Objavljeno: 24.11.2009 | Avtor: Uroš Mesojedec | Monitor November 2009 | Teme: komentar, mnenje, google

Sodelovanje, grupver, kolabver.

Sodelovanje, grupver, kolabver.

Verjetno bi pri iskanju ključnih vzrokov za veliko uspešnost interneta zelo hitro prišli do - sodelovanja. Temeljna razlika pri rabi računalnikov se je zgodila, ko so ti iz osamljenih otočkov za ustvarjalnosti takih in drugačnih vrst postali povezane, omrežene naprave.

Ena največjih uspešnic povezanih računalnikov, splet, je prodrla ne le zaradi izjemne poenostavitve globalnega komuniciranja, temveč tudi po zaslugi nadvse pomembnega drobnega detajla prvih spletnih brskalnikov, ukaza "poglej izvir". Z njim se je razgalila koda spletne strani in naša lastna kreativnost se je lahko plemenitila z odkritji drugih. Nič ni bilo zares skrito in večina ni skrita niti danes, saj se je številnim spletnim tehnologijam, ki delujejo nekje v ozadju, zelo približala koda na odjemalcu, javascript, ki ga še vedno lahko opazujemo in preučujemo v njegovi izvirni obliki.

Sodelovanje pa je tudi velikanski tehnološki izziv. Tako kot njega dni večopravilnost in kasneje večuporabniški sistemi se z večanjem števila aktivno sodelujočih povečuje tudi kompleksnost usklajevanja. A tehnični izzivi so le ena plat medalje. Številni sistemi za sodelovanje so nadvse zapleteni tudi na strani uporabnikov. Poznamo številne rešitve in mnoge med njimi so, vsaj gledano skozi število uporabnikov, zelo uspešne, a vendar se zdi, da bi bilo vse skupaj lahko tudi drugačno, lažje, bolj intuitivno in naravno za uporabnike.

Bill Gates je za svojega naslednika na položaju glavnega programskega arhitekta Microsofta izbral Raya Ozzieja ravno zaradi njegovih dosežkov na področju programov za sodelovanje in skupinsko delo. Kljub številnim "preroškim" izjavam, s katerimi se je Bill v svojem aktivnem vodenju Microsofta večkrat precej osmešil in (vsaj navidez) zelo uštel, je na drugi strani zelo dobro vedel, da je učinkovito sodelovanje v internetu ključna tehnologija prihodnosti. Ozzie je bil tvorec programa Notes, ki je mnogim uporabnikom še vedno sinonim za skupinsko delo (številnim je tudi sinonim za nemogoč in nerazumljiv sistem), bil pa je tudi razlog IBMovega prevzema podjetja Lotus, ki je pred tem kupilo Ozzijevo podjetje Iris, tvorca Notes. Ozzie sicer kariere ni nadaljeval pri IBM/Lotus, temveč je nadaljeval s svojim odkrivanjem recepta za učinkovito skupinsko delo, katerega naslednji rezultat je bil Groove. Spet je Ozzijeva tehnologija povzročila prevzem s strani velikana, tokrat Microsofta, njega pa ustoličila na Gatesovem stolčku, zdaj pa Ozzie še tretjič odkriva pravi recept za sodelovanje, ki se bo razkril v obliki sveže Microsoftove ponudbe programja v oblaku in namizju.

Na drugi strani je vse večji uspeh interneta na področju programja za skupinsko delo naplavil veliko kandidatov, a se še vedno osredotočajo na splošno javnost. Uspeh spletišč, kot so MySpace, Facebook in Twitter, je predvsem možnost izmenjave podatkov med velikim številom sodelujočih. A vse navedene rešitve so usmerjene h kar največjemu številu uporabnikov in so zato namenjene predvsem izgubljanju časa. To je sicer povsem legitimen izbor njihovih uporabnikov, a poslovni načrti teh sistemov so bolj ali manj omejeni na oglaševanje, pri čemer lahko milijonske množice ustvarijo tudi otipljiv finančni rezultat, saj mora sama storitev ostati brezplačna, da je lahko privlačna vsem.

No, ravno uspešno izkoriščanje novega oglaševalskega medija pa je izstrelilo Google med velikane računalniške industrije. Čeprav so navzven znani predvsem po svojem iskalniku, praktično vse svoje prihodke še vedno ustvarijo s posredovanjem med oglaševalci in potencialnimi potrošniki oglaševanih izdelkov in storitev. Seveda pa tudi Google, kot velikan interneta, nadvse dobro ve, da je sodelovanje še vedno neustrezno odgovorjen izziv sodobne, z namiznimi in mobilnimi računalniki povezane družbe in tudi tam se iščejo novi, drugačni načini za učinkovito in enostavno izmenjevanje informacij in znanja. Google je pri tem izzivu v nekoliko privilegiranem položaju, saj zelo dobro pozna navade številnih svojih uporabnikov. Po drugi strani mu je v dosedanjem obdobju burne rasti uspelo vzpostaviti mogočno in zelo učinkovito infrastrukturo za strežbo bogatih vsebin. Veliko pove že podatek, da Googlovo spletišče za objavljanje videa YouTube vsako minuto vsake ure vsakega dne sprejme za kar 20 ur novih video posnetkov. To so obsegi, o katerih je težko že razmišljati, kaj šele jih uspešno obvladovati. In vendar se Google ne ustavlja. Zdaj ponujajo tudi svoj odgovor na izziv sodelovanja. Res, da gre za še precej omejen preizkus tehnologije, toda Google Wave je nov odgovor na izziv učinkovitega, prijaznega in enostavnega sodelovanja v internetu, ki gradi na bogatih izkušnjah spletne e-pošte in takojšnjega sporočanja, sistemov za skupinsko delo in nenehnega posodabljanja vsebin s strani čim večjega števila uporabnikov, ki je med drugim povzročilo nastanek ene najboljših enciklopedij sploh, Wikipedie.

Danska brata Lars in Jens Rasmussen očitno znata razmišljati, kako na povsem nov način izkoristiti priložnost medsebojno elektronsko povezanega sveta. Njuno podjetje Where 2 Technologies je razvilo programsko opremo za storitve, ki jih danes poznamo kot Google Maps. Samo oblak lahko vsem nam omogoči učinkovito rabo terabajtov geografskih podatkov, ki se še danes dopolnjujejo, na strani odjemalcev pa omogočajo nove in nove storitve. Ravno uspeh tehnologije, ki omogoča storitev Maps, je bratoma Rasmussen omogočil, da sta uspešno prepričala Googlovega soustanovitelja v financiranje še enega poizkusa razvoja učinkovite rešitve za skupinsko delo. Izid vizije Dancev se te dni počasi razkriva javnosti skozi vabila v nov sistem Google Wave, ki obeta pravo revolucijo v komunikaciji. A ne le to, v navzkrižno povezanem svetu se vse bolj očitno kaže, da je uspešno sodelovanje temelj praktično vseh drugih storitev in zato je tako vseobsežen pristop, kot ga je zastavil Wave, čeprav je na začetku predstavljen predvsem kot dopolnilo e-pošti in takojšnjemu sporočanju, lahko pravi odgovor na izziv učinkovitega dela skupin, ki ga iščemo že desetletja.

Težko je napovedovati, še posebej prihodnost, a Wave ima številne sestavine, ki lahko prinesejo zmagovito kombinacijo. Njegov napredek zato velja spremljati in čimprej preizkusiti, kaj nam lahko ponudi. Zna biti, da bo podobno, kot je splet povsem spremenil posredovanje informacij, Googlov Val ponudil učinkovit odgovor na izziv njihove izmenjave.

V navzkrižno povezanem svetu se vse bolj očitno kaže, da je uspešno sodelovanje temelj praktično vseh drugih storitev.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji