Objavljeno: 28.12.2022 | Avtor: Miran Varga | Monitor Januar 2023

Kaj bo gnalo digitalno preobrazbo v 2023?

Če že plujete v digitalno, je dobro vedeti, v katero smer piha veter ...

Digitalna preobrazba postaja vse pomembnejša – tako za podjetja v zasebnem sektorju kot organizacije v javnem. Podjetja postajajo navzven odprta in medsebojno povezana, zato morajo najti načine za učinkovitejšo rabo digitalnih tehnologij. Spremljanje trendov in dobrih praks s področja digitalne preobrazbe ni le sledenje modnim muham, temveč pristop, s katerim se podjetje ali organizacija prepriča, da gre v pravo smer. Res pa je, da je digitalna preobrazba bržkone največja sprememba, s katero se mora soočiti sleherno podjetje. Kateri so torej ključni trendi na tem področju?

Programiranje brez predznanja

Za večino podjetij je pot v digitalno okolje strašljiva misel, saj se zavedajo, da ne zaposlujejo IKT-strokovnjakov, programerjev, varnostnih inženirjev, analitikov, skratka ljudi s specializiranimi znanji. Po teh kadrih povprašujejo vsa podjetja, primanjkljaj na strani ponudbe je več kot očiten. Kaj storiti? Podjetja se večinoma morajo znajti s tem, kar imajo. Izstopa pa en trend, in sicer izjemno povpraševanje po t. i. low code platformah. Gre za razvojna okolja, ki tudi ali predvsem netehničnim poslovnim uporabnikom omogočajo načrtovanje, gradnjo in uvajanje poslovnih aplikacij po meri. Ideja in izvedba sta preprosti in poenostavljeni: pred uporabnikom sta bolj ali manj enostaven grafični uporabniški vmesnik ter nabor orodij tipa povleci in spusti, ki poslovnim analitikom in drugim netehničnim uporabnikom omogočajo načrtovanje in ustvarjanje rešitev po meri brez programiranja. Pač s pristopom: želim, da aplikacija najprej naredi to, podatke vzame od tod, nato naj sledi ono itd.

Uporaba platform brez (znanja) programiranja se je v zadnjih letih znatno povečala zaradi prednosti, ki jih ponujajo v obliki prihrankov časa in stroškov, razširljivosti poslovanja ter zmanjšanja tveganja. Podjetja jih uporabljajo za hitro izdelavo prototipov, implementacijo lastnih rešitev po meri in razvoj novih izdelkov. Ob njihovi pomoči hitreje ugotovijo, ali lahko posamezni digitalni izdelki »preživijo« v njihovem novem ekosistemu.

Selitev v oblak

Selitev malodane vsega, kar diši po računalništvu in programski opremi, v oblak, je že desetletja prisoten trend. Podjetja se vedno bolj zanašajo na tehnologije v oblaku, zlasti ko gre za zmanjševanje stroškov, izboljšanje dostopnosti storitev in zunanje izvajanje rutinskega vzdrževanja. Vedno več podjetij se bo selilo v oblak, zlasti v državah, kjer so bile v preteklosti ovira počasne in manj zanesljive povezave. Kljub porastu kibernetskega kriminala in številnim varnostnim izzivom pa so ponudniki storitev iz oblaka zvečine dokazali, da so njihova okolja vendarle bolj varna od IT-okolja povprečnega podjetja, zato ne čudi, da se v oblakih obdelujejo občutljivi podatki in da so oblak začela sprejemati tudi podjetja, ki so tehnologije v njem sprva kategorično zavračala.

Umetna inteligenca postaja vseprisotna

Umetna inteligenca in strojno učenje sta vsekakor eni najpomembnejših tehnologij za digitalno preobrazbo. Umetna inteligenca je pomembna predvsem zato, ker lahko pomaga organizacijam sprejemati boljše odločitve z zagotavljanjem vpogledov v vedenje (in želje) strank ter vse vrste podatkov. Strojno učenje pa je pomembno, ker lahko podjetjem pomaga pri uporabi podatkov za ustvarjanje prilagojenih izkušenj strankam.

Umetna inteligenca je pomembna predvsem zato, ker lahko pomaga organizacijam sprejemati boljše odločitve z zagotavljanjem vpogledov v vedenje (in želje) strank ter vse vrste podatkov.

Podjetja želijo uporabljati tehnologije, ki jim pomagajo bolje razumeti lasten posel in stranke ter sprejemati boljše in na podatkih utemeljene odločitve. V sodobnem svetu neredko prav kakovost podatkov in algoritmov umetne inteligence odloča o ustvarjanju konkurenčne prednosti.

Inteligentno iskanje

Analitsko podjetje McKinsey je v zanimivi raziskavi ugotovilo, da zaposleni vsak dan porabijo 1,8 ure za iskanje in pridobivanje informacij – to je v povprečju 9,3 ure tedensko oziroma skoraj cel delovni teden mesečno! Kako je to mogoče? Podatki so vedno bolj razdrobljeni in se nahajajo na različnih mestih ter v omrežjih in aplikacijah, prav tako niso nujno strukturirani, kar še otežuje iskanje. Gre seveda tudi drugače.

Inteligentno iskanje uporablja tehnologije umetne inteligence, kot so strojno učenje, računalniški vid, semantično iskanje in obdelava naravnega jezika, da zaposlenim zagotovi natančnejše in prilagojene rezultate iskanja. Gre za iskalne tehnologije, ki razbijajo t. i. podatkovne silose v podjetjih in omogočajo pridobivanje informacij iz praktično kateregakoli vira podatkov.

Iskalna inteligenca lahko hitreje zagotovi pametnejše (beri: natančnejše) rezultate in zagotavlja enotno točko dostopa do virov vsebine podjetja, kar omogoča izboljšanje, iskanje in analizo podatkov v strukturiranih in nestrukturiranih formatih.

Avtomatizacija, pisana z veliko začetnico

Tudi avtomatizacija – česarkoli že – je eden največjih trendov digitalne preobrazbe. Rešitve za avtomatizacijo poslovnih procesov pomagajo podjetjem in organizacijam pri odpravljanju zahteve po človeškem izvajanju notranjih postopkov in pospešijo njihovo obdelavo. Avtomatizacija se pogosto obravnava kot ena najboljših metod, ki jih lahko podjetja uporabijo za racionalizacijo procesov in povečanje prihodkov, ne da bi jim stroški ušli izpod nadzora.

Študija podjetja Deloitte razkriva, da je 54 odstotkov velikih podjetij v ZDA že začelo uvajati robotsko avtomatizacijo procesov (RPA) v svoje procese. Srednje- do kratkoročno te tehnologije prinašajo potencial za povečanje produktivnosti, izboljšanje uporabniške izkušnje in digitalizacijo poslovanja. Več kot 80 odstotkov vodstev podjetij pravi, da pospešeno delajo na področju avtomatizacije delovnih procesov in pri tem upoštevajo tudi delo na daljavo. Najboljša metoda za pospešitev avtomatizacije je izbira pravih orodij za avtomatizacijo poslovnih procesov, ki lahko pomagajo doseči hitrejše rezultate z manj znanja programiranja.

Digitalno in trajnost

Svet se (menda) sooča s podnebno krizo. Nedavna podnebna konferenca COP27 je poudarila nujnost ukrepanja držav, glavna tema tovrstnih razprav pa je v zadnjih letih postala prav trajnost poslovanja. Medtem ko je breme reševanja podnebne krize v veliki meri na državah, ki dosegajo najvišje stopnje onesnaženosti, lahko podjetja veliko storijo sama. Zadnja leta smo priče širokemu naboru trajnostnih pobud, kot sta spreminjanje proizvodnih procesov za ustvarjanje manjših količin odpadkov ali emisij in varčevanje z vodo in energijo.

Podjetja se bolj zanašajo na tehnologijo kot na druge, manj trajnostne prakse in procese. Leta 2023 si bo več podjetij prizadevalo za spodbujanje trajnosti v svojem delovanju z izvajanjem sestavljivih podjetniških strategij – podjetja bodo razdelila svoj tehnološki sklad na manjše komponente in storitve, npr. mikrostoritve. S tem bodo lažje odklenila in integrirala podatke in aplikacije ter uporabila avtomatizacijo in analitiko za pridobivanje boljših vpogledov ter tako učinkovitejše (in varčnejše) poslovanje.

VentureBeat poroča, da trenutno približno 90 odstotkov tehnoloških vodij prepoznava trajnost kot ključni cilj v svoji organizaciji, zato lahko pričakujemo, da bo v naslednjih mesecih in letih večji delež proračunov (tudi tistih za IT) namenjen temu cilju.

Virtualno poslovno sodelovanje

Pandemija covida 19 je bila ena najhujših stvari, ki so se nam zgodile v zadnjih dveh letih. Hkrati pa je treba priznati, da je prav pandemija pomembno vplivala na odločitev podjetij, da začno uporabljati ali agresivno sprejemati digitalne tehnologije. Podjetja so ugotovila, da ne morejo delovati optimalno, medtem ko njihovi zaposleni delajo od doma, kar je spodbudilo večje naložbe v programsko opremo, ki omogoča virtualno sodelovanje, pa naj gre za orodja za ekipno sodelovanje ali orodja za sodelovanje pri dokumentih. Analitiki napovedujejo, da bodo podjetja še okrepila naložbe v rešitve, ki ustvarjajo okolja za virtualno sodelovanje – takšna, ki so morebiti celo boljša od dela v pisarnah podjetja.

Platforme s podatki o strankah

Platforme s podatki o strankah so pravzaprav tehnologija, ki povezuje različne aplikacije in zbirke podatkov z namenom opolnomočenja podatkov in analitike, osredotočene na stranke. Tovrstne platforme podjetja uporabljajo za upravljanje informacij o strankah in analizo trendov pri njih, prepoznavanje priložnosti za prihodnja tržna prizadevanja in ustvarjanje bolj prilagojenih uporabniških izkušenj. Platforme s podatki o strankah so način za integracijo vseh informacij o strankah iz različnih virov na enem mestu, tako da lahko zaposleni sprejemajo boljše odločitve – vsak na svojem področju.

Vse kot storitev (XaaS)

XaaS je nov poslovni model, ki postaja vse bolj priljubljen v poslovnem svetu. Kratica, ki v sebi nosi sporočilo »vse kot storitev«, je način zagotavljanja programske opreme na zahtevo strankam. Gre za razširitev modela SaaS (programska oprema kot storitev), ki uporabnikom omogoča dostop do aplikacij prek interneta. Model XaaS omogoča dostop do vseh vrst storitev posameznega ponudnika, vključno z infrastrukturo, s shranjevanjem podatkov in z njihovo obdelavo. Eden najočitnejših primerov podjetja XaaS je Amazon Web Services, ki svojim strankam zagotavlja najrazličnejše storitve računalništva v oblaku.

Naložbe v veriženje podatkovnih blokov

Veriženje podatkovnih blokov (angl. blockchain) je zelo obetajoča tehnologija, ki se lahko uporablja v različnih panogah, kot so finance, zdravstvo, transport in logistika itd. Ima potencial, da prekine tradicionalni način poslovanja v številnih panogah, saj podjetjem omogoča ustvarjanje pametnih pogodb in trajno shranjevanje zapisov brez kakršnekoli možnosti, da bi se vanje posegalo.

Ker ponudniki poslovne programske opreme potrebujejo bolj varno okolje za preprečevanje uhajanja občutljivih informacij v javnost, se je tudi ta tehnologija uvrstila med ključne tehnološke trende digitalne preobrazbe, na katere velja biti pozoren.

Presenečenja so vedno mogoča

Glede na to, kaj vse se je v svetu digitalne preobrazbe zgodilo v zgolj zadnjih nekaj letih, ni odveč misel, da bo tudi naslednji meseci postregli s tehnološkim napredkom, ki ga morebiti podjetja niti niso pričakovala. Še naprej bomo priče razvoju novih rešitev, ki bodo posebej zasnovane za opolnomočenje zaposlenih, predvsem pa jim omogočile, da izberejo, od kod bodo delali in s čim, ne da bi to ogrožalo operativno učinkovitost podjetja. Prepričan sem, da nam bo digitalna preobrazba v 2023 pripravila tudi nekaj presenečenj, o katerih bomo pisali v prihodnjem letu.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji