Ekskluzivni test AMD Radeon RX 5700

Objavljeno: 9.7.2019 | Avtor: Miran Varga | Kategorija: Preizkusi | Revija: Julij-avgust 2019

Leto 2019 bo za AMD vsekakor pestro. Zapomnili si ga bomo tudi po datumu 7. julij, ko je ameriški proizvajalec procesorjev predstavil nove grafične kartice Radeon RX 5700, temelječe na 7-nanometrskem procesu izdelave. Dobili smo ekskluzivno možnost preizkusa.

V AMDju so 7-nm tehnologijo zgrabili s polnimi rokami. Z njo se je lahko pohvalil že Radeon VII, a pravi pokazatelji njenih meja bodo novi procesorji Ryzen iz serije 3000 in grafični kartici Radeon 5700 ter 5700 XT, ki smo ju preizkusili – in to v referenčni, AMDjevi podobi.

Radeon DNA

Začnimo pri arhitekturi. Radeon DNA oziroma rDNA kot AMD označuje svojo novo arhitekturo, katere prvi primerki so prav grafične kartice z grafičnim jedrom NAVI (tokrat preizkušena modela), predstavlja prihodnost, na kateri bo temeljila tudi naslednja generacija igralne konzole Sony PlayStation. Glede na obstoječo arhitekturo GCN, je najbolj spremenjena struktura predpomnilnika, ki je večnivojska in zasnovana tako, da lahko več podatkov v ravno pravem času doseže vse ključne lokacije v grafičnem pogonu. Glede na kartice Vega, naj bi tako kartici iz družine Radeon RX 5700 dosegali 25 odstotkov višje zmogljivosti ob izenačenem delovnem taktu in bili kar za 50 odstotkov bolj učinkoviti pri rabi energije, oziroma bili varčnejši.

Grafični kartici iz družine Radeon RX 5700 merita na vrh srednjega razreda, borili se bosta predvsem s tekmicama GeForce RTX 2060 in 2070 ter njihovima novima izpeljankama z oznako SUPER v imenu. Za to sta opremljeni z več aduti. Kot prvi grafični kartici na svetu prinašata vodilo PCIe Express 4.0, pa čeprav z njim v praksi prav nič ne pridobita, saj je tudi obstoječi PCIe Express 3.0, ki ga premorejo trenutne osnovne plošče, še vedno le delno izkoriščen.

Obe preizkušeni kartici sta imeli vgrajen pomnilnik vrste GDDR6 (tudi ta je izdelan v 7-nm tehnološkem procesu) v obsegu 8 GB, kar se zdi optimalna izbira z vidika stroškov in zmogljivosti. Pretočnost pomnilnika dosega 14 Gb/s oziroma v kombinaciji s pomnilniškim vodilom to (v primeru obeh kartic) znese 448 GB/s. Pomnilnik torej ne bo ozko grlo. Uporaba pomnilnika GDDR6 je očitno tudi jasen znak, da se raba dragega pomnilnika HBM2, ki ga je premogla družina Vega 56/64, poslavlja.

Nimata vsega, pa imata dovolj?

Proizvajalci grafičnih kartic iz obeh taborov so nas v preteklosti že naučili, da je srednji razred grafičnih kartic vedno ustrezno okrnjen, da ne bi hodil v zelje (naj)dražjim modelom. Nič drugače ni niti tokrat. Smo kaj pogrešali? Da in ne. Večina uporabnikov, med katerimi bodo v veliki večini igričarji, bo v tehničnih podatkih zavzeto iskala omembo tehnologije sledenja žarkom (ang. raytracing), ki jo premore nasprotni tabor. A AMD se je zavestno odločil, da je v kartice z grafično sredico NAVI ne bo vgradil. Razlogi za to so očitni in precej logični – na ta način je sama sredica manjša, manj kompleksna in cenejša za izdelavo, kartice pa cenovno ugodnejše od konkurence. V AMD so prepričani, da trenutna generacija grafičnih kartic še ne potrebuje omenjene tehnologije, saj tudi ni veliko iger, ki bi jo izkoriščale, ko pa bodo te na voljo, bo naprodaj že naslednja generacija grafičnih kartic. Precej logično.

Je pa zato AMD predelal senčilne pogone v novi generaciji grafičnih procesorjev in lahko potrdimo, da so trenutne igre resnično videti zelo dobro. Česa še ni? Za razliko od najzmogljivejših kartic na tržišču sta obe novinki opremljeni z vmesnikom HDMI 2.0b (in ne najnovejšim 2.1), kar ne prizadene nikogar, le malce oklesti stroške. Odločitev o odsotnosti priključka mini USB, ki ga v navezi z grafičnimi karticami uporabljajo ponudniki očal za navidezno resničnost (VR) pa je že bolj resna stvar. A v AMDju so potencialne kupce kartic takoj pomirili – ta priključek, ki ga referenčna modela nimata, lahko partnerji, ki izdelujejo grafične kartice, enostavno dodajo. Tu pa se seznam pomanjkljivosti že konča.

Zelo všeč nam je dejstvo, da družina kartic Radeon RX 5700 podpira tehnologije prikaza slike, kot so FreeSync 2, Dolby Vision in HDR10, ki poskrbijo, da bo prikazana slika na novodobnih računalniških monitorjih in digitalnih televizorjih res prava paša za oči. V ta namen so inženirji nadgradili tudi večpredstavnostni pogon, ki sedaj podpira tudi načina prikaza slike H.264 4K150/8K30 in 4K60 za kodek H.265. Kartici podpirata tudi kodiranje slike v ultra visoki ločljivosti z 90 sličicami na sekundo (4K90)! In ker je deljenje lastne igralne izkušnje s prijatelji in širšo javnostjo preko dveri Youtube ali Twitch nadvse priljubljeno, ne manjka niti strojno pospeševanje kodeka VP9, zato sočasno oddajanje pretočnega videa bistveno ne upočasni prikaza sličic v igrah.

Zmešnjava z delovnimi takti

Prav zmedo pa utegne med kupce grafičnih kartic vnesti odločitev AMDja, da sedaj poleg grafičnih kartic navaja kar tri delovne takte. Poleg standardnega delovnega (beri: osnovnega) delovnega takta sta namreč dodani še dve frekvenci – povišana, ki prikazuje nekakšno povprečno dvignjeno frekvenco v igrah in maksimalna, ki jo grafična kartica za krajši čas tudi doseže v igrah. Ne razumete zapisanega? Naj postrežemo z analogijo iz avtomobilskega sveta. Imate avto, ki lahko doseže 200 km/h, a večinoma se boste z njim vozili 100 km/h, v mestu pa s 50 km/h. Brez strahu, razmerja med hitrostmi niso prava, ponazarjamo samo nesmiselnost takšnega označevanja, ki se morebiti sploh ne bo prijelo.

Referenčna grafična kartica Radeon RX 5700, ki premore 2304 senčilnih enot, bo tako v igrah večinoma delovala s taktom 1,6 GHz (1605 MHz, če smo natančni), občasno pa se bo ta dvignil na 1,7 GHz. Nekoliko zmogljivejši model Radeon RX 5700 XT, opremljen s 2560 senčilnimi enotami, pa bo v povprečju dinamično hitrost držal okoli 1,75 GHz in dosegal špice okoli 1,9 GHz, odvisno od obremenitve, delovnih temperatur, napetosti, porabe energije itd.

Omenili smo že, da sta obe kartici varčnejši od svojih predhodnic, kar je pohvalno. AMD je moral nekaj storiti v tej smeri, saj so bile kartice iz nasprotnega tabora precej energijsko učinkovitejše. Arhitektura NAVI to popravlja. Kartica Radeon RX 5700 ima termalno ovojnico postavljeno pri 185 W, medtem ko ima model 5700 XT mejo postavljeno pri 225 W. Na našem preizkusu sta obe kartici porabili okoli 20 W manj energije, kot je deklarirana njuna maksimalna poraba. Kljub temu sta obe kartici opremljeni z 8- in 6-nožičnim priključkom za dodatno napajanje, kar bo razveselilo navijalce, ki bi iz njiju radi iztisnili kar največ zmogljivosti. AMD sicer za kartici priporoča napajalnik zmogljivosti 500 W oziroma 550 W.

Zaradi zelo omejenega časa preizkusa kartic le-teh nismo spoznali do obisti, posledično tudi težko komentiramo njun navijalski potencial. A glede na prve različice gonilnikov in programske opreme Wattman (ta ni prav nič uporabniku prijazna) je težko soditi o tem, koliko več megahercev bomo lahko še iztisnili iz grafičnega srca in pomnilnika. Nekaj »rezerve« pa vsekakor je.

Kartici prepričata

AMD je moral v tednu pred splavitvijo kartic iz družine Radeon RX 5700 spremljati še odgovor iz tabora Nvidia, kjer je tekmec predstavil nekoliko izboljšane različice modelov RTX 2060 in RTX 2070, katerima je dodana beseda Super in so na račun višjih delovnih taktov še zmogljivejše od »osnovnih« primerkov. Toda rdeči tabor je odgovoril na za potrošnike najboljši možni način – z znižanjem cen kartic. V ZDA se bo Radeon RX 5700 v večjih količinah za trgovce prodajal za 349 ameriških dolarjev, RX 5700 XT pa za 399 dolarjev. V Sloveniji bodo cene za te kartice ustrezno višje, čeprav glede na zelo omejeno ponudbo na prvi dan dobavljivosti kartic lahko vseeno zapišemo, da sta ceni za novi kartici zelo sprejemljivi in tako novinki predstavljata dober nakup.

Grafikoni z rezultati meritev

  

Tabela

Tabela [PDF]

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki