Objavljeno: 25.3.2014 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor April 2014

Vpogled v delovanje avtomobila

Mini vmesnik z vezjem ELM327 omogoča, da se prek mobilne naprave ali računalnika povežemo z elektroniko domačega avtomobila. Tako lahko vidimo precej več podatkov, kot jih ponujajo merilniki, ki so na voljo vozniku, dobimo pa tudi dostop do diagnostike, ki je sicer dostopna le mehanikom.

Vmesnik ELM 327, za nekaj evrov dobimo popoln vpogled v delovanje elektronike in tipal avtomobila.

Vmesnik ELM 327, za nekaj evrov dobimo popoln vpogled v delovanje elektronike in tipal avtomobila.

V sodobne avtomobile je vgrajenih cel kup elektronskih krmilnikov in raznovrstnih tipal, katerih delovanje je v večjem delu skrito pred uporabniki. Voznik dobi prikazane samo nekatere najuporabnejše podatke, kot so hitrost, število vrtljajev motorja, v nekoliko boljših vozilih pa prek vgrajenega »računalnika« še poraba goriva (trenutna in povprečna) in seveda število prevoženih kilometrov. Ta ista elektronika se ob morebitnih napakah tu in tam oglasi z opozorilom, da je z avtom nekaj narobe, in svetuje, da se oglasimo pri mehaniku.

Kar zadeva podatke, ki so na voljo, je to le vrh ledene gore. Sodobni avtomobili namreč merijo in poročajo precej več kot to, zlasti zaradi potrebe po diagnostiki pri napakah delovanja. Najbrž ste pri predaji vozila v mehanično delavnico opazili, da je mehanik vzel v roko prenosni »tester« in ga priključil na neko vtičnico, praviloma je na spodnjem delu armaturne plošče, levo od volana. Na testerju je nato odčital podatke in navadno znal dokaj hitro razbrati, za kaj gre.

Razmeroma malo ljudi ve, da je vmesnik, prek katerega se prebira take podatke, že vrsto let standardiziran. V zadnji različici se imenuje OBD-2 (On Board Diagnostics) in definira tako razpored nožic kot strukturo sporočil, posredovanih s strani motornih krmilnikov. V Evropi morajo biti s takim vmesnikom opremljeni vsi avtomobili, z bencinskim motorjem od leta 2001, pri dizelskih pa od leta 2004 naprej. Sam standard je sicer na voljo že dlje in nekaj avtomobilov je s takimi vmesniki opremljenih vse od leta 1996.

Eden izmed pogledov na merilnike v Torque Pro

Eden izmed pogledov na merilnike v Torque Pro

Osnovni menu programa Torque Pro

Osnovni menu programa Torque Pro

Tam, kjer je standard in električni vmesnik, je tudi priložnost za povezovanje. Na trgu so že lep čas na voljo različni vmesniki, ki znajo podatke posredovati domačim računalnikom. Mi smo se odločili preizkusiti enega najcenejših med njimi, ki ga v spletnih oglasih najdete pod oznako OBD2 ELM327 Mini 1.5 Bluetooth ali nekaj podobnega. Gre za napravico na podlagi mikrokrmilnika (PIC18F2480), ki prek vmesnika bluetooth posreduje podatke računalnikom. Najdemo jo v različnih oblikah in izvedbah, kupimo pa jo lahko na številnih koncih in krajih. Še najlaže, če se odločimo kar za kak oglas na Bolhi. Tipično bomo za vmesnik odšteli med 14 in 20 evrov. Seveda so na voljo tudi domnevno boljši (beri, pri komunikacijah zanesljivejši) modeli, ki stanejo nekaj več.

Vmesnik ELM327 je le vstopna točka. Za razbiranje podatkov namreč potrebujemo še ustrezen program. Tu je izbira še precej širša kot pri vmesnikih, vendar smo se kmalu osredotočili le na enega: Torque Pro za naprave z Androidom.

Pred opisom morda še pojasnilo, kako je z združljivostjo z drugimi računalniškimi napravami. Omenjeni vmesnik ELM327 sicer uporablja standardni vmesnik bluetooth, a to še ne pomeni, da ga lahko uporabljamo z vsemi združljivimi napravami. Zaman boste poizkušali ta vmesnik priključiti na Applove naprave (iOS). Razlog ni v vmesniku, temveč v izbirčnosti in nadzoru družbe Apple, ki dovoljuje na svoje naprave priključevati le izbrane zunanje enote. OBD2 ELM327 ni med njimi.

Če želite v vsakem primeru povezljivost z Applovimi napravami, se bo treba odločiti za podobne, a dražje modele vmesnikov, ki lahko z okolico komunicirajo prek vmesnika Wi-Fi. Lahko pa tega z bluetoothom priključimo na navaden računalnik (prenosnik ali tablico PC), a sodimo, da je zaradi enostavnosti rabe tablica ali telefon z Androidom najprimernejša platforma. Prav tako lahko izbiramo med različnimi programi, toda na Androidu je Torque Pro razred zase. Drugi so bodisi manj zmogljivi ali pa delujejo le s specifičnimi vmesniki za OBD2.

Priključitev in začetek rabe sta sila enostavna. V avtu najprej lociramo vtičnico za vmesnik, kar ne bi smelo biti preveč težavno, saj mora biti ta enostavno dostopna za mehanike. Če je ne najdemo, si je smiselno pomagati z navodili avtomobila (pri Alfa Romeo Giulietti preberemo, da moramo, denimo, sneti na videz fiksno pritrjen pokrov). Ko vtaknemo vmesnik v vtičnico, je ta praktično že nared za rabo.

Vtičnica OBD2 je navadno skrita očem, a enostavno dosegljiva v bližini volanskega obroča.

Vtičnica OBD2 je navadno skrita očem, a enostavno dosegljiva v bližini volanskega obroča.

Po uparjanju z mobilno napravo zaženemo omenjeni Torque Pro in po nekaj sekundah lahko spremljamo v živo vse parametre delovanja, ki jih posreduje vozilo prek vmesnika OBD2. Prvi vtis je, da je teh informacij zelo veliko, številnih parametrov pa niti ne razumemo dovolj dobro. Toda med njimi je veliko zanimivih, ki jih praktično nikoli ne vidimo na vgrajenih merilnikih vozila.

Torque Pro zna, denimo, prikazati podatke, kot so trenutno uporabljena moč  motorja (v Km ali Kw), pa seveda vse, kar je povezano s porabo goriva, količino izpusta CO2, pritisk turbo polnilnika, razne temperature delovanja, odstotek pritiska na pedal za plin in še bi lahko naštevali. Del podatkov Torque Pro nato obogati z zajemom podatkov v mobilni napravi. Tako lahko do stotinke natančno izmerimo pospešek avtomobila, in sicer od 0 do 100 ali pa od, denimo, 40 do 80 km/h. Računalnik namreč v vsakem trenutku ve, kakšna je hitrost, seveda pa zna obenem tudi šteti porabljeni čas.

Ob pomoči sprejemnika GPS in žiroskopa v mobilni napravi zna Torque prikazati bočne pospeške in povezati pot na zemljevidu s podatki, snemanimi med vožnjo (denimo trenutno porabo na posameznem odseku ceste). Ob pomoči dodatka zna program celo snemati posnetke iz avtomobila (seveda prek vgrajene kamere v mobilni napravi) in čez sliko prikazati podatke merilnikov. Prava poslastica za dirkače. Žal tudi, ko so na navadni cesti.

Program zna celo ustvariti nekakšen projekcijski prikaz na vetrobransko steklo (HUD, Heads Up Display), in sicer z zvijačo, ko podatke prikazujemo kot odsev med nočno vožnjo (podnevi pač ni odseva). Seveda je to rešitev za »malo denarja«.

Omeniti velja, da Torque omogoča prikaz več navideznih kokpitov in celo možnost, da merilnike povsem sami razvrstimo, jim določimo videz (digitalni, analogni), velikost, celo obrobe. Za program je celo nekaj slogov, ki jih lahko dodatno naložimo, za povrh pa so razni razvijalci naredili dodatke (plug-ine), ki povečujejo uporabnost osnovnega programa. Nekateri so, denimo, prilagojeni točno določenim znamkam vozil, drugi izrisujejo grafe skozi čas zajetih podatkov (denimo krivuljo uporabe moči motorja), tretji nam svetujejo z barvnimi lučkami, kdaj bi bilo dobro prestaviti v drugo prestavo. Na voljo je celo specializiran program za merjenje časa (in drugih podatkov) na krog, če se odpravimo na dirkališče.

Vse doslej našteto je bolj zabavno, kot pa resnično uporabno. Toda ne smemo pozabiti, da je OBD2 v osnovi pravzaprav namenjen za sporočanje in tolmačenje napak. Torque zna na tem področju narediti precej. Za začetek lahko ob opozorilni lučki v vozilu s to rešitvijo v realnem času preberemo sporočilo diagnostike. Avtorji programa Torque vzdržujejo ob tem obsežno zbirko sporočil za razne modele vozil (zato je še toliko pomembneje, da avto v nastavitvah temeljito opišemo) in jih oplemenitijo s človeku razumljivejšo razlago (namesto kriptično kodo). Že samo to je dovolj, da upraviči nakup takega vmesnika.

O samem delovanju ni kaj dosti povedati. Priključimo in stvar deluje. Pri preizkusu na štirih avtomobilih le pri enem vmesnik ni deloval, najbrž zato, ker je avto starejši od letnice 2004, ko je bil protokol standardiziran. V vseh drugih primerih je stvar pravilno kazala večino predvidenih podatkov. V enem primeru smo imeli nekaj težav z bluetooth komunikacijo, a se je izkazalo, da je bila problematična predvsem lega mobilne naprave. Sprememba položaja je napako odpravila.

V celoti lahko rečemo, da je OBD2 skupaj s primernim programom simpatična malenkost, ki ni absolutno nujna, zna pa biti včasih koristna in je pogosto zabavna. Če vas zanima drobovje vašega avtomobila, za povrh pa ljubite »gadgete«, je to vsekakor mikavna kombinacija. Vsaj za manjšo popestritev v vsakdanjem življenju. Pa vsaj dotlej, ko bodo izdelovalci avtomobilov pregled teh podatkov ponudili kot možnost v osnovnem informacijskem sistemu vozila. Nekateri o tem že razmišljajo.

OBD2 ELM327 Mini 1.5

Vmesnik za dostop do avtomobilske diagnostike.

Prodaja: www.bolha.si, torque-bhp.com.

Cena: 14 do 20 EUR; Torque Pro 3,55 EUR.

✓    Nizka cena, preprosta raba, velik nabor posredovanih podatkov.

✗    Občasna izguba komunikacije z mobilno napravo, ne deluje z vsemi avtomobili.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji