Mala električna prihodnost

Objavljeno: 28.12.2017 | Avtor: Marko Kovač | Kategorija: Preizkusi | Revija: Januar 2018

Električni avti, da ali ne, to je zdaj vprašanje. Njihova zgodovina je pestra, od zgodnjih uspehov in prvega zatona prek novih poskusov obuditve do sedanjega vrenja pod površino. Smart electric fortwo je že četrta generacija »pametnega« električnega avtomobilčka. Elektro navdušenci bodo verjetno malo razočarani, saj je eno od prejšnjih različic razvila sama Tesla, tokrat pa jo je Daimler v španoviji z Renaultom.

Zima ni ovira za baterije.

Fortwo je – v nasprotju z različico forfour, ki je naše dežele list (da, to je preoblečeni Twingo) – izdelan v Smartvillu, Hambach, Francija, tik čez mejo z Nemčijo. Smarti se oblikovno precej ločijo od večjih Mercedesovih bratrancev in tudi ta ni izjema. Ljubitelji nemškega avtomobilskega oblikovanja bodo ob obliki, ki je blizu ribi napihovalki, verjetno doživeli napad panike, a ljubitelji francozov vedo, da so pri njih denar namesto v zunanjost raje namenili drugim stvarem, čeprav je včasih težko ugotoviti, čemu točno. Veliko manjših delov, na primer stikala, je pri Smartu sposojenih iz francoskih malčkov, zato bi pričakovali, da ga bo več ostalo za tehnološke dodelave, toda Francozi se često požvižgajo tudi na to. Smart Fortwo je tudi zato ohranil preprosto zasnovo: akumulator je pod podom, kar daje avtu nizko težišče, elektromotor in inverter pa sta nameščena zadaj in poganjata zadnji kolesni par. Namesto kompleksnega menjalnika je tam le reduktor z diferencialom, zato je vožnja enakomerna, veliko bolj kot v primerljivem bencinskem Smartu z avtomatskim menjalnikom. Tudi za varnost je poskrbljeno – potniška kabina je v bistvu majhna jeklena kapsula, ki potnika varuje v primeru nesreče, nanjo pa so navešeni plastični deli karoserije. S takšno zasnovo je ta različica Smarta na Euro NCAPu dobila 4 zvezdice (od 5).

Analogni kazalci so zanimiva posebnost.

Majhen, priročen in poskočen

Dolžina 2,7 metra in obračalni krog slabih 7 metrov pomeni, da v mestu ne bi smeli imeti težav. Za primerjavo – avtomobil je le slabih 30 cm krajši od štirisedežnega Fiata 500 Nuovo iz leta 1957, ki ga imajo mnogi za praočeta mestnih malčkov, hkrati pa je bil tudi vzornik številnim nekoliko večjim serijam (neposredna potomca sta bila tudi v naših krajih znana fičko in bolha). V Smartu fortwo sta seveda le dva sedeža, a sta velikodušno odmerjena. Tudi stranska vrata so velika, zadnja (prtljažna) pa se odpirajo dvodelno, pri čemer se spodnji del spremeni v miniaturno klopco, kakor nalašč za piknike in … no, nič več, saj je nosilnost omejena na 100 kg. A manjša dolžina avtomobila se ne kaže v ravno majhno masi, saj malček še vedno tehta več kot tono.

Smart je kakor nalašč za mesta, kjer so parkirišča (vedno) preskromno odmerjena.

Pogonski del je francoski, akumulator pa je izdelan v Mercedesovi novi tovarni na Saškem. Trifazni sinhronski motor zmore 41 kW oziroma kratkotrajnih 60 kW. Če pohodite pedal za plin(!), boste imeli na voljo 160 Nm navora, to je skoraj še enkrat več kot pri bencinskem bratu. Akumulator ima zmogljivost 17,6 kWh, s tipično porabo, ki je kanec pod 13 kWh/100 km, bi morali z enim polnjenjem (ob previdni vožnji!) narediti 130 km, z varčno vožnjo pa oglašujejo tudi 160 km. Naše izkušnje so zaradi zime in neprilagojene vožnje nekoliko drugačne, saj je poraba dosegla prek 17 kWh/100 km, kar bi zadoščalo za sto kilometrov. Če boste na križiščih še bolj poskočni (to avtomobil omogoča!), še kakih 20 kilometrov manj. Najvišja hitrost naj bi bila 130 km/h, toda razen našega urednika se nihče ne bi hotel voziti tako hitro. Ne, ker bi bilo nevarno, temveč ker avtomobilček temu enostavno ni namenjen. Zaradi kratke medosne razdalje avto tudi čuti vsako neravnino. Občutek premetavanja je še toliko hujši, ker je tudi vzmetenje prilagojeno mestni infrastrukturi, zato je že vožnja čez hitrostne grbine prava muka, da o makadamski cesti niti ne govorimo.

Cena

Da, cena. Osnovna cena električnega Smarta fortwo je 22.990 evrov, osnovna cena bencinske različice pa 9900 evrov. V prvem primeru vam davkoplačevalci namenijo 7500 evrov subvencije, ker ne boste zaplinjevali mest, a razlika je še vedno dobrih pet in pol tisočakov. Seveda pri električnem Smartu dobite »avtomatski menjalnik« (pravzaprav ga ne dobite, saj to funkcijo prevzameta krmilnik in elektromotor), če pa takega naročite skupaj z bencinskim, ki zahteva nekoliko močnejši motor, se cenovna razlika precej zmanjša. In že smo pri gorivu. Na domači vtičnici (nekoliko hitreje ga je mogoče polniti na polnilnih postajah, a še vedno ne hipno) boste električnega polnili za približno 1 EUR/100 km, za bencinskega pa bo cena približno 8 EUR/100 km, torej razliko v ceni skurite pri približno 50.000 km. Če upoštevate še nižje dajatve in precej cenejše servise (nič olja, filtrov, jermenov itd.), se nakup električnega »splača« še nekoliko hitreje. A če malce razdelamo cene, vidimo, da električni avtomobili še zdaleč niso poceni.

Številne informacije na zaslonu znajo biti celo koristne.

Cena akumulatorjev se je v zadnjih letih sicer precej znižala in izdelovalci po trenutnih podatkih plačujejo od 100 do 200 EUR/kWh. Za malčka, kot je Smart, bi morala biti cena za akumulator skupaj s krmilnikom okoli 5 tisočakov. Torej je potem cena golega avtomobila z elektromotorjem skoraj dvakratnik cene celovitega avtomobila z motorjem na notranje izgorevanje in menjalnikom. Resda gre za maloserijsko proizvodnjo, toda hkrati ne gre niti za izumljanje tople vode – zadnja generacija Smartov (in Twingov) je bila že od vsega začetka zamišljena tudi z električnim pogonom, zato večje (in dražje) predelave niso potrebne.

Opremljenost

Pri ceni bode v oči to, da kupec dobi razmeroma malo dodatne opreme. Tako v Smartu ni parkirnih tipal niti kamere, pogrešamo dežna tipala za brisalce in sistem za zaviranje v sili. Zanimivo pa je, da premore sistem za opozarjanje pred trkom, obenem pa lahko prilagodi količino regeneracije kinetične energije glede na razdaljo od vozila pred njim. Smart ima ESP – elektronski stabilnostni program, ki skrbi, da kolesa ne zdrsnejo niti pri zaviranju niti pri pospeševanju. Prav tako skrbi za držanje smeri v primeru sunkov stranskega vetra, za vsak primer pa so še nekoliko razširili kolotek. Za električno vozilo ima precej hiter in učinkovit grelec, ki začne delovati po nekaj sekundah, lahko pa mu nastavite tudi, da se sam predhodno ogreje (če je na »žici«), tako da bodo zimska jutra primerno topla. Če vam to ne zadostuje, pa si zadnjo plat lahko pogrejete z grelci (sedežev).

Na srečo se je avto v notranjosti izognil vplivu novejšega francoskega oblikovanja. Ta zapoveduje, da so armaturna plošča oziroma tamkajšnji zasloni posejani s številnimi napisi in animacijami, Nemci pa so odločili, da bodo uporabili nekaj starikavih, a uporabno simpatičnih kazalcev. Prikazovalnik pred voznikom je mogoče nastaviti tako, da kaže le ključne informacije ali pa dovoljuje tudi poglobljeno analizo.

Avto je seveda tih, zato je zaradi varnosti treba nažigati vgrajeni radio. A kaj, ko je vgrajeni model pomilovanja vreden. Izbira ušesom ljube radijske postaje med vožnjo je nemogoča, saj je treba šariti po samem radiu in vam stotnija gumbov in stikal na volanskem obroču prav nič ne pomaga. Prav tako vam ne pomaga imeniten zvočni sistem JBL z basovskim zvočnikom v prtljažniku, če slišite le prasketanje statike.

Majhno ni slabo, malo tudi ne

Raziskave kažejo, da je kar 95 % razdalj, ki jih prevozimo v enem dnevu, krajših od 50 km. Krajših od 100 km jih je skoraj 99 %, ta delež pa je še nekoliko večji v mestih, zato omejeni domet ni ravno Smartova najšibkejša točka. Električni Smart je precej posrečen in v mestu nadvse uporaben, to je lahko tudi njegov največji problem. Pa ne zato, ker bodo nekateri hoteli z njim na dolga potovanja in potem trpeli zaradi tesnobe dosega (range anxiety), temveč ker so naša mesta in mesteca že zdaj prepolna avtomobilov – dovolj je že, če se med prometno konico podate na prečenje malodane kateregakoli slovenskega mesta. Seveda je mali električni avto izmed vseh avtov najprimernejši za čepenje v gneči – porabi skoraj nič ob vsej normalni udobnosti. Toda med vdihavanjem izpušnih plinov klasičnih kvaziterenskih behemotov je morda potreben razmislek, ali je s še enim mestnim avtomobilom primerno prilivati olja na ogenj.

Visoka cena za razmeroma malo avta.

Smart fortwo electric

Mestno električno vozilce za dva

Cena: 22.990 EUR (brez subvencije), 15.490 EUR (s subvencijo).

Za: Tiho, nizki stroški delovanja.

Proti: Polnjenje po vsaki vožnji, cena.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!
Prijava

ph

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki