Objavljeno: 24.9.2019 | Avtor: Vinko Seliškar | Monitor Oktober 2019

S podatki do boljše zdravstvene oskrbe

Prizadevanje za digitalizacijo zdravstva traja že vsaj 10 let – takrat so bolnišnice in zdravniki začeli uporabljati elektronske zdravstvene evidence in informacijske sisteme. A čas je za naslednji korak, temeljito informatizacijo in digitalizacijo zdravstva.

Ponudniki informacijskih rešitev s področja zdravstva nimajo lahke naloge. Ustanove, ki so še globoko v papirni godlji in delajo »po starem«, želijo povleči v 21. stoletje. V nadaljevanju opisujemo tehnološke trende, ki bodo krojili usodo rešitev na področju zdravstva.

IT kot pot do sodelovanja pacientov

Zdi se, da tudi zdravstvo vendarle počasi prihaja to točke preloma, kjer bo na prvo mesto končno postavilo pacienta. In ne le to, boljše razumevanje vloge pacienta naj bi le-tega opolnomočilo, da bo lahko aktivneje sodeloval pri skrbi za lastno zdravje – pa čeprav »le« z nošenjem digitalnih pomočnikov, npr. pametnih ur in zapestnic.

Svojevrsten izziv je tudi stik pacienta z zdravstvenim sistemom. Izkušnja je marsikje slaba, celo obupna. Od neskončnih vrst do slabih zdravstvenih storitev. Upravljanje pacientovih izkušenj zajema vrsto interakcij, ki jih imajo pacienti z zdravstvenim sistemom, vključno z njihovo oskrbo iz zdravstvenih načrtov, ter z zdravniki, medicinskimi sestrami in osebjem v bolnišnicah, ordinacijah in drugih zdravstvenih ustanovah. Zdravstvene organizacije bodo v prihodnje morale več vlagati v modele izvajanja oskrbe, s katerimi bodo paciente dosegle prek novih kanalov – npr. spletnih portalov, medicinskih aplikacij, medicinskih klepetalnih botov pa tudi rešitev spremljanja zdravja pacientov na daljavo. V praksi se bodo kopja in kolena marsikje lomila pri obravnavi osebnih in zaupnih podatkov (kar zdravstveni podatki vsekakor so), a možnost (ne)deljenja podatkov z zdravniki in napravami bi morala pristati v rokah posameznika. Če gre soditi po vzorcih iz današnjega tehnološko gnanega vsakdana, bo večina ljudi omogočila dostop do svojih zdravstvenih podatkov v zameno za boljšo uporabniško izkušnjo in oskrbo.

Prizadevanje za uresničevanje projektov digitalnega zdravja

Digitalizacija industrije pomeni uporabo različnih oblik novih tehnologij in zamenjavo tradicionalnih poslovnih modelov. V zdravstvu ni nič drugače: novi načini rabe obstoječih in nastajajočih tehnologij bodo potrošnikom in ponudnikom ponudili več možnosti zdravstvene oskrbe. Digitalna tehnologija bo poskrbela za lažje merljive rezultate na področju zdravja, oboroženi z gorami podatkov pa bodo zdravstveni sistemi tudi učinkovitejši pri odkrivanju in odpravljanju zdravstvenih težav pacientov.

Zdravstvo si veliko obeta od rabe tehnologije umetne inteligence in predvsem vizualizacije podatkov. Ponudniki rešitev vse pogosteje izpostavljajo potencial rabe tehnologije umetne inteligence pri obdelavi informacije o pacientih, ki so bile zbrane prek različnih sistemov in elektronskih evidenc. Dolgoročni cilj je s tehnologijo pomagati zdravnikom pri odločanju, zmanjšati finančno breme javnega zdravstva (če smo zdravi, je to za državo in družbo ceneje) kot tudi vzpostaviti zdravstvene pobude za obvladovanje kroničnih bolezni. Medtem ko nekateri strokovnjaki napovedujejo prebojne tehnološke rešitve, je vizija digitalnega zdravstva še daleč. V letu 2019 je v zdravstvenih ustanovah mogoče pričakovati nekaj majhnih korakov. Tudi v tujini lahko vidimo, da se robne tehnologije v zdravstvu uveljavljajo resnično počasi in previdno. V praksi aplikacije umetne inteligence lahko zasledimo na področju obdelave slik s strojnim učenjem na področjih, kot so radiologija in dermatološke poškodbe.

Nadaljevanje specializacije

Ker je zdravstvo tudi posel, deluje po vzoru gospodarstva. »Cvetijo« predvsem specializirane klinike za posamezne bolezni ali lepotno kirurgijo. Za segmentiranje prebivalstva in zdravljenje njegovih specifičnih bolezni se bodo še naprej uporabljale različne informacijske tehnologije. Ob pomoči prediktivne analitike bodo bolnišnice lahko prepoznale paciente z največjim tveganjem in jih napotile na ustrezne oddelke oziroma specialiste. Zdravstveni podatki, ki jih je na voljo čedalje več, bodo sicer spremenili način odločanja izvajalcev – pričakujemo lahko vse večjo uporabo kliničnih podatkov na bolj prefinjene načine, kar bo zdravnikom omogočalo sprejemanje boljših odločitev in boljšo oskrbo. Zasebno partnerstvo z izvajalci zdravstvenih storitev se bo povečalo – specializacija pa prav tako nadaljevala.

Prihodnost je v boljši uporabniški izkušnji

Informacijska tehnologija bo koristila tudi pacientom in plačnikom storitev zdravstvenega varstva. Posamezniki in zavarovalnice si želijo večje transparentnosti plačil za zdravstvene storitve. Ker so oni plačniki l- teh, z zanimanjem spremljajo inovativne prijeme podjetij, kot so Bright Health, Devoted, Oscar in Clover Health, ki so že pritegnili veliko naložb iz sveta tveganega in zasebnega kapitala. Njihove obljube o boljši uporabniški izkušnji ter zbiranju in uporabi zdravstvenih podatkov na načine, ki bodo dosegli boljše rezultate ob nižjih stroških, so namreč še kako mikavne.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji