Objavljeno: 29.10.2019 | Avtor: Tamara Harb | Monitor November 2019

Ko ne moreš zaupati niti Pujsi Pepi

Trenutno v kinu vrtijo množico filmov za otroke, spletne videoteke, kot so HBO GO, Voyo in Netflix, so še bolj izdatno založene s tovrstnimi vsebinami, tako da se najde nekaj za vsak okus in moralni nauk. A otroci ne spremljajo vsebin le po televiziji, v videotekah in kinu, kjer se lahko starši zmeraj zanesejo na priporočilo primerne starostne oznake, temveč preživljajo vse več časa pred zaslonom na Youtubu.

Youtube je uradno sicer namenjen zgolj uporabnikom, ki so starejši od 13 let, a to ne pomeni, da ga ne uporabljajo tudi mlajši, tudi tisti stari dve, tri ali štiri leta. Nekateri video posnetke izbirajo in gledajo skupaj s starši, drugi sami, tretji si ogledajo, karkoli se jim po osnovnem iskanju priljubljene vsebine pač zavrti. Seveda, tri epizode Tačk na patrulji, ki se trenutno v kinu pretvarjajo, da so »film«, tja najverjetneje ne sodijo, a pri Tačkah točno vemo, kaj pričakovati in koliko starega otroka peljati na ogled. Youtube pa je povsem druga zgodba, predvsem, ko se podamo onkraj preverjenih kanalov priljubljenih otroških vsebin, kot je na primer Pujsa Pepa, pa tudi sicer se med priporočenimi video vsebinami lahko skriva množica neprimernih.

Film Moj dedi je padel z Marsa je trenutno v kinu. Ob filmu je na straneh kino dvoran, vključenih v Art kino mrežo, zapisana tudi priporočena starost, ki je v tem primeru 7*. Foto: Kinodvor

Tako Youtube kot Youtube Kids omogočata množico nastavitev, ki otroke varujejo pred vdorom nezaželenih vsebin, a poglejmo, kaj vse se na teh platformah dogaja in kako se Youtube že leta bori z neprimernimi vsebinami.

Otroci vs. oglaševalci

Youtube se je mnoga leta branil pred očitki javnosti o neprimernih vsebinah za otroke z argumentom, da platforma nikoli ni bila namenjena otrokom, a kot je razvidno iz tožbe, ki jo je vložila ameriška zvezna komisija za trgovino (FTC), kadar podjetju to seveda ustreza, predstavlja Youtube kot vodilni medij, prek katerega lahko oglaševalci nagovarjajo otroke med šestim in 12. letom.

Neprimerne otroške vsebine pa niso edini problem, ki tare Youtube, saj na platformi najdemo resnično vse, od teorij zarot, lažnih novic, neonacističnih pozivov, šovinističnih izpadov, zanikanja podnebne krize do mnenj o tem, da je Zemlja ploščata. Kdorkoli, kjerkoli na svetu lahko namreč objavi karkoli, kar ni v nasprotju z ohlapnimi določili storitve. Mnoge od teh vsebin so povzročale skrbi oglaševalcem, tako da so se pred dvema letoma množično odzvali, saj niso želeli biti povezani z njimi in njihovimi ustvarjalci. Youtube je takrat oglaševalcem obljubil večji nadzor nad tem, kje se bodo prikazovali njihovi oglasi, bolj jasno so definirali nekatere neprimerne vsebine in ustvarjalcem ponudili navodila ter pripomočke za pripravo vsebin, primernih za oglaševalce.

V tem času so mnogi popularni ustvarjalci v svoje delo vključili tudi otroške vsebine, saj so ugotovili, da jim te prinašajo gledalce, včasih celo ugled »družini prijaznega ustvarjalca«, s tem pa seveda oglaševalski denar. Nekateri so začeli produkcijo vsebin, ki bi zanimale otroke, drugi so otroke povabili tudi pred kamero. Priljubljen, a izredno problematičen vloger Jake Paul (brat še bolj zloglasnega Logana), ki je znan po svojih potegavščinah in izzivih (pa tudi neprimernih opazkah), je, denimo, k sodelovanju povabil štiriletnega Tydusa. Njun prvi skupni video je doslej pritegnil že kar 37 milijonov ogledov in kot je po poročanju portala The Verge razložil Jake, po tem uspehu ni imel več izbire, saj je bilo jasno, kje je denar. In tako jih je posnel še več, ob tem pa tudi nadaljeval s svojimi že ustaljenimi vsebinami.

Jake Paul in Tydus. Vir: Kanal Jake Paul na Youtubu

Če so vsebine namenjene otrokom, to nikakor ne pomeni, da so kakovostne, izobraževalne ali zabavne, vsekakor pa so mnoge od njih naravnost hipnotične. Otroci radi gledajo iste vsebine večkrat, ustvarjalci pa na Youtubu nenehno poskušajo ustvariti vsebine, ki so podobne najbolj priljubljenim, da bi tudi oni bili med najbolj gledanimi. Tako smo dobili neskončno število video posnetkov odpiranja jajčk presenečenja in nešteto variacij priljubljenih otroških pesmic. James Bridle, avtor knjige New Dark Age: Technology, Knowledge and the End of the Future, v svojem prispevku iz leta 2017 o temnih straneh interneta razlaga, da so otroške vsebine na Youtubu postale dober vir zaslužka, saj so estetski standardi nižji, mnogi pa tudi uporabljajo že obstoječe vsebine, ki jih lahko nenehno ponavljajo in predelujejo.

Eden od številnih priljubljenih kanalov, kjer lahko spremljamo odpiranje jajčk presenečenja. Vir: Kanal Baby Big Mouth na Youtubu

Vse te vsebine pa se borijo za pozornost algoritma, ki velik pomen daje trajanju ogleda.

TV brez urednika

Youtube je v veliki meri zamenjal televizijo in videoteke, ki ponujajo preverjeno in izbrano vsebino za otroke, kar seveda ne pomeni, da se tudi tam ne znajdejo vsebine slabše kakovosti. A algoritem na Youtubu bo poskrbel, da bo tisto, kar mlade možgane pritegne, vedno na voljo. Z vključenim samodejnim predvajanjem in s priporočilnim seznamom predvajanja otroke prepričuje, naj gledajo naprej, vendar se v ta priporočila hitro pritihotapijo tudi bolj temne plati interneta.

Že pred časom so otroke pretresli posnetki priljubljene Pujse Pepe, ki jo nadlegujejo pri zobozdravniku, in pa seveda afera Elsagate, ki se nanaša na poplavo okorno digitalno animiranih video vsebin, v katerih so nastopali priljubljeni otroški junaki (npr. Elza iz Ledenega kraljestva in Spider man), a so nato vključevale rezanje glav in podobne neprimerne scene. Za podrobno analizo neprimernih vsebin na Youtubu priporočam TED Talk Jamesa Bridla.

TED Talk Jamesa Bridla iz 2018 o nevarnostih interneta. Vir: Kanal TED na Youtubu

Youtube je posnetke umaknil, a nenehno nastajajo novi, saj po njihovih podatkih uporabniki vsako minuto naložijo približno 500 ur vsebin. Takšno število posnetkov je seveda nemogoče sproti pregledovati, zato je naloga algoritmov in pozornih uporabnikov, da najdejo in označijo neprimerne posnetke. Šele nato v podjetju zasveti rdeča luč.

Neznani vir

Posnetki niso pretresli le otrok, ampak so sprožili tudi zanimivo debato o zaupanju, saj na Youtubu tudi Pujsi Pepi, enemu najbolj priljubljenih otroških likov tega tisočletja, ne moremo zaupati. Če video ni na uradnem kanalu, potem pravzaprav ne moremo vedeti, kdo je ustvaril to vsebino ter v kolikšni meri jo je spremenil. Ko otrok sam klika na videe ne glede na to, kdo jih je objavil, mu pravzaprav sporočamo, da vir ni pomemben. Če vedno izbere prvi zadetek, je to slaba popotnica za naprej, saj sta preverjanje in poznavanje verodostojnih virov v sodobni družbi vse pomembnejša.

Leta 2017 so številne otroke pretresle video vsebine s priljubljenimi otroškimi liki, a povsem neprimerno vsebino. Vir: Kanal BBC trending na Youtubu

V množici popularnih vsebin – dejansko na novo zmontiranih scen iz priljubljenih risank, ki so jih priredili neznani ustvarjalci – lahko hitro in nepričakovano najdemo vse, od nasvetov za samomor (kako si rezati žile na zapestju) do spodbujanja nasilja, poskusov normalizacije trgovine z ljudmi itd. Prvih par minut teh video vsebin je običajno primernih, ko pa nekako napoči čas, da se odrasle osebe umaknejo in gledanje prepustijo otrokom, pa se v vsebino vtihotapijo omenjeni posnetki. Youtube se sproti trudi tovrstne vsebine odstranjevati, ampak mnogih ne zazna samodejno, temveč je odvisen tudi od prijav uporabnikov; problem pa nastane, kadar jih vidijo zgolj otroci.

Algoritmi za priporočila so problematični, saj otroci nimajo znanja, da bi prepoznali škodljive vsebine, in tako preprosto sedijo pred zaslonom ter gledajo posnetke, ki jim jih algoritem ponuja enega za drugim. S tem, ko požirajo video za videom, pa hkrati algoritmu potrjujejo, da je bila izbira vsebin pravilna.

Problematični uporabniki

Poseben problem predstavljajo tudi posebej »aktivni« gledalci. The Verge je v začetku leta poročal o skupini pedofilov, ki so uporabljali komentarje ob video posnetkih za medsebojno obveščanje. Ta združba je razvila sistem za označevanje delov po večini nedolžnih domačih video posnetkov, v katerih so se pojavili goli ali pomanjkljivo oblečeni otroci, Youtubov algoritem pa jim je pri tem veselo pomagal s seznamom podobnih videov.

Youtube sicer sodeluje z organizacijami, ki jim posredujejo podatke o že znanih vsebinah otroške pornografije, a jim v tem primeru to ni pomagalo, saj je šlo za družinske posnetke zasebnih uporabnikov, ki so jih zlorabili izprijenci. Doslej je bila Youtubova praksa, da so umaknili video, včasih tudi izbrisali uporabnike, a na Youtubu se nič ne zgodi v trenutku. Zato koristi tudi nasvet, da je družinske posnetke mogoče nastaviti kot zasebne in jih deliti zgolj s sorodniki prek povezav, prav tako pa je mogoče pri objavi videa izklopiti možnost komentiranja. Ali pa domačih videov sploh ne objaviti.

Kazen in spremembe

Youtube je pred kratkim končno zadela denarna kazen ameriške zvezne komisije za trgovino (FTC), ker je oglaševal otrokom brez soglasja staršev in s tem kršil ameriško zakonodajo. A kot je poročal NPR, je znesek 170 milijonov dolarjev po mnenju člana uprave FTC Rohita Chopre bolj spodbuda kot kazen, saj za Google ta vsota ne predstavlja posebej velikega stroška, vsaj v primerjavi z resnimi omejitvami pri objavah ali večji odgovornosti. Tako sta poslovanje s podatki uporabnikov in serviranje oglasov še vedno dobičkonosna.

Ključni prekršek v tem postopku je bil, da je Youtube zbiral in obdeloval podatke o otrocih, mlajših od 13 let. Youtube in druga družabna omrežja, ki jih pestijo podobne težave, trdijo, da so njihove storitve namenjene odraslim in da seveda odstranijo vsakega uporabnika, ki je mlajši. V praksi to seveda ne drži in množica mlajših otrok uporablja te storitve brez kakršnekoli omejitve. Da bi najmlajše odvrnili od Youtuba, so že leta 2015 predstavili posebno aplikacijo zanje, Youtube Kids, ki naj bi otrokom omogočila varno uporabo storitve. Seveda pa se tudi tam spopadajo z istimi problemi, medtem pa je osrednja spletna storitev še vedno polna otrok. Letos so se stvari nekoliko premaknile, saj bodo od začetka naslednjega leta vse gledalce otroških vsebin obravnavali, kot da so otroci, Youtube Kids pa je od nedavno dostopen tudi v brskalniku. Omejili bodo tudi zbiranje podatkov in uporabe na otroških vsebinah, prav tako ne bodo prikazovali prilagojenih oglasov. To je morda prvi korak, a kakršnakoli sistemska rešitev Youtubovega problema z otroškimi vsebinami je še zelo daleč.

Za zdaj je še vedno najbolje, da z majhnimi otroki vsebine gledate skupaj. Slaba izvedba pesmi jim ne bo škodovala, izkrivljene podobe priljubljenih junakov pa jim lahko povzročijo travme. Starejše otroke dobro podučite o pasteh, saj lahko lažne novice in dejstva, ki to niso, izkrivijo njihovo podobo sveta. Seveda pa lahko izberete tudi nastavitev samo odobrene vsebine; tako otrok ne bo mogel sam iskati vsebin, ampak bo lahko spremljal le odobrene kanale in posnetke. V nepregledni knjižnici brez nadzora kakovosti mora biti starš kurator, saj Youtube le z enim očesom spremlja, kaj se dogaja.

Zanimive povezave

Tožba FTC proti Youtubu

Napovedane spremembe po poravnavi Youtuba in Googla s FTC

Članek in TED Talk Jamesa Bridla o nevarnostih Youtuba

Video o odpiranju jajčk presenečenja na kanalu FunToys Collector Disney Toys Review

Pogovor z Rohitom Chopro

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji