Objavljeno: 30.10.2012 | Avtor: Andrej Troha | Monitor Oktober 2012

Ljudska tvornost

Materiali in orodja, s katerimi ustvarjamo, navadno ne definirajo talenta, ustvarjalne moči ali znanja. Če ne veste, kako bi obrnili dleto, vam carrarski marmor kaj malo pomaga, lahko pa -- če znate, seveda -- na košček toaletnega papirja narišete vrhunsko umetnino. Enako velja za programsko opremo.

Korla, kot mu v naših krajih radi rahlo derogativno pravimo, se drži neprijeten sloves. Večina zaresnih oblikovalcev vam bo pritrdila, da je Corel Draw nekakšen comic sans med programi za grafično oblikovanje. S prezirom v očeh vam bodo govorili o oblikovalskih katastrofah s končnico .cdr, o črevesje zvijajočem "ferlauf dizajnu" in podobnih odurnostih. "Pravi" grafični oblikovalci nanj gledajo zviška, redki uporabniki pa so deležni posmeha. Upravičeno?

Črno beli časi

Leta 1987 je Mike Cowpland (Corel pomeni Cowpland Research Laboratory) najel dva programerja in dve leti pozneje sta dokončala orodje, imenovano CorelDRAW. Tedaj je bil to resen konkurent Adobovemu Illustratorju, v marsikaterem pogledu tudi precej naprednejši. Corel je iz različice v različico dodajal dramatične učinke in zanimiva orodja, večino so v Adobu dodali precej kasneje, nekaterih pa še vedno ni. Corel je že pred dvajsetimi leti razvajal z divjimi možnostmi deformacij, neverjetnimi učinki in barvnimi prehodi. In morda je ravno ta zelo napredna, a tudi zelo nepreizkušena tehnologija Korla odrinila na obrobje. Kar nekaj od teh superučinkov je delovalo le na zaslonu, tiskalnik pa je v najboljšem primeru izpljunil le v courierju popisan list z napakami. Še huje je bilo pri izdelavi grafičnih filmov; marsikateri RIP se je preprosto "usedel" in nehal sodelovati. Zaradi precej manjšega nabora možnosti (in s tem napak) teh težav Adobov Illustrator in Macromediin Freehand skoraj nista poznala. In ker sta bila solidna in stabilna, so ju profesionalci vzljubili. Corel pa je počasi drsel na obrobje, v svet garažnih dizajnerjev poročnih vabil, obmorskih prodajalcev potiskanih majic in aranžerjev tort. Ti so se navduševali na posebnimi učinki in večinoma tudi uporabili vse razpoložljive. Navadno na nekaj kvadratnih centimetrih.

K zatonu programa je morda prispevala še ena zelo dobronamerna Corelova poteza. Vsak paket je bil namreč na debelo obložen z zastonjskimi fotkami, pripravljenimi sličicami (clip art), črkopisi in neskončno mapami že izdelanih oblikovnih predlog. Vse to so z veseljem pograbili samouki oblikovalci in ljudska tvornost je ušla nadzoru, profesionalci pa so to povezovali s Corelom.

Precej nerodno je tudi, da CorelDRAW nikoli ni bil razvit za Mace. Ti pa so, pa če nam je to všeč ali ne, zelo priljubljeni med profesionalnimi grafičnimi oblikovalci, predvsem onkraj velike luže, kjer je trg največji.

Strogo okenska je tudi 16. inkarnacija tega paketa, ki sliši na ime CorelDRAW Graphic Suite X6. V paketu je (recimo) osem programov, med njimi pa je seveda najmogočnejši CorelDRAW. V skladu s tradicijo je na ploščku še 10.000 sličic, 1000 fotk, 1000 črkovnih vrst, 350 oblikovnih predlog, 800 vzorcev ...

Hitrejše žongliranje z vektorji in slikovnimi pikami

V celotnem paketu sta konkretnejšega mučenja zares vredna le Draw in Photo Paint.

Največja pridobitev nove različice je vsekakor podpora 64 bitom. Po tem, ko je Adobe (daleč prepozno) spet napisal Illustratorja, so se oblikovalcev usmilili tudi v Corelu. Shranjevanje, odpiranje in premikanje težkih slik in zapletenih objektov je zdaj bliskovito hitro.

Kot smo že omenili, je Draw vedno ponudil kako novo metodo torture vektorjev. Tokrat bodo krivulje zvijali štirje novinci: Smear, Twirl, Attract in Repel. Prvi predmet razmaže, kot bi s prstom potegnili po svežem tisku. Twirl zavrti izbrane predmete v obliki vrtinca, bodisi v smeri urnega kazalca ali pa nasprotno. Attract in Repel pa delujeta kot magnet, prvi krivulje privlači, drugi jih odbija. Seveda je vsem orodjem moč naravnati velikost "čopiča" in moč učinka.

Nova orodja so precej uporabna, ko želimo pogosto strogost in urejenost vektorskih predmetov malce zmehčati in jih narediti bolj organske. Res pa je, da boste precej pogosto stisnili ctrl in z ter poskusili znova.

Tipografi in vsi, ki uživajo v postavljanju lepih napisov, bodo cenili popolno podporo standardu OpenType. Črkopis, zapisan v tem formatu, omogoča zamenjavo določenih znakov z novimi. Najpogosteje gre za ligature, ulomke in podobno. Precej zoprno je, če se znaka prekrivata, kot se denimo pri kombinaciji "fi". Na pomoč pride ligatura, torej en znak, ki nadomesti f in i. Ta znak zlije f in i v enotno in skladno formo. Orodje poleg klasičnih ligatur ponuja stilistične alternative in posebne črke.

OpenType je že kar star format, vendar ni veliko oblikovalskih programov, ki bi ga tako dobro izrabljali kot Draw X6.

Ko smo ravno med črkami in grafičnim stavkom, omenimo še funkcijo Baseline alignment. Ta poravna vse vrstice besedila na enotno mrežo in enoten medvrstični razmik.

Nadvse zanimivo in uporabno je novo orodje Color styles. Zadeva omogoča preprosto spreminjanje in urejanje barvne palete dela ali celotnega dokumenta. Znotraj orodja je posebej zanimiv segment Harmony editor. Urejevalnik, kot namigne že ime, ponuja izjemno enostaven in intuitiven način urejanja harmonije barv. Denimo, da imate barvno paleto, sestavljeno iz dveh sorodnih barv in ene analogne, pa bi vas zanimalo, kako bo stvar videti, če se malce sprehodite po barvnem krogu. Z nekaj potezami ustvarite paleto in jo potegnete v okno Harmony editor. Tu paleto vrtite po barvnem krogu, ji dodajate ali odvzemate nasičenost in svetlost. Vse to, ne da bi podrli osnovno harmonijo!

Zanimiv in potencialno uporaben je tudi Connect, ki je nekakšen odgovor na Adobov Bridge. Orodje olajša iskanje datotek, obenem pa omogoča povezavo z določenimi slikovnimi bankami. Slike si lahko tudi izmenjujete s sodelavci ali jih pokažete odjemalcu.

Na precej nižji ravni in precej manj uporaben je Photo Paint. To nikakor ni konkurenca Photoshopu niti Corelovemu PaintShopu Pro. Videti je, kot da se je tu znašel bolj na silo, morda kot podpora glavni zvezdi. Obenem se zdi, da od leta 2008, ko je Corel kupil Jasc software in z njim precej zmogljivejši PaintShop Pro, Kanadčani ne vedo natančno, kaj bi s Photo Paintom sploh počeli.


Program, namenjen delu z bitnimi slikami, so prilagodili 64-bitnim operacijskim sistemov in večjedrnim procesorjem. Novosti praktično ni, omeniti pa velja orodje Smart carver. Zadeva je namenjena odstranjevanju nezaželenih predmetov na fotografijah. Če želimo odretuširati le enega človeka s slike, bo smart carver to skušal narediti namesto nas. Orodja bi morda bili veseli grafiki v stalinistični Sovjetski zvezi, žal pa je zadeva precej nepredvidljiva in deluje le na zelo specifičnih slikah. Kljub temu da je namen podoben, pa seveda ne more konkurirati Photoshopovemu "content aware patchu", oziroma novemu remiksu.

Program premore vse osnovne funkcije, ki jih od takega orodja pričakujemo, a ne prav veliko več. Kljub temu da podpira plasti in maske, je zares namenjen zelo rudimentarnim posegom in osnovni retuši. Zato tudi o kakšni globoki združljivosti s Photoshopovim formatom PSD ne moremo govoriti. V zameno pa Photoshop Corelovega svojerodnega formata .CPT niti ne poskuša odpreti.

Dno vreče

Zanimivo, da Corel oglašuje X6 kot paket osmih aplikacij. V resnici boste poleg Drawa in Photo Painta dobili še štiri orodja. PowerTrace, oglaševan kot samostojen program, je del Drawa, Website Creator pa snamete iz spleta šele po registraciji. Če vam uspe, seveda.

V paket je nametanega še nekaj programja, oziroma orodij, namenjenih lažjemu delu. Vključen je Bitstreamov Font Navigator, ki je tako star, da ga bodo cenili le hipsterji. Zadeva nima niti mehčanja robov (anti aliasing), je precej počasna in zagotovo ne izrablja prednosti 64-bitne arhitekture.

Srednje uporaben je Capture, ki je v bistvu tipka PrtScr na steroidih. Omogoča zajem zaslonske slike ali le dela slike, žal pa ne podpira videa, oziroma zajema poteka dela na zaslonu.

Tu je še Duplexing wizard, ki omogoča enostavnejše tiskanje na obe strani na tiskalnikih, ki tega v osnovi ne omogočajo.

Dilema

Izkaže se, da je v celotnem paketu za resno delo uporaben le Draw. Vse drugo, tudi Photo Paintom, je bolj ljubiteljska roba. Paket pri slovenskem prodajalcu stane malce manj od 720 evrov. Za točno enako ceno pri istem prodajalcu dobite Illustrator CS6, ki je za nekaj razredov boljši od Drawa ... Ja, dilema.

CorelDRAW Graphic Suite X6

Program za urejanje in obdelavo vektorskih in bitnih slik.

Izdeluje: www.corel.com

Prodaja: www.chs.si.

Cena: 718 EUR.

Za: Podpora 64-bitnim operacijskim sistemom in večjedrnim procesorjem, stabilnost, zanimiva in zabavna orodja za deformacijo, podpora OpenTypu, zelo veliko dodatnih vsebin.

Proti: Napisan le za Okna, tu in tam okoren in kaotičen vmesnik, pomanjkanje pravih novosti, renome.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji