Objavljeno: 29.9.2020 | Avtor: Tamara Harb | Monitor Oktober 2020

Fenomen "dropshiping" - Od mačka v žaklju do sodobnih zlatokopov

V začetku leta je s številom okuženih s koronavirusom raslo tudi število strani, ki so ponujale rešitve v boju z virusom, in skupaj z njimi še število podjetnikov, ki se poslužujejo t. i. dropshippinga.

V časopisu The New York Times so ugotovili, da je v februarju in marcu ob pomoči storitev podjetja Shopify nastalo več kot 500 novih spletnih trgovin, ki so imele v imenu »covid« ali »corona«. Lastniki številnih novonastalih prodajaln niso poznali, kaj šele preverili, izdelkov, ki so jih prodajali, saj so mnogi bili le posredniki.

Pri dropshippingu namreč podjetnik poišče izdelek, za katerega meni, da se bo dobro prodajal, ponavadi prek Aliexpressa, nato pa ga oglašuje na Facebooku, Instagramu ali prek vplivnežev. Seveda ga prodaja za precej več, kot je cena, po kateri ga nudi (običajno) kitajski proizvajalec. Trgovec tako izdelka nikoli ne vidi, ne distribuira in ne skladišči, saj ga naroči šele, ko mu ga kupec plača. Kitajsko podjetje izdelek nato pošlje neposredno kupcu, trgovec pa pri tem obdrži razliko. Vse skupaj lahko počne kar iz domačega naslanjača.

Kourtney Kardashian promovira izdelke podjetja Magnetic SL. Vir: Kanal podjetja Magnetic SL na Youtubu, posnetek zaslona.

Čeprav je dropshipping legalen poslovni model, se v vse večji meri uporablja pri kopici nečednih poslov, prevarah in prodaji ponaredkov, saj, kot poroča BBC, izdelki pogosto ne prispejo, spletne strani prenehajo obstajati, stranke ne dobijo vrnjenega denarja, izdelki pa so slabe kakovosti. Shopify ga sicer spodbuja in celo ponuja širok nabor izobraževalnega materiala na to temo, a je na začetku leta skrbel tudi za preprečevanje omenjenih prevar. Tako so po poročanju The New York Timesa v mesecu marcu v zgolj enem tednu odstranili 4.500 strani, ki niso mogle podpreti oglaševanih zdravstvenih učinkov prodajanih izdelkov. Med drugim so na nekaterih straneh prodajali takšne cvetke, kot je ogrlica z odstranjevalcem virusa iz zraka (Corona Necklace Air Purifier) za slabih 50 evrov, za približno 250 evrov pa tableto proti virusom, ki drži mesec dni (Anti-Viral Protection for 30 days).

Vendar pa dropshipping ni tvegan le za kupca, temveč je lahko tudi za prodajalca, ki nima nobenega nadzora nad izdelkom.

Maček v žaklju

S tovrstnim poslom je sicer precej lahko začeti, potrebuješ le spletno stran in oglaševanje na družabnih medijih in že lahko prodajaš. Ničesar ni treba imeti na zalogi ali izdelovati, ker nekdo drug to počne zate. Prodajalci izdelka pred prodajo ne vidijo, tako tudi ne vedo, kako kakovosten je, o slabih straneh izdelka pa pogosto izvejo šele iz pritožb kupcev. Podjetnica, ki je želela ostati anonimna in se je v preteklosti ukvarjala z dropshippingom, je za Wired povedala, da se je odločila za tovrstno poslovanje, ker je bilo v vzponu in uspešno. Prodajala je okolju prijazne gospodinjske pripomočke, ki ne vsebujejo plastike. Pred božičem kitajski dobavitelji velikega povpraševanje niso več zmogli in je prišlo do zamud. Številne stranke so seveda zahtevale denar nazaj zaradi zamude, še več pa, ko so izdelki prispeli, a so bili slabe kakovosti in celo v plastični embalaži. Tako se je podjetnica znašla v hudih težavah, saj je denar že porabila, med drugim tudi za oglaševanje, ki je pri tovrstnem poslu zelo pomemben del stroška. Iz zagate jo je rešil poslovni partner, da je lahko kupcem povrnila denar. Podjetnica sicer še vedno ima spletno prodajo, a s skladiščem, in se ne želi več ukvarjati z dropshippingom, saj pravi, da imajo stranke slabo izkušnjo.

Nezadovoljni kupci seveda ne ostanejo tiho in množica slabih ocen na spletu ne ostane neopažena. Nekatera podjetja zaradi tega propadejo, za druge je to del poslovnega modela in v trenutku, ko se nabere preveč negativnih mnenj, zaprejo spletne trgovine in se preusmerijo k drugemu izdelku. Podjetja Magnetic SL, ki prek dropshippinga prodaja kozmetične izdelke pod svojo blagovno znamko, pa množica negativnih odzivov zaradi nedostavljenih izdelkih ali večmesečnih zamud pri dostavi ne moti. Kot poroča BBC Click, podjetje ubira različne načine, kako utišati negativne odzive, med drugim tudi s kupovanjem in z umetnim ustvarjanjem pozitivnih odzivov. Tako je na strani Trustpilot ob imenu podjetja opozorilo o njihovem tovrstnem početju. Pri vzdrževanju slovesa resnega podjetja pa jim pomaga tudi oglaševanje, ki je pomemben del prodaje ob pomoči dropshippinga. Vedno več oglaševanja predstavljajo vplivneži, ki podjetjem dajo verodostojnost, še posebej če jih promovira znan vplivnež.

Vplivneži in oglaševanje

Z vzponom vplivnežev so tako tudi tisti, ki se ukvarjajo z dropshippingom, preusmerili oglaševanje s Facebooka in z Instagrama. BBC Click poroča, da je omenjeno podjetje Magnetic SL plačalo 170.000 evrov Kourtney Kardashian, ki ima več kot 100 milijonov sledilcev na Instagramu, da je promovirala njihove umetne trepalnice in kozmetične proizvode. Seveda se jim je naložba povrnila. A Magnetic SL ni podjetje brez težav, saj so negativni odzivi strank številni. Na očitke o neustreznosti poslovanja se v podjetju niso odzvali, tiho pa so ostali tudi predstavniki Kardashianove.

Ogromno podjetij, ki se ukvarjajo z dropshippingom, prodaja tudi kopije izdelkov, denimo Apple AirPods in Apple Watch, ki seveda kršijo pravice intelektualne lastnine, a jih mnogi vplivneži kljub temu promovirajo. Kopijo AirPods sta po poročanju BBC oglaševali tudi Kylie in Kendall Jenner, prva s skoraj 200 milijoni sledilcev, druga z dobrimi 100 milijoni. Slušalke se na prvi pogled ne razlikujejo, na embalaži je napisano drugo ime, skoraj zagotovo pa kakovost zvoka in zmogljivost baterije ne dosegata izvirnika. Predvsem pa gre za jasno prevaro, saj običajni potrošniki zaradi podobnosti izdelka in promocije znanih vplivnežev lahko menijo, da gre za originale.

Priporočila podjetja Shopify za vzpostavitev dropshippinga. Vir: Spletna stran podjetja Shopify, posnetek zaslona.

S promocijo izdelkov se seveda ukvarjajo tudi manj znani vplivneži, med koronavirusom pa je ta poslovni model zares zacvetel. Podjetniki namreč stavijo na to, da vplivneži ne preverjajo izdelkov. A pri dropshippingu ne gre le za majhne prevare. Uspešne zgodbe so pogosto tudi nelegalne in vključujejo prodajo ponarejenih izdelkov, seveda pa tako kot v vsakem drugem poslu tudi tukaj nekaterim uspe s povsem legalnim pristopom.

Kako zaslužiti milijone in uživati na Baliju

Zaradi majhnega vložka in morebitnih hitrih zaslužkov je dropshipping postal mamljiva industrija in eno od zbirališč podjetnikov, ki se ukvarjajo s tem poslovnim modelom, je indonezijski otok Bali. Kot je za Wired razložil lastnik prostorov za coworking Michael Craig, se tja zgrinjajo tehnološki podjetniki s prenosniki in poslom na internetu, ki niso vezani na določeno lokacijo, že od leta 2017. Dropshipping je na tej sceni aktualni trend. Eden uspešnih dropshipperjev, Phil Louden, ki ima s partnerji pet spletnih trgovin, je za Wired izjavil, da je celoten proces kot video igra v živo, ukvarjanje z oglasi in iskanje izdelkov na Aliexpressu pa kot dogajanje v igralnici. Letos računa, da bo dosegel dobrih 70.000 evrov dobička.

Poleg dropshippinga se je seveda razvil posel prodaje nasvetov, kako na tem področju uspeti in obogateti kar iz domačega naslanjača. Tako mnogi nadobudni podjetniki na Baliju prihodke iz dropshippinga obogatijo z ustvarjanjem videov na Youtubu, v katerih se hvalijo, da so pripravljeni razkriti skrivnosti tega posla ob naročilu na njihove seminarje. Michael Craig je za Wired izjavil, da številni med njimi ne morejo dokazati, da so zaslužili toliko, kot pravijo. Slikajo se pred lamborghiniji, ki dajejo vtis, da jim je uspelo, a to so najeti avtomobili. Obnašajo se kot vplivneži, kar glede na število sledilcev tudi so, pa vendar je pogosto vse skupaj v oblakih, čeprav za tečaje, kjer poskušajo razložiti, kako obogateti, dobro zaračunavajo. Stari pregovor, ki pravi, da ni vse zlato, kar se sveti, še vedno velja imeti v mislih. Tako kot pri večini stvari dandanes torej tudi pri odločanju o nakupu velja, da preverite vire, tako spletne trgovine, svetovalce kot tudi vplivneže, ki stvari promovirajo. Družina Kardashian pač ni zagotovilo za dober nakup.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji