Objavljeno: 25.9.2018 | Avtor: Matjaž Klančar | Monitor Oktober 2018

Uvodnik - novi zagon za električni pogon

Uvodnik - novi zagon za električni pogon

Električne avtomobile poznamo že dolgo, tudi na lokalnih, slovenskih cestah jih je zadnja leta kar nekaj, vendar pa šele zdaj prihajajo časi, ko se bo boj za to tržišče zares razplamtel.

Da električnih avtomobilov do zdaj nismo jemali resno, tako uporabniki kot proizvajalci, pokaže že zgolj pogled na tržne deleže – najbolje prodajani električni avtomobil je že leta nissan leaf, v zadnjem času so ga prehiteli Kitajci (ker imajo pač največje tržišče na svetu). Glede na to, da si prva mesta med običajnimi avtomobili z notranjim izgorevanjem že desetletja izmenjujejo Volkswagen, Toyota in General Motors, je jasno, da tukaj nekaj »ne stoji«.

Zakaj veliki v električnem poslu za zdaj ne sodelujejo? Gotovo je ključen razlog, da vanj ne verjamejo oziroma je bilo tako vsaj do pred kratkim. Nadalje – gotovo jih je presenetil vstop Tesle, ki je pokazala, da so lahko električni avtomobili tudi zelo dobri, vsaj če so zelo dragi. In zagotovo je nekaj tudi na stari dobri teoriji zarote, ki pravi, da veliki za vsako ceno ohranjajo svoj stoletni monopol. Monopol, ki zelo dober kruh zagotavlja res veliki verigi podizvajalcev in proizvajalcev tisočerih sestavnih delov, ki gredo v običajen avtomobil z notranjim izgorevanjem. Nedvomno je proizvodnja električnega avtomobila enostavnejša in se je v nekaj letih bolj ali manj zadovoljivo priuči tudi popolni »računalniški« novinec, kot je podjetje Tesla. Resda so pri tem še vedno malo začetniški in težave velikokrat rešujejo z ročnim delom, toda, kot kaže, bodo vendarle splavali.

Bodimo realni – električni avtomobili še niso pripravljeni, da bi prevzeli svet avtomobilov, kot ga poznamo. Svet, kjer so avtomobili univerzalni in se lahko z njimi vozimo tako po mestu, kot tudi odpotujemo na drugo stran kontinenta. Svet, kjer so polnilna mesta na vsakem koraku in kjer polnjenje traja minuto ali dve. Električni avtomobili, kot jih poznamo danes, so uporabni za mestno in primestno vožnjo, šele če zanje odštejemo zelo veliko denarja, tudi za prečenje manjših držav, kot je Slovenija. In še to vključuje daljše polnilne postanke (pol ure se šteje kot izredno hitro polnjenje, ki je zaradi omejitev avtomobila in/ali polnilnice le redko dosegljivo) in varčevanje na vsakem koraku – ste res pripravljeni v vozilu zmanjšati gretje/hlajenje in ga upočasniti na raven 30 let starega avtomobila, da boste lahko brez težav pripotovali od Ljubljane do morja in nazaj? In to v avtomobilu, za katerega ste kljub državni subvenciji odšteli veliko več, kot bi dali za običajen avtomobil.

Množica davkov in trošarin na bencin se bo v prihodnosti gotovo preselila na elektriko, s katero bomo polnili avtomobile.

A vendar število navdušencev, ki si električarja kupijo kot drugi avto za vožnjo v službo, narašča. Pri nas je k temu gotovo pripomoglo podjetje AvantGo s svojo floto električnih avtomobilov, ki si jih lahko izposojamo za relativno ugodne zneske. Gotovo ni malo uporabnikov, ki se ob izposoji navdušijo za enostavnost, hitrost, okretnost in do neke mere tihost električnega avtomobila ter si ga nato želijo imeti tudi na domačem parkirišču. Da o »zastonj« gorivu niti ne govorimo, čeprav se je treba zavedati, da je zares zastonj (nakupovalna središča) le začasno in tudi zelo poceni (doma) ne bo več, če se bo tržišče razmahnilo. Množica davkov in trošarin na bencin se bo v prihodnosti gotovo preselila na elektriko, s katero bomo polnili avtomobile, nakupovalna središča pa svojih nekaj brezplačnih polnilnic nikoli ne bodo razmnožila na nekaj sto. Da o električnem omrežju, v nadgradnjo katerega bomo kot družba morali vložiti ogromne denarje, niti ne govorim.

In vendar – zakaj lahko v resnici v prihodnjih nekaj letih pričakujemo občuten premik v smeri elektrifikacije avtomobilskega parka? Zaradi t. i. »dizelgata«, zato, ker so nemški avtomobilski velikani (ne samo Volkswagen) z dizelskimi avtomobili padli v nemilost pri nemških politikih, nato pa tudi pri kupcih. Kar nekaj vodilnih je že v zaporih, podjetja plačujejo milijardne (Volkswagen) ali vsaj milijonske (Daimler, morda tudi še BMW) kazni in odškodnine, Angela Merkel se v pismih avtomobilskih šefov ne dovoli več nagovarjati z »Draga Angela«, kot kaže, bo vsaj dvajset nemških mest vsaj delno prepovedalo vstop dizelskim avtomobilom. Ne, nemški kupci s takim razvojem niso zadovoljni, zato tržni delež dizelskih avtomobilov drastično upada.

Tudi zato nemški proizvajalci že nekaj let izvajajo marketinško električno ofenzivo. Na sejmih gledamo »električne študije« in poslušamo, kaj vse bo na voljo okoli leta 2020, Audi in Mercedes pa sta pohitela in dva luksuzna električna modela SUV predstavila že letos. Audi kar v paketu z omrežjem pogodbenih hitrih polnilnic, kar bo za električni uspeh vsekakor ključno.

Počakajmo torej na leto 2020 in se pustimo presenetiti. Do takrat pa berimo, kaj vse od električarjev obstaja po svetu in kaj od tega se v majhnih odstotkih da, z veliko truda, kupiti tudi pri nas. Vmes pa razvijajmo žilico za potovalno avanturo, ki je (in bo) v električnem svetu popolnoma drugačna, kot je zdaj.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji