnih posnetkov storitve Google Music odlična, zato bo razlike med CDjem ali digitalnim formatom FLAC ter Googlovimi MP3ji slišal zgolj pravi avdiofil. Naročnikom je na voljo neomejen prenos glasbe na krajevno napravo za poslušanje brez internetne povezave.

Apple Music

Cena: 6 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Odkrivanje nove glasbe.

Pionir digitalne glasbe, ki je s predvajalnlikom iPod in trgovino iTunes lastnoročno zakrivil revolucijo, se je na vlak pretočnosti vkrcal razmeroma pozno. Apple je na trg pretočne glasbe vstopil junija 2015, ko je splavil mobilne odjemalce za telefone iPhone, tablice iPad in celo aplikacijo za naprave z Googlovim operacijskim sistemom Android. Kljub zamudi velja za poceni, a zmogljivo izbiro, ki jo velja vsaj preizkusiti. Prvi trije meseci uporabe pretočne storitve Apple Music so zastonj, če se odjavimo pred iztekom testnega obdobja, nas glasba iz tridesetmilijonskega kataloga ne stane niti centa. Četrt leta je povsem dovolj, da se seznanimo s ponudbo in zmožnostmi ter ugotovimo, ali je storitev krojena po našem okusu.

Applova glasbena pretočna storitev stavi predvsem na ekskluzivno vsebino, ki jo na drugih storitvah ni mogoče najti. Ponudbo učinkovito dopolnjuje prijazen in grafično poudarjen uporabniški vmesnik z velikanskimi slikami in uporabnimi zavihki na spodnjem robu zaslona, ki nam olajšajo prehajanje med zmožnostmi programa. Med njimi je sekcija For You, v kateri so zbrana priporočila glede na posameznikov okus. Slednjega storitev spremlja in oblikuje od samega začetka. Že ob prvi rabi nas program izpraša o priljubljenih zvrsteh in izvajalcih, nato budno spremlja sleherno našo potezo in skladno z ugotovitvami prilagaja predloge ter predvajalne sezname, ki bi nas utegnili zanimati.

Zavihek Browse vsebuje novo glasbo, vnaprej pripravljene predvajalne sezname, videospote, lestvice in zbir po zvrsteh, Library krajevno shranjeno glasbo, Radio pa radijske postaje z že omenjeno Beats 1 na čelu. Iskanje je omogočeno z izbiro Search, družabni vidik pa predstavlja zmožnost Connect, s katero izvajalci z uporabniki delijo ekskluzivne video posnetke, novice, fotografije in še kaj. Omogočeno je deljenje objav, všečkanje in komentiranje. Kakovost zvoka v formatu AAC je 256 kbps, povsem dovolj za običajne uporabnike, a posameznikom z rahločutnimi ušesi priporočamo katero izmed drugih storitev.

Deezer

Cena: 7 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Ob predvajanju po želji (in zmožnostih) prikažemo besedilo pesmi.

V svetu manj znana francoska pretočna storitev z glasbo je pri nas deležna precej pozornosti, saj jo v sklopu svojih paketov ponuja Telekom Slovenije. Devetdeset dni brezplačnega aktiviramo s sporočilom SMS na številko 1918, po izteku testnega obdobja nas bo glasbeno razvajanje olajšalo za sedem evrov na mesec. Deezer večjih ekskluziv nima, a je knjižnica, ki jo ponuja, kljub temu precej debela. Med štiridesetimi milijoni skladbami najdemo tako tuje kot tudi domače izvajalce. Velikanska izbira najrazličnejših vsebin je za nameček oplemenitena še s štirideset tisoč poddajami.

Uporabniški vmesnik pretočne storitve Deezer je podobno kot jabolčni Music zgrajen okoli zavihkov na spodnjem robu zaslona. Osrednji gumb, ki ga Apple Music nima, nas popelje neposredno na trenutno predvajano skladbo, druga na priporočila, lastno zbirko, obvestila in iskalnik. Kakovost predvajanega gradiva je prilagodljiva, izberemo jo glede na način internetnega dostopa. Samodejna izbira svežega gradiva je okronana z izbiro Flow. Gre za spletni radio z izbiro glasbe po našem okusu, skladbe program vrti v povezavi z glasbo, ki smo jo v preteklosti poslušali. Izbiro dodatno začinimo z všečkanjem trenutno predvajane pesmi. Umetna inteligenca je tako dobra, da si zapomni, če zjutraj poslušamo balade in zvečer rock, nato program uravnava skladno z ugotovitvijo. Deezer je tesno povezan z družabnim omrežjem Facebook, v vsakem trenutku smo seznanjeni z glasbo, ki jo poslušajo prijatelji. Med posebnostmi velja izpostaviti možnost prikaza besedil ob predvajanju, ki je nakazana z mikrofonom ob imenu posamezne pesmi na seznamu. Če si med poslušanjem zaželimo malce karaok, nam ni treba drugega kot pritisniti na gumb v obliki mikrofona sredi grafične spremljave trenutno predvajane vsebine. Z besedili sta opremljena več kot dva milijona pesmi iz Deezerjeve zbirke.

Tidal

Cena: 6/12 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Vrhunska kakovost za občutljiva ušesa

Ciljno občinstvo pretočne glasbene storitve v lasti izvajalcev Tidal so avdiofili, ki cenijo visoko kakovost zvoka brez izgub. Poleg dovršene oblike zapisa datotek (16bit/44,1 KHz 1411 Kbps FLAC) strankam ponujajo videospote visoke ločljivosti ter sezname predvajanj, za katere skrbijo znana imena iz glasbene srenje, skupaj z večinskim lastnikom storitve, raperjem po imenu Jay Z. V bogatem katalogu, polnem vrhunskih ekskluziv, so skladbe številnih neodvisnih založb in zbirka svete trojice, založnikov Universal Music Group, Sony Music Entertainment in Warner Music Group. Prvih trideset dni je poslušanje brezplačno, nato plačamo 6 ali 12 evrov na mesec. Tidal je precej draga glasbena pretočna storitev, ki velik delež pogače nameni izvajalcem, uporabnike z globljimi žepi pa nagradi z vrhunsko kakovostjo zvoka.

Glasba je naročnikom kot vselej na voljo prek spletne, namizne (PC, Mac) in mobilne aplikacije (Android, iOS). Možnost poslušanja brez povezave (angl. Offline Mode) imata le mobilna odjemalca, ki omogočata prenos posameznih pesmi na napravo. V povezanem načinu je omogočena zgolj ena naprava naenkrat, v glasbi storitve Tidal pa lahko brez povezave v sklopu posameznega uporabniškega računa uživamo na treh napravah hkrati.

Uporabniški vmesnik, ozaljšan s pravim vrtenjem navidezne plošče, je sicer lep, a daleč od učinkovitosti tekmecev. Večina zmožnosti aplikacije je skritih pod levim robom zaslona, ki v vidno polje pridrsi z dotikom ikone v podobi treh črt. Med njimi so običajne funkcije glasbenih pretočnih storitev, krajevna glasba My Music, novosti What’s New, predvajalni seznami Playlists, videospoti Music Videos, izbiranje po zvrsti glasbe Genres ter izbira te storitve TIDAL Rising. Marsikaj, vsaj kar zadeva mobilno rabo, manjka. Brez uspeha bomo iskali naključno predvajanje skladb izbranega izvajalca, okornejša od tekmecev je tudi izdelava seznamov. Iskalnik je slab, saj zahteva pretiravano natančen vnos. Naslov z enojnim zgornjim opuščajem bomo brez njega, čeprav bo iskalni pojem sicer pravilno vnesen, iskali zaman.

Video

Pretočne video storitve, ki so svojo pot začele kot dodatki fizičnih in digitalnih kopij filmov ter TV serij, se v zadnjem času vedno bolj uveljavljajo kot prva izbira na področju domače zabave. Osrednji krivec za njihov razcvet je hitri internet, ki ga premore že skorajda vsak slovenski dom. V povezavi z velikimi televizorji si doma z njim pričaramo dovršeno izkušnjo, ki nadomesti obisk kina ali ogled serije z nadležnimi reklamami. Uživanje v video vsebinah je udobno in poceni. Vsi ponudniki interneta in televizije omogočajo ogled za nazaj in imajo lastno videoteko (npr. Telekom Slovenije DKINO), a najbolj priljubljene pretočne video storitve so tiste, ki si jih lahko omislimo brez njih. Netflix, Voyo in Pickbox spremljamo na telefonih, tablicah in pametnih televizorjih. Potrebujemo le denar in ustreznega odjemalca. Slednje si lahko omislimo tudi prek ponudnika, kar je logičen in najudobnejši pristop, a se izkaže, da je pot do spremljanja vsebin na napravah brez povezave z uradnim digitalnim sprejemnikom trnova. Pri izbiri pretočne video storitve valja isto kot v primeru glasbenih storitev: najprej moramo vedeti, česa si želimo, nato se ozremo še po omejitvah.

Netflix

Cena: 8/10/12 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Odličen uporabniški vmesnik in kakovost slike

Kot prva je na vrsti največja pretočna video storitev na svetu, ameriški Netflix. Čeprav še ni dolgo na našem trgu, si je pridobila lepo število privržencev tudi med Slovenci. Na prihod pretočnega velikana smo se v Sloveniji odzvali navdušeno in množično odpirali registracije z brezplačnim mesečnim preizkusom. Zastonjsko preskusno obdobje je dobrodošlo, saj hitro ugotovimo, da se slovenski Netflix od ameriškega precej razlikuje. Slovencem je na voljo le slaba petina vsebin, najmanj pri filmih, ki jih je v primerjavi s storitvijo čez lužo desetkrat manj. Razlog za manko je preprost, Američani so pred širitvijo prodali pravice do manjkajočih vsebin domačim ponudnikom. Ker se te kupčije sklepajo za več let naprej, bo suša žal trajala še dolgo.

Netflix je na voljo v treh paketih. Najcenejši (8 evrov na mesec) omogoča ogled celotne knjižnice v standardni ločljivosti (SD) na eni napravi, srednji (10 evrov na mesec) vsebine v HD ločljivosti na dveh napravah hkrati in premijski (12 evrov na mesec) ultra HD ločljivost in možnost dostopa do vsebin na štirih napravah naenkrat. Med prednosti slovenskega Netflixa štejemo pet različnih profilov, ki se ločijo po zgodovini in s predlogi, otroški račun, ki omogoča spremljanje otrokovih navad pri uporabi pretočne storitve, in omejitev prenosa podatkov, ki bo dobrodošel uporabnikom videoteke z mobilnim dostopom do interneta. Slabosti so očitne, Netflix nima v slovenščino podnaslovljenih ali sinhroniziranih vsebin in za visoko ločljivost potrebuje dovolj hiter dostop do spleta. Največja ostaja pomanjkanje vsebin, kar najbolj občutimo med potovanjem v državo, kjer takega omejevanja ni, oziroma je manj drastično. V osebni račun se lahko prijavimo kjerkoli po svetu, vsebine, ki so nam na voljo, pa so odvisne od države, kjer smo.

Kljub pomanjkanju gre za najbolj izpopolnjeno pretočno video storitev pri nas. Uporabniški vmesnik je fantastičen, ne glede na platformo, ki jo uporabljamo. Storitev uporabo posameznika budno spremlja in si zapomni vse, navdušijo nas brezšivni prehodi med napravami, preprosto nadaljevanje ogleda, prilagodljivost nastavitev in iskanje novega fiksa med ponujeno drogo, predvsem televizijsko, saj so filmi na storitvi večinoma starejšega datuma. Netflix krasijo predvsem vsebine lastne produkcije in kakovost predvajanja. Mobilnim uporabnikom je del kataloga na voljo tudi za ogled brez povezave.

Voyo

Cena: 7 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Domače vsebine.

Pro plusova storitev VOYO si je zbirko naročnikov v preteklosti nabirala predvsem z razširjenim dostopom do dogajanja v razvpitih resničnostnih šovih. Učinkovito, a morda nepotrebno, saj gre za kakovostno storitev, ki jo krasi velika izbira najrazličnejših vsebin s slovenskimi podnaslovi ali sinhronizacijo. V podjetju Pro Plus zelo poudarjajo domačo (predvsem lastno) produkcijo in možnost ogleda TV programov za nazaj (POP TV, Kanal A, KINO, BRIO in OTO). Vsebine, razen posnetkov dnevnoinformativnih oddaj, se dopolnjujejo in spreminjajo enkrat na teden, odvisno od pravic, ki jih dodelijo distributerji. Za sedem evrov na mesec nam je celoten katalog na voljo na petih napravah hkrati. Če nam ustreza, preverimo s 14-dnevnim brezplačnim pokušanjem.

Pickbox

Cena: 7 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: Slovenski podnapisi.

Pickbox je ponudnik videa na zahtevo, ki prihaja iz Zagreba in storitev ponuja vsem državam na ozemlju nekdanje Jugoslavije. Katalog je sestavljen iz serij, filmov in dokumentarcev. Vse vsebine so poslovenjene, bodisi s podnapisi bodisi s sinhronizacijo. Med filmi zaman iščemo novejše naslove, pogled na razdelek s serijami je obetavnejši. Od najnovejših uspešnic do zabavnih klasik, za ljubitelja nadaljevank in nanizank je Pickbox prava izbira. Sedem evrov na mesec nam odklene dostop do bogate zbirke na dveh napravah hkrati. Storitev naročimo prek ponudnika, ki ponuja tudi brezplačen preizkus storitve, ali na istoimenski spletni strani. Če se odločimo za prvo pot, hitro naletimo na določene ovire, najvišja je menjava naprav. Pickbox odlično deluje na televizorju, povezanem z digitalnim sprejemnikom ponudnika, v mobilno aplikacijo pa se ne moremo prijaviti, saj naveza ne pozna samodejne aktivacije storitve. Rešitev se skriva pri ponudniku, brez klica in njegovega posredovanja je bržkone ne bomo našli. Pri prehajanju s televizije na tablico ali telefon naletimo na dodatno zamero, storitev ne sledi naši rabi, kar pomeni, da ne ve niti, kaj smo gledali, niti, kje smo ostali.

HBO

Cena: 10 EUR na mesec.

Poglavitna prednost pred tekmeci: TV serije lastne produkcije in novi filmi.

Zadnja od predstavljenih pretočnih video storitev na videz ne sodi v skupino že predstavljene trojice, saj je pri nas ni moč dobiti brez posredovanja ponudnika interneta in televizije, a si jo zaradi odlične lastne produkcije ter aplikacije GO kljub temu ogledamo. HBO je televizijska hiša, ki ponuja najboljše TV serije, med drugim tudi nadvse priljubljeno fantazijsko pustolovščino Game of Thrones in znanstveno fantastiko Westworld, obenem pa ne zanemari filmov. Najnovejših uspešnic iz kino dvoran v katalogu sicer ni, a ob čakanju na slastno uspešnico lanskega leta le ne bomo osiveli. Pretočni del ponudbe je na voljo skupaj z naročnino na televizijske programe. Ponudba je glede na televizijski del okrnjena, a kljub temu zelo kakovostna. Deset evrov na mesec nam na mobilno napravo po želji dostavi okoli devetsto privlačnih naslovov, med katerimi so tudi izdelki, ki jih na slovenskih malih zaslonih še nismo videli. Vsebine so opremljene s slovenščino.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki